Samsung LC43J890DKU Zwart

Specificaties 43" • 3840x1200 • 120Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC43J890DKU Zwart Review

derXenTestpanel 11 oktober 2018, laatste update op 11 oktober 2018, 2.910 views Testpanel

Samsung LC43J890DKU Zwart

Het beeldscherm die zijn naam eer aan doet: Ultra-Wide. Fantastisch veel workspace in een strak design.

Pluspunten

• 120Hz
  • Bijzonder veel workspace
  • Strak design
  • Robuust
  • KVM Switch
  • Picture by Picture

Minpunten

• Coating niet helemaal mat

Samsug LC43J890DKU; CJ89

Daar was hij dan! Een zware (hele) grote lange doos die boven de deurklink uitkomt. Wees gerust ... de monitor was er al uit; het is niet slim om deze doos op de zijkant te plaatsen met een dergelijk zware curved monitor er nog in.

Uiterlijk
Wat Samsung bij de CJ89 erg goed heeft gedaan is het uiterlijk. De monitor is overduidelijk een breed gevaarte, maar het design is strak, nagenoeg randloos en voorzien van degelijk materiaalgebruik. Een indrukwekkende verschijning op je bureau.

Assemblage
Hier kan ik vrij kort over zijn. Het in elkaar zetten van de monitor was een fluitje van een cent waar geen gereedschap aan te pas komt. De arm schroeft met twee duimschroefjes vast in de monitorvoet. Het scherm zelf hangt door zwaartekracht vast aan een draaibaar kogelgewricht. In het geheel is dit een stevige constructie.

Handig vond ik hoe dit scherm het kabelmanagement heeft geregeld. Bij veel monitoren zie je een gat in de monitorvoet; dit is bepaald niet handig. Bij de CJ89 kun je de kap van de monitorarm eraf halen om zo kabels langs de arm te geleiden.

De specs
Screen Size (Inch)
43.4

Schermafmeting (cm)
110.2

Screen Size (Class)

Plat / Gebogen scherm
Curved

Active Display Size (HxV) (mm)
1052.3 x 328.8

Kleurondersteuning
16.7M

Color Gamut (NTSC 1976)
N/A

Color Gamut (DCI Coverage)

sRGB dekking

Adobe RGB dekking

Refresh Rate
120Hz
Kleurweergave
De kleurweergave van de CJ89 is erg goed. De kleuren knallen van het scherm en i.c.m. met het hoge contrast is dit gewoon erg mooi. Vooral bij afbeeldingen met een resolutie die deze monitor heeft maakt dit tot indrukwekkende plaatjes.
Gaming
Tja, de droom van elke RTS speler lijkt mij, maar ook de simmers onder ons zullen dit beeldscherm kunnen waarderen. De extra ruimte die je tot je beschikking hebt is enorm! De response time van de Samsung LC43J890DKU is 5GTG (Gray to gray). Bij een simpel potje Q3 heb ik de ghosting specifiek onder de loep genomen en ik kan geen sporen van ghosting ontdekken; prima dus! De Samsung LC43J890DKU ondersteunt geen G-sync, dus we kunnen niet stellen dat de Samsung LC43J890DKU dé ultieme game-monitor is.
Curved
Natuurlijk is het bij deze breedte/hoogteverhouding (32:10) een must om de monitor curved, ofwel gebogen, te hebben. Het minpunt dat ik bij de CJ89 heb ondervonden is dat bij het kijken van films of donkere afbeeldingen, je toch enig last hebt van lichtreflectie door de coating. Het scherm is allerminst glossy, maar het lijkt alsof de combinatie van curve en coating zorgt voor een relatief hoge reflectie. Dit had wellicht wat beter gekund.

Featureset
  • Twee USB-C poorten
  • Built-in speakers
  • Flicker-free
Picture-by-picture met KVM Schakelaar
Dit is een hele interessante feature op de CJ89. In mijn geval werk ik veel vanuit huis, maar heb ik ook een laptop van de zaak. Thuis werk ik liever op mijn desktop. Handig of niet, maar dat betekent dat soms de content niet gelijk is op beide apparaten. Met de Picture-by-picture i.c.m. de KVM schakelaar kun je de laptop aansluiten op de monitor, zodat je een dual-screen weergave krijgt waartussen je kunt switchen terwijl je gebruik maakt dezelfde input (toetsenbord en muis). Dit werk simpel met een druk op de knop onder de beeldschermrand.

OSD
Het OSD van de Samsung CJ89 is helder. Opvallend vond ik hoe het OSD te bedienen valt met één knop, doordat deze zowel een knop als een pointer is.

De prijs
De prijs is een lastig verhaal, aangezien er eigenlijk geen monitoren op de markt zijn met vergelijkbare specs. Is een klein €900,- terecht? Als je het vergelijkt met de aanschaf van 2x een 1920x1200 scherm, dan ben je uiteraard wat duurder uit, maar dat is wellicht niet helemaal eerlijk vergelijken i.v.m. de voordelen die deze monitor biedt naast het feit dat het een ultra-wide monitor is. De prijs kan ik voor nu alleen maar beschouwen als redelijk!

