Sandisk Cruzer Blade 8GB Zwart Review

Elijan9 12 april 2010, laatste update op 23 juli 2010, 4.125 views

Sandisk Cruzer Blade 8GB Zwart

Pluspunten

• Klein van afmeting
  • Snel, leest bijna constant op 25MB/s
  • Goede opslag/prijs verhouding

Minpunten

• Klein van afmeting
  • Geen LED die activiteit aangeeft
  • geen extra bescherming voor de USB stekker

Omdat mijn Emtec C250 8GB plotseling dienst weigerde, moest ik snel opzoek naar vervanging voor mijn persoonlijke opslag. Mijn oog viel vooral op de Sandisk Cruzer Blade 8GB, omdat deze klein, goedkoop geprijsd en op voorraad was.

De verpakking is niet veel meer dan een veredeld kartonnen zakje waar de usbstick los in zit. Er zit geen koordje bij, geen beschermer voor de USB stekker en er staat geen software op. Dat vond ik ook echt niet nodig, en misschien drukte dat de prijs, want met zo'n 8GB voor ¤15,- ben ik dik tevreden. Er zit overigens wel een uitsparing voor een koordje.
De Cruzer Blade is klein, hij is hooguit 5cm lang en net iets breder en hoger als de USB stekker zelf. De behuizing is van plastic en is een beetje in te drukken, maar wel stevig.

De prestaties zijn naar mijn mening zeer goed, ik ben er voor het eerst achter gekomen dat USB 2.0 (bij mij) gewoon niet sneller kan dan 25MB/s, zie ook de HDTune benchmark.

Eigenlijk vind ik het enige nadeel aan de Cruzer Blade dat deze geen LED aan boort heeft die aangeeft wanneer er gelezen/geschreven wordt.

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Blade 8GB Zwart?

Het lijkt me nogal vreemd om 5 sterren algemeen aan een stick te geven als de schrijfsnelheid zo bedroevend laag is.
Ik vind ruim 5MB/s niet bedroevend laag, maar was al aan het overwegen om vanwege de mindere ervaring van croxz er vier van te maken... Maar aan de andere kant gaat deze review over mijn ervaring, niet die van anderen. Deze stick is heel wat beter dan mijn vorige sticks. En de toegangstijd en leessnelheid zijn voor mij ook erg belangrijk.

[Reactie gewijzigd door Elijan9 op 2 mei 2010 15:28]

Ik vind de score die je hier geeft toch wel iets te hoog. Het USB-stickje wat ik bij een sixpack bier kreeg haalt nog hogere schrijf snelheden dan deze.
Is dat de ruwe schrijfsnelheid, of de snelheid die het OS aangeeft? Want het eerste kan ik maar moeilijk geloven... Volgens het OS haal ik ook een veel hogere snelheid, maar dat is gecached.

Voor 8GB voor die prijs met zo'n kleine usbstick drie maanden geleden vind ik de schrijfsnelheid prima. Als het op te delen was had ik 4 sterren gegeven voor de leesprestaties en 3 voor de schrijfprestaties. Omdat de leessnelheid voor mij zwaarder weegt, rond ik dat af op 4 sterren. Het staat jou vrij ook een review te schrijven...

Edit:
Deze review haalt lagere leessnelheden en heeft ook 4 sterren voor de prestatie, en dit is niet de enige 8Gb review waar dit voor geldt, dus zo uit verhouding is het toch niet?!

[Reactie gewijzigd door Elijan9 op 23 juli 2010 12:25]

Nee, wat je wel kunt doen is een touwtje/elastiek door het ringetje halen en deze aan je sleutelbos doen, in ieder geval zo dat er geen directe spanning op het plastic staat.. bij mij gaat ie prima mee zo 8)7

De schrijfsnelheid valt mij overigens ook erg tegen. Als je het niet erg vind om te wachten op het kopieerwerk is het geen geld voor de opslag die je krijgt, maar anders zou ik voor een snellere kijken (usb 3.0).
Dit ligt lijkt mij aan de USB-stick.
Wanneer je dit test met een nieuwere USB-disk, dan zal je hogere waarden halen.
Zie: USB2 een limiet van 25 MB/s ?
Blijkbaar kun je met sommige USB 2.0 controllers wel hoger komen dan 25MB/s, ik ga nog op andere hardware testen...

.edit: overigens is bij HDTune 1MB/s = 1048576 bytes/s.

[Reactie gewijzigd door Elijan9 op 12 april 2010 16:19]

Ik heb er gisteren eentje gekocht bij de Dixons (14,99 euro) voor in mijn autoradio. Het beschrijven vond ik echt langzaam gaan: 1 tot 1,5 MB/s voor mp3's tot max zo'n 2MB/s voor grotere files. Het duurde nogal even voordat ik mijn muziekcollectie had overgezet. Hoe is jouw ervaring daarmee?
Met schrijven haal ik zo'n 5MB/s. Ik zal eens een Atto Benchmark draaien...
Ik heb Atto gedraaid: vanaf 128KB 'Transfer Size' schrijft hij met dik 5 MB/s. Maar ik heb net 5,69 GB muziekcollectie overgezet en daar had hij 50 minuten voor nodig, dat is nog geen 2 MB/s.
Het verbaast me dat Atto dan wel dezelfde snelheid haalt bij jou als bij mij, maar daadwerkelijk nuttig kopiëren niet... Misschien dat een virusscanner de oorzaak is, of de Windows versie? (Ik: XP)
Ik heb precies hetzelfde ondervonden, is hier al een oplossing voor. Of is dit echt een hardwarematige beperking?
Deze stick heb ik ook, maar de kwaliteit van de behuizing is slecht. Had de ongeveer een half jaar aan mijn sleutelbos hangen en het plastic oog is nu zo beschadigt (gescheurd afgebrokkeld) dat ik de stick er maar van afgehaald heb voordat ik deze kwijt ben.
Wat mij betreft een afrader dus.
Volgens mij was daar het oogje ook echt niet voor bedoelt en is de USB stick er toch ook niet voor bedoeld/op berekend om aan een sleutelbos te hangen :? Dan moet je toch echt een stevige metalen stick hebben en sowieso één die de connector goed afsluit. Deze USB stick was gewoon veel bytes/bucks en benutte de (beperkte) bandbreedte van USB 2.0 prima bij een lage prijs.
Mijn Cruzer Blade 8GB is er na 3 maanden plotseling mee gestopt. Er staan nog foto's en data op, maar ik krijg totaal geen contact meer met de data drager. Dus ze zijn toch niet allemaal erg goed.

Ruud.