Raspberry Pi Zero W Review

Atomstar 2 november 2018, 879 views Product gekocht

Raspberry Pi Zero W

Heel klein, werkt prima, veel features ingebouwd, maar is (begrijpelijk) erg beperkt qua prestaties. Goed genoeg voor kleine dingen, maar ik liep sneller tegen prestatiegrenzen aan dan ik had verwacht.

Pluspunten

• Klein
  • Wifi
  • Zuinig (±2W)

Minpunten

• Beperkte prestaties
  • ARMv6 niet altijd ondersteund (Grafana)

Ik heb de RPi zero W gekocht voor een domoticz systeem om (passief) meterdata uit te lezen, en wel als volgt:

- Domoticz als hub
- Evohome uitlezen via API (in Domoticz)
- SBFspot om PV panelen uit te lezen
- python script om watermeter uit te lezen
- python script + camera om warmtemeter uit te lezen

Deze setup werkt goed, echter is domoticz wat beperkt (data opslag etc), dus wilde ik mijn setup uitbreiden. Hier loop ik echter tegen beperkingen aan:

- OpenHAB2 draait voor geen meter op RPi0 (te weinig CPU/RAM). Misschien omdat het Java is?
- Influxdb als backend lijkt te werken, maar gebruikt ±30% memory. Nadat deze een week draaide werd mijn RPi onbereikbaar
- Grafana werkt, maar er is geen officiele build voor ARMv6 architectuur (wel voor ARMv7). Let hier dus op!

Heb jij ook een Raspberry Pi Zero W?

Java werkt prima op een Raspberry Pi Zero, ik gok meer dat het ligt aan hoe de applicatie is gebouwd. Zelf doen ze ook een recommendation:
Recommendations for a "headless" hardware setup:
Raspberry Pi 2 or newer, compare your existing device here if you are unsure.
Duidelijk dus dat de applicatie meer dan een simpele singlecore nodig gaat hebben, en wie weet is het extra geheugen ook wel van belang.
Dat klopt, maar ik had niet verwacht dat home automation software zo 'zwaar' zou zijn of dat de RPi 0 zo licht zou zijn. Ik vermeld het hier ter info mochten anderen dit ook overwegen :)
Duidelijk, een raspberry pi zero is inderdaad een erg licht, traag device vergeleken met de grotere broers (2 of hoger). Uiteindelijk is het vaak zo dat dit soort "full fledged" pakketten inderdaad vrij zwaar kunnen zijn, dus dan snap ik op zich dat er een gebrek aan memory/cpu zal zijn bij een zero.