Wat mij betreft zijn dit soort monitoren een uitkomst voor wat betreft design, gemak, kabelmanagement en workspace. Een erg gave oplossing voor de ongemakken die er zijn bij het gebruik van twee monitoren. Zowel voor de kantoorgebruiker als de thuisgebruiker (gamer, designer of gemiddelde) is de Samsung CJ89 gewoon erg geschikt, doordat de prestaties op alle onderdelen goed te noemen zijn. Daarnaast is het gewoon een mooi apparaat om te zien (vind ik). De prijs i.v.m. andere (kleinere) monitoren is redelijk tot goed te noemen. De CJ89 heeft een grote indruk op mij gemaakt en de scepsis rondom het gebruiksgemak weggenomen!

Heb jij ook een Samsung LC43J890DKU Zwart?

Ik mis het stukje over de conclusie.
Of komt die nog?
Ik ben benieuwd hoe je het scherm ervaart met 3 vensters van gelijke grootte? Ik heb nu de 34 inch ultrawide van Samsung, maar die ga ik retourneren. Prima scherm, maar net te smal gevoel bij 3 vensters naast elkaar. Twijfel nu tussen deze 43 inch en de 49 inch, waarbij die laatste weer erg huge wordt voor mijn gevoel. Zou je een foto kunnen plaatsen met t scherm in 3 gelijke vensters verdeeld en mss aangeven hoe breed 1 venster dan is?

[Reactie gewijzigd door macambar op 19 november 2018 01:34]

Ik zit zelf ook met een dilemma.. Ik kan bijna niet kiezen tussen de 43J890 en de 49HG90 |:(
de grotere heeft HDR, freesync en een QLED scherm maar een dpi van 81 en verticaal 1080

Tegenover de kleinere die juist een dpi van 91 en verticaal 1200 heeft maar dan weer geen Freesync, HDR en QLED.

Voor welke heb jij uiteindelijk gekozen @macambar
@cCgerSs Ik heb uiteindelijk voor de LC49J890 gekozen. Dat is de opvolger van de 49HG90. De 49HG90 is weliswaar sneller, ook iets duurder maar dat was voor mij niet echt een criterium. De reden voor mij om te kiezen voor LC49J890 t.o.v. de 49HG90 waren de geintegreerde speakers. De LC49J890 heb ik gekozen i.p.v. de LC43J890 omdat het qua fysieke afmeting ook niet meer zoveel uitmaakt, pak em beet 12 cm groter. Tevens speelde mee dat ik met een gecurved scherm graag 3 virtuele schermen gebruik i.p.v. 2 virtuele schermen. 2 virtuele schermen op een gecurved scherm ervaarde ik nl. anders dan 2 aparte fysiek schermen. Bij die laatste heb ik er nl. 1 recht voor me staan en een link of recht diagonaal. Als je een gecurved scherm met 2 virtuele schermen recht voor je zet, kijk je rechtvooruitkijkend nl. tegen de middenlijn van het scherm aan, dus je zit dan steeds scheef naar link of naar rechts te kijken. Verder zijn 3 schermen uiteindelijk ook wel prettig, mijn idee was dat de 43 inch verdeeld in 3 virtuele schermen een onnatuurlijke grote per scherm zou opleveren en dat dat bij de 49 inch natuurlijker zou zijn. Mij bevalt de LC49J890 in ieder geval prima. Hoop dat je duidelijk is wat ik heb geschreven en suc6 met de keuze.
Bedankt voor je reactie @macambar Kwa breedte tussen de 43 en de 49 is het inderdaad iets van 15 cm en in de hoogste scheelt het vrijwel niets door de 1200 resolutie. Stoor jij de aan de lagere DPI van 81? omdat de 43 versie een dpi heeft van 91 en een klein beetje meer verticale resolutie.

Moet je zeggen dat ik nu toch meer leun naar de 49HG versie dan de 43 versie dit omdat dat scherm HDR, QLED en Freesync heeft. Ik twijfel dus heel erg tussen de 43J890 en de 49HG90

49HG90 - QLED, Freesync, HDR, 1m response, 81dpi en 1080, geen speakers
43j890 - geen QLED, freesync of HDR, 5m response, 91dpi en 1200, wel speakers

|:( Moeilijk 8)7

[Reactie gewijzigd door cCgerSs op 4 december 2018 22:46]

@derXen Bedankt om deze interessante monitor te reviewen!
Kan je vaststellen of "flicker free" in dit geval ook "Constant Current" betekent - zonder PWM dus?

Meestal kan je dit met een goede camera vaststellen op de laagste brightness setting.. maar mijn ogen zijn zo gevoelig dat ik daarvoor geen camera nodig heb ;)