Samsung LC27JG50QQU Zilver

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC27JG50QQU Zilver Review

daveverhoefTestpanel 23 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 1.793 views Testpanel

Samsung LC27JG50QQU Zilver

Complete monitor met prima prijs kwaliteit verhouding en prestaties.

Pluspunten

• Mooie kleurweergave
  • Prijs/kwaliteit
  • Goede bouwkwaliteit
  • Mooi design met kleine bezels
  • OSD menu is netjes en gebruiksvriendelijk
  • Lage inputlag
  • Geen onnodige toeters en bellen
  • Hoge PPI

Minpunten

• Ontbreken Displayport kabel
  • Glossy plastic voet (je moet ervan houden)
  • Ghosting
  • Geen Freesync/Gsync

Algemene kenmerken

Deze curved monitor, de Samsung LC27JG50QQU heeft een LCD scherm met een diagonaal van 27” en een resolutie van 2560x1440 (Quad HD), wat zorgt voor een goede hoge PPI. Daarnaast heeft de monitor een refresh rate van maar liefst 144 Hz. Zoals aangegeven is dit scherm curved, waardoor het scherm een opvallende mooie kromming heeft. Het scherm beschikt over 2x een HDMI en één Displayport aansluiting.
De HDMI en Displayport aansluitingen.

Bij dit scherm wordt logischerwijs de (verstelbare) voedingsadapter meegeleverd alsmede een HDMI kabel. Wat tegen valt is dat er geen kabel met Displayport aansluiting meegeleverd is.
Verder wordt de glossy plastic voet, en een afdekplaatje meegeleverd. De algemene indruk is dat de kwaliteit van de materialen goed is.
Onderkant van scherm en glossy voet.

Bouwkwaliteit en vormgeving

Het valt direct op dat de monitor van goede bouwkwaliteit met een prima afwerking is. Zowel het scherm als de meegeleverde parts voelen solide aan. Het design is verzorgd en ziet er netjes uit. De kleine bezels, het gebruik van mooie materialen en kleuren maken de monitor tot een mooi object.
Voorkant van scherm.

Achterkant van scherm.
Zijkant en achterkant.

Het scherm is aan de voorkant gemaakt van lichtgrijs plastic met een matte structuur. Aan de achterkant is het scherm van donkergrijs plastic met een matte structuur. De voet heeft een glossy look, hoewel het materiaal solide aanvoelt en oogt, is het de vraag of dit bij het brede publiek in de smaak valt.

Zoals op de foto hieronder te zien is, heeft de monitor een Vesa 75mm bevestigingspunt voor beugelbevestiging. Daarnaast kan een meegeleverde afdekplaat en beugel aan de voet zorgen voor het netjes wegwerken van kabels.
Al met al ziet het design en de bouwkwaliteit er dus prima uit.
Achterkant van scherm met Vesa bevestigingspunt en kabelmanagement systeem.

Kleurweergave, contrast en helderheid

De monitor geeft mooie heldere kleuren en het contrast is prima te noemen. Het scherm geeft een mooie diepe zwarte kleur weer wat ik als plezierig ervaar. Deze goede prestaties in combinatie met de curve geven een mooi effect. Overigens valt op dat het on screen display er verzorgd uit ziet en functioneert zoals je zou verwachten. Ook hier dus niks op aan te merken.
Scherm en weergave van een statisch beeld.

Ghosting en pixeldefecten

Gedurende het gebruik van de monitor is er ghosting waargenomen. Persoonlijk heb ik dat niet als storend ervaren, maar het is wel iets op rekening mee te houden. Verder zijn er geen pixeldefecten waargenomen.

De conclusie die ik na mijn ervaringen met de Samsung LC27JG50QQU kan trekken is dat de ervaringen erg positief zijn. Wanneer ik de bouwkwaliteit/look and feel, de mooie kromming in het scherm, de prachtige weergave als grote pluspunten bij elkaar op tel en afweeg tegen de minpunten, denk ik dat dit scherm een mooie prijs kwaliteit verhouding heeft.

Heb jij ook een Samsung LC27JG50QQU Zilver?

Hoe erg is de ghosting
Heel minimaal vergeleken met andere VA monitors. Is te weinig om je eraan te storen naar mijn mening. En ik heb veel VA panelen gehad die erger waren.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple