Specificaties 8GB USB 2.0-stick - Bekijk alle specificaties

Sandisk Cruzer Micro U3 8GB 8GB Zwart Review

dvdheiden 30 juni 2009, laatste update op 7 juli 2009, 2.040 views

Sandisk Cruzer Micro U3 8GB 8GB Zwart

Pluspunten

• grootte
  • snelheid
  • prijs

Minpunten

• schuifje
  • 'slidende'-verlichting

Mijn vorige USB stick, een Philips 1GB, werd te klein en bleek eigenlijk te traag te zijn voor het draaien van portable apps. Aangezien dat laatste voor mij steeds belangrijker is geworden heb ik besloten een snellere en vooral ook grotere usb stick aan te schaffen. Wel met de kanttekening dat ik vind dat een USB stick niet te duur mag zijn.

Om vergelijkingsmateriaal te hebben voor de prestaties van de usb stick, vergelijk ik 'm met mijn oude Philips 1GB stick.

Algemeen
De stick heb ik een tijd geleden aangeschaft bij Media Markt voor 24,95 euro. De stick is verpakt in stevig plastic dat de nodige moeite kost om open te krijgen. Verder zit er een kartonnetje met informatie en een koortje om je usb stick aan te hangen in de verpakking.

De stick zelf is van redelijk hard plastic en voelt degelijk aan. Om de usb stick aan te sluiten, zit er in het midden een schuifknop. Deze dien je een klein beetje in te drukken en naar de voorkant te schuiven. Hierdoor komt de usb connector uit de behuizing. Het schuifje klikt dan zachtjes op zijn plaats en lijkt vrij stevig vast te zitten. Dit schuifmeganisme werkt al beter dan bij een oude GeIL stick (daar schoof die vaak terug als je de stick in de usb poort duwt) maar ik blijf er geen fan van wegens kans op een lam schuifje.

De schuifknop functioneert tevens als verlichting. Deze verlichting heeft een tweetal standen, te weten:
- knipperend (activiteit)
- slidend (idle)

Dat betekent: wanneer je de usb stick aansluit en die niets aan het doen is, er continue een slidend effectje over je stick gaat. Aangezien de gehele schuifknop als verlichting dient is dat dus best groot. Deze verlichting ervaar ik als storend, zeker in wat donkere ruimtes.

Software
De stick wordt geleverd met zogenaamde U3 software. Dit is een variant op de portable apps. De stick is vanuit de fabriek ingedeeld in partities, waarbij 1 partitie door de computer als cd-rom station wordt herkend. Deze bevat een U3 launcher. De andere partitie bevat standaard een hoop U3 software.

Uiteraard heb ik deze partities verwijderd en 1 grote partitie gemaakt, hierdoor is uiteraard ook alle software verwijderd die erop stond.

Prestaties
De prestaties van deze stick vergelijk ik, zoals reeds gemeld, met mijn vorige usb stick.

De oude Philips haalt de volgende scores in hdtune:

Min: 7,0 MB/s
Max: 8,3 MB/s
Avg: 8,1 MB/s
Access time: 2.5ms
Burst Rate: 4,9 MB/s

De nieuwe Sandisk haalt de volgende scores in hdtune:

Min: 15,9 MB/s
Max: 17,5 MB/s
Avg: 17,0 MB/s
Access time: 2.2ms
Burst Rate: 12,0 MB/s

De stick voelt, ondanks het gebruik van een schuifmechanisme, vrij degelijk aan. De standaard meegeleverde software is voor mij nutteloos en eigenlijk alleen maar lastig. Ook de verlichting is storend, vooral in idle-mode.

Zoals bij de prestaties te zien, ben ik er een heel stuk op vooruitgegaan qua prestaties, wat vooral erg prettig is bij het gebruik van portable apps.

Kortom, ik ben tevreden met deze usb stick die vooral een fijne prijs/kwaliteit/prestatie/grootte verhouding levert.

30-06-2009 @ 11:56: ter verduidelijking van het lichteffect, wil ik jullie doorverwijzen naar dit youtube filmpje.

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Micro U3 8GB 8GB Zwart?

Mooie bondige review.
Zelf heb ik precies dezelfde stick, en ben er erg tevreden mee (ook ondanks die nogal irritante U3 software).

Hoe heb je die software verwijderd? Een flinke format?
De partities verwijderen en 1 grote gemaakt (daarmee geformatteerd) was al genoeg om de software te verwijderen gelukkig.

Hoe ervaar jij de verlichting? (vind dat nogal storend)
Ik heb dezelfde, maar dan een 16GB. Was in de aanbieding voor €15.

Ik heb helemaal geen last van dat oranje lichtje. Zo weet je iig of hij het doet, en of hij iets aan het doen is.
Je wilt graag portable apps, koopt een U3-stick, en verwijderd de U3 software zodat je je eigen apps kan draaien.
Waarom koop je dan niet gewoon een andere A-merk usb-stick met meer GB voor dezelfde prijs?

Verder is het een duidelijke review .

[Reactie gewijzigd door ollSNAKEllo op 30 juni 2009 12:36]

Deze was in de aanbieding waardoor deze 8GB versie van Sandisk (een goed merk) helemaal niet zoveel verschilde met de rest.
Heb er ook maanden terug twee gehaald bij de MediaMarkt in Enschede, voor €8,89 per stuk kon ik ze niet laten liggen, dat was op dat moment namelijk een stuk goedkoper nog dan de goedkoopste 8GB in de Pricewatch. Ze liggen nog steeds in ongeopende verpakking in m'n kast. Ik gebruik USB sticks sowieso zelden tegenwoordig, en ik heb nog een Apacer Handy Steno HT203 4GB liggen en een budget TakeMS 2GB die ik van m'n studievereniging kreeg.