Specificaties Small form factor, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Gigabyte MIB T5140 Review

TERW_DAN 4 december 2009, laatste update op 4 december 2009, 4.399 views

Gigabyte MIB T5140

Pluspunten

• VESAmount
  • inbouwmogelijkheden
  • formaat
  • compacte voeding
  • uiterlijk.

Minpunten

• een 2.5" inbouwmogelijkheid was makkelijk geweest
  • zonder drivebays niet 100% solide.

Kwaliteit voeding Score: 4

De MIB T5140 is een desktop kast voor ITXbordjes, met de mogelijkheid om een monitor op de meegeleverde VESA 75/100 mount te plaatsen, zodat je een compacte all-in-one PC hebt.
Omdat de ITX bordjes steeds interessanter worden is een bijpassende kast wel zo handig.
Waar veel merken zo compact mogelijk proberen te zijn is de Gigabyte T5140 voor ITX begrippen een vrij grote kast. Naast een ITX bordje biedt de kast plaats voor 1 5.25” drive en 2 3.5” drives.
De grootte van de kast is op zich geen probleem, omdat deze onder de monitor geplaatst wordt, en op die manier geen extra ruimte inneemt.
Met een hoogte van 65mm, een diepte van 250mm en een breedte van 445mm is de kast ongeveer even breed als een 20” widescreen monitor.
In de kast is ook nog een voeding meegeleverd, maar daarover verderop in de review meer.

De kast is zwart, met een glimmend zwart plastic frontje, afgewerkt met een zilverkleurige strip over de gehele voorkant. Aan de linkerkant van het front zitten 2 USBpoorten en 2 audiopoorten, aan de andere kant vinden we de powerknop en een blauwe powerled. Het klepje aan de voorkant van de kast zit met een magneetje vast. Hierdoor zijn er geen vervelende kliksystemen die na verloop van tijd afbreken of gaan kieren.

Inhoud van de doos
In de doos vinden we uiteraard de kast met ingebouwde voeding. Daarnaast een adapter, een stroomkabel, een zak met schroeven en de VESAmount voor de monitor.

Inbouwen
Doordat de bovenkant helemaal van de kast afgehaald kan worden is het vrij makkelijk om het moedebord en de drives in te bouwen. Het moederbordje kan van bovenaf gemakkelijk geplaatst worden en er is genoeg ruimte. De voeding zit voor het moederbord geplaatst en daarvan loopt een klein kabeltje naar achteren, waar de externe adapter op ingeprikt kan worden. Afstandsbusjes zitten al in de kast, dus daar hoef je niets meer aan te veranderen.
De drivecages voor de 3.5” en de 5.25” stations kunnen er makkelijk uitgetild worden.Vervolgens kunnen de drives ingebouwd worden en de drivecages weer teruggezet worden. Wat ik jammer vind is dat Gigabyte niet de mogelijkheid heeftom er ook 2.5” drives in te bevestigen. In ITX systeempjes kom je vaak notebookdrives tegen gezien ze stil zijn, energiezuiniger zijn en er vaak geen gigantische opslageisen nodig zijn. Met 4 gaatjes in de bovenkant van het HDDrekje zou dit al mogelijk zijn geweest. Als het moet is het ook zelf wel te modden, met een standaard bracketje gaat het ook prima passen, maar het is jammer dat het er standaard niet bijzit.
Het vastzetten van de drivebays vereist een schroevedraaier, maar het openen van de kast kan door middel van thumbscrews.

Kabelmanagement
Omdat er niet bijzonder veel ruimte is in de kast is kabelmanagement wel wat lastig. Maar het is te doen. Het enige probleem dat je hebt is dat de S-ATA kabel naar de HDD in de 3.5” bay lang genoeg moet zijn. De kabels die aan de voeding zitten zijn lang genoeg, dus dat vormt op zich geen probleem.
Het gebruik van P-ATA kabels is niet aan te raden in deze kast. Rounded cables kunnen op zich nog wel, maar die zijn vaak toch vrij dik, iets wat niet helemaal ideaal is.

Bouwkwaliteit
De T5140 zit vrij aardig in elkaar. Het is zeker niet de degelijkste kast die ik tot nu toe heb gehad, maar hij is stevig genoeg voor waar hij voor bedoelt is. Als je de drivebays eruit haalt is de kast niet heel erg solide. Doordat er geen echte constructie is die de voor en achterkant met elkaar verbindt is het noodzakelijk om de drivebays en het horizontale stuk metaal waar de monitor op kan rusten vast te schroeven. Als je dat doet is de kast meer dan stevig genoeg.

