Microsoft Wireless Laser Desktop 6000 V3 Review

Cio 28 maart 2010, 749 views

Microsoft Wireless Laser Desktop 6000 V3

Pluspunten

• Muiswiel (plaatsing & soepel scrollen)
  • Bouwkwaliteit
  • Configuratieopties driver
  • Aanslag toetsenbord

Minpunten

• Onbetrouwbare ontvanger
  • Kieren onder spatiebalk
  • Slechte sensor in muis
  • Default knoppenlayout muis...

Deze set aangeschaft na enkele positieve berichten online. Het viel mij al op dat er veel gebruikers klachten hadden over het wegvallen van de verbinding, maar omdat juist de volwaardige revieuws dit tegespraken, deed ik dit af als onkunde van de gebruiker (slechte USB verbinding, powersave op de USB poort of externe bronnen). Hierover zo meer.

De muis is wat kort en hierdoor voor mij ook iets te hoog (heb o.a. een G5 versie 1 & MX400 van Logitech als vergelijking). Ik heb de indruk dat de ontwerpers teveel naar kleine laptop-muizen hebben gekeken. De "forward" knop is niet standaard ingesteld als forward. Muiswiel heeft geen enkele klik. Het indrukken hiervan staat niet standaard ingesteld als "middle mouse button". In tegenstelling tot de Logitech muizen doet zijwaarts scrollen het wel zonder extra software te moeten laden en zijn knoppen via de driver makkelijk te mappen!

De sensor doet me af en toe meer denken aan een balmuis dan een laser. Glanzende of donkere oppervlakken lijken een probleem en ruwe oppervlakken drukken te makkelijk op de "uit" knop onderop de muis (bedoeld voor het plaatsen van de USB ontvanger) waardoor een armleuning van ribstof bijvoorbeeld, niet erg bruikbaar is als muismat.

Het toetsenbord is soepel van aanslag, veert niet door en de knoppen met speciale functies zitten ver genoeg weg van veel gebruikte knoppen. Jammer is wel, dat de overgang van verschillende soorten plastic onder de spatiebalk niet helemaal netjes aansluit. Dit lijkt me een kriem om schoon te maken en doet afbraak aan de verder prachtige afwerking.

De meeste toetsen vermelden ook met welke modifier ze iets nuttigs doen! (copy, show desktop etc) evenals de F toetsen. Dit is niet alleen mooi, maar voor iemand als mijn moeder ook echt handig. Naast de gebruikelijke media toetsen zit er een "zoom" knop (helemaal links) & rekenmachine knop (boven numpad).

Maar uiteindelijk ben ik alles behalve tevreden. De set valt constant uit, soms een uur niet, dan weer om de 2 minuten. Geen hickups o.i.d, gewoon alles weg, zowel toetsenbord als muis reageren een seconde of 5-6 niet meer. De USB dongle aan een verlengkabeltje hangen helpt niet. Meest recente software & drivers installeren ook niet. Wellicht dat het probleem op te lossen is door over te stappen naar een recenter OS dan Windows XP of het probleem ontstaat door de USB chipset van mijn Asrock 939Dual-SATA2, maar voor deze prijs verwacht je gewoon een degelijke hoeveelheid compatabiliteit.

Fanboy-ism is niet mijn ding, maar het moet gezegd worden: dit is een typisch Microsoft product.

Het ziet er prachtig maar weinig spectaculair uit, het werkt binnen 5 minuten om na 6 met problemen te komen. Ook staan er een paar instellingen niet helemaal standaard. Je kan wel alles instellen, zodra je de laatste software installeert. Echt nuttige dingen (zoals hoeveel stroom er nog in je muis/toetsenbord batterij zit) blijven uit en verwacht ook vooral niet dat het probleemloos aansluit op de rest van je systeem, alleen maar omdat het een simpel input apparaat is.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Laser Desktop 6000 V3?

Ik heb deze set ook, en had inderdaad aan het begin ook last van verbindingsproblemen, maar ik heb het gewoon aan een verlengkabeltje gehangen, en toen werkte deze set gewoon weer normaal, ik kan heb er nu al ruim een jaar geen uitval meer mee gehad :)
Ik heb deze set sinds een week en ben er erg tevreden over. Maar ik heb er nieuw dan ook maar 20 euro voor betaald (ja,natuurlijk geheel legaal) dus dan maak je je minder snel druk.

Alleen de kleine shift-toets links is wat wennen. Ik heb geen last van een slechte verbinding en werk zonder verlengkabel. De muis is precies de juiste maat voor mijn jatten. Al die extra navigatieknoppen vind ik heerlijk maar interesseert de meeste mensen maar weinig heb ik ontdekt.

Ik gebruik dit setje op een 64-bits systeem (AMD Athlon II X4 620 2.6Ghz, doorgeklokt naar 2,89Ghz en een Asus M4A785D-M PRO mobo met 8Gig DDR2 en een 650 Watt PSU van Recom) dat kan booten in Ubuntu 10.04 of Windows 7. In beide OS-en werkt het prima, alleen in Linux werken niet alle mediatoetsen maar daar schijnt ook een driver voor te wezen.

Maar de muis is niet de kwaliteit lasermuis als bijv. mijn Logitech PerformanceMX die moeiteloos over mijn glazen bureaublad glijdt. Nee, hier moet weer een muismat bij. Gemiste kans Bill!

Verder een mooie set maar Logitech blijft wat mij betreft Nummero Uno ;) ..,
dat is wel eens andersom geweest, vooral wat de muis betreft was Microsoft in vroeger tijden een goede aanschaf.