Specificaties Rad. HD5870 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH5870/2DIS/1GD5/V2 Review

Gamebuster 6 juni 2010, laatste update op 27 juli 2015, 5.317 views

Asus EAH5870/2DIS/1GD5/V2

Deze kaart draait inmiddels al 5 jaartjes zonder problemen. Leuke kaart, alleen niemand die in 2015 nog deze review zal lezen.

Pluspunten

• Performance voldoet ruim aan verwachtingen
  • Mooi en strak uiterlijk
  • Geen heethoofd
  • Werkt naar verwachtingen

Minpunten

• Fan is hoorbaar, zoals gebruikelijk met high-end kaarten.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik had via een onverwachte meevaller ruimte om een nieuw speeltje aan te schaffen en had daarbij besloten een ATI HD5870 gekocht. Ik heb deze op dit moment nu een halve dag in bezit en heb besloten meteen te beginnen aan een first-impression review. In deze review beschrijf ik mijn persoonlijke ervaringen, indrukken en meningen. Ik zal de review de komende weken updaten om mijn verdere ervaringen te beschrijven.

PC Specs
  • Asus P5K-WS (intel P35 chipset) 1600MHz FSB PCI-e 2.0 ready
  • Intel Q9550 2.83GHz x4 @ 3.4GHz (8.5x 400MHz)
  • Kingston HyperX DDR2 800MHz 2x 2GB 4-4-4-12 (@ 5-5-5-18, 800MHz)
  • Samsung 500GB schijf
  • Coolermaster 1000W voeding
  • Antec P182 kast
  • Windows 7 32bit
De Nvidia fanboy gaat vreemd.
Ik was de afgelopen jaren een Nvidia fanboy en moest niks van ATI hebben. Met de komst van de ATI HD5xxx serie en de lange stilte van Nvidia begon ik toch een beetje mijn trouw te verliezen in Nvidia: na een lange tijd was er nog steeds geen DX11 kaart. Gelukkig werden de Nvidia fanboy's al snel getroost met de komst van de GT4xx series... of toch niet? Persoonlijk was ik teleurgesteld met de slechts magere performance per dollar vergeleken de ATI HD5xxx series, ondanks dat de GT4xx kaarten een half jaar later kwamen dan de HD5xxx (als niet nog later). Op het moment dat ik moest kiezen tussen een GTX470 of een HD5870 was de GTX470 niet verkrijgbaar, maar de HD5870 wel: Dit was de laatste druppel om mezelf van mijn Nvidia-fanboy status te ontdoen. Heb op het "bestel" knopje geklikt en vol verwachting klopte mijn hart, met de hoop dat ik niet op een of andere manier spijt krijg van mijn aankoop en dat ik toch op de beschikbaarheid van de GT4xx moeten wachten.

Ding dong...
Al een dag later kwam het pakketje binnen. In een rood met zwarte doos vond ik een enorme zwart/rood plastic ding wat een videokaart moest voorstellen: De HD5870 is nog groter dan de GTX280 die ik ooit eens in bezit had. Mijn 1e indruk: Wow, dat ding is groot. Verder vond ik slechts weinig rommeltjes in de doos:
  • Een kabeltje dat 2x PCIe 6pin kon omzetten naar 1x PCIe 8pin.
  • Een kabeltje dat 2x 4pin kom omzetten naar PCIe 6pin.
  • Een CrossFire kabeltje
  • Een DVI > VGA blokje
  • Een HDMI > DVI blokje
Tot mijn verbazing was er geen gebruiksaanwijzing of driver CD aanwezig; niet dat die nou nodig zijn, maar normaal wordt dit wel bij een videokaart geleverd.
Update 20 april 2010:
In mijn haast bij uitpakken had ik het doosje met de papiertjes eruit gehaald en aan de kant gelegd, zonder het doosje open te maken. Hierdoor had ik niet gezien dat daar dus de betreffende onderdelen inzaten. Er zit een snel-start boekje in, een CD met een handleiding en nog een CD met de drivers (8.673), Asus GamerOSD software en Asus Smartdoctor.

