Wiko View 2 Plus Goud Review

ByteMe_ 27 december 2018, laatste update op 27 december 2018, 535 views Product gekregen

Wiko View 2 Plus Goud

Dit is een toestel wat ik heb gewonnen en uiteraard aan de tand heb gevoeld. Het is een redelijk toestel met een groot scherm en zeer goede accu, maar biedt verder niet echt iets speciaals. De accu zal vooral de doorslag geven voor aankoop.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Accu!
  • 4GB ram
  • Snelle vingerafdruksensor
  • Natuurlijke kleuren
  • 64GB interne opslag

Minpunten

• Geen Full HD
  • Achterkant erg vingerafdrukgevoelig
  • Plastic i.p.v. glas
  • Geen 5GHZ ondersteuning
  • Notch kan ergernis geven
  • Camera slecht bij lowlight

Ik heb deze telefoon gewonnen bij een winactie waarbij ik erg benieuwd was hoe deze telefoon op diverse gebieden zou presteren. Omdat het gaat om een merk welke ik in eerste instantie niet op m'n bucketlist zou zetten vanwege de goedkopere modellen die nogal matig presteren voor mijn eisen, lijkt me dit een leuke ervaring. Dit is tenslotte de 'high-end' variant uit de Wiko reeks.

De Honor 8 is mijn huidige telefoon en een klasse hoger, maar het lijkt me toch interessant om een vergelijking te maken met telefoons die qua prijsklasse niet gigantisch veel verschillen. Ik zal in deze review dus ook de Wiko View 2 Plus niet sparen.

De telefoon lijkt enkele interessante aspecten te bieden: lange accuduur, een groot scherm en een goede snelheid voor een budget telefoon. Wat daar van waar is zal ik met diverse benchmarks en afbeeldingen vastleggen.

De telefoon is in een redelijk grote verpakking verpakt met voldoende berscherming voor de telefoon

De inhoud:

- De telefoon
- Kabel lader
- Adapter lader
- Oordopjes

Het design van de Wiko View 2 Plus is helemaal bij de tijd en richt zich vooral op een hoge scherm/body ratio. Dit betekent dat er weinig randen zijn en er wel een notch aanwezig is, zoals bij vele andere modellen het geval is. Dit stuk waar de selfiecamera zit is daardoor wel een ergernis ben ik snel achtergekomen: teksten kunnen zomaar verdwijnen in menu's als deze bovenaan uitgelijnd zijn. Dit heb ik gelukkig kunnen aanpassen in de instellingen.

Ik vind het ook een nadeel dat het design bij de tijd is. Het oogt wellicht mooi met afgeronde hoeken, een glanzende, reflecterende achterkant, maar eigenlijk is de telefoon daardoor niet bepaald de meest originele. Dit is iets wat we allemaal al eerder hebben gezien bij concurrentie. Eigenlijk is het design wat braaf en valt het netjes binnen de lijntjes. Vergis je niet, dit maakt het nog steeds een leuk ontwerp om naar te kijken. Maar als je echt wilt opvallen, dan valt deze telefoon weer onder 'een van de vele'.

Wanneer je de telefoon van de voorkant en zijkanten bekijkt, zie je dat het premium oogt. De zijkanten hebben een mooie afwerking waar de knoppen in zitten verwerkt. Het glas van het scherm loopt hier mooi op over met een 4d effect. Echter krijg je wel te maken met randen op het paneel, deze loopt niet tot de rand zoals je bijvoorbeeld bij Samsung telefoons ziet. Het toestel heeft een reflecterende achterkant, wat al voor mij bekend gebied is: mijn Honor 8 heeft namelijk ook dit. Echter bestaat deze achterkant uit 15 lagen glas en de View 2 Plus bestaat vooral uit kunststof. Een groot verschil qua uitstraling? Eigenlijk valt dat dan wel weer mee, ook dit toestel lijkt toch wel premium ondanks de gekozen materialen. Ik heb mijn toestellen naast elkaar gezet voor een vergelijking

Het valt al op dat de Wiko veel opvallender reflecteert dan de Honor. De Honor geeft vooral een mooi chique reflectie bij harder licht. Het zal een kwestie van smaak zijn, maar voor mij is het wat té. Daarbij is de achterkant ook enorm gevoelig voor vingerafdrukken. En ook krassen, want na mijn tests vielen mij enkele krassen op die ik niet eerder had gezien. En ik ga toch best voorzichtig met mijn spullen om.

