Motorola Milestone Zwart Review

hellbringer 5 september 2010, laatste update op 19 oktober 2010, 863 views

Motorola Milestone Zwart

Pluspunten

• Veel applicaties
  • Snelheid

Minpunten

• Batterijduur
  • Gammele Micro USB connector

Ik had al tijden een Nokia N95, een prima toestel maar niet echt meer van deze tijd. Je kon er mail mee ophalen & smsjes mee versturen, maar echt internetten is hij niet voor geschikt.
Daarom tijd voor een upgrade! Deze review schrijf ik nu ik het toestel zo'n 5 maanden heb, in smartphone land een eeuwigheid want de ontwikkeling op dit gebied is ongelofelijk snel gegaan.

Featureset
De Milestone is voorzien van alle feature's die te verzinnen zijn voor een smartphone:
  • 3.7" scherm @ 480 x 854
  • WCDMA: 900/2100 / GSM: 850/900/1800/1900
  • HSPA, GPRS Class 12
  • Wifi 802.11 b/g
  • GPS
  • Bluetooth 2.1
  • 5MP camera (dual LED flash)
  • micro USB 2.0 HiSpeed
  • Accelorometer
  • 256MB RAM
  • 8GB SDRAM
Het doosje waarin de Milestone komt is verrassend klein, hierin zit het toestel, een boekje, een CD met drivers & software, een 3.5mm oordopjes met microfoon, een 230V naar USB oplader en een USB naar Micro-USB kabel, de 8GB SD kaart zit al in het toestel en is eventueel te vervangen door een 32GB model.
Wat helaas niet uit te breiden is: het interne geheugen van 256MB, dat is voor een Android toestel echt te weinig, als je wat applicaties hebt open staan blijft hier al gauw minder dan 30MB van over. (Out-of-the box gebruikt de Milestone met 2.1 ongeveer 160MB en hou je dus nog 90MB over voor het uitvoeren van applicaties)

Applicaties
Het mooie van Android is dat ALLES een applicatie is en dus vervangen kan worden door een applicatie van een andere leverancier.
Van de telefoon dialer applicatie tot het homescreen of een extra market voor het downloaden van nog meer apps.
De applicaties die ik voornamelijk gebruik:
- LauncherPro (Vervangend homescreen)
- Listen (Podcast app)
- Seesmic (Twitter)
- Advanced task killer (Killen van apps)
- Dropbox (Voor het overzetten van apps, foto's, video's, etc. naar m'n vaste pc)
- APNdroid (Aan/uitzetten van GPRS)
- Appie (Boodschappenlijstje van AH)
- Battery left (Maakt een goede schatting van de battarijduur)
- Live bookmarks (Snelkoppeling naar alle bookmarks)
- Rings extended (Voor het kiezen van MP3 ringtones)
- Lastpass (Voor het bijhouden van alle wachtwoorden)
- Barcode scanner (Voor het scannen van barcodes vanaf websites)
Verder zijn er nog 1000-den app's (veelal gratis) te vinden voor Andoid en dat worden er steeds meer, zeker nu Andoid op steeds meer telefoons gebruikt wordt, maar daar zit ook een hoop troep tussen (net als bij iPhone)

Benchmarks & Overclocking
Een Tweakers.net review zou niets zijn zonder benchmarks en het nodige overclocken, d.m.v. de tool Milestone overclock heb ik de CPU van de Milestone eenvoudige weten over te clocken van de default 550MHz / 56mV naar 1200MHz / 80mV, de resultaten hieronder, kijk voor een vergelijking even naar de review van T.net.
Alle testen zijn uitgevoerd op Android 2.2.