Past-ie wel?
Al snel had ik de computer open, haalde ik mijn oude 9800GT eruit (was gedowngrade van een GTX280 naar een 9800GT) en wilde ik de ATI kaart erin plaatsen. Ik zag direct dat 1 van mijn HDD's in de weg zat in de relatief krappe Antec P182 kast. Na hard duimen en meten bleek dat de kaart net zou passen als ik de HDD eruit zou halen en ergens anders zou ophangen. Dit deed ik, plaatste de kaart op het moederbord, maakte wat rare bochten met de draden van mijn voeding en de kaart zat er eindelijk in. Snel het stroom weer aangezet, de PC aangezet en ik hoorde een geruststellende "piep", gevolgd door het Windows 7 laadscherm.

Wat me wel opviel is dat de ventilator tijdens het opstarten een paar keer op volle toeren leek te draaien en daarbij gebruikelijk veel herrie bij maakte, zoals je dat zou verwachten van de wat grotere kaarten.

1e keer starten.
Eenmaal opgestart had ik meteen de drivers van de AMD site geplukt. Zonder gebruik van driver-cleaner om de Nvidia drivers te deinstalleren waren de ATI drivers zonder problemen met succes geinstalleerd. Ik keek meteen hoe de instellingen eruit zagen van de ATI tools en die kennen dezelfde mogelijkheden en settings als de Nvidia variant van de settings-tool.

1e spel proberen: Battlefield Bad Company 2
Na eventjes googlen om BFBC2 te forceren op DX11 voor de zekerheid, startte ik BFBC2 op. Het spel startte op zonder problemen en uit goede hoop veranderde ik meteen alle settings naar het hoogst: 1920x1200, vsync off, 4x AA, die texture filter op 16x en overige settings zo hoog mogelijk. Ik ging daarna meteen een servertje in en het eerste wat me opviel is dat het laden van het spel aanzienlijk langer duurt. Met een seconde of 10 extra geduld zat ik in het spel en kon genieten van 50 tot 90 fps: ik ben hiermee ruim tevreden en had niet anders verwacht.

Verder met spelletjes uitproberen...
Ik probeerde ook meteen een ander spelletje: Assassins Creed 2. Ook hierbij ging ik direct alle setting omhoog schroeven maar kreeg daarbij een iets minder positief resultaat van 30 tot 45 fps. Met wat slimme tweaks van de settings en het uitschakelen van de AA kreeg ik 'm stabiel rond de 60fps.

Hierna probeerde ik GTA IV. Ook hier herhaalde ik mijn procedure: settings omhoog en testen maar. Ik had niet gehoopt op wonderen omdat GTA IV gewoon een crappy port is, maar ik was wel enigsinds teleurgesteld met het feit dat ik 'm met geen enkele mogelijkheid boven de 50fps krijg zonder de schaduwen helemaal uit te zetten: de 9800GT en de GTX280 hadden vergelijkbare performance. Het enige verschil is dat ik nu alle overige settings hoger kon zetten en mooie framerates kan neerzetten, zolang ik maar de schaduwen niet aanzet. Omdat dit probleem ook al was tussen de 9800GT en de GTX280 ga ik er vanuit dat dit een GTA IV trekje is om gewoon een slechte performance te hebben.

Tot slot probeerde ik Anno 1404. Opnieuw waren alle settings tot maximum verhoogt en AA op 4x. Anno 1404 draaide hierbij prima met een framerate van 40 tot 90, afhankelijk van het zoomniveau. Ook waren de framedrops tijdens het rondkijken veel lager dan bij mijn GT9800. De framedrops met de HD5870 waren niet merkbaar.

