Logitech ClearChat Pro USB Review

sleeplift 29 maart 2010, laatste update op 31 maart 2010, 536 views

Logitech ClearChat Pro USB

Pluspunten

• handige features
  • zeer degelijke geluidskwaliteit en afwerking
  • plug & play

Minpunten

• kleine minpuntjes:
  • misschien net te klein voor mensen met een iets groter/breder hoofd
  • kabel redelijk lang

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Alweer een jaartje geleden was ik op zoek naar een headset ter vervanging van mijn ouderwets 3.5mm microfoontje. De bedoeling was om deze vooral te gaan gebruiken bij het Skypen en het voipen via Voipstunt. Gamen doe ik ook wel veel, maar in-game talk, TS of Mumble gebruik ik totnogtoe niet dus daar wou ik het niet specifiek voor gaan aanschaffen.

Ik had toen net een bon gekregen voor de Fnac. Ik voeg een linkje bij omdat de Fnac blijkbaar enkel in BelgiŽ bestaat :) Het is vergelijkbaar met Mediamarkt maar dan zonder het groot-elektro en met boeken. Niet altijd even goedkoop, maar goed ik had die bon :P

Mijn kennis van headsets was niet erg groot, maar ik wou een degelijk exemplaar met usb en eventueel een aantal coole features. Dit heeft me dan uiteindelijk gebracht bij deze Logitech ClearChat Pro USB, die ik voor een euro of 40 mee naar huis heb kunnen nemen.

Specificaties
Gedetailleerde specificaties van de Logitech site
  • Frequentierespons:
    Headset: 20 Hz - 20 kHz
    Microfoon: 100 Hz - 10 kHz
  • Ingangsgevoeligheid: -62 dBV/Ķbar, -42 dBV/Pa +/- 3 dB
  • Draadlengte: 2,4 m
  • Aansluitingen: Compatibel met USB (1.1 en 2.0)
Installatie
Ik heb hem gebruikt onder XP en nu ook op Seven. Op beide OS'en is de de headset Plug & Play en na enkele ogenblikken gebruiksklaar. Na deze eerste installatie duurt het na het inpluggen fracties van een seconde voordat het geluid overschakelt van speakers naar headset. Het regelen tussen speakers en headset gaat ook heel vlot in twee klikjes via het geluidsicoontje in het systeemvak. Hier draagt Windows dus een mooi stukje bij aan de gebruiksvriendelijkheid.

Geluidsweergave & -opname
Zoals reeds aangegeven gebruik ik hem hoofdzakelijk voor conversaties. Over stemmen kan ik bijgevolg zeggen dat ze helder weergegeven worden en ik heb ook nooit iemand horen klagen over de geluidskwaliteit van de microfoon. Specifiek over de kwaliteit van muziekweergave kan ik dus niet echt onderbouwd iets zeggen, maar de enkele keren dat ik er muziek mee geluisterd heb ik een goede kwaliteit ervaren.

Gebruiksgemak
Onder dit kopje kan ik de enige twee kleine minpuntjes van deze set aanhalen.
Ten eerste is de kabel redelijk lang (2,4m) waardoor ik die vaak ergens moet rondwikkelen om te voorkomen dat hij hinderend heen en weer beweegt. Nu ja, even rondkijken leert dat de kabels van de meeste headsets wel ongeveer die lengte hebben dus vandaar dat er ook wireless sets bestaan neem ik aan :)
Als tweede puntje is er de "overspanning" van de headset. Als ik hem in de grootste stand opzet rusten de oorschelpen net op de bovenkant van mijn oren. De headset omsluit de oren dus ook niet. Indien mijn hoofd dus nog iets breder was geweest (het is nu niet abnormaal breed), dan zou er waarschijnlijk afschuivingsgevaar geweest zijn :) In het begin dacht ik zelf ook dat de headset er elk moment kon afschuiven/vallen, maar uiteindelijk blijft hij toch mooi op z'n plaats zitten.

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit is gewoon goed te noemen. Het oppervlak van de schelpen dat contact maakt met het oor is van leer gemaakt, evenals de bovenkant die op je hoofd terechtkomt. Voor het overige is het een stevig en stijlvol geheel zonder uitstekende kantjes of vervelende stukjes.

Features
De Logitech ClearChat Pro USB heeft een drietal "speciale" features.
Allereerst is er de (door Logitech zo genoemd) SoundSwitch™-equalizer. Dat is een schakelaar op de rechteroorschelp die drie standen heeft: internetgesprekken, muziek en pc-games. Bij het veranderen van de schakelaar worden de EQ-instellingen dan aangepast om het geluid bij een van die drie activiteiten te optimaliseren. Dit heb ik niet goed genoeg getest om er een oordeel over te kunnen vellen, want zoals gezegd gebruik ik hem enkel voor internetgesprekken. Ik laat hem dan ook op die stand staan.
Ten tweede is er de volumeregeling, eveneens op de rechtsoorschelp. Bovenaan de schelp drukken verhoogt, onderaan drukken verlaagt het gehoorde volume. Dit is een zeer handige feature om snel het geluidsniveau aan te passen zonder altijd de juiste regelaar te gaan zoeken (Skype, Voipstunt,...). Ik kan me voorstellen dat dit in games zo mogelijk nog meer van pas komt.
Tenslotte is er het mutelichtje op de microfoonarm, die roterend vastzit aan de linkeroorschelp. De microfoon valt te muten door in het midden van de rechteroorschelp te drukken (grote knop tussen volume hoger en volume lager), waarna je dus meteen kan zien dat de microfoon zich in gemute toestand bevindt door het rode lampje. Ongelooflijk handig wanneer je in een (groeps)gesprek bent, maar snel iets moet zeggen tegen de persoon die thuis naast je staat. Dit kan op deze manier snel en efficiŽnt zonder de conversatie te storen.

Prijs en conclusie
In de PW vind je hem op dit moment al voor minder dan §30. Dat is echt een zeer mooie prijs voor deze goed afgewerkte headset. Hij heeft een aantal handige features die er een veelzijdig apparaat van maken en buiten een aantal kleine dingetjes kan ik er enkel positief over zijn :)

Heb jij ook een Logitech ClearChat Pro USB?