Specificaties Small form factor, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Gigabyte MIB T5140 Review

deblaauwn 9 april 2010, laatste update op 9 april 2010, 3.675 views

Gigabyte MIB T5140

Pluspunten

• 'All-in-one'
  • Formaat
  • Ontwerp

Minpunten

• Krasgevoelige plastic voorkant
  • Voeding slechts toereikend voor lichte CPU
  • Hoogte (i.v.m. koeler)

Kwaliteit voeding Score: 3
Als een beoordeling 'voldoende' is, betekent dat niet dat het 'slecht' is, maar dat het voor mijn systeem niet optimaal werkt

Mijn vader gebruikte al jaren een mATX-formaat PC voor zijn lichte kantoorwerkzaamheden. Deze was een klein jaar geleden voorzien van een nieuw binnenwerk en kon dus nog jaren mee. Aan de andere kant was het zo dat hij eigenlijk te weinig ruimte had, en bovendien heb ik nog meer familie die ik graag zou willen voorzien van nieuwe hardware, met zijn 'oude' systeem dus als basis. Een desktopmodel (op mITX, die form factor wilde ik nog eens bouwen) zou ideaal zijn: zet een scherm erbovenop en je hebt opeens de ruimte van een relatief forse mATX kast over.

Ik heb niet echt gericht gezocht, maar toen liep ik deze MIB T5140, dankzij TERW_DAN's review, tegen het lijf. Het leek erop dat alle idealen hierin verenigd zouden worden: desktop, zelfs ínclusief VESA-mount; mITX en een mooi front zonder zichtbare externe bays. Ook de voeding was mooi meegenomen: een brick plus een interne DC-DC converter; een 380W ATX-PSU is wat overdreven voor een systeem van 50W. De kast zou ook meteen een oplossing vormen voor mijn monitor-probleem: na aanschaf van een 24" naast mijn 20" had ik een dualscreenopstelling in gedachten, maar dat werkte niet echt met als gevolg dat mijn 20" meestal op standby stond. Die kon ik dus mooi doorschuiven en toch binnenshuis houden.

Geheel
Het eindresultaat, de kast inclusief opgebouwde monitor

Featureset
Deze kast komt inclusief een voeding: het betreft een 65 W AC/DC 'brick' en een interne 12V DC/DC converter. Aan deze voeding zitten de vereiste moederbordkabels (waar wel een deel van is weggelaten, de P4-stekker bijvoorbeeld krijgt maar één keer +12V en ground, die worden in de stekker gesplitst) en verder molex- en SATA-aansluitingen. Daarnaast is er een miniscuul kabelklemmetje en een zakje met schroeven, maar waarom het getal hiervan zoveel groter is dan het aantal inbouwmogelijkheden is mij niet duidelijk. De belangrijkste 'bonus' is natuurlijk de meegeleverde opbouw-VESA-arm. Deze zit los in de doos en kan dus ook weggelaten worden. Op zich zou er meer meegeleverd kunnen worden, maar eigenlijk is dat niet nodig.

Eerste indruk
Na het uitpakken van de doos is het een pracht van een klein kastje: om te beginnen erg laag (lager dan low profile), gebouwd van netjes zwart gespoten plaatstaal met een glimmend zwart plastic front met zilveren bies - je verwacht in deze prijsklasse geen geborsteld aluminium, hoewel dat wel minder krasgevoelig is dan dit kunststof. In dit front bevinden zich twee USB-poorten en een lijn in- en uitgang. Het optisch station zit achter een klepje.

De behuizing is te openen door het losschroeven van vier thumbscrews (heel goed, Gigabyte!). Aan de binnenkant zie je dan een verwijderbare verstevigingsbalk midden door de kast lopen. Verder natuurlijk de DC-DC converter (linksvoor), de inbouwruimte voor het mITX-bord (linksachter), een inbouwruimte voor een optisch station (midden, eerst de balk verwijderen) en rechts de inbouwruimte voor een harde schijf plus een 3,5" extern apparaat. Persoonlijk denk ik dat dit alle ruimte is die je nodig hebt, aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat dit wel het absolute minimum is.

Ventilatie is mogelijk door een klein roostertje ongeveer boven de positie waar de CPU normaal komt (zei ik al dat het rooster klein was?), rechtsachterin is ruimte voor een 60 mm casefan en de linker zijkant van de kast is geperforeerd. Door de beperkte hoogte is geen enkele normale (aftermarket) koeler mogelijk, maar daarover later meer.

Inbouwmogelijkheden en installatiegemak
Genoeg gekeken: de schroevendraaier moet maar eens ter hand genomen worden. Eerst moet de verstevigingsbalk eruit, dan maar meteen beide inbouwkooitjes (die ook met schroefjes aan het chassis bevestigd zijn). Daarna kunnen de HDD en optische drive worden ingebouwd. Vervolgens het moederbord: de achterste twee spacers zijn een speciaal verhoogd type, waardoor ze in de inbouwgaten van het moederbord vallen; normaal moet je een moederbord los boven de spacers houden en dan vastschroeven. Bij dit systeem blijft het bordje dus al vanzelf liggen. Ze maken het echter wel iets moeilijker om het bord te plaatsen en weer te verwijderen, omdat de ruimte binnen het I/O-shield natuurlijk niet onbeperkt is.

