Specificaties 3,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Pro2 NL Zilver Review

novw 11 april 2010, laatste update op 12 april 2010, 1.147 views

HTC Touch Pro2 NL Zilver

Pluspunten

• ik kan niets bedenken dat echt positief is

Minpunten

• Het geheel is brak, slecht van kwaliteit en effe snel in mekaar geflast.

Dan maar eens een wat mindere review in plaats van alleen maar halleluja.

Ik heb deze "telefoon" in december gekocht, en heb al sinds die tijd slaande ruzie met het apparaat. De touch-flo is een waanzinnige uitvinding doe door waanzinnigen is uitgewerkt tot een waanzinnige pruts aplicatie. Misschien zijn mijn vingers te groot, misschien ben ik te dom. Hoe dan ook: als ik een "vinger-telefoon" wil, koop ik wel gewoon een Iphone. En niet deze software kloon. Da's één. En dat brengt me meteen bij 2: iedere telefoon die ik ooit in mijn handen heb gehad (behalve Philips) springt automatisch op toetsen blokkerering als je gaat bellen. Iedere smartphone die ik ooit in mijn handen heb gehad heeft een tweak waarmee je het beeldscherm op slot kan gooien als je gaat bellen. Ik heb grote wangen (oren?) en druk dus bij voortduring op alle ikonen op het beeldscherm als ik zit te bellen. De touch 2 pro? Forget it. Je moet een stuk software instaleren van dik 10% geheugen gebruik om het scherm uit te krijgen. Dat komt door die hopeloze touch flo dinges. Zegt HTC. En de-instaleren van die troep gaat niet. Verder is het VGA scherm leuk, maar volkomen zinloos. alle software die ik had, en die perfect op een QVGA schermpje draaide, gaat op zijn giechel: TomTom? doet het niet op een VGA scherm. Patience Pro? Alleen op QVGA. Een ander video afspeelprogramma? Nope. QVGA. En geen VGA. En natuurlijk is er geen QVGA modus op de telefoon beschikbaar om die spullen draaiende te krijgen. Dan zou het toestel uit zichzelf moeten omschakelen als je het kantelt. Nou: forget it. Heen (van portrait naar landscape) gaat meestal goed, maar haal het dan niet in je hoofd om wat te gaan doen in die landscape modus. Terug naar portrait gooit de schermopbouw compleet in de puinpoeier. Letters op zijn kop, dwars, en de bediening werkt niet meer. Uitzetten soms nog wel. Als je tenminste het reset gaatje kan vinden: dat zit ONDER het batterijvakje, zodat je net zo makkelijk de hele batterij d'r af kan trekken als met een pennetje op een rood knopje in een gaatje gaat zitten pielen. Bonus: de achterkant van het apparaat word echt gloeiend heet. Zo heet dat je d'r bijna blaren van krijgt.

Dan het windows gebeuren. Volgens het grote boze internet is versie 6.5 van windows-mobile minder dan versie 6.0. En dat blijkt ook wel te kloppen. De telefoon draait wel alles, maar is dan na 10 minuten zijn geheugen kwijt. Of in elk geval zijn snelheid. En dat is dan meteen het volgende punt: de snelheid. Ik weet niet wat HTC gedacht heeft toen ze een draagbare commodore 64 op de markt brachten, of dat het aan windwos ligt (eigenlijk is dat waarschijnlijker), maar de processor kan er niks van. Mijn vorige telefoon TYTN-II (ook van HTC) draait 3 keer rondjes om deze nieuwe kloon heen. De snelheid van werken is vergelijkbaar met een Nokia uit 1998. Niet dus. Een beetje lekker spreadsheetje narekenen kostte op de vorige telefoon 10 seconden. Nu op deze 34 seconden. Ter vergelijking: op de PC duurt het spreadsheet uitrekenen anderhalve seconde. Een fimplje afspelen op mijn DVD speler (die er 35 seconden over doet om op te starten) gaat sneller dan op de PDA: windows media player mobile zal en moet eerst de hele file doorspitten. En dan blijkt ie de meeste codecs niet aan boord te hebben, en ook niet te kunnen upgraden. MP4 lukt slechts in de helft van de gevallen. Windows heb een hekel aan videocodecs die wél filmpjes kleiner maken.

