Specificaties 3,25" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry 2 9520 Zwart Review

ankhie 1 april 2010, 5.525 views

BlackBerry 2 9520 Zwart

Pluspunten

• Touchscreen met SurePress werkt erg prettig
  • MediaPlayer werkt goed
  • Connectiviteit is super
  • Eenvoudige bediening
  • E-mailen werkt snel en komt sneller binnen dan in m'n Outlook

Minpunten

• Videocamera
  • Accuduur

Enigzins sceptisch begon ik aan mijn eerste blackberry avontuur. Heb hiervoor altijd multimedia telefoons gehad en werkte al geruime tijd met iPhone 3G (werk) en HTC Magic (prive). Toen geswitched van werkgever welke mij een Storm 2 overhandigde en na een week gebruik heb ik de volgende bevindingen.

Laten we beginnen bij het uitpakken. In de doos komen we tegen:
1. Blackberry Storm 2
6. Poetsdoek
7. Headset (met draad)
8. Hoesje

De eerste indruk
Ik kreeg hem ingesteld met mailserver van m'n werk afgeleverd dus over de setup heb ik weinig te vertellen. Meteen de Blackberry Desktop Suite geinstalleerd en de telefoon een voltallige update gegeven om ook de laatste versie van OS5.0 erop te hebben. So far so good, half uurtje later was hij daadwerkelijk up en running en kon het spelen beginnen. Het toestel werkt soepel en het doet wat het moet doen en uiteraard meer. De menu structuur is duidelijk, de opties zitten waar je verwacht dat ze zitten en het scherm ziet er schitterend uit, alhoewel de input nog even wennen is (waarover later meer).

Blackberry Desktop Software en Connectiviteit
Vrij snel heb ik de Blackberry geprobeer te synchroniseren met Outlook, maar gezien ik Office 2010 beta draai gaf dit nogal wat problemen. De Blackberry Desktop software herkende Outlook 2010 niet. Uiteraard zal dit wel via een update verholpen worden in de nabije toekomst. Via mijn desktop met Office 2007 geprobeerd daarna (stonden ook al mijn contacten in) en dat verliep als een zonnetje. 357 namen direct op m'n Blackberry staan dus dat scheelde weer een week typewerk. Zowel via bluetooth als via de USB kabel is het mogelijk om alles te synchroniseren en te updaten. Mijn Sony vaio heeft ingebouwde bluetooth en die herkende het toestel onmiddelijk. Via een kleine aanpassing in de drivers (poorten handmatig installeren) ging alles voor de rest vrij soepel.
Daarnaast werkt de software ook goed voor de media kant. Je kan je hele iTunes library via 1 druk op de knop op je toetstel laten zetten, inclusief cover art. Dit was voor mij een aangename verrassing omdat dit de stap van iPhone naar BlackBerry aanzienlijk makkelijker maakte, zeker gezien het multimediale aspect voor mij persoonlijk ook belangrijk is.
Tenslotte kan je via de software op je PC je BB nog gebruiken als IP Modem, Applicaties erop zetten en verwijderen en backups maken. Deze functies heb ik nog niet getest maar gezien de rest van de software gewoon vlekkeloos werkt, ga ik ervanuit dat dit ook naar behoren werkt.
Als allerlaatste uiteraard nog de wifi. Voor zover ik kan zien is dit een G verbinding, gaat snel zat, alhoewel ik hier weinig gebruik van zal maken gezien de telefoon met de 3G van Vodafone meer dan snel zat is. Tijdens het downloaden stopt hij af en toe even om de data te verwerken dus of er met WiFi veel wint te behalen valt vraag ik me af. Wel interessant natuurlijk als je er geen BB of Data abo bijneemt.