Eerst maar eens testen of de bekabeling past: dat is andere koek. De voedingskabels zijn lang genoeg, maar helaas wek wat volumineus. Dat kan natuurlijk niet anders, omdat Molex gebruikt wordt om de kabel te verlengen, en dat neemt dus extra ruimte in. Waar het voor dit systeem ideaal was geweest om alleen maar twee SATA-aansluitingen in serie te hebben, geldt dat voor een ander systeem natuurlijk weer niet. Hoe dan ook, dit leidt ertoe dat de ruimte achter de inbouwapparatuur al meteen vol ligt met kabels. De SATA-datakabels moeten dan ook nog naar de apparatuur toe, en die moet je wel in bochten wringen - bij mij loopt een ervan bijvoorbeeld met een kronkel door het koelblok dat op het moederbord zit.

Top
Een overzichtsfoto van de kast met alle onderdelen ingebouwd

Nadat alle kabels ongeveer op hun plaats zijn is het tijd om de processor en de koeler te installeren. Voor dit project had ik een Scythe Big Shuriken aangeschaft, deels omdat aftermarket koelers meestal beter presteren, en verder omdat die erg laag is (58 mm) en over een grote fan beschikt, die dus meteen een beetje over de rest van het moederbord kan blazen.

Dat was dus een denkfout.

Het oppervlak van deze koeler is namelijk zo groot, dat hij tegen de verstevigingsbalk aanleunt. Daardoor kun je dus nooit zeker weten of hij toevallig ook scheef hangt en dus eigenlijk helemaal geen contact met de CPU maakt. Dat was niet het grootste probleem - daar hebben ze namelijk de ijzerzaag voor uitgevonden, maar waar het echt mis ging was in de hoogte. Zonder fan stond de kast al (bijna) bol bovenop de koeler, met fan kon hij dus echt niet meer dicht. Dan de originele AMD-koeler er maar op, maar dat paste eigenlijk ook niet. De fan daarvan staat op 'pootjes' zodat er een beetje ruimte is tussen de fan en het koelblok, dat schijnt positief te zijn voor de airflow. Helaas maken die pootjes hem wel net te hoog. Gelukkig zitten ze los en je hoeft ze er dus niet af te zagen.

Omdat deze fan nogal wat geluid wist te produceren heb ik een losse 120 mm fan gekocht om erboven te hangen, zie ook verderop.

Mobo
Detailfoto van het moederbord met 120 mm fan

Kwaliteit voeding
Maar goed, uiteindelijk zat dus alles op zijn plek. Het was nog een heel karwei om het op een zaterdagnamiddag af te krijgen zonder dat mijn vader er last van had, want die zou hem 's avonds weer moeten gebruiken, en de processor werd gerecycled... Daarom maar gauw de OS-CD/DVD erin (XP of 7, dat weet ik niet meer) en voor de zekerheid maar even mijn Cresta energiemeter ertussen gehangen. Dat leverde een oeps-moment: het systeemverbruik zat met 70W boven de capaciteit van de brick, en dat was nog maar tijdens het formatteren. Daarbij wordt de optische drive amper gebruikt, dus dat beloofde niet veel goeds. Dat was dus inderdaad (niet?) het geval, zodra het formatteren klaar was wilde het OS wél graag weten wat er op de CD stond. Op zichzelf gaf het wel een mooi geluid: de drive spint op, de energiemeter loopt op, en net voordat je denkt 'het gaat goed' gaat het hele systeem uit, dus heb ik maar gauw het 'oude' systeem weer teruggeassembleerd.

Het systeem dat hier getest werd betreft een Jetway bord met een GF8200 chipset en 'gewoon' DDR2 geheugen. Omdat ik in de war was geweest bij de bestelling - specificaties door elkaar gehaald - besloot ik dan toch maar het spul te retourneren en het systeem samen te stellen zoals dat bovenaan de review is te vinden, dus inclusief picoPSU. De voeding van de kast is dus niet meer in gebruik. De meegeleverde voeding is naar alle waarschijnlijkheid wel toereikend voor een Atom-systeem, anders is het aan te raden een externe brander aan te schaffen.

Licht offtopic: het systeem maakt nu gebruik van een 80W brick aangesloten op een 90W PicoPSU; deze combinatie valt uit bij een verbruik (gemeten aan het stopcontact) van ca. 90W. Dit komt alleen voor bij een 100% belasting (OCCT CPU). Het standaardverbruik is ongeveer 35W, dat geeft al aan dat bij licht werk de meegeleverde voeding voldoende zal zijn.