Voeding
De voeding die wordt meegeleverd is erg compact maar heeft op zich genoeg aansluitingen erop zitten. De voeding wordt gevoed door een externe adapter. Meegeleverd is een 65W adapter. Op de voeding print zitten 4 aansluitingen. 1 gaat naar de adapter. De andere gaat naar een 4 pins molex en s-ata stekker. De derde is voor de 4 pins cpuconnector en als laatste de kabels naar de ATX stekker. Aan de ATX stekker zitten ook nog een molex en S-ATAplugje. Omdat de voeding toch niet zwaar belast kan worden zijn er wat kabeltjes weggelaten. Zo zijn er maar 2 kabels voor de 4 pins cpu connector, die split in de stekker. En de 20 pins ATX stekker heeft in totaal 14 kabels. Dit is op zich wel handig, omdat de kabel nu wat buigbaarder is en makkelijker is weg te werken.

Omdat het moederbord dat ik heb ingebouwd al beschikt over een eigen voeding heb ik deze niet heel uitvoerig kunnen testen. Ik heb er even een Athlon X2 4450e op een Gigabyte 780G bordje aangehangen en dat gaat op zich goed (verbruik van deze setup zit rond de 55W). Als ik er echter nog een DVDspeler aanhang die opspint tijdens de boot wordt het teveel voor het ding en valt hij uit. De voeding die erin zit is op zich prima geschikt voor de standaard Atom en Epia bordjes, maar gezien er steeds meer high-end ITXjes te vinden zijn is het raadzaam even te kijken of deze voeding toereikend is (als je die wil gaan gebruiken).
Bij de voeding worden ook nog 2 extra spitters meegeleverd welke op de molex aangesloten kunnen worden en er een S-ATAconnector en molexconnector van maken. De aansluitmogelijkheden zijn dus erg goed. Weliswaar kun je er dan wel 4 S-ATA apparaten en 2 apparaten aanhangen die gevoed worden door een molex, voor 65W is dat misschien ietwat veel, maar het biedt in elk geval upgrademogelijkheden en de ruimte om de juiste stekker op de juiste plek te krijgen.

VESAmount
Wat nu het leuke is van deze kast is dat er ook een VESAmount wordt bijgeleverd, waarmee je een 19” tot 23” monitor bovenop de kast kan monteren, zodat je hiermee een all in one hebt.
De VESAmount is erg solide, en stevig genoeg om monitoren tot 5KG te dragen (aldus de specs van Gigabyte). Overigens is daar weinig van waar, ik wil namelijk mijn 30” op deze kast zetten (dat is de voornaamste reden dat ik hem hier heb staan). Deze monitor weegt 12KG, dus gaat royaal over het maximum gewicht heen. Maar de VESAmount draagt het ding prima, het enige nadeel is dat de steun naar de laagste stand zakt door het hefboomeffect. Hoe ik dat ga oplossen komt nog wel terug in een casemodtopic, maar ik heb gemerkt dat je gemakkelijk ver boven de specificatie kan gaan zitten wat dat betreft. Op onderstaand plaatje heb ik de plastic behuizing van de mount afgehaald, om te laten zien hoe die er intern uitziet en omdat ik bezig was met het modden ervan. Op de eerste foto in deze review is te zien dat er gewoon een nette zwarte behuizing omheen zit.

Bij de mount wordt een plaatje geleverd dat achterop de monitor te schroeven is. Ik heb zelf een Dell 2007 20” widescreen monitor erop gezet. Het probleem van die monitor is dat de monitorsteun verzonken is in de achterkant, waardoor het zwarte plastic stukje verhinderde dat ik de VESAmount kon vastzetten. Gelukkig is alles los te schroeven, en hoewel het er iets lelijker uitziet (wat me niet boeit aan de achterkant van de monitor) past het dan wel perfect. De ijzeren plaat van de mount voldoet wat dat betreft prima aan de VESAstandaarden.

Zowel VESA75 als VESA100 monitoren kunnen gemonteert worden, wat in de praktijk dus zo'n beetje iedere monitor is die voldoet aan de VESAspecificaties (veel goedkopere monitoren hebben gewoon een vaste voet, daarmee gaat het dus niet werken).