Notch
Ja, de notch, een onderwerp wat tegenwoordig vaak benoemd wordt. De reden van ergernis? Een design flaw zou je het kunnen noemen, want je wilt de selfiecamera plaatsen samen met een de belangrijkste factoren van een telefoon: een oorspeaker. Een mooie smartphone met een bijna beeldvullend scherm moet vaak met concessies komen als de notch er is.

Het probleem:

De oplossing

In het menu staat dat de standaard optie de beste beeldervaring geeft. Het heeft me niet veel tijd gekost om deze optie snel te willen veranderen vanwege verdwijnende teksten. Er wordt softwarematig een overlay gemaakt met afgeronde randen waardoor je een fijner geheel krijgt om te lezen. Je vindt nog wel de status iconen en tijd in de bovenste regionen.

Het toestel heeft een mooi, groot display waar je genoeg vanaf kunt lezen en genoeg ruimte hebt dankzij een enorm body to screen ratio. Echter heeft het we een flink minpunt: de resolutie. Doordat er gebruikt wordt gemaakt van een resolutie van 1512x720 pixels ogen teksten korrelig van dichtbij. Met een scherm van bijna 6 inch zou je toch wel beter moeten weten, zeker als je kijkt naar de concurrentie in dezelfde prijsreeks. Het kan natuurlijk zijn dat dit expres is gedaan voor een langere accuduur, maar dat het minder scherp is, is voor mij toch wel een heikel punt. Dan het goede nieuws: ondanks de lagere resolutie vind ik de kleurwaarden van het scherm zeer natuurgetrouw overkomen. Geen overdreven overgesatureerde kleuren die je bijvoorbeeld bij Samsung telefoons ziet, gewoon degelijk. Bij mijn Honor 8 heb ik last van een blauwer scherm door een te hoge kleurtemperatuur (8000+Kelvin), wanneer ik dit scherm er naast leg, valt meteen een flink verschil op. Dit scherm gaat meer richting de 6500Kelvin, ook wel de sweetspot van de ideale kleurtemperatuur voor de smartphone.

Ik heb beide telefoons op maximale helderheid gezet. Daarbij valt op dat de Wiko een stapje minder fel is. De Honor heeft 460 nits, ik schat de Wiko dus op ongeveer 400. Hierdoor is het in de felle zon wat moeilijker af te lezen. Om de verschillen te benadrukken heb ik de sluitertijd van de camera korter gezet. Blauw en rood lijken gelijkwaardig, gaan we echter kijken naar groen, zie je duidelijk dat de kleur fletser is. Dit merkte ik ook al bij de eerste beelden: het voelt niet overdreven gesatureerd aan, maar groen lijkt toch wat te afwezig in het verhaal. Een andere afwijking, die wel positiever is, is het feit dat de grijze kleuren beter uit de verve komen. Ik heb 18% grijs gekozen en deze lijkt aardig goed overeen te komen, waarbij de Honor wat naar paars neigt.

Het contrast van de telefoon is voor een LCD scherm prima. Het is lang niet zo spectaculair als een OLED scherm, maar voor zover ik kan zien lijken de zwartwaardes evenredig met de Honor, welke bovengemiddeld scoort. Om toch weer een punt van kritiek te hebben: de kijkhoeken lijken niet erg geweldig. Vooral in een verre hoek krijg je te maken met donkere beelden. Maar meestal kijk je niet zo naar een smartphone, dus dat mag geen groot probleem zijn.