Modbaarheid
Het modden van deze kast is al meteen vereist als je niet met de standaard voeding werkt. Een PicoPSU heeft een aansluiting die net wat groter is dan die van Gigabyte, met als gevolg dat je een gat moet boren. Tip: eerst klein voorboren en dan groter maken. Dat had ik dus niet begrepen, dat werd mij pas verteld toen ik vooral een grote deuk in de achterkant bleek te maken.

Daarnaast heeft de kast eigenlijk een verplichte airflow-mod nodig. Doordat de 60 mm casefan rechtsachter gemonteerd is en recht naar 'voren' blaast heeft eigenlijk alleen de harde schijf baat bij zijn airflow. Ik denk dat hij aan de rechter zijkant van de kast beter op zijn plek zou zijn geweest, en als er dan meteen een stoffilter bij zat was het helemaal geweldig geweest. Waarschijnlijk is bij de fabrikant bedacht dat deze fan niet persé nodig zou zijn, en waarom dan ook nog een stoffilter meeleveren? Laat de klant daar toch lekker zelf voor zorgen.

Een probleem bij het monteren van de fan rechts is dat deze dan in de kap moet komen. Het chassis betreft een bodem met een achterkant en een voorkant, de kap zorgt voor de boven- en zijkanten. Daarom was het plan fan achterin te monteren en dan een luchtkoker om de bocht te bouwen, maar dat was toch te veel werk. Vervolgens heb ik de fan een kwartslag gedraaid en los in de kast geplaatst. Hij zit daar toch bijna klem dus dat kan geen kwaad. Zoals te zien op de foto zit er ook een panty om, dit is om het stof niet allemaal naar het moederbord te blazen.

Fan
De intakefan, die klem zit tussen de HDD en de kast

Als oplossing voor de CPU-koeling (en meteen chipsetkoeling) heb ik een idee van andere tweakers overgenomen: het betreft een losse 120 mm Scythe SlipStream fan op laag toerental. Deze is voorzien van een fanguard aan de onderkant zodat hij niet zichzelf stuk draait op het CPU-koelblok. Met dubbelzijdige tape is hij aan het chassis bevestigd (aan de achterkant), maar eigenlijk is hij net te klein zoals te zien op een van de foto's, want slechts een klein deel van de fan is zichtbaar onder het luchtrooster. Een 140 mm zou wellicht een beter idee zijn omdat dan dit rooster wel optimaal wordt benut.

Dicht
Het luchtrooster aan de bovenzijde

Als laatste nog iets over de prijs. De kast staat voor iets meer dan ¤ 50,- in de pricewatch. Ik denk dat dit op zich een nette prijs is gezien de concurrentie. mITX kasten zijn verkrijgbaar van 30-300 euro, waarbij de laasten meer als mediacenter bedoeld zijn. Deze zullen andere eigenschappen hebben en dus hun hogere prijs kunnen rechtvaardigen. Voor een 'gewoon' klein kastje ben je 30-90 euro kwijt, en dan valt ¤ 50,- mooi in het midden. Ik denk dat dit geen gekke prijs is voor een kast inclusief voeding en VESA-arm. Minpuntje is dan wel dat er geen fan wordt meegeleverd, maar goed.

De Gigabyte MIB-T5140 is een mooi kastje voor als je een soort van all-in-one wilt bouwen. De doorgaans lelijke optische drive zit uit het zicht, en het kastje ziet er al met al best gelikt uit, zeker gecombineerd met een strak 20" scherm. Wat ik graag gezien zou hebben is een kast die een tikje breder en hoger is, want op deze manier is het (bijna) niet mogelijk om een fatsoenlijke koeler te installeren. Voor een Atom/Nano/ION-setup is het echter een prima kast. Ik denk niet dat je er een 'fatsoenlijke' PC in kwijt kunt. Met de huidige setup (lees: Athlon 5050e) is het net mogelijk hem werkbaar koel te houden, misschien moet hij op een hete zomerdag zelfs teruggeklokt worden, dus dat is wel een beetje jammer.

Heb jij ook een Gigabyte MIB T5140?

De voeding is inderdaad een van de minputen van dit kastje, maar er komt gelukkig een nieuwe versie uit van deze kast, die is wat kleiner, maar biedt een 165W voeding, wat meer dan voldoende is voor de meeste ITXjes.
Ik heb vóór het afronden van de review even op de site gekeken. Daar vind de T5142, maar daar komt ook een 60W adapter bij. Verder is er nog de T3140 (en die zul jij bedoelen) met een ingebouwde PSU tot 160W, lees ik.
De T3140 is inmiddels ook in Nederland leverbaar. Dit is met een ingebouwde 160W PSU, niet met een losse adapter zoals de T5140. In tegenstelling tot de T5140 heb je voor de T3140 wel een slimline ODD nodig.
Ik zal nog even een poging doen om de afbeeldingen in lijn met de tekst te krijgen.

[Reactie gewijzigd door deblaauwn op 9 april 2010 16:40]