Geluidsproductie
Na de games getest te hebben heb ik eventjes beter rond gekeken in de ATI settings-tool. Hierin waren geen schokkende temparaturen te zien en ik zag dat de fan op 21% draaide. Ik dacht: Als ik 'm 21% al kan horen, hoe hard klinkt-ie dan eigenlijk op 100%? Na de fan handmatig ingesteld te hebben op 100% drukte ik op "Apply" en ik schrok letterlijk van de kruimeldief die vlak naast me aangezet werd; althans, zo klonk het, want al snel had ik door dat die fan op de videokaart klonk als onze kruimeldief. Ik heb geen dB meter, maar ik heb nog nooit in mijn hele leven een ventilator in een computer zoveel herrie horen maken. Snel de fan weer op "auto" gezet en kon weer genieten van de "stilte"; op auto is de fan namelijk niet sterk hoorbaar. Tijdens gamen gebruik ik een koptelefoon en heb ik geen last van eventuele herrie, maar ik heb die ventilator nog niet echt horen blazen, behalve die keer dat ik 'm zelf op 100% zette: Ingame produceerde mijn GTX280 meer geluid. Ik ga er dan ook vanuit dat de fan niet boven de 50% komt tijdens normaal gebruik, en dat is maar goed ook.

Conclusie op 1e dag (10 april 2010)
De kaart bevalt me tot nu toe prima en heb op geen enkele manier spijt van mijn aankoop of gemis dat het geen Nvidia is. Andere Nvidia fanboy's die overwegen een ATI HD5xxx te nemen zal ik aanraden het gewoon te doen. Je zult niets missen.

Tot slot
Deze review is geschreven op de 1e dag dat ik mijn kaart in bezit heb. Ik zal deze review regelmatig updaten.

Update (20 april 2010)
Nog steeds bevalt de kaart mij prima. Alle games die ik getest heb zover draaien soepel en zonder problemen. De laadttijden die in BFBC2 eerder traag waren, werden opeens supersnel na een hotfix van ATI die in de 10.4 driver zit verwerkt.

Wel valt het me op dat HAWX haperingen heeft wanneer DX10/DX10.1 wordt ingeschakeld. Bij DX9 is er geen probleem. Op hoogste settings (DX9) haalt de kaart regelmatig een framerate boven de 200. Ik heb nog steeds geen reinstall gedaan, dus wie weet ligt het daaraan. Dit probleem komt niet voor bij andere DX10 spellen zover ik heb kunnen testen. (o.a. Crysis)

Tijdens het gamen is de kaart hoorbaar, zoals je kan verwachten van high-end kaarten. Zodra je echter stopt met gamen, of in een menu zit, stopt de fan DIRECT met blazen. Hieruit lijkt het zo te zijn dat de fan ook beinvloed wordt op basis van GPU load, naast de temparatuur van de fan: zodra de load van de GPU wordt verminderd zakt de fansnelheid direct, in plaats van een vertraging van een minuut door de afnemende temparatuur, zoals ik gewent ben van mijn voorgaande kaarten.

Update (6 juni 2010)
Niets nieuws. Heb ondertussen wel een reinstall gedaan. Enkele driver-updates hebben Battlefield Bad Company 2 veel sneller doen laden en beter doen presteren, maar verder is alles nog hetzelfde als hierboven: werkt prima, alleen H.A.W.X. heeft haperingen in DX10.

Furmax:
Min: 41C
Max: 82C

Binnen enkele minuten steeg de temparatuur van 41C naar 82C en daarna bleef-ie stabiel op 82C hangen; 1 rechte lijn op de grafiek. De ventilator was duidelijk aanwezig.

Volgens mijn digitale thermometer, die voor de computer ligt, is het 25.7C in de kamer hier.

Update 26 juli 2015
De videokaart draait nog steeds zonder problemen :)

Heb jij ook een Asus EAH5870/2DIS/1GD5/V2?

Kingston HyperX DDR2 800MHz 2x 2GB 4-4-4-12 (@ 5-5-5-18, 800MHz) + Win 7 32Bit, interessant. Je kunt nu dus maar 3Gb aanspreken.

Het niet de´nstalleren en goed verwijderen van nVidia drivers d.m.v. driver-cleaner in safe-mode is sterk af te raden, dit is meestal een bron van conflicten waarvan de gebruiker maar wat te graag ATI en zijn drivers de schuld van geeft. Na mijn eigen ervaringen kan ik je zeggen dat switchen van GPU fabrikant het beste een verse Windows installatie kan gebruiken dan weet je zeker dat alles goed zit.

Ik neem aan dat je deze kaart hebt ? Zo ja, dan denk ik dat het geluid dat de kaart produceert iets hoger is als een reference design.

