Sweex LW153 Review

DapperDen 2 april 2010, laatste update op 3 april 2010, 1.928 views

Sweex LW153

Pluspunten

• Goedkoop!
  • Simpele installatie
  • Stabiele verbinding

Minpunten

• Geen

Kwaliteit Score: 4
Reden van aanschaf

Sinds enige tijd draai ik Windows 7 op mijn oude Dell Inspiron 5150 laptop. Om dat aan de praat te krijgen was een verhaal op zich, maar goed, daar gaat het hier niet over. Ik gebruik bij deze laptop een PCMCIA WLAN kaartje van Linksys, de WPC200 om precies te zijn. Ook deze kreeg ik met de nodige moeite aan de praat onder Windows 7, maar het leek uiteindelijk te werken. Leek, want hoewel gewoon browsen goed gaat, gaat de verbinding continu onderuit als er wat meer data gevraagd wordt (downloaden, Youtube video kijken etc.). Speurwerk op internet leerde dat dit een redelijk vaak voorkomend probleem is onder Windows 7, en vaak is het te wijten aan een brakke driver. Helaas was er geen betere/nieuwere driver voorhanden voor mijn WLAN kaart. Er bestaan ook nog wat registry fixes maar ook dat bood voor mij helaas geen uitkomst.

Aangezien mijn laptop al hoogbejaard is, wilde ik er geen grote investering meer voor doen en daarom viel mijn oog al snel op deze Sweex Wireless N USB stick. Hij kostte slechts 9,95 euro, en een korte Google sessie leverde geen verontrustende berichten/problemen op. Normaal ben ik niet zo van de Sweex, Trust en aanverwante merken maar ik besloot de gok te wagen en heb de stick aangeschaft.

Verpakking

De stick wordt geleverd in een doosje ter grootte van een CD. Kleiner kan natuurlijk ook niet als je een driver CD wil meeleveren, hetgeen Sweex ook doet. De stick zelf is in plastic verpakt, is voorzien van een beschermkapje voor de USB connector, en dit geheel zit stevig in een kartonnetje geklemd.

Installatie

Installatie was een fluitje van een cent: ik heb de driver CD gestart en gekozen voor installatie van de driver. Dit verloopt zonder problemen, waarna gevraagd wordt om de stick te plaatsen. De installatie wordt afgerond en de stick werkt direct. Ik hoefde alleen maar in het netwerkcentrum aan te geven met welk netwerk verbonden moest worden, en de WPA sleutel in te voeren. Daarna had ik direct een werkende verbinding. Op de CD bevindt zich overigens ook nog een handleiding, deze heb ik niet gebruikt.

Werking/snelheid

Het eerder beschreven probleem van een haperende verbinding tijdens Youtube kijken en downloaden treedt met deze stick niet meer op. De verbinding is zeer stabiel en voor mij dus een enorme verbetering. In eerste instantie werd bij eigenschappen van de netwerkverbinding een snelheid weergegeven van 65 MBps in plaats van 150 Mbps, dit werd echter veroorzaakt door een instelling in mijn router. Inmiddels wordt de maximale verbindingssnelheid van 150 MBps weergegeven.

Al met al ben ik, zeker gezien de prijs, aangenaam verrast door dit product.

• Dell Inspiron 5150
  • Netgear WNDR 3700

Heb jij ook een Sweex LW153?

N.a.v. o.a. deze review, wilde ik deze ook wel. Computerland stond als goedkoopste, daar aangekomen hadden ze niet deze LW153 maar nieuwer model LW163 (even bellen voortaan). Voor een tientje dus. 'zelfde chip en snelheid. Alleen dan zwart en in mini-uitvoering.
Wat ik verwacht had met dit N-draft model was een beter ontvangst dan oude g-mode modellen.
2 verdiepingen hoger dan de router en ontvangst en snelheid zijn al snel verdwenen. Van dichtbij een stuk beter, maar bij een verbinding van 54Mbps die die ook aangeeft als snelheid, haal ik maar 18 van de 40 Mbps die mijn provider aanbiedt. Eigenaardig, hoewel ik dit vaker op laptops zie.

[Reactie gewijzigd door JesuisLeroy op 8 augustus 2011 01:46]

Ik begrijp niet waarom je maar 2 sterren krijgt op deze review, van mij heb je er 4 gekregen ;)
Omdat er niks nuttigs in staat, het werkt en Windows geeft 150Mb aan (nee, niet MB dus). Maar wat haal je in de praktijk? Haal je dan de theoretische 18,75MB per seconde over je netwerk of is dat heel wat minder en haal je slechts 2-3MB per seconde?
Je bedoeld 150Mbit is omgerekend 18,75MB(yte). Dat klopt , maar voor internetsnelheden worden altijd gewoon (K of M)bits gebruikt dacht ik. Een gemiddeld internetprovider biedt 20 40Mbps aan, dat zou 2,5 5MB per seconde zijn. De vraag is dan toch niet meer of die 18,75MB gehaald wordt, maar of de volle potentie van de internetprovider benut wordt?

[Reactie gewijzigd door JesuisLeroy op 8 augustus 2011 01:32]