T-mobile maakt er ook een bende van trouwens. Er word zo verschrikkelijk veel troep mee geinstaleerd en gestart dat elke keer als je in het buitenland komt je 5 popups krijgt dat de kosten in het buitenland "misschien" extra in rekening worden gebracht. Duh! Dat wist ik nog niet na 35 waarschuwingen... En doordat T-mobile allerlei troep mee start word de telefoon alleen maar trager en trager en trager en...

Nog een lullig dingetje: het bescherm plastiekje dat HTC mee levert is een milimeter te breed. Dus hoe je ook probeerd, na een paar dagen ligt het bescherm plastiekje op de grond. En een nieuwe kost 7 euro. Per keer. En ook een nieuwe is 1 milimeter te breed. Enneuh: een krasloos beeldscherm bestaat niet. Heus waar. Echt niet. Ook niet op een telefoon die alleen maar via het scherm bediend kan worden. Maarja, HTC pikt wel elke keer 7 euri. Verder is de telefoon zelf brak. Het kantelbare toetsenbordje zit na 2 maanden al los, ik wacht op het moment dat ie krak zegt. De software update zichzelf, of schakelt zichzelf uit: ik kon tot een week geleden de telefoon als modem voor mijn laptop gebruiken. Dat kan nu niet meer. De telefoon vergeet aan de laptop door te geven dat ie verbinding heeft. Het fototoestel maakt ineens alleen nog maar groene foto's. Zelf die groene fotos zijn van een brakke kwaliteit. Het omschakelen van landscape naar portrait modus (toetsenbord uit of ingeschoven) lukt in de helft van de gevallen niet meer. Het beeldscherm gaat op wit en je moet de batterij klep eraf halen om te resetten. (ook zo handig: de reset knop zit ONDER de batterij klep, zodat je er echt niet bij kan komen). En een oplossing is er niet. Ja, tuurlijk: ik kan 'm voor de 26e keer hard resetten, maar ik word zo huppel gek van dat ding dat ik deze in de kast gooi als zijnde zonde van de aankoop. Ik ga wel ergens een tweedehands TYTN II scoren. die doet tenminste wat ik wil.

Heb jij ook een HTC Touch Pro2 NL Zilver?

Reviews door de redactie

Ik weet niet hoor, maar veel dingen van je verhaal zijn wel heel erg negatief geschreven. Ik heb zelf ook een TP2 en ben er niet geheel tevreden mee, maar sommige dingen die je zegt zijn onzin:
- de TP2 heeft een 'nabijheidssensor' die het touch screen vergrendelt als je hem aan je oor houdt. Nog nooit met mijn oor per ongeluk een icoon ingedrukt.
- Tom Tom draait prima op dit scherm
- soft reset zit wel onder het batterijvakje maar is in 2 seconden ingedrukt. Batterij verwijderen is echt veel meer moeite. En trouwens ik hem tot op heden 3 keer gereset in 8 maanden intensief gebruik...
- 'de software' update zichzelf? Welke software is dat? Niet je Windows iig. Wat wel dan?
- Bereik 1 ster? Weet je zeker dat dat de TP2 is en niet je provider? IS de TP2 zo slecht in het ontvangen van signalen?

Ik ga niet zeggen dat de telefoon helemaal top is, maar dit is wel heel erg ongenuanceerd.
Even om de reviewer te steunen: deze nabijheidssensor werkt niet vlekkeloos! Ik zie in m'n ooghoeken regelmatig een stroboscoop van aan/uit van het beeldscherm.

Overigens is dit in de nieuwste officiële HTC-firmware wel sterk verbeterd: hij knippert nu veel minder tijdens het bellen doordat het scherm nu pas na een seconde ofzo "geen nabijheid" aan gaat. Wel jammer dat daar een update voor nodig is natuurlijk, maar het is nu wel beter, want dit was inderdaad wel een puntje voor sommigen denk ik!
Het komt op mij over dat je een defect exemplaar hebt.
Ik heb ook zo'n TP2, en ik moet zeggen dat het 'redelijk' bevalt. De TouchFlo interface is inderdaad een mager aftreksel van van het zou kunnen zijn. Het is het steeds net-niet.
Dat jouw toestel warm wordt is een veeg teken, wijst op een defect, en is tevens een verklaring voor al jouw andere ervaringen.
De Windows Mobile 6.5 vind ik zelf wel een verbetering t.o.v. 6.0. De verschillen ken ik goed uit de tijd dat ik mijn Qtek MDA Pro nog intensief als telefoon+ gebruikte. De derde ROM op WM 6.5 beviel mij het best. Geen herstarts meer nodig.
Terug naar de TP2: herstarts heb ik eigenlijk nooit nodig. De verbindingen (KPN) zijn behoorlijk goed, al moet ik zeggen dat de verbinding in de Schipholtunnel wel vaak verbreekt terwijl ik bij ander mensen zie dat ze kunnen blijven doorbellen. Ook bij Hoofddorp is de handover naar een andere mast niet altijd optimaal.
Samengevat : Ik herken in jouw review weinig van mijn eigen ervaringen met dit apparaat.
True: ontvangst van het toestel is iets minder dan die van andere; de Samsung van m'n vriendin heeft wat betere 3G en GSM-ontvangst. Scheelt toch wel wat, hoewel je niet kunt zeggen dat het slecht is.

Handover tussen GSM/UMTS is soms wel problematisch, maar da's met bijna elke telefoon zo geloof ik, en ligt voor een deel ook bij de provider. Had er afgelopen week ineens last van met Vodafone, daarvoor/daarna niet meer (vaag) ...
Tijd voor een betrouwbare telefoon dus. Nokia bijvoorbeeld.. laat je niet beinvloeden door android, Maemo werkt geweldig! (Nokia N900)
Welke winkel werk je als telecomadviseur? Kan ik die mijden }> hoezo android vermijden? Ik denk dat alles behalve WinMo een goed alternatief zou zijn, ook de N900, maar ik zou ook naar de Droid kijken bijvoorbeeld (ook tobo en nette android-versie)...
Ik heb ook wel eerder een Touch Pro 2 in handen gehad en ik moet zeggen dat hij beter werkt dat de oudere Touch Pro.

Daarnaast niet echt een review voor op Tweakers, dit soort "het-doet-het-niet-en-dat-is-frustrerend"-reviews zijn voor ergens anders, zeker omdat de helft over de Touchflo functie gaat, die je notabene uit kan zetten...

Daarnaast heeft de Touch Pro 2 een touchscreen met 480 X 800 WVGA resolutie en niet VGA.
Uhm ik snap jouw negativiteit wel enigszins, maar toch heb ik het idee dat 'het boze internet' jou ook zeker weten kan helpen.. tomtom draait goed.. Ik heb hem zelf ook gehad en hij loopt goed.. Ik heb er een screenprotector van invisible shield. Ik krijg er echt met geen mogelijkheid krassen op.. Als je niet wilt dat je geheugen elke x vastloopt, zou ik eens gaan kijken naar alternatieven voor de originele rom die op je telefoon zit..

kuch kuch xda kuch kuch..(last van kriebelhoest ;) )

Wel fijn dat je een review schrijft nadat je hem ook daadwerkelijk een aantal maanden hebt gebruikt en niet gelijk begint te typen als de verpakking er net af is:D
get an android!

serieus.

heb nu een week een htc legend.
had het na 5 minuten spelen meteen door...
wil nu niets anders meer!

NOOIT meer windows mobile!
Windows Mobile gebruiken is pijn lijden, zelfkastijding. Ga je roms zoeken, zie hieronder, de derde rom had geen herstarts meer nodig. Hoezo ul, dan koop je een telefoon en mag je eerst het grijze circuit in voor het enigzins betrouwbaar en vlot werkt. Na een Tytn en een X1 voor mij geen WinMo meer |:(