Het langer laden in BFBC2 kan ik inderdaad bevestigen, het duurt relatief iets langer dan iemand met een nVidia kaart.

Verder goede review ;)

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 10 april 2010 21:08]

Dat het OS die 1GB niet kan aanspreken houdt niet in dat het niet gebruikt wordt. De hardware kan het geheugen namelijk gewoon gebruiken en zal dit ook zeker doen. Verder is 3GB voldoende; geen enkele game zal meer dan 2GB gebruiken, wat 1GB overlaat voor het OS.

Verder is mijn PC puur voor gaming; er staat niets anders op. Er staat niets op de achtergrond aan wat geheugen nodig heeft en draai nooit apps die ook maar in de buurt komen van dat geheugengebruik; daar heb ik mijn MacBook voor.

Ook had ik van de GoT forums begrepen dat nvidia en ATI kaarten naast elkaar draaien prima zou moeten werken zonder driver-cleaner. Als het naast elkaar kan draaien kan je ze ook verwisselen. Ik heb nu even geen zin in een reinstall, zeker omdat de kaart gewoon prima lijkt te werken.

Overigens: je aanname klopt: ik heb idd de versie met de aangepaste koeler.

Tot slot denk ik dat het laden langer duurt door het gebruik van DX11 en/of de hogere settings: omdat er hogere settings zijn moeten er grotere en meer gedetailleerde textures en models geladen worden, wat dus, naar mijn theorie, langer duurt.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 10 april 2010 21:25]

Klopt niet.

32 bits = 32 draadjes.

Als een processor dan een woordbreedte van 32 bits heeft dan kan je maximaal 232 = 4.294.967.296 verschillende bytes aanwijzen. Dat is dan de maximale hoeveelheid geheugen die zo'n processor kan aanspreken, in dit geval dus 4 Gigabyte.

Maar Windows 32 bits gebruikt gewoon maar 3 Gb.

Mvg

Exact. De computer kan het gewoon gebruiken. Windows 32bit spreekt max. 3GB aan en die andere 1GB kan (en zal) gebruikt worden door de hardware.

Zie ook:
> http://blogs.msdn.com/hil...-not-4gb-ram-problem.aspx
> http://support.microsoft.com/kb/291988
> http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb613473(VS.85).aspx

Nou geen offtopic gedoe over 64bit/32bit meer; nergens voor nodig. Als je zo graag 64bit vs 32bit wilt bespreken kan je een topique aanmaken.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 10 april 2010 23:50]

Langer laden komt natuurlijk door het hoger instellen van de graphics settings in het spel.

[Reactie gewijzigd door Powrskin op 11 april 2010 11:51]

Dit kan ik alleen maar beamen > nieuwe grafische kaart of geluidskaart, een fresh install,
zelfs met revo pro uninstall, toch een nieuwe install, daar er in het register nog altijd smurrie overblijft van je vorig snoep / speelgoed, doch waarom geen 64 bit systeem ? heeft alleen maar voordelen
Ben ik het niet mee eens, en zeker niet voor videokaarten. Is gewoon een achterhaald iets, Nvidia en ATI drivers kunnen prima naast elkaar werken in windows 7 en het OS haalt dan ook echt geen dingen door elkaar zodat je problemen zou krijgen.
Met windows XP ofzo was dat misschien wel een probleem maar nu is zelfs deinstalleren van de Nvidia driver eigenlijk niet meer nodig..

Verder nette review, dat battlefield probleem komt me wel bekend voor. Schijnt iets te zijn met hoe de ATI kaarten shaders oid laden onder DX10/11. Ik loop ook vaak achter een tank aan te hollen om nog in te kunnen stappen ;)
Het is geen trekje van GTA4 , je CPU bottlenecked.. Ja zelfs je quad core schiet tekort.. Moet je voor de lol even je quad core 100mhz verhogen, je merkt sowieso al verschil..

Mijn E8500 op standaard speeds en een GTX280 was ook niet echt schitterend, maar op 4,4 ghz was het inneens een pak verschil in performance!

Nette revieuw overigens!

