Creality Ender 3

Creality Ender 3 Review

Mielmania 19 november 2018, laatste update op 16 mei 2019, 13.328 views Product gekocht

Creality Ender 3

Na aanleiding van veel recensies ben ik voor de Creality Ender 3 gegaan. Hoewel deze printer zich in de budget klasse bevind is Creality er in geslaagd om veel 3D printer voor weinig geld te leveren.

Pluspunten

• Relatief groot printbed 220x220x250
  • Metalen constructie
  • 24 volt
  • Heated bed
  • Goedkoop

Minpunten

• Goedkoop uit China
  • Kwaliteit varieert

Printkwaliteit Score: 4
*Work in progress*
Deze review is door tijdgebrek en efficiëntie continu in ontwikkeling. De laatste update is van 4-1-2019 en ik heb de volgende dingen toegevoegd:
  • Betere handleiding Creality toegevoegd
  • Link naar tang toegevoegd
  • Extra instructiefilmpjes toegevoegd
  • Extra foto's spiegels toegevoegd
  • Stukje toegevoegd over problemen
  • Nieuwe coupon voor aanbieding toegevoegd
Review van de maand! :9 _/-\o_
Ik wil Mike00, oxzhor, rubberduck1512, Frozen, teacup en Purplehazezzz bedanken voor het nomineren van mijn review. Dankzij jullie is mijn review ook daadwerkelijk review van de maand geworden en blijkbaar ook nog op de valreep, want in 2019, zijn er geen Rvdm's meer :'(

Voorwoord/Kritische noot
Ik zit in deze facebook groep voor Ender 3 eigenaren en ik zie toch veel teleurstellingen voorbij komen. Mensen denken dat ze voor 150 euro een kant-en-klare makkelijke oplossing krijgen die te vergelijk is met een Prusa i3 MK2S van 620 euro. Creality heeft een hoop trucs en creativiteit moeten uithalen om zo veel mogelijk printer voor zo weinig mogelijk geld aan te bieden. Printers in deze prijsklasse gaan niet zomaar heel goed of perfect zijn. Het enige waar je op mag hopen is dat het voor het geld het verrassend goed is. Dat is de Ender 3, maar houdt bovenstaande in je achterhoofd als je mijn recensie leest.

De bouw
De printer is besteld bij Gearbest en stond na een paar weken op de stoep. De printer was extreem goed en netjes verpakt en persoonlijk vond ik het in elkaar zetten echt voelen als een soort technisch LEGO pakket waarvan je weet dat je er super toffe dingen mee kan als het klaar is. Ik zeg expres LEGO, want daar vond ik het niveau van het bouwen ook echt liggen. Maw erg goed te doen. Dit komt mede doordat de printer half geassembleerd komt, waardoor je hem in 2 uur in elkaar kan zetten.
De bouw wijst redelijk voor zich. Omdat er een handleiding bij zit en er op het internet legio filmpjes te vinden zijn zoals hier, hier en hier hoe je de printer goed in elkaar moet zetten, ga ik hier niet op in. Wat mij wel waardevol leek is om de “opstekers en tips” die ik tijdens het bouwen en de afgelopen periode heb opgedaan met jullie te delen. Spoiler alert: mijn eerste print was voor de eerste keer zeer netjes en ik hoop dat je met onderstaande tips jou dat ook lukt!

Handleiding
Er zit een summiere analoge handleiding bij, maar op het sd kaartje zit ook een animatie van hoe je de printer in elkaar moet zetten en die is echt een stuk beter. Overigens is de data op het kaartje ook hier te vinden. Hou dat filmpje tijdens de bouw bijvoorbeeld op je mobiel erbij. Door tweaker Mike00 werd ik getipt dat er hier een verbeterde en uitgebreidere handleiding te vinden is!

Gereedschap
Er zit veel meer gereedschap bij dan je nodig hebt, regel alleen nog wel even een tang met lange bek of lange pincet om het filament van de nozzle af te halen. De Lidl heeft er bijv. eentje die 2,50 kost en perfect werkt. Als hij op voorraad is, is hij ook onlline hier te bestellen.

