Ajax Hub kit Wit Review

Phoenix1978 16 november 2018, 483 views

Ajax Hub kit Wit

Ik mocht het product (Ajax Hub Kit) testen op het tweakers oktober testfest. Daar heb ik een eerste impressie van het product gekregen. De eerste configuratie is behandeld en zijn alle mogelijkheden van het product uitvoerig besproken. extra modules zijn gedemonstreerd.

Pluspunten

• Robuust
  • Eenvoudige app
  • Uniform

Minpunten

• Uitbreidbaarheid
  • Weinig personalisatie

Kwaliteit Score: 5
Inhoud Kit

Deze review is dus van de Hub Kit. De kit bevat de volgende onderdelen:
1. Hub (Het brein)
2. Sleutelhanger Afstandsbediening (Keyfob)
3. Deur/Raam-contact (Open/dicht Sensor)
4. Bewegingsdetector (PIR)

1. De hub is het centrale punt waar alle apparatuur mee gaat communiceren. De sensoren en afstandsbediening sturen draadloos hun data naar de hub. Als je configuratie van een sensor wijzigt dan stuurt de hub dit naar de sensor.
De app op de telefoon verbindt met de hub via de cloud van Ajax.
De hub heeft aan de voorkant het verlichte Ajax logo. Aan de kleur van de LED kan je zien welke status het apparaat heeft.
Wit geeft aan dat de hub is verbonden met internet via 2 kanalen (Ethernet en GPRS).
Groen geeft aan dat de hub is verbonden met internet via 1 kanaal. (Ethernet of GPRS).
Rood geeft aan dat de hub niet is verbonden met internet of niet met de Ajax servers kan communiceren.
De helderheid van de led kan ingesteld worden van 1 t/m 10. Helaas heb ik geen mogelijkheid kunnen vinden om hem compleet uit te schakelen.

Aan de achterkant van de hub zit een plaatje die eraf geschoven kan worden. Deze is makkelijk te monteren aan bijvoorbeeld een muur of in een kast. Als het plaatje vast zit is het makkelijk om de hub er weer op te schuiven.

Onder het plaatje zitten de aansluitingen voor stroom en netwerk + Micro SIM slot. Ik vond het vrij lastig om de stroomkabel aan te sluiten. Hij lijkt niet ver genoeg in het apparaat te schuiven en je hebt weinig ruimte om de kabel vast te pakken. Maar gelukkig is dit niet iets wat je vaak hoeft te doen.

Een belangrijk punt om nog te melden: Alle apparaten hebben een vergelijkbaar schuif plaatje waardoor het heel makkelijk is om de apparaten te bevestigen. De apparaten weten of het plaatje is bevestigd of dat deze open is. Stel iemand zou dus de hub open schuiven krijg je hier een melding van.

2. De sleutelhanger is een vrij simpele afstandsbediening met 4 knoppen en groene/rode leds.
Je kan hiermee je alarm op scherp stellen (Arm). De afstandsbediening geeft met een groene led aan indien dit gelukt is en met een rode indien niet gelukt (Bijvoorbeeld omdat er een raam open staat). Als er nogmaals op de arm knop wordt gedrukt negeert hij dit en wordt het systeem alsnog op scherp gesteld.
Met de derde knop zet je het systeem in nachtmodus (Gedeeltelijke inschakeling).
Bijvoorbeeld: Bewegingsdetector in de slaapkamer niet aan.
Zoals je al kunt raden is deze modus te gebruiken s nachts tijdens het slapen. Als er niemand thuis is gebruik je de normale modus.
Uiteraard kun je met de afstandsbediening het systeem weer uitschakelen(disarm).
Als laatste zit er een paniek knop op de afstandsbediening waarmee de app een push notificatie stuurt. Het is ook mogelijk om een sirene af te laten gaan als de paniek knop wordt ingedrukt mits er een sirene is gekoppeld.

De afstandsbediening heeft volgens de specificatie een bereik van 1300 meter in open veld.
Ik heb nog niet ervaren dat het bereik niet voldoende was voor normaal gebruik.

3. De bewegingsdetector werkt uitstekend. Je kan de gevoeligheid instellen op laag, middel of hoog. Hij reageert niet op huisdieren.(tenzij het bijvoorbeeld een grote hond detecteert).

4. Als laatste heb ik het deur/raam-contact. Het zijn 2 cilindervormige staafjes. 1 daarvan bevat de elektronica en 1 is in principe een gewone magneet. Deze waren ook weer in een handomdraai bevestigd aan de deur en deurpost en werken gelijk. Ook zit er op de achterkant van de sensor een extra aansluiting voor een NC contact. Er is dus een externe sensor op aan te sluiten die vervolgens draadloos gecontroleerd kan worden via de app.

Het is degelijk apparatuur die voldoet aan bepaalde eisen die gesteld worden voor bijvoorbeeld een verzekering. Het koppelen van apparaten in de app is eenvoudig via een QR code en het fysiek monteren van de sensoren gaat makkelijk met de meegeleverde dubbelzijdige tape of schroeven.

De customisation opties zijn wat beperkt maar hierdoor blijft de app wel simpel en overzichtelijk.
In de beperkte interface is het mogelijk om kamers aan te maken en hier ook een foto bij te plaatsen. Deze foto werd alleen gelijk heel korrelig en lijkt heel erg naar beneden geschroefd te worden in kwaliteit. Dit doet erg af aan de uitstraling van de app als je de kamers open hebt staan.

Ik vind het lastig om iets te zeggen over de prijs. Het is een hoop geld voor een paar onderdelen en als je alles in huis er van wil voorzien mag je diep in de buidel tasten. Maar het kost ook geld om dit soort apparatuur te certificeren, ontwikkelen, ondersteunen en kwaliteit te garanderen. Als we dat in het achterhoofd houden denk ik dat de prijs helemaal zo gek nog niet is.

Ik hoop dat er druk aan gewerkt wordt om meer functionaliteit en personalisering aan te brengen in de app. Er is pagina waar je kan stemmen om de functionaliteit die je graag ziet verschijnen.

Ajax: Luister alsjeblieft naar je klanten!

Heb jij ook een Ajax Hub kit Wit?