Kingston UV500 2,5" 480GB

Kingston UV500 2,5" 480GB Review

jenshaakTestpanel 22 oktober 2018, 81 views Testpanel

Kingston UV500 2,5" 480GB

Het is een prima product, goede prijs/kwaliteit verhouding en handige accessoires voor het installeren. Concurrentie heeft net iets snellere SSD voor dezelfde prijs, maar het is geen groot verschil.

Pluspunten

• Handige sccessoires upgrade kit
  • Goede Prestaties

Minpunten

• Langzamer dan concurrentie

Via het Tweakers oktober testfest heb ik de mogelijkheid gekregen om deze SSD-schijf te reviewen. Ik heb al vaak getwijfeld of ik zelf een SSD zou kopen als upgrade voor mijn laptop. De reden waarom ik altijd twijfelde is omdat mijn laptop ondertussen bijna 4 jaar oud is, ik hem niet vaak meer gebruikte (omdat ik ook een werk laptop heb) en het misschien een beter idee was om een nieuwe laptop te kopen. Ik gebruikte mijn laptop dus minder vaak omdat hij langzaam was, en doordat ik hem minder vaak gebruikte deed ik geen upgrade. Mooie cirkelredenatie dus.
Voor mij is dit dus een mooie kans om in deze review te beschrijven of een upgrade naar een SSD ook echt de moeite oud is voor een 4 jaar oude laptop. Ik denk dat er meerdere mensen zullen zijn die een vergelijkbare overweging hebben als ik. Ik zal daarom mijn ervaringen delen, inclusief mijn ervaring met het installeren van de nieuwe disk. Ik heb ervoor gekozen om een verse Windows installatie te doen, en geen image te maken van mijn oude disk. De reden hiervoor is dat mijn vorige disk redelijk vol zat, en ik geen zin had om veel te verwijderen zodat ik een image kon maken die ook op de SSD paste. Als voorbereiding heb ik via Microsoft een Windows installatie USB aangemaakt. Goed om te weten is dat bij het vervangen van een harddisk geen windows licence key nodig is, deze wordt automatisch onthouden.

Uitpakken, bouw, features en compatibiliteit

Wat ik heel fijn vond is dat ik de Kingston UV500 SSD upgrade kit heb gekregen. Hier zitten alle items in die je nodig hebt om een laptop/desktop te upgraden met een SSD:
  • Kinston UV500, 2.5” (7.0mm)
  • Externe USB behuizing (inclusief USB 3.0 kabel)
  • 3.5”mounting plate (inclusief schroeven)
  • SATA power kabel en data kabel
  • 7mm naar 9mm adapter
  • Code voor Acrois cloning software
Alles zit netjes ingepakt, en is beschermd door de kartonnen houder. Ik heb eerlijk gezegd bijna niks echt nodig gehad van de upgrade kit. Mijn oude harde schijf bleek ook een 7.0mm schijf te zijn, waardoor ik de adapter niet nodig had. De kabels en de 3.5”mounting plate zijn alleen van toepassing voor een desktop. Ik heb ervoor gekozen om mijn schijf niet te clonen, dus had ik de externe behuizing en de software ook niet nodig. Ik heb de externe behuizing wel gebruik, om mijn oude harde schijf als externe USB-drive te gaan gebruiken. Wat opvalt aan de SSD zelf is hoe licht deze is. Mijn oude harde schijf weegt nog wel iets, maar de nieuwe SSD weegt echt heel weinig.