Het menu + applicaties
Eigenlijk alle items die je zou verwachten zitten erin, plus nog een aantal meer. De icons zijn naar eigen smaak in te richten in mapjes of gewoon qua volgorde. Standaard heb je 2 rijen van 4 icons in je scherm staan welke als 'shortcuts' werken. Door op de menu toets te drukken kom je in het complete menu. Overigens is het ook in te stellen dat je maar 1 rij of 3 rijen apps standaard in je scherm hebt staan.
De telefoon is er gericht op connectiviteit en mail en is buiten uiteraard blackberry mail en sms/mms, ook voorzien van GTalk, Hyves en blackberry messenger.
In tegenstelling tot the iPhone blijft GTalk standaard aanstaan als je hem afsluit, wat voor mij prettig is, gezien ik veel contacten (ook zakelijk) via GTalk aanspreek. Je kan toch even snel een berichtje achterlaten en het werkt prima. Ik gebruik de client zelfs meer dan die binnen iGoogle/Gmail. Hyves is gewoon een applicatie die werkt, doet wat het moet doen, maar gezien mijn kleine affiniteit met Hyves heb ik hier niet veel aandacht aan besteed. De Blackberry Messenger is uiteraard handig voor het 'Pingen'. Nou kom ik niet erg ver met 3 contacten met een BB dus nadat ik zag dat het goed werkte vond ik het wel mooi.

De telefoonapplicatie werkt prima, al vind ik hem vrij sumier aandoen itt bijvoorbeeld de HTC Magic. Je contactenlijst is letterlijk een lange lijst namen met, wanner je dit hebt ingevuld, de bedrijfsnaam in een lichtere kleur eronder. Via Find kan je snel mensen opzoeken en ondanks dat het er simpel uitziet, werkt het prima. Tevens kan je in een ander te selecteren tabje er ook voor kiezen zelf het nummer in te toetsen.

Voor de rest kom je nog (buiten de standaard items als telefoon, contacten etc) de Maps tegen, wat een navigatiesysteem is voor de blackberry. Ik ben hier zelf niet wild van, navigatieapps op je telefoon (ervaring met Sygic Mobile Maps op Magic) en heb dus trouw m'n TomTommetje aan het raam hangen. Telefoon is voor bellen en muziek in mijn geval.
Na even kort rondzoeken kwam ik bij applicatiebeheer uit waar ik verschillende apps kon installeren met een druk op de knop. Zodoende stond binnen een mum van tijd ook MSN, Facebook en Shazam op mijn telefoon. Het leuke van Facebook app is dat je deze kan koppelen met je contactenlijst. Zodoende update hij zelf ook de prive e-mail adressen, de telefoonnummers en koppelt hij een fotootje aan de bestaande contacten. Dit is iets wat ik bij andere platformen nog niet tegengekomen ben en vond ik een leuke feature.

Toen ik de applicatie 'App World' had geinstalleerd kwam ik in de market terecht van de Blackberry. Deze was vele malen uitgebreider dan ik had verwacht. Er is echt veel te krijgen voor dit platform, zowel gratis als betaald. De indruk die ik wel kreeg is dat er meer betaalde apps dan free apps zijn (itt tot Magic en iPhone) maar dat de apps vaak van een veel serieuzere kwaliteit zijn.

Het scherm
Qua kleur ziet het er prachtig uit. Het is helder, goed af te lezen en dimt zichzelf ook. Ook in direct zonlicht helemaal geen problemen om te zien wie er belt of een muziekje op te starten of uiteraard jezelf up-to-date te houden met het laatste nieuws via de e-mail.
Het touchscreen is een hele andere manier dan je bij de iPhone 3G of Magic tegenkomt. Je kan door het scherm lichtjes aan te raken de app/toets hoveren en als je hem wil selecteren moet je het scherm indrukken. Na 2 jaar 'reguliere' touchscreens was dit even een 'wtf momentje' maar al snel wen je eraan en moet ik persoonlijk zeggen dat ik het eigenlijk prettiger vind werken dan zonder het drukken. Je hebt meer het idee dat je aan het typen bent en fouten komen minder snel voor en je start ook niet per ongeluk applicaties op. Je kan meerdere toetsen tegelijk indrukken. Het enige wat ik minder vind is dat je voor elk getal opnieuw op de 'nummers' knop moet drukken voordat je weer de getallen in beeld krijgt.
Onderaan het scherm heb je nog 4 toetsen, opnemen, menu, terug en ophangen. Deze doen wat je verwacht dat ze doen. Met de menuknop kom je in de verschillende eigenschappen van de applicaties/instellingen.