Bouwen

Stap 5
Dit is gewoon een drama, ik heb dit 5 keer geprobeerd voordat het schroefje er in wilde. Hoort blijkbaar lastig te zijn, zat erna vast als een huis.

Stap 8
Duw het opspan framepje zo hard mogelijk op spanning liefst iets omhoog /. Draai nu het boutje dat het dichts bij de extruder zit vast. Vervolgens duw je het frame weer recht – waardoor de riem extra op spanning komt. Nu draai je het andere schroefje ook vast. Die riem mag best wat weghebben van een op spanning gebrachte post elastiek.

Stap 9
Zorg dat je de schroefdraad los in de stappenmotor koppeling hebt zitten, dit bespaart een hoop geklier bij het aandrukken van de X-as. Draai DAARNA de koppeling vast en waarschijnlijk moet je de 2 schroeven op de X-as losser schroeven dan je initieel prettig vindt. Hier is een lichte speling op nodig (zie ook handleiding). Deze kan je testen door de x-as op en neer proberen te bewegen, als dit met een beetje moeite lukt, dan is het goed. LET OP dit gaat heel vaak fout bij nieuwe eigenaren.

Stap 11
Dit is een fout in de handleiding, je moet het stalen rol houdertje andersom op het frame plaatsen. Dit heeft te maken met dat de rol voor het filament gemiddeld genomen breder is dan de meegeleverde cilinder. Door dit om te draaien creëer je een paar milimeter extra breedte. Hierover later meer.

Stap 12
Poort Exp3 is de eerste gezien vanaf de printer (voelt onlogisch), verkeerd doen resulteerde bij mij in een blanco scherm zonder schade, maar schijnt (van horen zeggen) ook iets te kunnen kortsluiten. Zorg dat je dit extra checkt voordat je de printer aanzet. Check ook nog even of het witte geleiderbuis wel echt goed in de extruder zit.

Andere bouwtips:

Schuimplaat
De schuimplaat die in de doos bovenop zit kan je onder de printer zetten, dit dempt weer iets van trillingen.

Spelling wegnemen
Er zat bij mij rechts speling op de wieltjes van de X-as, draai de “exentric nut” aan totdat dit weg is, maar niet te strak. Dit had overigens geen invloed op mijn print kwaliteit maar afmetingen klopte hierna precies.

Printbed oppervlakte
Naast dat dit oppervlak goed waterpas moet zijn, wil je ook dat het goed ontvet is. Anders krijg je loskomende filament met onderstaand resultaat.

Je houdt VEEL onderdeeltjes over, niet (financieel) logisch, maar hoort zo.

Gebruik

Levelen
De wieltjes draaien de andere kant op dan logisch is. Dus naar rechts -> down brengt je bed omhoog.
Gebruik deze .stl om goed de 4 hoeken en het midden te kunnen levelen en testen.
Filament
Gebruik (zeker in het begin) een PLA kwaliteitsfilament. Dit scheelt gigantisch in problemen vinden. Ik ben om een heleboel redenen voor ReFrom van Formfutura gegaan.
  • Kwaliteitsfilament, dus dat je foute prints aan de kwaliteit van je PLA ligt is uitgesloten.
  • Nederlands product (buy dutch made 8-)) .
  • Gerecycled filament, 3D printen is al vaak onnodige plastic verbruik, dus nu valt het nog mee.
  • Dit type filament is zeker icm kortingscode prima betaalbaar.
Onderaan de pagina staat een kortingscode voor op hun site.

Profiel
Ik heb de eerste keer dit Cura profiel genomen van een mede gebruiker, en dat werkte gelijk goed.Supports en ironing staan wel standaard aan. Let op: dit is de directe link uit de facebook groep, dus aanmelden is wenselijk.