De hardware is natuurlijk een belangrijk aspect. Hoe presteert de telefoon voor het dagelijkse gebruik? De Snapdragon 450 is niet bepaald de snelste, maar er is wel 4GB ram aan boord om voldoende kracht voor de dagelijkse zaken te geven. Met de gewone dagelijkse bezigheden zoals internetten, mailen, muziek luisteren, video's bekijken, etcetera, lijkt de telefoon prima werk te leveren. Wanneer ik de telefoon een stap harder ga aanpakken begint de telefoon toch duidelijk wat zwakke punten te vertonen (trager reageren, lag). Hieronder een overzicht van enkele benchmarks.

Benchmarks

Geekbench 4

Sling Shot Extreme

Antutu

Het toestel weet niet echt te imponeren met de cijfers, veel toestellen in de 200-300 euro reeks zijn een stuk sneller, mede door de hogere klasse CPU's. Maar dit hoeft niet voor iedereen dus merkbaar te zijn. Vooral voor degene die aan fotobewerking doet en andere zware app's gebruikt is dit een toestel wat toch net een stap te weinig presteert. Het blijft aan de andere kant ook een budget toestel: het doel is om een goede algemene ervaring te leveren in een jasje van deze tijd en op zich lukt dat redelijk. Maar het is zeker niet de beste.

De camera is voor mij vaak een belangrijke factor. Vele toestellen in deze prijsreeks presteren over het algemeen goed, maar gaan hard onderuit wanneer ze te maken krijgen met de lowlight condities. Er zijn slechts enkele toestellen die op een lager prijskaartje degelijke foto's kunnen maken en eigenlijk heb ik dus ook geen torenhoge verwachtingen. Het is in ieder geval wel duidelijk dat Wiko ook voor de meerdere lenzen aanpak heeft gekozen: zal dit voor aanzienlijk betere foto's zorgen?

Ik vind het jammer dat er eigenlijk niet erg veel keuze's zijn in het standaard menu van de telefoon. Je kunt belichting, focus en ISO aanpakken, maar de sluitertijd dan weer niet. Dat lijkt me net zo belangrijk onderdeel. Om mijn Honor erbij te halen: daar vind je deze optie wel + nog veel meer mogelijkheden. Ik mis dus helaas best wat opties.

Voorbeelden

Enkele shots overdag

Overdag zijn de foto's van redelijke kwaliteit te noemen, maar niet geweldig. Als je namelijk de foto's in hogere resolutie bekijkt zie je dat er toch best wat ruis aanwezig is en onscherpte. Als je met een bewerkingsprogramma de foto's verkleint en de ruis iets verwijderd, kan je er nog best wat toonbaars van maken. Op zich wordt de automatische HDR op de juiste momenten ingeschakeld. Zo zie je dat de foto met de wolken nu met het felle tegenlicht redelijk oogt. Het bokeh effect vind ik niet geslaagd bij veel genomen foto's. De ene keer lijkt het ok, maar je ziet al snel dat het toch niet helemaal mooi overloopt. Ik vind het ook jammer dat het totaalplaatje ondanks de 2 camera's niet meer dan 'ok' is. Dit verraadt het budgetplaatje eigenlijk wel. Terwijl bijvoorbeeld de Moto G6 Plus dit super doet.

Lowlight

Na mijn overdag ervaringen zag je het lowlight natuurlijk ook aankomen: dat is gewoon matig tot slecht. Er is veel ruis en beelden worden niet scherp. Het is overduidelijk dat de camera's van deze telefoon overdag gebruikt moeten worden.

Video

Weer een paar voorbeelden:

Ook hierbij geldt eigenlijk hetzelfde als bij de foto's: overdag kan je prima in Full HD filmen, in de eerste video zie je een vloeiende overgang van beelden met 60fps. Het is voldoende om leuke momenten te delen, maar wanneer het donker is, neemt de ruis de overhand en is de kwaliteit gewoon niet goed en het beeld te donker.