De monitor kan verhoogd en verlaagd worden en kan helemaal horizontaal naar achtergen worden gebogen. Op deze manier kun je altijd de monitor onder de juiste kijkhoek zetten. Zelfs heb ik dat niet echt nodig, maar op sommige goedkopere panelen is het prettig voor een juiste weergave van de kleuren.
Als de VESAmount helemaal naar beneden is geklapt klikt het ding vast. De mount wordt met thumbscrews aan de achterkant vastgezet en haakt in de horizontale versteviging in het midden van de kast, waardoor de mount stevig vastzit.

Al met al een leuk kastje, voor iets meer dan 5 tientjes heb je een vrij compleet pakket in huis met ITXkast, voeding en monitorsteun. De bouwkwaliteit is gezien de prijs erg goed, ik heb slappere kasten gezien en zelfs een 12KG wegende monitor zorgt er niet voor dat het doorbuigt of wat dan ook. De VESAmount is lekker stevig en solide.
De modbaarheid moet ik nog testen, maar ik voorzie leuke mogelijkheden met dit kastje :)

Heb jij ook een Gigabyte MIB T5140?

mooie review van een interessant kastje :). hoe zijn de temperaturen eigenlijk in dit kastje onder load? (nu gebruiken atom setups niet echt veel stroom, maar ik zie eigenlijk niet echt roosters oid om warmte af te voeren)
Er zit bovenin een roostertje (dat is idd niet echt goed te zien op de foto's, zal daar nog even een goede pic van maken van de week) waardoor de Ion prima gekoeld wordt. Meer dan 30 graden heb ik het ding niet zien worden eigenlijk.
Hier de zelfde kast met een

1 Asus AT3N7A-I board
2 x 2 GB DDR2 PC6400 Kingston CL5
1 WD 500GB green choice sata HD
1 DVD nec sony 7240 SATA
1 34 in 1 cardreader

Fan van asus vervangen door een 140mm versie
en de temps bij mij komen onder het afspelen van HD content
met CUDA uit en CoreAVC uit op 50 graden
met CUDA aan en CoreAVC ingeschakeld op 55
hierbij staat er bovenop een sattaliet reciever en staat het geheel in een kast met dichte achterkant ( of te wel ingepakt en zonder goede airflow erom heen ) al met al PRIMA temps
Geluid is pas hoorbaar vanaf 30cm afstand

CUDA is een nieuw principe van NVIDIA waardoor je de Processor minder belast
en de GPU meer werk laat doen wat btw een echte aanrader is
voor een atom mitx board 1080P content vloeiend te laten afspelen

Ik ben zelf dik te vrede over deze mitx kast !!

[Reactie gewijzigd door Gman2oo6 op 4 december 2009 01:03]

Over welk moederbord met ingebouwde voeding had je het in de review ?
Ik heb zelf de point of view, ongeveer het zelfde dus, maar AMD optie lijkt me ook mooi maar dan komt energie gebruik hoger te liggen.
wat voor cpu heb je er dan op zitten? dat het verbruik onder de 65w blijft...
Mooie review! Go Terw_DAN!
Ik kom er ook net achter dat de voeding niet genoeg is, ik probeerde een systeempje met een 8200 IGP en een Athlon 5050e in elkaar te zetten. Een continu verbruik van 70W tijdens het formatteren kon hij net aan, maar dat de optische drive daarna weer harder ging draaien was de druppel.

Ook is de hoogte extreem beperkt, ik had de Scythe Big Shuriken besteld om in te bouwen. Ik heb net nog even gekeken of het wel echt de kleinste scythe was, en dat is hij met 58 mm totale hoogte. Alleen komt het koelblok tegen de 5,25" cage aan (waardoor de steunbalk niet meer past) en hij past zonder fan maar net in de kast, met fan is hij dus te hoog :(. Passief is dat ding, zeker in deze kast, waarschijnlijk onbruikbaar.

Nu moet ik dus nog uitzoeken welke voeding ik ga aanschaffen en welke onderdelen retour mogen. Heb jij een picoPSU gebruikt?
Nee, ik heb verder geen losse voeding gebruikt, gewoon die van het Zotac bordje, en dat past perfect in dit kastje. Mijn PicoPSU is nooit aangekomen :(
Een typisch kastje voor op school:)