Check je print vooraf
In Cura kan je na het "slicen" je print bekijken in de “layer view”. Doe dit zeker bij grote prints altijd even, dan kom je er achter of je print ook daadwerkelijk klopt. Dit scheelt je heel veel filament weggooien!!
Daarmee weet je van te voren dat deze bijna 14 uur durende print:

Er zo uit komt te zien (met andere woorden; waardeloos):

Resultaat
Na deze stappen is het tijd om een kalibratie kubus te printen.
Niet alleen weet je hiermee of je printer het goed doet, maar ook of de afmetingen kloppen. Mijn eerste kubus was gelijk naar volle tevredenheid!
Dit is erg fijn, want dan weet je dat je een heel eind in de goede richting zit.

Problemen
Veel mensen beschrijven (op de facebook pagina) problemen te ondervinden van de Ender 3 die waarschijnlijk grotendeels liggen aan de productiekosten zo laag mogelijk houden. Denk hierbij aan:
  • Oneffen heatbed
  • Loslatende pfte buis (met lekkend filament bij de extruder tot gevolg)
  • Doorfikkende heatbed connector (gele xt60)
  • Wiebelend heatbed
  • Scheef frame
Persoonlijk heb ik met geen van deze problemen ervaring, dus ik vind het ook niet eerlijk om die als "veel voorkomend" te bestempelen. Als mensen ontevreden zijn klagen ze, en vaak niet als ze wel tevreden zijn. Toch wilde ik ze even genoemd hebben.

Upgrades

Voor de Ender 3 worden een aantal onderdelen aanbevolen die je helpen bij nog weer iets beter printen. Als het niet genoemd staat, vond ik het waarschijnlijk geen toevoeging of te duur. Let op deze upgrades heb je geenszins nodig om tot een goede print te komen!

Ventilator afdekking
Deze zorgt er voor dat er geen filament restjes in je ventilator valt, met gedoe tot gevolg.
Er zijn verschillende op thingiverse die allemaal werken, ik heb deze. Persoonlijk zou ik voor de geen gaan die de kortste printtijd heeft.

Filament stress relief
De spoel op de Ender staat eigenlijk ongelukkig opgelijnd met de feeder. Daarvoor worden dit klemmetje en dit afstandsbalkje geadviseerd.

Filament spoel houder
Als de houder klemt (en dat doet hij door allerlei redenen) krijg je underextrusion.
Ik heb met verschillende oplossingen zitten klieren, maar ben daarna hier voor gegaan. Gelijk al het gezeik opgelost. Kost je 2 oude skatebord lagers of 2 nieuwe (2 euro voor betaald). Ding rolt als een tierelier.

Spiegel als printbed.
Liever dan een glasplaat en goedkoop bij de action. Spiegel zorg oa voor een veel mooiere (glimmende) onderkant van je print. Spiegel niet schoonmaken met alcohol, maar gewoon met afwasmiddel. Plakt top en afgekoeld springt het vanzelf eraf. Ook kreeg ik een vraag over het gewicht dat de spiegel toevoegd aan het printbed. Valt gevoelsmatig erg mee maar is toch 246 gram. Overigens bemerkte ik in de prints daar niks van. Let op de glasplaat dient nog naar 23,5 cm x23,5 cm gesneden te worden, hij is standaard 28 cm.

Stappenmotor dempers
Deze besteld uit china, is geen dag en nacht zoals sommige zeggen, maar echte irritante tonen zijn er wel mee opgelost. Let op! Je hebt nog 2 m3 boutjes nodig voor de X-as en bij de Y-as moet je de endstop iets naar voren verplaatsen.

3D printen is finetunen en het elimineren van onregelmatigheden. Haal je hier geen lol uit, koop dan zeker geen goedkope 3D printer. De Ender 3 is na assemblage een redelijke 3D printer en na wat tunen stijgt hij makkelijk boven zijn prijsklasse uit. Persoonlijk vind ik deze printer dan ook een enorme aanrader. Wel is het lastig om iets waar je veel aan moet "tunen" een heel goed cijfer te geven. Als dat tunen niet nodig was, dan klopte dat gevoelsmatig meer. Zet je het echter tegenover de prijs, dan is het weer een erg goed apparaat.

