Tweakers zegt: 7,5

Cooler Master MasterCase SL600M

Specificaties Tower • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterCase SL600M Review

Foritain 4 december 2018, laatste update op 4 december 2018, 1.369 views

Cooler Master MasterCase SL600M

Prachtige, originele, innovatieve en vooral goed uitgevoerde behuizing. Koelt als een beest, profiteert juist van luchtkoelers (goedkoper dan water), knap i/o paneel, sand blasted aluminium is prachtig, fancontroller is top. Letterljk het enige wat ik kan klagen is dat je er een PCIe riser bij wilt kopen: 9,5/10 dan maar.

Pluspunten

• Chassiskwaliteit top, afwerking met sand blasted aluminium is top
  • Degelijke stock koeling setup.
  • Prima stil te houden (35 dB / 50cm op low.)
  • Prachig I/O paneel: 4x USB 3.0, USB 3.1 Type-C, PWM fancontroller, licht op zodra je hand in de buurt komt = awesome.
  • Ruime inbouwopties, typische ATX build, paar SSDs, evt HDD's, beetje luchtkoeler en gaan.
  • Eén van de weinige opties waar vertical GPU echt tot zijn recht komt en niet hard genekt wordt dankzij draaibaar expansiedeel.

Minpunten

• Let op: Moederbord met 2x USB 3.0 header en Type-C header gewenst.
  • PCI-Express riser moet je helaas wel los kopen.
  • Waterkoeling kan wel, maar de case is duidelijk gemaakt voor airflow. Als je die route op wilt gaan moet je wel even goed plannen.

Cooler Master MasterCase SL600M review

We beginnen maar met een lekkere bold statement: Cooler Master's nieuwe case is niet zo maar een case, maar hands down mijn nieuwe favoriete Cooler Master case ooit. Sure, de Cosmos is een prachtig gevaarte en hun echte icoon, maar die is gigantisch groot (en best prijzig). De SL600M is misschien niet zo gigantisch, misschien niet zo uitbundig en zal niet meteen zo extreem in het oog springen, maar doet het wel echt heel goed op elk front: geluidsproductie, koeling, inbouwgemak, design, klasse aluminium afwerking, leuke details, het kan bijna niet op.

Voor de SL600M legden we de nadruk op een videoreview. In de bovenstaande video legt Nada aka Mrs Foritain de case al uitgebreid uit, maar voor de liefhebbers van een beetje geschreven Nederlandstalig leesvoer heeft yours truly een samenvatting getikt.

De SL600M zal pak em beet 200 euro gaan kosten. Voor de liefhebber: ik begrijp dat een zwarte versie in de toekomst gaat komen. Er zijn naar mijn weten geen andere kleurstellingen gepland.
Specifications

Samenvatting

De MasterCase SL600M is echt een prachtige case. De chassis kwaliteit is zoals andere mastercases al lieten zien echt uitstekend, ook op het 200 euro prijspunt, en de afwerking is echt fantastisch. Sand-blasted aluminium ziet er strak uit, is redelijk resistent tegen vingerafdrukken (meer dan geborsteld alu, staal en plastic in elk geval), en details zoals het verlichte I/O paneel zijn gewoon heel erg tof. Dit kan echt prima concurreren tegen alles wat deze prijsklasse te bieden heeft en is gewoon een eye catcher.

Intern is de SL600M opvallend. PSU naar de voorzijde, dikke airflow zonder hindernissen direct van beneden naar boven, maar zonder dat het ten koste gaat van inbouwgemak. Je kan de expansie sloten draaien als je wilt waardoor verticale GPU mounting mogelijk is zonder dat je met een luchtgekoelde GPU meteen in de problemen komt (direct tegen het glas zit) zoals in zo veel cases die V GPU bieden; dat zien we niet vaak tenzij we het over open constructie cases hebben. Wel moet je de riser kabel los kopen, en dat is een beetje jammer gezien de verticale mount hier gezien de airflow duidelijk de voorkeur heeft, ga er maar vanuit dat je die erbij gaat kopen. Maar goed, met 199 euro als adviesprijs was dat te verwachten want die cables zijn ook voor fabrikanten prijzig (paar tientjes voor een goede).

Het enige wat cruciaal is bij deze case is dat je je onderdelen een beetje plant. Waterkoeling past, maar dit design schreeuwt om luchtkoeling waarbij je zowel de GPU verticaal zet als de luchtkoeler in de juiste richting draait. Onze vrij basic Hyper 212 Black Edition komt dan uitstekend tot zijn recht met extreem lage temps op onze i5-8600K, maar zit je met een koeler die niet kan draaien (en een horizontale GPU in de weg vermoedelijk) dan verlies je veel van de case zijn kunnen. Oorspronkelijk wilden we een Threadripper build bouwen, maar onze TR4 luchtkoelers kunnen geen van allen worden gedraaid. Ook merken we op dat als je naast een videokaart een geluidskaart wilt gebruiken of andere PCI-Express devices dat je een beetje in de knoop komt. Een dik moederbord, stevige luchtkoeler erop, enkele videokaart, berg SSD'tjes plus een paar harde schijven en je zit prima, maar plan even goed alvorens je extreme dingen gaat doen.

Dikke kudos voor de PWM fancontroller want dat zien we niet heel veel en geeft niet alleen de typische L-M-H opties, maar ook een temperatuur afhankelijke setting. Dat gecombineerd met met I/O paneel waar ook type-C op zit plus een headphone oplossing die ook een single-cable headphone/mic aan kan en dan spreken we toch over een keurige featureset. Stilte is niet iets om je zorgen over te maken met een 35 dBA meting op 50 centimeter in de low stand, al zal de default M weinig mensen in de weg zitten. Hoe dan ook is een high-end build hier prima mogelijk, ook zonder of met minimaal geluid, zonder dat je per sé extra fans hoeft te kopen en belangrijker: zonder dat je dat mooie toppaneel open hoeft te zetten.

Eigenlijk laat dit in zijn geheel gewoon heel weinig te wensen over. Ik heb de mastercases frequent genoemd als ondergewaardeerd gezien de kwaliteit en features die ze te bieden hebben, maar dit is weer een andere categorie. Het enige wat ik anders zou willen zien is het mechanisme om het glazen paneel te verwijderen, daar moet je even wakker bij blijven, maar dat is een kleinigheidje op een verder uitstekend doordachte ervaring. De PCI-Express riser moet je maar even bij de prijs van de case tellen, want in dit design is dat echt de logische keuze, maar ik stel voor dat je die kosten verrekent tegen de besparing die je krijgt door het gebruik van een nette mid-range luchtkoeler boven een veel duurdere all-in-one oplossing; zo veel high-end cases die specifiek profiteren van (goedkopere) luchtkoeling boven waterkoeling zien we echt niet.

Ik zeg het vaker: ‘als je dit mooi vindt, hou even rekening met x en y, en go for it’. Dat gaat hier natuurlijk ook op, maar de SL600M is echt meer dan ‘leuk als je dit mooi vindt’. Dit is, correct ingebouwd, één van de chicste, best afgewerkte, goed presterende behuizingen in het premium segment en een must-consider voor iedereen die zich er ook maar enigszins tot aangetrokken voelt.

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews van Mr en Mrs Foritain)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Cooler Master MasterCase SL600M?

Goeie review, misschien net even je pluspunt aanpassen. Er zitten maar 2 3.0 usb poorten op en 2 keer 2.0. Vond ik ook wel een verassing in deze prijsklasse.
Klasse review weer! Goede video, perfecte uitleg! Een dikke +3 dus. _O_
Wauw, gave kast. Geoptimaliseerd voor airflow.
Toppert