CPU benchmark 1.7.1

Read (rand) 3.78
Mflop/s 686.66
Precision 2,2204

Android 2.2 Froyo
The latest and greates op gebied van Android is natuurlijk Froyo
Volgens de laatste berichten zal de Milestone in september/Q4 officieel een update krijgen naar Android 2.2 (aka Froyo).
Via diverse fora is het echter mogelijk om deze update naar 2.2 al eerder uit te voeren.
Dit is een omgebouwde versie van de Motorola Droid rom waarop 2.2 al een tijdje verkrijgbaar is.
Zitten wel wat nadelen aan: de camera autofocus functie werkt (nog) niet, de taalinstellingen is alleen Engels en Spaans en volgens Motorola is het niet mogelijk om de uiteindelijke officieele update naar 2.2 te krijgen. (wat ik echter betwijfel want ik heb de Milestone als is terug geflashed naar de officiŽle 2.1 build van Motorola waarna het volgens mij gewoon mogelijk moet zijn om naar de officiŽle 2.2 te flashen)

Bereik
Super, nog nergens geweest waar ik helemaal geen bereik had, wel kan het soms zijn dat er geen 3G verbinding is waardoor het internet erg traag kan zijn, maar dat komt echt heel weinig voor.

Accuduur
Drama. Iedere nacht opladen is voor dit toestel (zelfs bij niet intensief gebruik) niet voldoende.
Er zijn genoeg guides te vinden voor het verlengen van je accuduur, maar daarmee moet je wel redelijk wat functionaliteit inleveren.
Zo kan het helpen om je apps in te stellen om niet iedere 5 of 10 min verbinding te maken maar iedere 2 uur of je GPRS in en uit te schakelen zodat er helemaal geen data verkeer mogelijk is (ik gebruik hiervoor APNdroid) en op plekken waar WiFi is, deze te gebruiken i.p.v. GPRS.
Hierdoor moet je dus iedere keer switchen tussen WiFi en GPRS of het hele gebruik van data maar achterwege laten tenzij je een website wil bezoeken.
Niet geheel 'Without compromise' dus.
Ik kom nu door alleen gebruik te maken van WiFi (Bluetooth, GPRS & GPS uit) op ongeveer 10 uur gebruik (af en toe even mail bekijken) en vaak zit ik rond 6 uur 'savonds al met een (bijna) lege batterij.

Als je denkt dit toestel te gebruiken om te navigeren zou ik wel zorgen voor een USB auto-oplader, anders zit je binnen 1,5 uur met een leeg toestel in de middle of no-where. (GPRS & GPS aan, Google maps)
Let bij de aanschaf van een USB auto-oplader op de hoeveelheid stroom die deze kan leveren, vaak kunnen de goedkope versie's niet meer dan 500mA leveren, dit is nauwelijks voldoende om de telefoon werkend te houden, laat staan opladen. Ik gebruik zelf een Belkin USB car charger deze kan 1A leveren via de USB poort, dit is zelfs meer dan de meegeleverde oplader (850mA)
Er zijn ook vervangende accu's leverbaar o.a. Seidio levert een 2800mAh accu, maar daarmee word het toestel nog wat zwaarder en dikker, maar ben toch aan het overwegen zo'n accu te bestellen.

Gebruiksgemak
Het gebruik van Android is een fluitje van een cent, mits je snapt dat alles een losse applicatie is.
http://tweakers.net/ext/f/XXpHANfTYa5GWTsj2hqqMPWv/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/6vc7rtfwDgWIHyKQbtnvpw2t/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/BRdt8uuFlTlgZWCMAbweEWY7/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/dPIGQa4RUEOCPaIdEEiXKmhD/thumb.png

Tevens is het gebruik ook voor een afhankelijk van welk homescreen je gebruikt, hierdoor kan een toestel met LauncherPro als homescreen heel anders werken dan bijvoorbeeld SlideScreen.
Doordat alles een applicatie is en op de achtergrond blijft draaien kan de telefoon hier erg traag van worden, de meeste applicaties hebben ook geen exit optie. (vandaar dat ik advanced task killer gebruik om diverse applicaties echt af te sluiten wanneer ik ze niet meer gebruik)
Standaard werkt de telefoon prima 'gewoon als telefoon' en voor SMSen, hoewel het touchscreen bellen misschien even wennen is.

Design

Over smaak valt te twisten, het toestel is alleen verkrijgbaar in zwart met goudkleurige accenten.
Het is een toestel dat niet schreeuwt om aandacht en ziet er simpel en sober uit.
De 'hobbel' net onder de toetsen van het scherm vind ik dan wat minder, maar kan ik mee leven.
Zodra je het toetsenbord uitschuift zijn er echter meer mensen die een 2de keer kijken wat je aan het doen bent, het ziet er dan gelijk uit alsof je achter een kleine laptop aan het werk bent.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het toestel voelt robuust aan en vrij zwaar aan, de achterkant is voorzien van een soort 'rubber' over de metalen behuizing & batterijklep.
De voorkant is bijna geheel een scherm, bovenin de luidspreker opening wil af en toe wat stof en 'gruis' gaan zitten.
Als je het toetsenbord uitschuift komt een klein QUERTY toetsenbord onder het scherm vandaan, het schuifmechaniek voelt solide aan, de toetsen zitten echter aan elkaar vast zodat typen redelijk, maar niet geweldig werkt. De D-Pad is vrij nutteloos en heb ik eigenlijk alleen gebruikt bij het rooten van mn toestel.
Ik heb nog nooit een hoesje voor een telefoon gehad en bij deze ook geen uitzondering gemaakt, ik probeer er altijd op te letten om hem niet bij m'n sleutels/schoefjes/schroevendraaiers in dezelfde zak te doen, maar dat gaat nog wel is mis.
Tot nu toe (5 maanden gebruik) nog steeds geen krassen op het display of het toestel zelf, dat 'Gorrilla Glass' werkt dus echt goed.

De meegeleverde oordopjes voelen goedkoop aan, maar werken best aardig en blijven goed in je oor zitten, halverwege het snoer zit een microfoon maar helaas geen knop voor volume of het opneemen van de telefoon.
Wel is het mogelijk om iedere 3,5mm headset aan te sluiten (getest met o.a. Sennheiser HD457 & Apple headset) de aansluiting voelt echter wat gammel aan, of er 3,5mm headsets met microfoon zijn die met de Milestone werken weet ik niet.
Verder heeft de Milestone een microUSB aansluiting voor het koppelen aan je PC en het opladen, deze was bij mij na 3 maanden 'lam', de aansluiting werkt nog wel, maar dan moet ik er een pen onder leggen zodat de connector schuin in de aansluiting drukt.
Dat de aansluiting niet meer goed werkt is vooral te wijten aan het vele opladen (Thuis, in de auto, op het werk & terug)

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De Milestone werd geleverd met Andoid 2.0, hierin zaten nogal wat problemen, merendeel te wijten aan de applicaties die Motorola er zelf bij leverde:
- De wekker deed het soms niet (de telefoon kwam in een soort 'winterslaap' waardoor te telefoon niet meer wakker werd om een weksignaal af te spelen)
- Muziek begon ineens te spelen (o.a. als je de 3,5mm oortelefoon eruit of erin deed)
- Uit het niets herstarten van het toestel (soms tijdens een telefoongesprek, of gewoon als het toestel niets lag te doen op m'n bureau)
- 'Choppy' audio (soms was het afspelen van audio echt een hel)
Dit alles is gelukkig gefixed met de update naar Android 2.1 van Motorola (MR2.5)
Op dit moment zijn er dus geen echter problemen die te wijten zijn aan de firmware, alleen de nieuwe mogelijkheden (Tethering, backup van apps & settings in je account, flash, etc.) in Froyo ontbreken natuurlijk nog in 2.1.

Samen met de verlening van m'n contract bij T-Mobile gratis gekregen via belsimpel.nl, prima prijs ;)

*edit* 18-10-2010: Inmiddels heeft de USB connector het helemaal begeven, 1 van de pinntjes is scheef en toestel laad niet meer op. Waarschijnlijk geen garantie.

Heb jij ook een Motorola Milestone Zwart?

Ik gebruik nu ook een tijdje de milestone,
Het uit het niets herstarten kan door launcher pro komen,
ik heb nu ADW launcher en hij valt nu niet meer uit! _/-\o_