Sony Xperia XZ1 Compact Blauw

Specificaties 4,6" • 1280x720 (HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ1 Compact Blauw Review

Tyrian 4 december 2018, laatste update op 7 december 2018, 223 views Product gekocht

Sony Xperia XZ1 Compact Blauw

Heerlijk snelle compacte Android voor een geweldige prijs. Het design vind ik prachtig (subjectief) en het toestel voelt robuust aan. De accuduur is uitstekend. Het toestel komt echter met ongewenste apps die niet te verwijderen zijn en root toegang verkrijgen is moeilijk. Zonde!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Prestaties zijn verbluffend
  • Prima scherm
  • Android 9 Pie update beschikbaar
  • Compact high-end
  • Prima prijs
  • Stereo speakers

Minpunten

• Meegeleverde ongewenste apps als Facebook en Amazon die je niet kunt verwijderen
  • Geen root toegang en deze is ook niet eenvoudig te verkrijgen via een one-click root tool. Gebruikers die hem via Magisk wel hebben weten te rooten melden regelmatig dat de camera het niet meer doet. Oppassen dus!
  • Accu is niet verwisselbaar
  • SD kaart niet te gebruiken als telefoon/app storage

Qua smartphones ben ik een beetje tegendraads. De fijnste smartphone die ik heb gehad was voor mij de Sony Ericsson Xperia Ray.
Een (destijds) fully featured Android, met 3.3" scherm, verwisselbare accu, MicroSD kaart slot en prima camera. Maar de tijden zijn veranderd. Schermen en daarmee de telefoons moeten groot zijn, accu's mogen niet meer verwisseld worden en zelfs een SD-kaart slot is niet meer vanzelfsprekend.

Maar goed, dat is wel de realiteit, en in die realiteit is de Xperia XZ1 compact een pareltje. Sony is één van de weinige fabrikanten die nog de moeite neemt om een high-end smartphone met een compact formaat uit te brengen. Ik had dit toestel al enige tijd op het oog maar ik had geluk, want met een dagaanbieding van Amazon.de heb ik hem voor € 200,- kunnen aanschaffen. Met de Qualcomm Snapdragon 835 en 4GB werkgeheugen is deze telefoon razendsnel en met de recente update naar Android 9 Pie is deze telefoon voorbereid op de toekomst. Met een scherm van 4,6" is hij maar net iets groter dan de bekende Apple iPhone SE, terwijl de Xperia een stuk sneller is en dubbel zoveel werkgeheugen heeft.

Het toestel ligt lekker in de hand en voelt degelijk aan. De behuizing is grotendeels van kunststof maar is desondanks erg stevig. Alleen de boven- en onderkant is van metaal.

Toch niet alleen maar lof voor dit toestel, en dat zit hem vooral in de software. Sony heeft ervoor gekozen om een aantal 3rd party apps mee te leveren die je niet kunt verwijderen. Bloatware is tot daar aan toe, maar niet-verwijderbare bloatware is een doodzonde. De apps zijn echter wel te disablen, maar dan blijven ze schijfruimte innemen. Een ander nadeel is dat er geen roottoegang wordt meegeleverd en dat het verkregen hiervan op zijn zachtst gezegd lastig is. Het is in ieder geval iets waar ik me nog niet aan gewaagd heb aangezien je de camerafunctionaliteit kunt verliezen.
Door het missen van roottoegang is het lastiger danwel onmogelijk om een firewall, een hosts-based ad filter en bijvoorbeeld Titanium Backup te gebruiken. Als firewall-alternatief gebruik ik momenteel NetGuard, die redelijk goed werkt.

Ook heeft Sony ervoor gekozen om de opties voor de SD-kaart te beperken. Deze is alleen als removable storage te gebruiken. Hierdoor kun je hem niet gebruiken als uitbreiding van je telefoonopslag voor apps. ook de optie van Adoptable Storage is niet beschikbaar in dit toestel. De SD-kaart is dus vooral bedoeld om je foto's, video's en muziekverzameling op te bewaren en niet voor apps. Een fervente appgebruiker kan daarmee aan de limiet van de 32GB telefoonopslag komen en dat is jammer.

Ondanks deze nadelen aan de softwarekant vind ik de ZX1 Compact een pareltje van een smartphone waarmee Sony laat zien dat er meer kan zijn dan de joekels van smartphones uit het mainstreamsegment.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ1 Compact Blauw?