Asus N71JQ-TY002X Review

larsje 5 april 2010, 3.795 views

Asus N71JQ-TY002X

Pluspunten

• goede video kaart
  • mooi helder scherm
  • snelle processor
  • mooi design

Minpunten

• redelijk aan de prijs
  • geen full hd scherm
  • toetsenbord voelt goedkoop

Review asus N71JQTY002x

Dit is mijn eerste review vergeef het mij als ik hier en daar niet volledig ben. Sinds enkele weken heb ik deze laptop in mijn bezit. Ik heb hem besteld via 4launch.nl. Binnen 5 dagen had ik een mailtje met de melding staat klaar. Mijn vorige laptop was een ASUS A7DRH001 ik wilde dus een waardige opvolger. Na lang zoeken en het lezen van verschillende reviews van mede tweakers hakte ik de knoop door.

Eerste indruk

Bij thuis komst en het uitpaken van de laptop vielen mij meten een paar dingen op. De kleur van de laptop is niet geheel zwart en ook nit bruin zoals geadverteerd. Er zit een vingerprint design over de cover van de laptop. In het licht zie je de tekening oplichten in elegant bruin. Persoonlijk vind ik het wel iets hebben. Bij openen valt het ook op dat het scherm geen randjes heeft een glas/plastic plaat overspant het hele scherm. Het is wel een glimmend scherm en geeft hierdoor soms hinderlijke spiegelingen. Echter was ik dit al gewent van mijn vorige asus. Als laatste valt op het volledige qwerty toetsenbord. Dus je hebt ook een appart numeriek gedeelte. Het gewicht viel me ook zeer mee al is deze laptop wel zwaarder als de gemiddelde 15inch houd hier rekening mee.

Eerste keer opstarten

Bij het opstarten van de pc komt het asus logo en een muziekje uit de boxen. Het besturingssysteem Windows 7 professional start op en stelt wat vragen voordat het zichzelf verder installeert. Dit duurde bij mij ongeveer een half uur. Netjes vond ik het wel dat ik de melding kreeg om een herstel dvd te maken. Alleen 3 dvd,s om te herstellen is dat echt wel nodig? Ook vroeg Windows backup of ik alvast een back up wilde maken van het systeem. Ik heb dit uitgesteld tot na het updaten van Windows 7. Ik was onaangenaam verrast door de hoeveelheid update’s die Microsoft nog had voor mijn laptop. Bijna 700MB en dat is alleen Windows 7. Naast de nodige bloatware die altjd op laptops zit en (on)gevraagd zichzelf update vind ik dit veel.

Software

Asus levert redelijk wat software mee. Veel ervan is van cyberlink en een internet securiti suite van trend micro een trail versie dan welke overigens veel onzinnige meldingen geeft. Persoonlijk schoon ik dit soort dingen snel op. Echter beoordeel ik ze eerst vluchtig. De meegeleverde cyberlink software is wel aardig hier en daar beperkt maar het voldoet aan de basis eisen. Afspelen van films en het in elkaar flansen van een leuk filmpje tot aan het printen van een label. Het gezeur om registratie moet je dan wel voor lief nemen. De software die asus nog meer meelevert is redelijk van kwaliteit. De fancy start en webstorage zie ik meer als leuke gadgets dan echt nuttig. De nuttige programma’s live update en winflash zijn helaas weer van bagger kwaliteit. Live update kan geen nieuwe updates vinden terwijl de site een nieuwe bios vermeld. Winflash geeft een rare waarschuwing in volgens mij Taiwanees maar dat kan ik niet lezen om vervolgens een Explorer scherm te open. Ik heb mijn bios geflashed via de easy flash tool te starten vanuit de bios. Na de bios update reageert de laptop beduidend sneller en is het track pad ook stuk beter te bedienen.

Hardware

zoals ik al vermelde in mijn inleiding is de laptop niet geheel zwart maar heeft het een bruine print op de cover. Deze vingerafdruk op de cover is toepasselijk want de laptop is zeer vingerafdruk gevoelig. De glans kaft is ook nog eens kras gevoelig. Niet echt een laptop om veel rond te zeulen dus. De beeldschermplaat vind ik ideaal. Alleen is deze net als de deksel van de laptop vingerafdruk gevoelig en trekt hij snel stof aan. Qua specs doet hij niet onder voor de meeste game laptops met een core i7-720QM en een ATI 5730 met 1GB vram. 1TB schijfruimte en 4GB werkgeheugen is het een leuk dingetje. Het toetsen bord is full size dus met een apart numerieke gedeelte. De toetsen voelen prettig aan en hebben genoeg tussen ruimte. In het midden voelt het geheel wat slapjes aan niet geschikt voor de harde typers onder ons. De rubber toplaag om het toetsenbord en trackpad voelt lekker aan en ziet er chique uit. Alleen jammer dat ze die verrekte stikkers er ook op geplakt hebben.

Games en video afspelen

Ik heb de laptop getest met het afspelen van dvd en het spelen van korte spelletjes zoals: universe at war, guildwars, assasins creed I, dragon age en supreme commander.
Het afspelen van een bluray film lukt niet van wegen afwezigheid van een speler en de lage resolutie van het notebook scherm. 1600x900 dus geen volledige 1080p. Een film in hd formaat kan natuurlijk wel afgespeeld worden als deze op de harde schijf gekopieerd is. Dit ging zonder haperen en de film was mooi beeld vullend. De ventilator vond ik niet storend aanwezig. Bij HD films slaat hij wel wat vaker aan. Het notebook heeft wel een hdmi out maar die kan ik niet testen op mijn tv (ook geen full hd ondersteuning dat heeft dus weinig zin)

In games merk je heel goed dat de hdd de beperkende factor is 4500 rpm is echt te weinig om lekker door te spelen. Vooral de laad tijden zijn langer. Aangezien ik graag spelletjes speel waarbij grote mappen en veel resources gebruikt worden is dit soms vervelend. Supreme commander presteerde boven verwachting. Echter wordt het notebook hier erg heet van en is spelen op je schoot geen aanrader. Alle games haperen niet bij de native resolutie van het scherm. Zoals verwacht geeft Anti Ailising en Anisotropisch filteren wel eens rare hickups ik denk dat dit licht aan de driver die bij de mobiele versie geleverd wordt. Een mod van de gewone drivers is meestal beter. Ik heb hier goede ervaringen mee op mijn vorige laptop heb ik dit menig maal gedaan en het verbeterde de prestaties aanzienlijk.

Asus zet in mijn mening een goede pc in elkaar. De pc blinkt uit in geluid weergave en beeld. De video kaart is krachtig genoeg om leuk spelletjes mee te spelen. Film kijken op de notebook is ook een prettige bezigheid. Met recht is deze machine een Multi media laptop. De prijs is zeer concurrerend in vergelijking met andere laptops in hetzelfde segment. Min puntjes zijn de cover die erg vuil gevoelig is en het wat zwakke toetsen bord (iets te veel spelling op het midden). Ook is het een Betje lastig dat alle aansluitingen aan de zijkant zitten dit komt het design wel ten goede. Al met al in mijn mening veel waar voor je geld.

Heb jij ook een Asus N71JQ-TY002X?

Ik zit zelf ook te kijken naar een nieuwe laptop en mijn oog is ook op deze gevallen, maar ik heb nog wel een kleine vraag.
Is het mogelijk on de 2 HDD's die erin zitten in RAID te zetten?
Want dat kan je de prestatie velies in winst omzetten.

Verder vind ik het een goede review :)
Dit schijnt niet mogelijk te zijn. Ben er lang mee bezig geweest om er achter te komen of er een RAID functie op het moederbord zit maar alle partijen (incl. Technische Helpdesk van Asus) denken van niet. Ja, je leest het goed. Ze weten het niet met 100% zekerheid te weten...vreemd genoeg.
Zou je aub nog 3DMark06 en Vantage willen draaien? Ben wel benieuwd naar de prestaties van de graka en de CPU. Ook een aantal andere losse benches zouden een mooie aanvulling zijn ;)
Wel een goede review, maar er zitten veel taalfouten in en dat leest niet echt lekker.
Overigens, over die updates, op een acer systeem met vista waar SP1 al op zat en ik office 2007 op heb gezet heeft ie uiteindelijk voor Office en Vista samen nog iets van 130 updates geinstalleerd, dus dat van Windows 7 valt dan nog wel mee :P
bedankt voor de reacties. Die taal fouten probeer ik nog te vinden, alleen is dat niet mijn sterkste punt. De benchmarks moet ik me ook nog in verdiepen heb ik nog nooit gedaan namelijk.
Hoe lang gaat ie op de accu mee met max performance?
Mooie review. Hierdoor heb ik kunnen besluiten dat dit waarschijnlijk geen goede laptop is die ik volgend jaar zal nodig hebben op school, vanwege de krasbestendigheid etc.

Heb je er nooit last van dat de HDD's maar op 5400 lopen? Ik denk dat ik een iets steviger model ga zoeken.
Goede review Lars.

Vraag:

- Is het mogelijk de 2e harddisk te vervangen voor een SSD?
Maar natuurlijk is dat mogelijk!
Werkt dit laptop heel snel?
Kan je lekker werken met deze machine?
maar je kan toch wel goed typen op toetsenbord?

* hoe lang gaan de accu ermee door?

Zou u foto's willen maken van deze laptop en plaatsen op tweakers?

thanx..

[Reactie gewijzigd door JHering op 16 april 2010 21:44]

dank voor de reacties _/-\o_

hat antwoord op de volgende vragen.

is raid mogelijk? dit heb ik niet kunnen uitvinden het lijkt dat de bios de schijven als -jbod- (just a bunch of disks) modus herkent. ander hdd erin geplaatst en dat ging super. ik had voor de zekerheid de twee oude disks eruit gehaald. mij lijkt het dus een mogelijkheid om een ssd erin te stoppen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan gewone hardeschijven omdat ik opslag ruimte wil hebben.

over de acu: de acu gaat tijdens gamen (full preformance) ongeveer 1 uur en 20 minuten mee op kantoor modus en contrast iets omlaag gedraaid ruim 2 uur.

over de werk snelheid: De harde schijven zijn sloom dus daar moet je met backup en virus scan wel op wachten . Dit kan je verhelpen met 7200 toeren of ssd. 7200 toeren zullen ongetwijfeld meer lawaai maken.

benchmarken ben ik nie zo thuis in en foto's komen nog.
Hier de 3Dmark06 resultaten:

en met OC-ed GPU:

Overclock was naar 850 GPU en 1000MHz memory. Voor een stabiele en conservatieve OC bleek 750/875 een goede keus.