Multimedia
Zoals eerder gemeld is dit voor mij een belangrijk onderdeel omdat ik niet standaard met een losse camera rondloop of met 4 apparaten op stap hoef. Hoofdpunt is voor mij muziek, vooral voor in de auto. Ik was dan ook bang dat ik m'n iPhone erg zou gaan missen. Maar ik kan je geruststellen, dat valt reuze mee. Ik was zoals vermeld al verrast dat ik m'n iTunes library gewoon kon importeren, maar ook voor de meeste functies doet de BB Music Player niet echt onder voor de iPhone. Ik zag dat je met playlists kan werken (ook te importeren) en mijn favoriet shuffle all songs werkt helemaal naar behoren. Nauwelijks laadtijd en inclusief de covers tovert hij ze op je scherm. Het enige wat er niet opzit (of niet ontdekt is door me:) is coverflow. Maargoed, erg missen doe ik dit niet. De geluidskwaliteit is in orde en moet hem nu nog eens gaan verbinden met mijn toekomstige carkit (ik wil de MKi9200 aanschaffen).
Het door foto's bladeren gaat soepel. Hij tovert ze snel op het scherm en deze zien er zeer goed uit. De camera is op zich prima, maar met 3.2 MP niet de grootste. Ik hoef geen afbeeldingen ter grootte van een muur te schieten dus dit voldoet prima, zeker omdat ze kwalitatief er niet slecht uitzien. In elk geval een heel stuk beter dan de iPhone en beter dan de Magic.
Wat weer een stuk minder is, is het filmen. Dit kon ik dan niet op de iPhone, maar sinds ik in het verleden een N95 heb gehad, had ik er wel iets beters van verwacht. 480 x 352 als topresolutie wel met 30fps als ik het goed inschat. Nou maak ik nauwelijks filmpjes dus ik vind het minder belangrijk.
Met Shazam kan ik onbekende nummers vinden dus voor mij is het prima in orde.

Accuduur
Na alle goede verhalen over Blackberry batterijduur had ik hier wel iets meer van verwacht. Met een aantal uur bellen op een dag is de batterij zo halfvol dus ik verwacht dat met mijn normale gebruik de batterij het 1,5 dag aat uithouden. Gezien ik hem elke avond trouw aan de lader hang is het voor mij niet zo'n groot probleem, maar omdat ik niet meer met vaste lijn ernaast zit ga ik zeker een autolader halen om zeker te weten dat ik nooit zonder stroom zit. Qua accuduur wel een voldoende (gezien ik sommige toestellen binnen een dag leeg trok) maar had stiekem op 2-3 dagen gehoopt.

Vormgeving
Het toestel ziet er mooi afgewerkt uit. Het scherm is prima qua grootte en ik vind het design er prima uitzien. Niet mooier of lelijker dan de meeste toestellen. Achterop heb je een 'brushed metal' look op het afdekkapje en bovenaan vind je de camera en flitser welke afgedekt zitten met een glasplaatje. Helaas geen aparte camerashutter. Het toestel voelt ook solide aan en ik denk (ga dit niet testen, sorry folks :P) dat hij best een paar keer vallen zonder scheuren kan overleven.

Gesprekskwaliteit
De gesprekskwaliteit is zonder meer goed. Waar mensen met mijn iPhone (T-Mobile) heel erg en mijn Magic (Vodafone) soms klaagden over echo's heb ik nu al een aantal keer gehoord van 'wat ben je weer goed te verstaan'. Vooral de andere partij heeft hier blijkbaar veel voordeel bij. Het geluid zelf is zeer goed te verstaan en ik heb weinig 'wat zeg je's' eruit moeten gooien. Verbinding is prima en wordt snel opgezet. Dit onderdeel is echt helemaal top.

