Specificaties 12,1MP, HD filmen, 3x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon Ixus 100 IS Zilver Review

epharm 11 april 2010, laatste update op 12 april 2010, 1.122 views

Canon Ixus 100 IS Zilver

Pluspunten

• Miniem formaat, goede belichting en kleurweergave, beeldstabilisatie.

Minpunten

• Trage scherpstelling bij slecht licht, hoekscherpte matig.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik was op zoek naar een 'gaat-overal-mee-naartoe' camera, voor die momenten dat ik mijn Nikon D90 niet mee wil nemen (te groot, te zwaar of te riskant). Hierbij had ik een aantal criteria:
  • Klein (zeer klein) van formaat, hij moet comfortabel in mijn broekzak passen,
  • Beeldstabilisatie; hij wordt vaak gebruikt in donkere omstandigheden op feesten en in cafés,
  • Redelijke low-light performance (ivm de omstandigheden waarin hij vaak gebruikt wordt),
  • Maximum prijs ¤180.
De keus kwam uiteindelijk uit bij de Canon IXUS 100 IS. Het is de kleinste kleinste camera die nu te koop is (4-2010). Iets groter dan een stapel van 10 bankpasjes. Aanvankelijk zocht ik naar een camera met een periscoop-lens (geen uitschuivende delen en minder kwetsbaar), maar bij een zoektocht online vond ik geen camera die aan mijn eisen voldeed en onder de ¤180 was geprijsd.

Gebruik
In gebruik bevalt de camera goed. Hij past veel makkelijker in mijn broekzak dan bijvoorbeeld een pakje sigaretten of mijn telefoon. Door de afgeronde kanten voel ik hem niet eens zitten. De bediening is wat eenvoudig: drie standen voor auto, semi-auto en film. In de volledig automatische stand kan ik niet genoeg instellen naar mijn smaak, maar die stand is uitermate geschikt om de camera uit te lenen voor snapshots door anderen. De semi-automatische stand geeft nog steeds geen echte controle over je foto's, maar je kunt in ieder geval de ISO gevoeligheid, de manier van belichten (matrix, centrumgerichte- en spotmeting), de witbalans en/of de programma-voorkeuze (programma, portret, night snapshot, kinderen & dieren, binnen, zonsondergang) instellen.

Het menu is voor mij wennen na een Sony compactcamera en een Nikon DSLR. De indeling van het uitgebreide menu vind ik na twee weken nog steeds onhandig, maar het snelmenu (func/set knop, voor de belangrijkste instellingen) is erg handig.

Low-light performace
De low-light performace van de IXUS is gemengd. Erg enthousiast ben ik over de kleuren. Op ISO800 zijn de kleuren nog sprankelend en levensecht. Dat in tegenstelling tot de camera die hij vervangt: de Sony CyberShot W40. De beeldruis is niet heel duidelijk aanwezig, maar de ruisreductie filtert bij hoge gevoeligheid (vooral ISO1600+) wel heel veel details weg uit de foto's. De beeldstabilisatie werkt goed, op 1/8s krijg ik foto's die nog net bruikbaar zijn op 10x15 formaat (zie voorbeeld van de Bijenkorf hieronder). De hoeveelheid beeldruis is voor een compactcamera zeer acceptabel. Uiteraard is de beeldruis niet te vergelijken met mijn Nikon D90; foto's op ISO1600 zijn bij de Nikon goed te vergroten tot 30x45 cm. Bij de IXUS tot hooguit tot 10x15 cm.

Waar ik minder over te spreken ben is de snelheid van de autofocus in slechte lichtomstandigheden. Als ik afdruk binnen één seconde na het half indrukken van de ontspanknop, zijn de foto's vaak nog onscherp. Ondanks het AF-hulplicht werkt de autofocus niet snel bij slecht licht. De performance is iets slechter dan bij mijn CyberShot W40 (en die had daar ook al moeite mee).

Foto kwaliteit
De foto's zijn qua kleur en belichting uitstekend. De hoekscherpte is niet geweldig, maar bij 'kiekjes' van vrienden zul je dit bijna niet merken. De hoeveelheid ruis is t/m ISO800 zeer acceptabel. Door de beeldstabilisatie kiest de camera vaker een lagere gevoeligheid, waardoor de foto's aanzienlijk beter van kwaliteit zijn dan die van mijn vorige camera.

Film
De camera kan in 720p HD kwaliteit filmpjes opnemen; de kwaliteit ziet er op het eerste oog goed uit. Ik heb deze functionaliteit nog niet voldoende getest om er een eindoordeel over te geven. Wat me wel opvalt is dat zoomen niet mogelijk is tijdens het filmen en dat compressie vrijwel 'non-existing' is: 24Mbit voor 720p... en dat met H264 compressie? De geheukenkaart is zo erg snel vol.

Eind oordeel
Als een klein formaat het belangrijkste criterium voor je camera is, dan is de IXUS 100 IS wat je wil hebben. Ondanks zijn formaat zet hij heel behoorlijke prestaties neer. Er zijn voor dit geld betere camera's verkrijgbaar, maar niet op dit minieme formaat.

• Sandisk Ultra II 2Gb
  • Windows XP

Heb jij ook een Canon Ixus 100 IS Zilver?