Het geluid van de Wiko vind ik eigenlijk geen goede balans hebben. Wanneer je de eerste stap van het volume kiest, heb je al redelijk hard geluid. Dat lijkt veelbelovend voor een groots volumebereik, maar die faalt soms op het maximum: dan resulteert het in een schel/krakend geluid wat je niemand aanraadt. Het laagste geluid mocht van mij toch wel wat zachter. Wanneer je het geluid in het midden bereik gebruik, klinkt het nog best aardig en doet op dat moment wel wat het behoort te doen. De plaatsing van de speaker vind je onderaan het toestel.

3.5mm jack

Een 3.5mm jack is eigenlijk altijd wel meegenomen als je nog met bedrade koptelefoons luistert. Je vindt deze aan de bovenkant van het toestel.

Het toestel draait uit de doos Android 8.1, nog redelijk bij de tijd dus. Of 9.0 ook zal worden ondersteund heb ik geen idee, dat zal nog even afwachten zijn. Het toestel start op zonder een teveel aan bloatware, je vindt vooral de gebruikelijke Google apps op een Wiko achtergrond. De software vind ik in ieder geval stabiel draaien, ik heb nog geen reboots ondervonden of andere bugs. Er zijn in ieder geval genoeg mogelijkheden om het uiterlijk aan te passen naar wens. Het enige wat ik mis zijn de gestures en een makkelijke manier om schermopnamen te maken. Maar met apps kan ook al genoeg worden ondervangen.

Vingerafdrukscanner

Dit is een functie die ik erg handig vindt om even snel je telefoon actief te krijgen zonder eerst weer een pincode te moeten invoeren. Het probleem waar je snel bij een toestel tegenaan loopt is dat een vingerafdruk niet wordt herkend. Op dit toestel is dit erg goed verwerkt, je vingerafdruk wordt snel herkend en geeft weinig problemen. Ook kan je meerdere vingerafdrukken registreren zodat je altijd je telefoon kunt ontgrendelen.

Gaming is niet iets wat voor mij een hoge prioriteit heeft. Vanwege het geklungel met OSD controls kies ik vaak voor de simpele spellen. Bij de simpelere huis-tuin-keuken Bejeweled spellen voldoet eigenlijk elk toestel wel. Wanneer je te maken krijgt met 3D spellen wordt het wel interessant om te zien wat het toestel eigenlijk in huis heeft. Ik heb hier wat bekendere recente games getest in diverse genres.

Sonic Dash

Super Mario Run

Asphalt 9

Op zich red het toestel zich wel in de meeste spellen op medium/high settings, ware het niet dat het niet erg vloeiend is, iets wat de diehard (telefoon)gamer graag wel terugziet. Dit is dus niet een telefoon waar je de echte 3d games op wilt spelen, maar meer de cartoonachtige, simpele spellen die weinig rekenkracht vereisen.

Een gemiddelde smartphone haalt vanwege het gebruik van slechts 1 antenne een snelheid van zo'n 25mbit, hieronder het resultaat met deze telefoon:

Geen spannende resultaten, maar voor het meeste gebruik voldoende thuis. Voor de fanatieke 5ghz gebruiker is er slecht nieuws, dat bereik wordt niet ondersteund. Op het gebied van vernieuwing is ook dit een kleine jammerlijke misser.

Bellen
Met dit toestel kan je prima bellen. Hoewel ontvangst ook netwerkafhankelijk is, valt er weinig te klagen. Je verstaat elkaar prima en het toestel is goed te hanteren met de hand dankzij het grote body to screen ratio.

GPS
Ook hier weer een belangrijk onderdeel: gezien ik altijd de smartphones gebruik als navigatie met de laatste updates, is de betrouwbaarheid van het GPS ook belangrijk. Binnen krijg ik een nauwkeurigheid van 5 meter, voldoende voor de navigatie dus.

