Sitecom Wireless-N Usb Adapter WL-352 Review

mbr 4 juli 2010, laatste update op 17 november 2015, 11.057 views

Sitecom Wireless-N Usb Adapter WL-352

Pluspunten

• Klein formaat
  • Goede cq. normale ping tijden
  • Prima performance (met bestandsoverdracht doorgaans sneller dan 802.11g)
  • Lage prijs

Minpunten

• Warmteontwikkeling

Indeling
  • Linux
  • Gaming/Latency
  • Vragen
Doel

Om sneller bestanden over te kunnen zetten in mijn netwerk heb ik de compacte WL-352 USB adapter aangeschaft voor mijn laptop.

Winkel

De adapter heb ik op 27 maart 2010 aangeschaft bij Informatique in Bergschenhoek. Wegens zonnig weer met weinig wind 13 kilometer enkele reis gefietst om de adapter aan te schaffen.

Installatie

De adapter is stevig verpakt en uitpakken is met beleid zo gedaan. De laatste driver versie heb ik geplukt van de Sitecom website. Eerst heb ik de interne 802.11g chip uitgeschakeld via apparaatbeheer en daarna de driver ge´nstalleerd van de WL-352. Na een verplichte reboot heb ik de adapter aangesloten.

Eerste indruk

Op de taakbalk staat een "versie 3" status icon wat de kwaliteit van de verbinding weergeeft met groene en rode balken. Dubbelklik op de icon opent de "Sitecom 300n USB Wireless LAN utility" venster (klik hier voor schermafbeeldingen van de utility). Een groen knipperend lampje in de adapter geeft aan dat er data door de ether gaat. Er is een optie om de adapter zelf als " Toegangspunt " in te stellen (heb ik niet getest).

Warmteontwikkeling

Mijn laptop is een warmtebron op zich en de adapter is een extra warmtebron erbij. De adapter zelf wordt warm tegen zeer warm aan. De connector van de adapter wordt gloeiendheet. Dit is vergelijkbaar met de WL-321 wireless adapter.

Uitsteeksel

Uiteraard steekt de adapter een stuk uit de laptop.

Benchmark/Prestaties

Zap van Ruckus Wireless

Met het programma Zap van Ruckus Wireless heb ik een aantal testen gedraaid. Omdat resultaten teveel velden bevat klik op "afbeelding 2" onderaan deze pagina of klik hier. Voor uitleg interpretatie van de resultaten zie pdf "Characterizing Wireless Performance" en/of de toelichting bij het programma.

Total Commander

Met de logfunctie wat is ingebouwd in "Total Commander" heb ik een bestand van 4,22 GB gekopieerd over mijn netwerk. De gemiddelden heb ik berekend met Google docs .

Linux

Volgens de driver van Sitecom is de adapter gebaseerd op de Realtek "RTL8192S USB 802.11B/G/N 300M" chipset. Live cd Linux Mint 8 Helena, live cd Mandriva linux 2010, live cd Ubuntu 10.04 en WD TV live herkennen de adapter niet out of the box. Sitecom levert geen linux drivers mee.

Update 30-04-2012: Werkt prima met linux.

Gaming/Latency

Ik heb de adapter niet gekocht voor om mee te gamen en dit ga ik niet testen. Als je kijkt naar de ping tijden van de laptop naar de router dan denk ik dat de adapter geen bottleneck zal zijn:

Antwoord van 192.168.0.1: bytes=32 tijd=5 ms TTL=64
Antwoord van 192.168.0.1: bytes=32 tijd=2 ms TTL=64
Antwoord van 192.168.0.1: bytes=32 tijd<1 ms TTL=64

Vragen

Q:je zegt dat ie warm is - maar hoe presteerd ie als ie zo wam is bijv na een uurtje buitenzitten in de zon / schaduw ?

A: Ik gebruik de laptop niet buiten. Binnen blijven de prestaties hetzelfde ongeacht hoelang de laptop aanstaat.

Q:het lijkt er op dat ie toch wel Wat uitsteekt maar echt goed te zien hoeveel is het niet,
vraag is dan ook - hoe voelt het als je hem erin hebt - kwa stabieliteit, zit er beweging in
- voelt ie degelijk aan of is het een hoog plastic-gehalte.

A:Er zit geen beweging in als de adapter is aangesloten. Bijvoorbeeld: bij het verplaatsen van de laptop blijft de stick op zijn plaats. Mogelijk is de behuizing van plastic gemaakt.

Q:Maar de grote vraag blijft is het nu wel of geen aanrader in jouw ervaringen.

A:Tot heden(30-04-12) gebruik ik de adapter dagelijks naar tevredenheid en heeft deze een vaste plek in mijn laptop. Ik vind het een aanrader.

• Wireless Router 300N - Limited Edition WL-614
  • 300N XR Gaming Adapter WL-321
  • Dell Inspiron 1501
  • WD TV Live
  • Windows Vista

Heb jij ook een Sitecom Wireless-N Usb Adapter WL-352?

toch paar vraagjes;

- voelt ie degelijk aan of is het een hoog plastic-gehalte.

- opmerkingen over linux mint live, - in versie 9 (isadora) heb je de beschikking over meer wifi-drivers (je moet ze alleen wel handmatig installeren - omdat de hardware tool de lokale debs nog niet lijkt te snappen. - kans is wel dat het toch wel zal werken.

ding lijkt me het overwegen waard... maar de grote vraag blijft is het nu wel of geen aanrader in jouw ervaringen..
Hoever zat jouw router van je laptop af? Zaten er muren tussen en dat soort dingen?

Thanks
Gelijkvloerse appartement. Router staat buiten de meterkast op de gang (stroom/utp kabels lopen onder de meterkast deur door naar de kabelmodem). Er zit 1 muur tussen inclusief deur........
Ik ben kort ingegaan op bovengenoemde vragen. Zie alinea vragen.
Heb je de adapter ondertussen werkend onder linux, of is gebruik je hem daar niet onder?
Adapter is prima werkend te krijgen onder Linux. Zie deze link: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1674994

Linux is in mijn geval Ubuntu 10.10.
Iemand enig idee waarom ik met dit ding ALTIJD 72 mbps verbindings-snelheid krijg? Een andere laptop (MacBook Pro) krijgt op dezelfde plek (2 meter van de router, met gipswandje er tussen) ALTIJD 130 mbps (wat ik overigens ook vreemd vind, ik had verwacht dat er verbindingssnelheid 150 mbps -ik zit op 2.4 ghz- teruggemeld zou worden).
RetroMan, ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb hier een linksys E2000 als router, dus een snel N netwerk, maar wat ik ook instel, ik houdt op mijn pc een snelheid van 72MB/s, dit is raar! Ik heb hem vandaag aangeschaft, ik ga nu de laatste firmware van de site afhalen, als dit niks oplost, dan ga ik ermee terug. En graag hoor ik een oplossing voor die probleem
Inmiddels een nieuwe linksys gekocht en deze werkt WEL naar behoren. Voor mij geen sitecom meer in ieder geval.