Themes
Buiten het standaardtheme heb je verschillende websites waar je thema's OTA (Over The Air) kan downloaden maar ook via App World kan je verschillende vinden. Er zijn genoeg gratis thema's maar op een paar mooie na zijn de mooiste toch allemaal betaald. Gezien ik hier zelf geen geld aan ga uitgeven doe ik het met de gratis thema's. Toch heb ik de mooiste creaties gezien met allerlei extra functies, dus hier is zeker een goede uitbreiding te vinden

Overig
Nog een leuke feature is de spraakgestuurde functie. Je kan mensen bellen door op een knop aan de zijkant te drukken en te zeggen wie je wil bellen. Dit werkt verbazingwekkend goed vanaf het begin zonder 'wenperiode'. Ik heb dit vaak slecht geimplementeerd gezien maar ik weet zeker dat ik dit in de auto veel ga gebruiken.

Ik begon met het idee dat Blackberry wat overhyped was. Zeker met de oudere modellen waar ik niet aan het kleine toetsenbord kon wennen, het wieltje maar niks vond en het menu ook niet geweldig, kom ik nu op al mijn vooroordelen terug. Zeker als zakelijk device vind ik het een juweeltje maar ook voor mijn prive wensen word ik prima voorzien. Het toestel geeft mij een heel erg af gevoel, iets dat ik bij de Magic miste, maar ook nog bij de iPhone zo nu en dan tegenaan liep. In 1 zin: Het werkt gewoon.
Ondanks dat ik nog maar een week in het bezit ben van de Storm 2 ben ik er zeer tevreden mee. Blackberry is enorm in mijn achting gestegen en ik snap nu dat het niet op een hype is gebaseerd.

Heb jij ook een BlackBerry 2 9520 Zwart?

ik mis tom tom en heb het gevoel dat je erg beperkt bent vwbt software. voor iphone en nokia is er veel te krijgen, voor blackberry veel minder tot niets.
Wat betreft de navigatieopties durf ik je niet te zeggen hoe het er precies voorstaat. Zoals ik al in mijn review aangaf vind ik navigatie op je telefoon gewoon minder en geef ik de voorkeur aan zo'n PDA aan m'n voorruit of (hopelijk binnenkort) een 2DIN unit met navigatie erin. Maar als je het graag op je mobiel wil dan is er inderdaad weinig anders te krijgen dan Maps van BB zelf en UbiNav EU (als dat niet hetzelfde is). Dus klopt, heb je gelijk in.

Voor de rest wat er in de markt te krijgen is haalt het uiteraard niet bij de iPhone of Android qua hoeveelheden. Nokia durf ik weinig over te zeggen. Daarentegen vind ik wel dat er veel zinnige software (in mijn ogen) opstaat waar er bij de iPhone toch een heleboel onzindingen te vinden zijn. Het enige dat ik mis is Sleep Cycle :) maargoed, ik heb m'n iPhone nog dus die blijft trouw dienst doen als wekker. Gamen doe ik er zelf niet op, dus qua games weet ik ook niet goed hoe het aanbod is.

Voor mij werkt het eigenlijk zoals ik graag wil, maar ik kan me wel weer goed vinden in het feit dat anderen dingen zullen missen. Ieder zo z'n ding :)
Mocht je de wekker/alarm functie nog niet gevonden hebben op de BB, die staat onder klok, klik menu button, alarm instellen.

Dat sleep cycle ziet er wel gelikt uit. nog nooit eerder van gehoord maar lijkt me wel praktisch werken.
Ik heb hem zelf nu een tijdje maar ben er niet echt tevreden over.

- Zodra ik 3G aanzet is me batterij zo leeg (eerste nacht vrat het me halve batterij) Heb nu 3G gewoon uitstaan en me batterij gaat ruim 2-3 dagen mee. Ik had hem ook meegenomen naar China (was daar voor me werk) en heb tijdens de vlucht 10 uur achter elkaar kunnen luisteren naar me muziek, en toen ik op Schiphol aankwam en wilde bellen dat ik weer in het land was ging dit niet omdat de batterij leef was :D

- Verder loopt tie bij nog wel eens vast. Some reageerd tie niet meer. Druk ik op Menu, en dan op de knop terug dan ineens doet tie het weer. (waarschijnlijk multitask probleempje. zie overigens geen andere apps draaien dan de standaard in de task menu :S)

- Soms druk ik ook op het scherm..dan dubbel klikt tie en schiet tie terug naar het hoofdscherm. Vreselijk irritant.