Ik heb het beste voor het laatste bewaard: de accu. Er zijn vele positieve geluiden over de accu te horen. Dat lijkt mij ook niet heel gek met een relatief zuinige CPU en uiteraard een beeldscherm met lagere resolutie wat zorgt voor een lager verbruik. Na de eerste dagen gespeeld te hebben word ik op dit gebied erg blij: er is een zeer kleine zelfontlading en ook na wat intensiever aan de slag te gaan lijkt de accu er nog veel zin in te hebben. Uiteraard ook hier heb ik enkele statistieken bijgehouden met gemiddelde waardes:

Het mag duidelijk zijn dat de accu een zeer positief punt is van deze telefoon. Waar de meeste telefoons de eerste dag niet eens halen, ga je hier gerust 3-4 dagen door (afhankelijk van gebruik). De SOT is erg goed te noemen met ruim 10 uur (12 uur is waarschijnlijk ook te halen). Daarbij heb ik nog niets eens de batterijbesparende functie gekozen (deze zorgt voor verlaging van de lichtopbrengst van het scherm en zal ook achtergrond applicaties sluiten). Ik hoop dat er op dit gebied ook bij andere smartphones meer aan gewerkt zal worden. De Lenovo P2 is daar ook een goed voorbeeld van: een goede allesrounder die dagenlang meegaat. En dat is eigenlijk ook eens een fijn idee, je hoeft niet elk etmaal bang te zijn dat je vergeten bent op te laden. MAAR waarom wordt er dan toch bij dit toestel gebruik gemaakt van micro-usb in plaats van USB-C? Dit is toch wel een standaard die deze tijden gebruikt wordt. Ook het gemis van een quick charge is eigenlijk jammer, hoewel je minder snel zorgen hoeft te maken bij een lager accupercentage. Wanneer ik de telefoon op standby laat, kost dat amper 0,1% aan ontlading per uur. Ook dat is natuurlijk afhankelijk van het aantal apps wat blijft doorwerken op de achtergrond, maar een goede uitslag is het zeker.

Er zijn diverse grote namen die in het laag/midden segment met hun smartphones pronken. Je hebt eigenlijk erg veel keuze en vaak zijn het de details waarop je een telefoon uitkiest. Of het nu design, camera's of snelheid is. De directe concurrenten van de Wiko View 2 Plus zijn:

pricewatch: Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 32GB opslag) Zwart
pricewatch: Nokia 7 Plus dual sim Wit
pricewatch: Motorola Moto G6 Plus Blauw
pricewatch: Huawei P20 Lite Dual Sim Zwart
pricewatch: Huawei Mate 10 Lite Zwart
pricewatch: Huawei P Smart+ Zwart
pricewatch: Xiaomi Redmi Note 5 (4GB ram) Zwart

Er zijn nog veel meer toestellen te vinden, maar dit is toch wel het belangrijkste lijstje van dit moment. Het is wijs om je meer te verdiepen in de hardware en reviews om zo een goede keuze te maken. Ben je minder veeleisend, dan voldoen de telefoons eigenlijk allemaal wel voor de dagelijkse zaken. Dan is het puur kijken naar het uiterlijk.

De Wiko View 2 Plus zet je aan het denken. Het is aan de ene kant geen hoogvlieger of een merk wat opvalt als je naar de concurrentie kijkt zoals de P20 Lite, Motorola G6 Plus, Nokia 7 Plus, en nog enkele andere merken. Deze telefoons bieden eigenlijk hetzelfde met 64GB aan opslaggeheugen, een erg groot scherm en een hoge resolutie voor scherper beeld. Ook de camera's zijn van sommige van deze namen toch net een stukje beter. Aan de andere kant heb je door de lagere resolutie wel een flink voordeel: de accu gaat wel even een flink stuk mee in gebruik, iets wat voor sommige juist een uitkomst is. Het is fijn om aan het einde van de dag niet alweer met een restant van 15% accu te moeten doen, maar eerder 40-50%. Hieruit kan je eigenlijk al een conclusie trekken: de telefoon kan een interessante optie zijn voor diegenen die vooral een telefoon willen hebben voor langer gebruik.

