JBL Go 2 Blauw

€ 43,90
Specificaties Mono met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

JBL Go 2 Blauw Review

BUSINESSRA 22 oktober 2018, laatste update op 22 oktober 2018, 973 views Product geleend

JBL Go 2 Blauw

Mooi, compact, stevig waterdicht speakertje voor een zachte prijs. Ideaal voor onderweg, maar ook om thuis muziek te luisteren waar je maar wilt. Helaas wat minder geschikt zodra je een feest wil houden of je op een andere drukke plek bent.

Pluspunten

• Compact
  • Strak design
  • waterdicht
  • lage prijs

Minpunten

• knopjes lastig in te drukken
  • geen goede batterij status indicator

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 4

JBL GO 2

even als voorwoord wil ik graag aangeven dat ik deze box te leen heb gekregen. Hierdoor kan ik geen unboxing gedeelte schrijven, omdat het doosje niet aanwezig was, en kunnen er enkele dingen misgegaan zijn bij de andere gebruiker, waardoor ik een andere ervaring zou hebben dan dat je zou krijgen als je een nieuwe koopt.
Buiten dat heb ik mijn best gedaan om hem uit te testen en er een mooi verhaal over te schrijven.

De box

Waar de JBL GO al een goede keuze was om een starters box te kopen of om 'beter geluid dan je telefoon zelf voor weinig ruimte in beslag nemend' geluid mee te nemen, overtreft de JBL GO 2 het nog eens.
Voor een bedrag van rond de €35,- kan je een nieuwe JBL GO 2 kopen in 12 verschillende kleuren. Dit zijn allemaal 'neutrale' kleuren (ze springen er niet gelijk uit). Voor niemand dus een probleem, want je kan hem wel gewoon in kleurtjes bestellen, maar ze komen er niet overdreven veel bij te staan. Dit maakt het dan ook weer makkelijk als je hem in je huis bij het andere interieur wil zetten.

Geluid

Waar je een box met hoofd reden voor koopt is natuurlijk het geluid. Zoals je misschien al enigszins kan verwachten van zo'n klein boxje kan er niet wonderbaarlijk veel geluid uit komen. Dit merkte ik dan ook meteen toen ik hem naast mijn JBL flip 4 had geplaatst (waar overigens ook al een review van online staat: productreview: JBL Flip 4 Zwart review door BUSINESSRA).
De high- en midtones zijn goed genoeg vertegenwoordigd in dit boxje. Hij kan niet al te hard, maar met het volume dat hij haalt zijn deze tonen wel zuiver. De bass daar in tegen mis je al snel. Er zit wel degelijk een bass in, maar neemt zeer snel af wanneer je het volume hoger gaat zetten.

Knoppen

Een onderdeel wat me wel erg opviel en ik apart wou benadrukken zijn de knoppen. Deze zijn ten opzichte van de GO (1) niet veel veranderd. De telefoon knop is veranderd naar een play button en meer niet, qua uiterlijk dan. Want de knoppen zijn lastiger in te drukken. Dit is wel wat onhandig zodra je bijvoorbeeld een nummer wilt skippen, door 2x snel achter elkaar op de play knop te drukken. Je kan niet makkelijk de knop opnieuw indrukken. Daar in tegen is de play knop wel duidelijker voor de nieuwe gebruikers. Je ziet meteen dat de knop is om muziek af te laten spelen, maar vaak dus ook om op pauze te zetten of te skippen. Dit is dus wel een plus puntje op de eerste generatie GO's.

Overige features

Wat de GO 2 beter maakt dan de eerste generatie zijn een aantal punten, die het bijna aantrekkelijk genoeg maakt om je oude direct te vervangen met een nieuwe. Hij is waterdicht, waardoor je geen zorgen hoeft te maken over enige waterschade (met een kantpunt). Hij heeft een betere bass dan de voorgaande generatie. En als laatste is het design iets 'beter' geworden naar mijn mening. Nu is het niet meer een boxje om makkelijk mee te nemen, maar ook nog eens een trendie voorwerp die je goed in je interieur kwijt kan.
De waterdichtheid is gecertificeerd met een rating van ipx7, wat wil zeggen dat je hem mee het water in kan nemen zodra hij maar niet te diep of te lang er in ligt (,dan moet je denken aan niet langer dan een uur onder meer dan 1 meter diepte). Wat ik met het kantpunt bedoel is dat je het oplaad klepje wel goed moet afsluiten. Zodra je deze niet goed afsluit kan er water in komen en is de rating niet meer van toepassing. Het water kan dan gewoon naar binnen lopen en zal de box met schade achter laten (hoogstwaarschijnlijk).

Vergelijking

Als je deze 2 (Flip 4 vs GO 2) dan met elkaar gaat vergelijken kom je snel het verschil tegen waarom de Flip 4 duurder is. De Flip 4 heeft een minstens 2x langere accuduur (op het zelfde volume zelfs nog een aantal x meer), heeft veel meer bass in zich (wat ook wel te verwachten is met 2 aparte bass speakers) en kan ook nog eens met meerdere JBL speakers connecten via connect+. Dit zijn dan ook allemaal features die niet aanwezig zijn op de GO 2, maar die ook niet erg zijn om te missen voor deze prijs.

Ben je opzoek naar een goedkope speaker om het geluid van je telefoon te vervangen tijdens je YouTube video's, muziek streaming thuis of sta je onder de douche en wil je nog de laatste podcast van Tweakers luisteren, is dit een goede oplossing. Je kan hem makkelijk opbergen, maar als je hem vergeet op te ruimen zal je hem ook niet snel hinderend vinden. Wil je nou een speaker hebben om tijdens een feest helemaal los te gaan of om op kamp een aantal dagen vooruit te kunnen met de muziek, dan zou ik toch even verder kijken.
Prijs/kwaliteit zullen maar weinig andere audio apparaten dit kleine monstertje verslaan.

Heb jij ook een JBL Go 2 Blauw?

Vraag & Aanbod

Bedankt voor de review. Vraag: maakt deze speaker een geluid wanneer hij (automatisch) uitschakelt of wanneer de batterij bijna leeg is? Ik ben namelijk opzoek naar een speakertje die die geluiden expliciet niet maakt.