- Belkwalitieit vind ik persoonlijk slecht. Als ik iemand bel hoor ik hem overgaan eerst luid daarna zacht alsof er iets tussenzit zeg maar. Moet hem maar eens testen met een andere abo.

- Kaarten = vreselijk traag en niet nauwkeurig.. Was ik in Tilburg zegt tie dat ik in Den Haag ben 8)7

- Na het updaten, was alles weer gereset, menu layout, App world was verdwenen (maar wel geinstalleerd) = erg jammer.

- Opnemen. Word ik gebeld, haal ik hem uit men broekzak. Het beeld is gekanteld dus ik druk op opnemen op het scherm. Neemt tie niet op. Gaat me ringtone opnieuw af en dit keer is tie weer gekanteld en moet ik weer op opnemen drukken.

- Soms verlies ik ook het signaal en moet ik opnieuw mijn pin invullen maar dat gaat niet omdat tie vergrendeld is. Vervolgens ontgrendel ik de BB en vul de eerste cijfer van me pin in, krijg ik de melding dat mijn BB vergrendeld is :S. Vervolgens ontgrendel ik de BB en vul weer de eerste cijfer van me pin in en ja hoor verdomme, weer de melding dat de BB vergrendeld is... dit kan ik alleen verhelpen door de batterij eruit te halen en er weer in te stoppen.

- Het uitzetten van de BB. Druk ik op toestel uit via het menu, zie ik het Vodaphone logo en wordt het scherm zwart. druk ik op de aan/uit toest zie ik weer het vodaphone logo en daarna mijn menu. Maaaar dat is naar mijn weten niet helemaal uit. Want, als ik de batterij eruit haal en er weer in stop en aan zet, dan laadt de BB op met een klein klokje in het midden om het OS te laden. Dus blijkbaar gaat de foon niet helemaal uit als je op toestel uit drukt.

Had achteraf gezien toch beter een Iphone kunnen nemen.. had ik tenminste ook me contacten in China kunnen onderhouden aangezien QQ niet werkt op de BB :/
(RIM belooft het al tijden maar er gebeurt niets :/)
Klinkt qua batterij alsof je een probleemmodel hebt. Heb de eerste 2 dagen nauwelijks gebeld (was nog niet begonnen) maar ging toen zonder problemen lang mee met 3G aan. Na 2 dagen was m'n batterij nog redelijk vol (iets van 50% met wat spelen).

Hele korte hickups heb ik nu 2x last van gehad. Dan was hij even 2 seconden 'aan het denken' voordat hij de taak uitvoerde die ik had gevraagd. Mja, gezien ik dat wel gewend ben van m'n iPhone (5-6 seconden voor sommige apps om te starten) vind ik dat geen probleem. Overall werkt hij (nog) veel vlotter. Maargoed, heb hem pas een week in gebruik dus misschien krijgt hij er wel meer last van.

Die 'dubbele' kiestoon had ik bij m'n Magic ook naar iedereen (Vodafone) en heb het nu naar bepaalde personen. Niet echt iets om je druk over te maken of een minpunt te noemen. De verbinding zelf is glashelder bij mij dus mij hoor je daar niet over klagen :)

Met navigatie geen ervaring en de enige update tot nu toe heb ik uitgevoerd voordat ik apps geinstalleerd had, dus ik geloof je zo, maar kan niet uit eigen ervaring vertellen :)

Klinkt als een vervelend probleem, lijkt wel alsof hij niet helemaal goed meer is. Heb dit ooit bij een Nokia gehad die redelijk EOL was mede dankzij een glas fijne limonade.

Soort van standby mode is dat geloof ik. Soft reset en hard reset zullen we maar noemen. Heb mijn telefoon eigenlijk nooit uit staan dus zal hier (en waarschijnlijk velen met mij) geen last van ondervinden.

QQ wordt wel weer ondersteund door een aantal apps, maar zie ze inderdaad niet in de app world staan (palringo, instango o.a.) dus in elk geval op dit moment: granted :)
Het wordt misschien idd maar eens tijd (heb hem sinds eind feb) om hem eens na te laten kijken.

