Sitecom MD-021 Review

Wim1991 3 april 2010, laatste update op 3 april 2010, 1.650 views

Sitecom MD-021

Pluspunten

• 2 verschillende usb kabels
  • snelle lees/schrijfsnelheden
  • leest vrijwel alle formaten
  • lange garantie
  • compact formaat

Minpunten

• Geen handleiding
  • usb aansluiting op kaartlezer had van mij ook op de zijkant gemogen
  • geen serienum. afgedrukt

~ Inleiding
Voor het overzetten van foto's vanaf mijn digitale spiegelreflexcamera naar mijn PC door middel van het CompactFlash kaartje in de cardreader te steken, gebruikte ik altijd een low-cost Sweex cardreader.
De laatste tijd begon ik mij te ergeren aan de langzame doorvoersnelheid van de Sweex cardreader. (dit betrof ongeveer 2mb per sec, bij het gebruik van een 133x Kingston Elite Pro 8 GB Compact flash geheugenkaartje. Dit kaartje heeft volgens de verpakkingseigenschappen een minimale schrijf/leessnelheid van 20mb/sec (150kb/s * 133x = 20mb/s)

Ik wilde dus graag een snellere doorvoersnelheid, om de fotos sneler op mijn computer te zetten en sneller met de foto's aan de gang te gaan.

Op internet las ik mij in op de mogelijkheden die er nu zijn op het gebied van cardreaders, maar daar werd ik niet veel wijzer uit. Ik besloot maar naar de Dixons te gaan en daar om een snelle cardreader te vragen. Mijn eisen waren dus vooral dat de dataoverdracht veel sneller moest gaan. Toen kwam de verkoper met de Sitecom MD-021. Omdat dit de enige "snelle" cardreader volgens het personeel was dat ze in het assortiment hadden , en de prijs wel mee viel, heb ik deze maar gekocht.

~ Inhoud doos / Featureset
In de doos bevinden zich de volgende onderdelen;
= Cardreader
= 2 USB kabeltjes, één lange(1.5m, voor de PC), één korte (60cm, voor de laptop)
= Garantiebewijs
= "reclamefolder/ gerelateerde producten" - boekje
Wat wel opmerkelijk is, is dat er op deze kaartlezer een garantie van 10 jaar zit, waneer je het product registreert op de website van sitecom. Op de site wordt gevraagd naar een serienummer. Dit moet op de onderkant van de kaartlezer te vinden zijn.
Wel, wat is er bij mij het geval:

Geen nummer afgedrukt! Dus is het bij mijn kaartlezer niet mogelijk om de 10 jaar extra garantie aan te vragen |:(

Wat dus ontbreekt: handleiding. Voor mij was dit ook niet nodig, maar wie weet handig voor een computerleek.

Ik ga alle mogelijk ondersteunde formaten niet uitleggen, de onderstaande lijst heb ik van de sitecom-website;
* SD, EXTREME SD, EXTREME III SD, ULTRA II SD, SD-ULTRA-X, ULTRA SPEED SD, SD PRO, SD ELITE PRO, HS SD, SDHC, Micro SD, T-Flash, Micro SD HG, T-Flash HG, Micro-SD Ultra II, MMC, MMC-I, MMC-II, MMC Dual Voltage, MMC 4.0, MMC MOBILE, MMC Micro
* MS, MS PRO, MS PRO ULTRA II, MS DUO, MS PRO DUO, MS PRO DUO ULTRA II, MS MG PRO, MS MG, MS MG DUO, MS MG PRO DUO, EXTREME MS PRO, EXTREME III MS PRO, ULTRA II MS PRO, HS MS MG PRO, HS MS MG PRO DUO, HS MS PRO, HS MS PRO DUO, MS ROM, MS SELECT, MS Pro HG, MS Pro HG Duo
* CF I, CF II, CF 3.0, EXTREME III CF, EXTREME CF, ULTRA II CF, HS CF, XS-XS CF, CF PRO, CF ELITE PRO, CF PRO II, IBM MD, HITACHI MD, MAGIC STORE, Micro Drive
* Xd, XD M, XD H
* SM, SM ROM

For the use of the following cards, an adapter is required: (not included)

* MINI SD, HS MINI SD, MINI-SD Ultra II, Mini-SD Ultra Mobile
* HS RS MMC, RS MMC, RS MMC 4.0, DV-RS MMC
* MMC Micro
* M2

== Cardreader
De cardreader is gemaakt van twee materialen; de bovenkant is gemaakt van aluminium met een "Sitecom" logo. Verder is vermeld welke kaartjes in welke poorten moeten. De rest van de cardreader is gemaakt van plastic, wat aanvoelt als (siliconen)rubber. Verder is er nog een groen LED aangebracht. Wanneer de cardreader wordt aangesloten gaat het branden, wanneer er lees/schrijfactiviteit is dan knippert het LED.