Installatie en Compatibiliteit

De installatie van de SSD in mijn laptop is vrij eenvoudig. Ik kon makkelijk de onderkant open schroeven, en daarna de oude hard disk eruit halen. Mijn oude hard disk is ook 7.0mm, dus ik kon de SSD makkelijk in de metalen mounting case van mijn laptop schroeven, en vervolgens deze case in mijn laptop schroeven. De aansluitingen paste prima, gewoon even aanduwen, dus geen kabeltjes nodig. Mijn enige probleem is dat ik de USB-stick waarop in de Windows installatie bestanden niet direct opgestart kon krijgen. Zodra ik dit voor elkaar had was alles zeker binnen 10 minuten geïnstalleerd, en draaide Windows weer op mijn laptop, super snel dus. Met de bijgeleverde accessoires is het ook prima mogelijk om de SSD als externe disk aan te sluiten, en op die manier een image van je oude hard schrijf op de SSD te zetten. Met de bijgeleverde kabels zou de aansluiting in een PC ook geen problemen moeten geven.

Prestaties

Om de prestaties te meten heb ik Crystaldiskmark gebruikt. De prestaties komen redelijk overeen met wat opgegeven is door de fabrikant. De specificaties zijn namelijk:
Specificaties van de fabrikant
Lezen (sequentieel) 520MB/s
Schrijven (sequentieel) 500MB/s
Lezen (random 4K) 79.000IOPS
Schrijven (random 4K) 35.000IOPS

Niet veel op aan te merken dus. Wat interessanter is om deze prestaties te vergelijken met vergelijkbare SSDs die in dezelfde prijsklasse zitten. Als ik bijvoorbeeld en prestaties vergelijk met de review van mede-tweaker viktor1701 over de Crucial MX300. of de review van HisEvilnes van de Samsung 860 EVO lijkt het erop dat deze net iets beter presteren.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1GeF042c00n6tWy.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1GeF044YM0BbRND.png

Ook als ik de resultaten vergelijk van een paar SSDs van het tweakers testlab, lijkt het erop dat de Kingston UV500 niet de beste prestaties heeft, terwijl en zo goed als geen prijsverschil is (op dit moment rond 85 euro). Voor de prestaties zou ik dus eerder voor de Samsung of de Crucial gaan.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Over de stabiliteit en betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen. Ik heb de SSD nu ongeveer twee weken en alles werkt prima en snel. Ik heb nog geprobeerd om de schijf helemaal vol te zetten om te zien of dit mogelijk negatieve invloed heeft op de prestaties. Aan de benchmarks die ik heb gedraaid met een volle SSD zie ik wel dat de prestaties een klein beetje naar beneden gaan, maar het is enkele procenten, dus dit zal je bij dagelijks gebruik niet veel merken.

Ondersteuning door fabrikant

Kingston geeft aan 3 jaar garantie te geven op de SSD. Crucial geeft ook 3 jaar garantie en Samsung 5 jaar. Op dit punt scoort Samsung dus beter. De mean time between failures van de Kinston is 1 miljoen uur, waar dit voor Samsung 1,5 en Crucial 1,8 miljoen uur is.

De Kingston UV500 is een prima SSD, waar ik eigenlijk niets op aan te merken heb. Als je nog geen SSD in je laptop of PC hebt, is dit een hele goede optie om een oude machine weer lekker soepel te laten lopen. Het inbouwen en installeren is erg makkelijk en door de snelheid van de SSD ook snel klaar. De SSD haalt de prestaties die de fabrikant opgeeft, en werkt lekker snel. Als ik deze SSD vergelijk met andere SSDs (vooral de Samsung 860 EVO en de Crucial MX500) dan zijn de verschillen minimaal. De prijzen zitten op dit moment allemaal rond de 85 euro, en de prestaties zijn ook vergelijkbaar, waarbij de Samsung en de Crucial wel iets sneller zijn. De meerwaarde van de upgrade kit vind ik wel goed, en dit is een optie die Samsung en Crucial niet aanbieden. Een losse externe behuizing is al snel 15 euro, en dit is ook de meerprijs van de upgrade kit. Maar er zitten nog meer accessoires bij die je nodig kan hebben, en dit maakt het wel lekker compleet, zodat je zeker weet dat je de SSD meteen kan inbouwen.

Heb jij ook een Kingston UV500 2,5" 480GB?