Dat denken en hick ups zou in dezer tijd allang verholpen moeten zijn imo. Was het eerder wel gewend van me HTC diamond (was helemaal een k*t ding).

Dubbele kiestoon: Had nooit eerder ervaring met Vodaphone dus weet nu iig waar het vandaan komt :)

Kaarten: Had em ook alleen maar aangezet en toen die alles geladen had en zei dat ik in Den Haag zat had ik meteen al van zoiets la ma hangen :P (met computer en dergelijke ben ik erg ongeduldig.)

QQ:
Palringo hangt en ondersteund geen 5.0.
QQ zelf werkt ook niet.
http://web.qq.com ook niet. (mist een plug in denk ik)
imhaha werkt ook niet.
Instango = 4.7 maar daar staat wel bij en hoger dus ga hem effies proberen.
er waren er nog een paar die ik had geprobeerd maar tot nu toe geen van alle 5.0 ondersteuning en/of niet werkend via http.

WE geven de moed niet op!! haha

Geprobeerd Instango te gebruiken maar helaas geen QQ:

Protocols
Add one or more instant messaging protocols you want to use from instango. You may add or remove them anytime later from within instango on your mobile phone

GoogleTalk
ICQ
AIM (AOL Instant Messenger)
MSN Messenger
Yahoo! Messenger

Kan geen QQ toevoegen en ook niet via de BB :/

[Reactie gewijzigd door Lazerballz op 2 april 2010 12:18]

Ja, want de batterij is niet fantastisch, maar wat jij omschrijft is wel erg snel leeg.

Haha, dat hoopte ik ook, maar de Storm 2 heeft veel minder hickups dan mijn iPhone 3G en de Magic kan al helemaal een ramp zijn. Zelfs met het typen van een berichtje hapert hij geregeld. Maargoed, je went eraan en voor de rest zijn het beiden fijne telefoons. Met veel gebruik worden ze traag. Misschien ook omdat ik m'n magic wat teveel mishandeld heb met custom roms etc :)

Ja, was voor mij ook even wennen. Heb het vooral bij Vodafone naar Vodafone. Voor de rest weinig spannends haha.

Haha, als je moet wachten op een GPSfix van 2 minuten dan was je wat snel ja :P

Zo leer ik ook nog eens wat. Ik heb genoeg aan BB Messenger, GTalk en MSN dus ik had nog nooit van QQ gehoord zelfs :P
Goeie review. Ik heb nog de eerste versie en was laatst aan het tikken op een iPhone nou op zo'n moment mis ik toch de SurePress techniek! Feedback terwijl je typt is zeker handig.
Ik had vernomen dat de eerste versie best slecht was vergeleken met dit model. Dus het kan alleen beter met de Storm2 :)

En ik denk ook 1 van de meest ondergewaardeerde telefoons. Maar de prijs is veels te hoog in Nederland. Vooral als je je bedenkt dat deze telefoon 100 euro goedkoper is de UK.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 1 april 2010 16:31]

Ontzettend mooie en heldere review :). Heb zelf helaas nog geen tijd gehad om er een te schrijven over mijn Storm 2, ik vind het net als jij een heerlijk toestel, dat allereerst. Gezien jouw prachtige review hoef ik er geen meer te schrijven ;-). Het valt me wel op dat sinds OS update .497 het toestel een stuk sneller reageert, met name de standby knop bovenin reageert direct, waar eerst soms nog wel eens een seconde verschil tussen zat.

Mijn batterij gaat overigens ook max. 2 dagen mee bij redelijk intensief gebruik, m.i. prima, dan leg ik 'm wel aan de houder :).

Ik heb overigens nooit na een OS-update gehad dat mijn gehele indeling gereset was zoals Lazerballz net beschreef. Wel heb ik af en toe eens dat mijn scherm ook aangeeft dat deze vergrendelt is als het toestel een tijd in mn broekzak heeft gezeten. Volgens mij komt dit door het BB hoesje waar je dan je toestel unlocked in doet. Doe je 'm er gelocked in dan heb ik het probleem niet.