Bovenkant:

== 2 USB Kabels

Zoals eerder al gezegd worden er twee kabels bij de kaartlezer geleverd.
Bij de lange kabel (1,5m) zijn de plugs vergoud en de kabel is voorzien van een sitecom-logo( aan de onderkant, niet te zien op onderstaande foto)

Het kortere snoer (60cm) is niet vergoud, heeft geen sitecomlogo. Naar mijn mening een pluspunt op het gebied van featureset, omdat hierbij rekening wordt gehouden met notebook gebruikers. Je hoeft dan geen kabels op te rollen enz.

~ Functionaliteit
De kaartlezer is door middel van een USB verbinding aan de PC te koppelen.
Het duidelijkst om de functionaliteit aan te duiden is denk ik door een paar resultaten van lees-tests te geven van Hd-Tune.

Lees-test met Kingston 133x elite pro 8 GB CompactFlash

Dit toont aan dat de kaartlezer de mogelijkheid biedt om ook snelle kaartjes te ondersteunen. De lees-snelheden kunnen zeer positief worden genoemd, voor een USB verbinding.
al moet natuurlijjk gezegd worden dat de lees en schrijfsnelheid afhankelijk zijn van de snelheid van je geheugenkaartje!

~ Vormgeving

Tja, dat is natuurlijk de eigen smaak. Ik heb een zwarte monitor met een zilver randje; dit past mooi bij de aluminium /zwart behuizing van de kaartlezer.

De USB aansluiting zit aan de achterkant van de kaartlezer, wie weet was het handiger geweest als Sitecom deze aan de linkerkant had geplaatst.

~ Bouwkwaliteit
in tegenstelling tot de sweex cardreader (die na het verwijderen van twee schroefjes open is te maken) is de sitecom kaartlezer stevig gebouwd. Ik heb hem nog niet laten vallen, maar er zit niets los en het lijkt allemaal stevig te zitten. Aan de onderkant zitten nog 4 rubberen dopjes voor extra grip op het bureau.

~ Conclusie

Al met al ben ik erg tevreden met deze kaartlezer. Hij is snel, en daar gaat het mij om. Voor de prijs kun je het eigenlijk niet laten; voor ¤20,- heb je hem in huis.
In vergelijking met de oude sweex kaartlezer zijn de snelheden veel hoger, ook van bijvoorbeeld SDHC kaartjes. Haalde ik met de sweex kaartlezer een leessnelheid van 4 mbps, de sitecom md-021 leest met gemak met 10mb/sec. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de geheugenkaartjes die je gebruikt.

Investeer dus liever in een iets duurdere kaartlezer, dan dat je een goedkoop sweex-geval koopt, dat binnen enkele maanden stuk gaat of erg langzaam is.

Ik hoop dat deze review meer duidelijkheid en andere mensen kan helpen bij een evt. aankoop.
Als er nog vragen en/of opmerkingen, dan hoor ik deze graag (plaats gewoon een reactie)

Hieronder nog een foto om een beeld te geven van de grootte van de kaartlezer:

// Wim

• kingston compact flash elite pro 8 gb 133x
  • Windows 7

Heb jij ook een Sitecom MD-021?

Deze review gaat mij tijd besparen en 20 euro kosten! Ik zit met hetzelfde probleem, heb momenteel een Sitecom TM-015, en die is met de Kingston 4GB 133x traag (~3,5MB/sec).

In de zoektocht naar het typenummer van dat ding viel me trouwens op dat het serienummervakje bij mijn cardreader ook leeg is. :)
ik snap je reactie op het missen van het serienummer, is niet netjes van sitecom.
aan de andere kant zou ik me er niet druk om maken. Over een paar jaar heb je deze apparaatjes voor nog minder geld.
Dus volgens mij zijn de belkosten groter om een servicedesk te bellen van sitecom dan meteen een nieuwe te kopen.
Wel raar dat je een product bij de Dixons koopt. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Sowieso vreemd om bij een Dixons naar binnen te lopen... Iemand met een beetje mensenkennis heeft zo door dat je daar alleen maar wordt opgelicht...
Bij Dixons kost dat ding 19,99. Kijk eens in de pricewatch, dat maakt echt amper uit.
Ik heb hem net bij de Dixons winkel gekocht, even duur als hun webwinkel (€17,99) :+
Als ik jullie een tip mag geven; via ebay kan je soms nog goedkoop (=20 euro) aan de hama firewire card reader geraken (1394b). Is nog altijd een van de snelste readers voor CF kaartjes, groot verschil met usb dingen.
Maakt deze card reader al gebruik van UDMA (6)? Zo te lezen in je review en andere specs niet. En daarbij: leuk als het kastje snel kan lezen, maar als je pc het niet snel kan ontvangen, dan heb je er niets aan.

Kan het nog niet vinden, maar ik zou wel een UDMA/USB3.0 kaartlezer op de markt verwachten inmiddels. Iemand gezien?
Ik ga deze vanmiddag halen. Ik had nog wat twijfels tussen de Sandisk ImageMate All-in-One USB 2.0 Reader en deze.
De Sandisk vindt ik wel wat mooier, maar dat rechtvaardigd in mijn ogen het prijsverschil niet.
Bedankt voor je review ! :D