[Reactie gewijzigd door C-Gate op 10 april 2010 22:05]

Sorry maar GTA 4 is gewoon heel erg slecht. GTA4 is te cpu-intensief en maakt te weinig gebruik van de videokaart. Het is toch belachelijk dat een spel als gta4 dat qua graphics vaak onderdoet voor andere spellen qua performance veel slechter is?
Het feit dat je 32 of 64 bits draait heeft geen enkel invloed op je fps at all.

Het gebruik van 3 gig HyperX is meer dan voldoende om elk spel op dit moment te draaien zonder problemen of fps lag, de rest van het systeem heeft daar ook geen enkel probleem mee.

Waar ik persoonlijk een probleem mee heb is dat je Hd van samsung is, sowieso niet het beste en graag ook zou willen weten in hoeverre hij gevuld is.( Heeft namelijk wel invloed op je fps en lag.)

Voor zover heb ik geen enkel positief iets gezien om mijn systeem volkomen te veranderen naar ATI.

Mijn systeem met een vergelijkbare kaart van nvidia doet exact hetzelfde en kost een hoop minder.

In elk geval raad ik je aan een clean install te gebruiken voor testing en geen off road programs draaien zoals al werd vermeld.

Voor zover een prima review, maar nog geen overtuiging.
Praktisch leeg. Ik heb nu een 1TB schijf erin zitten en deze is voor iets van 200GB gevuld.

Overigens, zover ik weet heeft dat weinig te maken met lag. Bij games wordt alles in het geheugen geladen en daarna wordt de HDD niet meer gebruikt. Enkel het laden van een level kan er sneller/langzamer van worden, maar het is niet zo dat je opeens 20fps hebt ipv 40fps door een tragere HDD.

Op z'n ergst zal je eerder last hebben van framedrops bij open-world games als GTA of Far Cry 2 wanneer je jezelf heel snel verplaatst, maar hier heb ik geen last van.
Prima review! Dank daarvoor!

Heb zelf deze kaart gekocht omdat ik dacht dat door de grotere fan zou die niet veel lawaai maken. Hiervoor had ik een reference model 5870 van asus. In vergelijking met v2 maakte reference model veel minder herrie.

Gemiddeld draait de fan niet meer dan 30% on full load. ’t lawaai hoor je zelfs in andere kamer.
Niet dat ik niet tevreden ben over deze kaart, heb zelfs tweede gekocht voor crossfire, maar de herrie vind ik erg storend.

Ben nu aan het kijken voor alternatieve koeling, lucht of water. Coolit Omni a.l.c. waterkoling lijkt me wel wat.
Hey Gamebuster,
Ik heb heel je review gelezen, echt top. :)
Ik zit er sterk aan te denken om deze kaart te kopen dankzij jouw review.
Ik heb alleen ÚÚn vraagje: Denk je dat deze kaart ook goed zal werken met een Dual Core?

Bedankt iniedergeval ;)

-Perry
das wel iets duidelijker,

maar je dual core kan hem wel iets bottlenecken..
goede revieuw heel veel aan gehad enig idee wat deze kaart in crossfire doet:
Ik zelf neem geen crossfire of SLi meer. Ik heb 2x SLI gehad; 1x met 2x 7600GS en 1x met 2x GTX280. In beide gevallen was het performance verschil niet groot en soms ging de performance zelfs omlaag. In ruil daarvoor betaal je extreem veel geld en heb je een enorme hitte productie waarbij je je raam moet openzetten in het midden van de winter, omdat je kamer anders veranderd in een sauna.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 augustus 2010 18:51]

Ik snap dat fan gedoe toch helemaal niet hoor... koop gewoon de beste prijs/kwaliteit, en in dit geval de ATI kaartjes.. verder goeie revieuw!
Wat ik trouwens niet snap, je hebt je geheugen timings omlaag gehaald... why? 4-4-4-12 zijn strakkere timings dan 5-5-5-18 en het is de stock geheugen setting...
Ik heb geen flauw idee waarom, maar als ik 4-4-4-12 instel veranderd het moederbord het weer terug naar 5-5-5-18. Na vele pogingen en wat voltage tweaks heb ik het opgegeven.