Synology DiskStation DS410j Review

Sander0074 22 april 2010, 10.082 views

Synology DiskStation DS410j

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Disk Station Manager is intu´tief en zit vol met features en functies

Minpunten

• performance: Marvell Kirkwood lijkt een bottleneck te zijn

De Synology DS410j is een “budget” apparaat; er zijn weinig serieuze concurrenten op dit prijsniveau. Daarom was ik een beetje huiverig om deze NAS te kopen. Ik ben echter positief verrast door de DS410j.

Wat zit er in de doos...
De verpakking van de DS410j is alles behalve fancy. Geen full colour schreeuwverpakking maar een ingetogen bruine doos. In de doos zit de unit zelf, een externe voeding, een netwerkkabel en een korte handleiding met een CD.

De CD bevat installatiesoftware voor Windows, Linux en Mac OSX. Daarnaast kun je op de CD de handleidingen en de firmware vinden. Deze laatste staat in de directory “patches”. Waarom ze die directory geen “firmware” noemen is mij een raadsel.

Tijdens de installatie wordt je gevraagd naar de firmware (“.pat” bestand). Je kunt de firmware van de CD gebruiken, maar ook direct de nieuwe firmware downloaden van de Synology.

Schijven en performance
Schijven zijn natuurlijk essentieel. Ik heb zelf gekozen voor 4 Western Digital Green Caviars van 1 TB. Er is wat discussie omtrent deze schijven van Western Digital en het gebruik ervan in raid configuraties m.b.t. de LLC count. Ik heb dit probleem met mijn EARS schrijven niet.

De schijven gaan er via de achterkant in. De schijven liggen horizontaal en worden gekoeld door twee 80 mm fans. Op de achterkant vind je ook twee USB poorten en een LAN poort.

De DS410j gebruikt een Marvell Kirkwood chip die op 800 MHz draait. Hij heeft 128 MB aan boord. Op zich is dit niet supergespierd en dat merk je met name aan doorvoersnelheden en wanneer je vrij intensieve taken laat draaien zoals SABnzbd. Soms is de GUI van SABnzbd of Disk Station Manager dan onbereikbaar of zeer traag.

Disk Performance over WIFI N met AFP (Apple Mac Book Pro met Snow Leopard):
  • Random uncached write (4k blocks): 0,22 MB/sec
  • Random uncached write (256k blocks): 1,32 MB/sec
  • Random uncached read (4k blocks): 0,92 MB/sec
  • Random uncached read (256k blocks): 5,88 MB/sec
Disk Performance over gb ethernet met AFP (Apple Mac Book Pro met Snow Leopard):
  • Sequential uncached write (4k blocks): 3,68 MB/sec
  • Sequential uncached write (256k blocks): 3,99 MB/sec
  • Sequential uncached read (4k blocks): 4,56 MB/sec
  • Sequential uncached read (256k blocks): 4,23 MB/sec
  • Random uncached write (4k blocks): 0,27 MB/sec
  • Random uncached write (256k blocks): 1,44 MB/sec
  • Random uncached read (4k blocks): 1,91 MB/sec
  • Random uncached read (256k blocks): 3,12 MB/sec
Metingen met XBench 1.3 gedaan. De schijven staan in RAID 5.

Installatie
Installatie gaat via de Disk Station Wizard. Dit is een eenvoudig proces maar kan wel vrij lang duren. De Disk Station Wizard installeert de firmware en doet een basic setup van de DS410j. Daarna kun je inloggen en de volumes gaan aanmaken. Je kunt kiezen voor JBOD, RAID0, RAID1, RAID5, RAID5 + Spare en RAID6. Ik heb een RAID 5; van de 4 TB heb ik 2,91 TB overgehouden. Het hele installatie proces en volume creatie heeft bij mij pak-m-beet 3 uurtjes geduurd.

Disk Station Manager
Disk Station Manager (kortweg DSM) komt met een groot aantal functies en features. Ik ga niet alle functies aflopen. Met name Download Station is heel aardig, maar voor NZB is de extensie SABnzbd is toch een stukje handiger.

Het is een goed en netjes verzorgd product. Zowel hard- als software zijn goed. Verwacht echter geen snelheidsmonster, de configuratie is daarvoor te beperkt.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS410j?

:+ :+ Bedankt voor de uitleg, als je weer een zou aanschaffen welke wordt het dan?
Oftewel is er een snellere vergelijkbare? kan deze ook overweg met de mac mini protocollen? :+
Ik zou het grotere broerje nemen; de DS 410.
Wat traaaaggggg... Synology zelf geeft 28MB/s WRITE op - weliswaar in een geoptimaliseerde omgeving, maar toch. Jij blijft op ongeveer 1% daarvan hangen?
Ik zou deze tests wel eens over een bedraad netwerkje willen zien. En dan 1GB op de interface configureren, eventueel met Jumbo packets (of frames) van 9kB.

BTW: heb al jaren een CS-406

[Reactie gewijzigd door The Van op 8 april 2010 12:31]

Deze resultaten lijken me erg traag en liggen aan de WiFi verbinding. WiFi is rekenintensief als je router zelf niet de power heeft. Ik heb een DS409 - dat is de versie met 1.2 GHz ipv. 800 Mhz Marvel en 256 ipv 128 MB geheugen. Daarop draait SABnzbd zonder problemen en blijft de sysload onder de 1.00 terwijl ik de maximale throughput van mijn ADSL, 1.25 MByte/s haal.

Met de DS409 via FTP haal ik meer dan 50 MB/s en via Windows file copy (grote bestanden) toch wel meer dan 30-35 MB/s. De DS410j zou daar maar een beetje onder moeten zitten.

Mijn stokoude DS101g+ met nu 106 firmware is wel een bottleneck met SABnzbd; hij haalt soms 1.1 MB/s maar valt geregeld terug naar de helft. Komt door een sysload van 1.50 of meer, maar de 101g+ heeft maar 64 MB RAM en een 266 MHz processor..veel minder dan jouw DS410j (DS101g+ is vergelijkbaar met de oudere CS406 of 407e)

Met andere woorden: de DS410j zou toch met enig gemak SABnzbd aan moeten kunnen.
Ik heb hem nu ook in een bedraad netwerk hangen.. (Gigabit netwerk, airport extreme, geen jumboframes..)
Bij een (write)transfer onder NFS kom ik rond de 24,5MB/s.

(Ben overigens een zeer tevreden gebruiker. :D )

[Reactie gewijzigd door Jackkel op 15 april 2010 16:41]

Gezien er mensen zijn die het kunnen waarderen nog een kleine update.
Ik heb het apparaat nu een week in het gebruik en ondervind de volgende snelheden.

(Allen wederom onder NFS, zonder Jumboframes, getest met 5GB bestanden)
Write:
Gemiddeld 21,5 MB/s
Max 24,5 MB/s

Read:
Gemiddeld 33 MB/s
Max 40,5 MB/s

Wellicht dat er nog meer performance uit te halen valt met het optimaliseren van de verbindingsinstellingen e.d...
De verschillen over ethernet en wifi zijn niet erg verschillend. Hij staat direct achter een HP switch, naast een timecapsule, deze haalt in de test dik 32,32 MB/sec. Ik heb het vermoeden dat de Green Caviar schijven wel eens de bottleneck kunnen zijn. Er zijn wat issues met deze schijven in RAID configuraties.
Leuke review. :) Kopjes zouden het geheel een stuk overzichtelijker maken. ;)
Kijk... dat zijn snelheden, die zich kunnen laten zien!
Dank voor de update.