Kosten

Printer
Zoals iedereen houd ik er niet van om meer te betalen dan nodig is voor een hobby. De Ender 3 varieert nog al wel eens qua prijs maar moet zeker voor ronde de 150+ euro te krijgen zijn. Ik heb hem zelf via Gearbest "(referral)" gekocht voor 151 euro inclusief verzenden. Dat is eigenlijk wel een beetje de laagste prijs die mogelijk is. Wil je de printer dus graag hebben en bij elkaar is het 155 zou ik er gewoon voor gaan. Je kan hem ook soms goed op Aliexpress uit Duitsland bestellen, daar is hij echter soms rond die prijs en vaak duurder. Nu (4-1-2019) is hij daar 177,36 incl verzenden.

Ook kan je de printer sinds kort in Nederland krijgen, vanaf 235 euro.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik vind het altijd wel sport om de printer zo goedkoop mogelijk te krijgen. En elke euro meer geef ik liever uit aan bijvoorbeeld filament.

9-1-2019
Aangezien de deals elkaar snel afwissen; stuur me even een pm, ik zoek dan de best deal voor je!

Beste deal tot nu toe!

Laagste prijs (142,59) ooit voor de Ender 3 en geen duane gezeik!!!
Wat moet je doen: Ga naar hobbyking.com en toets onderin de hoofdpagina dat je voor de nieuwsbrief wilt aanmelden. Doe dit met een onzin mailadres en je krijgt gelijk een 10% kortingscode.
Klik op deze link en ga direct naar de EU Warehouse voor de Ender 3, ding in je mandje met een nieuw account en de Ender 3 staat in 3 tot 10 dagen bij je voor de deur. EU warehouse zit namelijk in Nederland.

Filament
Formfutura heb ik een berichtje gestuurd, want zij bieden soms korting via Youtubers aan. Van hun kreeg ik de kortingscode FORMFUTURAFORLESS en die geeft je 15% korting op hun hele website. Daarmee wordt de Reform nog maar 25 euro, wat naar mijn idee heel schappelijk is.

Help een medetweaker!
Ik had een paar spiegels over, die zijn vergeven, maar mocht je hulp willen met het snijden en/of geen action in de buurt hebben, laat het weten. Ik heb het erg druk, maar misschien kan ik je helpen.

Hilarisch genoeg werd ik ook getipt door een medetweaker op het offiiciele Ender 3 topic. Beetje genant dat ik die zelf nog niet gevonden had.

Als laastst

Commentaar
Alle tips en opstekers zijn welkom. Ik wil nog veel meer informatie toevoegen, maar ik zit te worstelen met de afnemende leesbaarheid.
Input hiervoor is dan ook meer dan welkom. Zo wil ik eigenlijk nog een heel veel informatie delen over juiste slicer software instellingen en veel uitgebreider delen welke uitdagingen ik tegenkwam.

Heb jij ook een Creality Ender 3?

Wat een mooie review.

Ik zit hier bij een makerspace. We hebben hier verschillende printers staan. In verschillende staten klaar.
Een paar worden onder de arm genomen door enkele guru's. Eerst wilde ik in de makerspace veel met hout bewerken gaan doen. Daarna de X-carve in werking gezien en nu begint het tocht e kriebelen met al het printen. De makerspace heeft beperkte openingstijden en nu wil ik toch langzaam mijn uurtjes Fusion 360 gaan toepassen.
Mijn routine is vaak dat ik er een uur of 3 ben. Eerste uur is altijd de printer opzetten. Waarbij ik me steeds meer bewust wordt van alle onderdelen die erbij betrokken zijn. Degen die zich over de printers die ik vaak gebruik ontfermt is nu een grote lasersnijmachine aan het bouwen. Maar heeft zich weer twee dagen gericht op de printers en fascinerend hoe je dan heel snel weer vorderingen ziet en een verhoging in de printkwaliteit. Er staan wat prusia achtige machines maar ikzelf gebruik de simpele turantula erg veel en daarnaast staat er nog een grote met de titel xxl bot. Deze is gigantisch de hele tafel wiebelt wanneer het apparaat aan de slag is maar zelf zijn de resultaten ervan goed en snel. Deze machine print het eene na het andere component uit voor zichzelf en voor de andere machines. Een soort Von Neuman achtige stijl.
Ik denk dat je me met dit artikel toch hebt overgehaald om zelf zoiets in huis te halen. Welke achtergrondartikelen heb je zelf gelezen voor je eraan begon?
Dankjewel! Een uur de printer opzetten klinkt wel veel. Ik ben denk ik alles bij elkaar 5 minuten bezig. Gooi de temperatuur van de nozzle en bed aan, en download de .stl file op de kaart en dan loop ik naar de printer. Inmiddels loopt het filament dan en die knijp ik af met de tang. Vervolgens stop ik de sd kaart erin en dan druk ik op print!

Ik heb eigenlijk veel Ender 3 filmpjes op youtube gekeken en de facebook gebruikerspagina een tijdje gevolgd. Toen gewoon besteld omdat ik dacht we merken het wel. Onder de streep viel het me enorm mee, en het is mijn eerste printer.
Het is meer dat je de fouten herstelt van de anderen. De print start en ziet dat er nog hier en daar iets niet klopt. Het ding loopt een keer vast. Iemand heeft weer aan verschillende stelschroeven gezeten waardoor het apparaat niet meer goed homed etc etc.
Je eigen apparaat aanzetten is heel wat anders, dan een apparaat waar in een week 15 verschillende personen gebruik van maken. Maar de ender lijkt me uitstekend om de principes van het printen mee te testen. En ook veel te leren over andere door g-code aangestuurde machines. Moet ergens beginnen.
Ben je nog tegen nieuwe bevindingen aangelopen deze dagen?
Prachtig review met veel handige en vooral nuttige tips zeker voor leek :) .

Ik ben ook het kijken voor deze printer en dit helpt om alles wat duidelijker te krijgen. Het is best veel info wat er op je af komt dus hoe meer info hoe beter en je beschrijft alles heel duidelijk. Een als je een aantal filmpjes en sites hebt bekeken denk je nog maar 1 ding. DIT WIL IK OOK.

De code van Formfutura lijkt niet te werken. Als ik iets in de winkelwagen stop en de code invul gebeurt er niets en blijft de prijs gelijk.

p.s en als tegenprestatie je voorgedragen voor reviews van de maand.
Haha ja dat had ik dus ook, heb het niet nodig, maar ik wil dit ;)
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust via de PM!

Ik zie het inderdaad dat de code van de Formfutura niet werkt, goed dat je het zegt, ik ga er gelijk achteraan. Gebruik in de tussentijd deze code: 3DMAKERNOOB-FFT

*********Zou het nu weer moeten doen!**********

En dank voor de tegenprestatie, wordt erg gewaardeerd!

[Reactie gewijzigd door Mielmania op 21 november 2018 22:48]

Zeer leuke review om te lezen met nuttige tips, vooral omdat ik al tijden aan het kijken ben voor een 3d printer ( veel voor weinig). Deze review doet me toch neigen voor een Ender 3 te gaan. Thx man! Tevens aangemeld voor review van de maand.

Edit: OK besteld haha https://m.nl.aliexpress.com/item/32860746653.html?

[Reactie gewijzigd door oxzhor op 23 november 2018 21:28]

Hej Mielmania,

Ik ben nu het internet aan het afstruinen. Ik woon in Zweden en denk via amazon.de vanwege de garantie de ender 3 aan te schaffen. Kun je een tip geven voor een van de vele vendors?

De pro kan ik denk ik beter negeren omdat je zelf veel upgrades kunt uitvoeren voor dat geld.
Heb even gekeken, maar de goedkoopste is 215 euro en dan komt er mogelijk nog verzenden bij. Voor die 65 euro meer moet er echt een hoop stuk zijn wil je dat niet voor dat bedrag kunnen repareren. Ik heb verder echt 0 ervaring met amazon, dus ik kan je daar helaas niet bij helpen.

De pro zou ik inderdaad niet nemen. (Ligt wel even aan het prijsverschil met de normale via amazon).
Hij heeft een merk PSU, een dikkere balk voor het bed en een magnetisch bed.

Het magnetische bed schijnt niet heel best te zijn (en persoonlijk vind ik de meerwaarde van 4 klemmetjes loshalen tegenover magnetisch niet heel spannend).
Een merk PSU is qua brandveiligheid misschien beter maar elke PSU moet je in princiepe niet vertrouwen.
En die dikke balk, tja als je bed wiebelt had je die update miss liever gehad, maar mijn bed wiebelt niet.
Maw geld lekker in je zak houden.
25% Black Friday korting BF2018-FFT voor Formfutura :)

[Reactie gewijzigd door oxzhor op 23 november 2018 22:52]

Ik dacht heel even wat bedoel je, maar inderdaad, goeie kortingscode voor Formfutura! :+
Hehe sorry vergat het erbij te vermelden :)

[Reactie gewijzigd door oxzhor op 23 november 2018 23:36]

Het bed zwaarder maken, is dit niet nadelig?

De laatste versie van de ender 3 daar hoef je geen update aan toe te voegen, deze zou al goed moeten printen.
Misschien voor het geluid......

Ender3 kun je ook in Nederland bestellen, dan heb je hem een paar dagen later.
Ik zal even proberen de spiegel voor je te wegen, maar tot nu toe zie ik geen verschil in resultaat.

Klopt, daarom had ik er ook expliciet bij gezet dat de upgrades niet nodig zijn voor een goed resultaat!

En als dat voor een vergelijkbare prijs is, dan is dat zeker de moeite waard om te vermelden, heb je een link?
Heb vandaag de kop afgebeten. voor 170 euro via de officiele Creality 3D alliexpress winkel via Duitland. Met een glazen plaat en incl verzending naar Zweden.

Hartelijk dank voor alle hulp.

Iemand van de makerspace rade banggood aan maar dat wilde ik toch niet. Probleem is dat zaken hier zo vaak zo lang bij de douane worden vastgehouden.

Nogmaals merci.
Welke spiegel heb je bij de action gekocht?

Deze https://www.action.com/nl-nl/p/spiegel-7/

[Reactie gewijzigd door oxzhor op 25 november 2018 10:01]

Nee, 4 stuks voor 4 euro geloof ik. Heb de foto van het pak toegevoegd. Lag in de winkel bij allemaal andere spiegels.

[Reactie gewijzigd door Mielmania op 26 november 2018 22:38]

deze? https://www.action.com/nl-nl/p/plakspiegel-2/

mischien handiger om te vermelden hoe groot ze zijn?

het bed van de ender 3 is 23,5cm dacht ik, kan je er dan een grotere spiegel opzetten? want alle action spiegels zijn groter dan dat:

[Reactie gewijzigd door Hephaestus op 12 december 2018 17:37]

Nee, ik heb de spiegel gesneden op maat met een glassnijder.
Mijn pak was anders, maar denk dat het er aardig op lijkt!
Terug van vakantie gevonden en ze gevonden bij de Action! Van het weekend me printer eens elkaar zetten nu lang genoeg geduurd hehe maarja je kan niet alles te gelijk :)
Hej Mielmania, Hoe maakt een update de ender 3 stiller?
Nou een "update" niet maar een "upgrade" wel.
De stappenmotoren dempers doen dat bijvoorbeeld net als andere ventilatoren.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games