De camera's van de telefoon gaan aardig mee met de dagelijkse foto's, als je goed de tijd er voor neemt kan je leuke plaatjes schieten, mits je voldoende licht hebt. Want zodra je al binnen zit zonder een groot aanbod van licht, worden de foto's matig. De 'professionele' instelling van de standaard camera app heeft mij ook teleurgesteld. Op z'n minst zou ook de sluitertijd moeten worden toegevoegd om vooral bij lowlight aan betere resultaten te komen. Nu zul je vooral met ISO waarden moeten gaan rommelen en dat geeft juist veel ruis. Ruis kan je tot een zekere mate wegwerken, maar teveel geeft gewoon geen goed resultaat. Dit zijn instellingen die ik juist standaard wel heb bij de Honor 8 waardoor ik met een statief hele goede foto's kan neerzetten. De automatische HDR is een goede toevoeging voor de fotografie, het maakt het makkelijker om sneller de wisselingen in onderbelichte en overbelichte scenes te balanceren. Maar de functie is niet heilig, het kan mooie foto's maken, maar maakt ook af en toe missers. Video's schieten kan op Full HD resolutie en geeft een acceptabel resultaat voor een budget telefoon.

De hardware van de telefoon is voldoende om de dagelijkse sociale zaken en browsen uit te voeren. Echter bij intensiever gebruik merk je dat we te maken met een goedkopere chipset: de Snapdragon 450 is niet geschikt voor de eindgebruiker die veeleisend is (zoals ik). Soms kan het toch een stuk trager gaan als je een stap verder wilt gaan. Het is niet slecht, maar wederom weet de concurrentie veel meer te imponeren. Ik kwam er bij deze telefoon ook achter waarom de notch een veelbesproken onderwerp is: het gedeelte snijdt soms een stuk van de tekst af als je een app opent. Daarom heb ik er al snel voor gekozen om de bovenste rand geen beeld te laten weergeven. Dit wordt softwarematig aangepast en je zult alleen nog de statusupdates zien.

Gaming is voor mij niet een zeer interessant onderdeel wanneer ik een telefoon gebruik. Deze telefoon is duidelijk ook geen telefoon die voor de gamende uitgebruiker bedoeld is. De simpele spellen spelen prima, maar begin je al meer de veeleisende 3D shooters en racers te spelen, merk je dat het toestel het zwaarder krijgt.

Al met al is dit een telefoon die je niet zal teleurstellen met dagelijkse simpele bezigheden en schiet het zeker leuke plaatjes voor de social media, maar haal je de grote namen van de concurrentie in deze prijsreeks erbij, is eigenlijk de enige doorslaggevende factor de accu. Op elk ander gebied stijgt het toestel er niet bovenuit. Het design kennen we al van meer toestellen (nota bene mijn Honor 8 heeft het reflectie effect), de schermresolutie is matig en kan niet meer, de hardware is wat braafjes en alle hardware foefjes vinden we op alle andere toestellen ook wel terug.

+ Design mooi, maar niet erg origineel
+ Camera voldoende tot goed bij daglicht
+ Genoeg schermratio om video's te kijken
+ 64GB & 4GB ram werkgeheugen voor vloote dagelijkse taken
+ Accu is echt goed
+ Natuurlijke kleurweergave

- Geen keuze voor gamers
- Groene kleur mocht wel wat meer aanwezig zijn
- Snapdragon 450 is niet voor de zwaardere taken
- Vingerafdrukgevoelige achterkant
- Full HD of hoger mist echt op zo'n groot scherm
- Camera legt het flink af in lowlight
- Geen 5ghz ondersteuning
- Ergernis notch

Al met al geef ik het toestel een 7/10 vanwege de uitstekende accu en toch aangename telefoonervaring.

Heb jij ook een Wiko View 2 Plus Goud?

Momenteel te krijgen in België met Cashback van 50 €! Bij Telenet voor 149 € in de solden min de Cashback is voor 99 € te koop.
Wow, goede review! Maar je vraagt wel erv veel voor een toestel van ongeveer 200 euro.
Waarom staan er geen foto's in de review? :+

Allememaggies, wat duurde het laden van deze pagina lang.
En nee, dat ligt niet aan m'n internetverbinding. :P

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones