Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming Review

Tom schipper 31 oktober 2018, laatste update op 31 oktober 2018, 603 views Product gekocht

Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming

Nvidia's RTX series heeft ten opzichte van andere launches meer kinderziektes dan ooit. Lees de bijlage dan weet je waar ik het over heb.

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • snel
  • RGB verlichting

Minpunten

• Duur
  • Driver ondersteuning
  • GDDR6

Drivers en compatibiliteit Score: 1
Afgelopen week heb ik deze Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming aangeschaft. Ik was erg benieuwd wat dit gat in mijn bankrekening me zou kunnen bieden.
Na de installatie drivers geïnstalleerd en gaan maar.
Alles op ultra en altijd 100fps+ op een acer x34p 3440x1440 120hz G sync monitor, maar twee dagen later begonnen de problemen al.

Ik kreeg steeds meer crashes en steeds vaker.
Eerst dacht ik drivers, want Nvidia heeft meestal slechte drivers bij een launch.
Ik heb meerdere keren drivers opnieuw geïnstalleerd zonder resultaat.
Bij het installeren van nieuwe drivers en herinstalleren is de DDU tool gebruikt.

De gpu heeft echt extreem veel coil whine en dat was ook goed te horen in een dichte behuizing. Hier kan asus weinig aan doen dit is een probleem van de refrence PCB.

Het grootste probleem is de memory.
Bij het opstarten van games en tijdens het spelen van games veel art affecting,
Meestal crash binnen 2 minuten of sneller.
Een onstabiele clock wordt meestal gelijk gesteld aan art affecting of crashes, dat wetende heb ik eerst het GDDR6 geheugen onderclockt en de core ook een beetje het gevolg daarvan was dat de games het wel 3 minuten langer volhielden. :)

Oude GPU in systeem gedaan om andere problemen uit te sluiten en er was niks mis met de hardware in mijn computer.

Sillicon lotery zul je zeggen, maar ik ben helaas niet de enige met deze problemen.
Koop geen RTX kaarten op dit moment is het niet handig.
De kaart is natuurlijk retour gestuurd en ik heb mijn geld terug gekregen.

De videokaart zelf:
De bouwkwaliteit is geweldig en de GPU gaat niet of bijna niet hangen, ondanks het gewicht dat deze kaart heeft.
De cooler is stil tot 75% fan speed hoger dan dat wordt het een turbine.
De temperaturen waren zeer goed, maar zelf vond ik ze nogsteets redelijk hoog
- zonder load: 52 c
- onder load: 80 c

De kaart heeft twee bios modes performance and silence.
Ik zie het verschil in snelheid tussen de twee niet, maar er is wel een verschil in temperatuur.
In silence mode draaien de fans onder load zo zacht dat de GPU zijn core speed moet verlagen om temperaturen normaal te houden.
Gebruik dan de performance mode!! zal je denken, maar in die mode blijven de fans altijd draaien de fans stoppen dus niet!
De RGB verlichting is leuk en ook niet te overdreven.
Let op!!! Deze GPU houdt erg van stroom.
Ik zou de GPU aanraden als de problemen van RTX niet aanwezig zouden zijn.

Ik hoop dat deze korte review nuttig was, voel je vrij om een reactie achter te laten.

Tom

Heb jij ook een Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming?

Veel coilwhine, houdt het max 3 minuten vol, zelfs met underclock.

En dan toch 4 sterren?
Ik denk persoonlijk dat asus hier weinig aan kan doen.
Maar wat denk jij?
Het is toch geen review over Asus, maar over een door hun, of een onder hun licentie gebouwde kaart. Als ik dit zo lees is het een kat in de zak aankoop, althans zo noem ik een computeronderdeel van 978 euro dat niet meer dan twee minuten functioneert.
Ik zie dus geen pluspunten.
Alles wat jij beschrijft zie ik niet bij mijn kaart. geen coil whine, geen crashes, niks. Misschien had je pech en een foutieve kaart gekregen.

Ik had met mijn vorige kaart (rtx 2070 msi) ook een coil whine maar dit kwam door mijn Voeding. een nieuwe voeding erin en probleem opgelost.

Inmiddels heb ik ook de asus 2080 oc en geen crashes, alleen als ik hem nog verder overclock. Wat logisch is. Coil whine nog niet gehoord met 92% load op 1080p
Hier ook Asus 2080 OC: Ook geen last van crashes en kaart blijft extreem koel onder load.

Enige wat ik wel heb is een hele lichte coil whine blijkbaar, maar wist niet eens dat ik het had, omdat het niet hoorbaar is boven de case fans en alleen als ik het zij paneel open zet en mijn oor er praktisch op leg dan hoor ik enige coil whine.

Onder heavy load is de coil whine meer aanwezig, maar ook dan hoor ik het ook totaal niet boven de case fans (2000rpm) uit en met zijpaneel dicht is het niet te horen.

VSync aanzetten maakt ook degelijk een verschil.
Fijn om te horen dat mijn problemen niet aanwezig zijn.
Vsync had geen zin, omdat mijn monitor G sync heeft
Heb je geprobeerd de kaart terug te sturen? Lijkt mij dat jouw problemen genoeg zijn voor omruilen of in ieder geval dat ze het proberen te fixen.
ja en al het geld ook terug gekregen