Netgear ReadyNAS NVX Pioneer Edition RNDX400E Review

Kaasje123 30 april 2010, laatste update op 17 november 2015, 5.260 views

Netgear ReadyNAS NVX Pioneer Edition RNDX400E

Pluspunten

• Klein en compact
  • Hij is snel
  • Veel opties
  • Actieve community
  • X-RAID2

Minpunten

• Enig denkbare minpunt is de aanschafprijs.

Dit is mijn eerste Nas die ik in mijn bezit heb. Ik heb hiervoor nog nooit iets vergelijkbaars in mijn bezit gehad, maar kwam op een gegeven moment in ruimtegebrek. Ik had mijn data altijd op verscheidene externe harddisks geplaatst, maar op een gegeven moment raak je toch het overzicht kwijt en loop je te veel te hannesen met stekkers en stopcontacten om al die externe behuizingen aan te sluiten. Ik heb toen op aanraden van iemand me laten verleiden om een NAS aan te schaffen, maar niet voordat ik uitgezocht had wat een NAS precies inhield en welke ik het beste kon kopen. Mijn eisen waren in het kort:
  • Veel opslag ruimte
  • Voorbereid op de toekomst
  • Goede ondersteuning en betrouwbaarheid
  • Goede Raid mogelijkheden
Waarom deze NAS?
Navraag leerde mij dat hij de Netgear ReadyNas NV+ heeft. Hij is er nog altijd over te spreken en omdat ik zelf geen ervaring had met een NAS leek dit mij een goed idee mede omdat hij 4 hardeschijven kan behuizen, maar ik kwam tot de ontdekking dat Netgear inmiddels zijn producten had uitgebreid in de nazomer van 2009. Voor een “schamele” 80¤ meer heb je deze NAS welke zich het grote broertje van de NV+ mag noemen. Tevens is de NV+ hedendaags slecht leverbaar met een lange besteltijd in tegenstelling tot de NVX welke meestal binnen enkele dagen op voorraad is.

Verpakking en inhoud
Als je de NAS ontvangt zit hij in een stevig compacte kartonnen doos met een plastic hendel waardoor je hem makkelijk mee naar de locatie kan brengen waar je hem wilt uitpakken. Zodra je de doos openmaakt zie je dat de NAS stevig vast zit in de doos dankzij twee schuimachtige beschermingen aan beide zijdes. Naast de NAS zelf zit er onder andere nog een stroomkabel, een netwerkkabel en handleidingen in. De netwerkkabel is een beetje een vreemde eend in de bijt omdat hij maar ongeveer 30cm lang is en er staat niet op vermeld of het een Cat5E of Cat6 kabel is. Ik heb de kabel verder niet getest omdat hij simpelweg niet lang genoeg is om hem er mee aan te kunnen sluiten in mijn situatie dus ik kan niet zeggen of het daadwerkelijk maar een 100mbit utpkabel is. Het zou echter wel vreemd zijn gezien de NAS geen eer wordt aangedaan op een 100mbit netwerk.

Bouwkwaliteit en vormgeving
De NAS zelf is eigenlijk niet veel meer dan een vierkant doosje met daarin ruimte voor 4 harddisks. De kleur is pianolak zwart gemaakt in tegenstelling tot de NV+ welke in zilver werd gefabriceerd. Als je hem vastpakt heb je echt het idee iets stevigs in je handen te hebben wat goed en degelijk is afgewerkt. Als je het deurtje open doet om er een schijf in te kunnen plaatsen zie je 4 bay’s zitten. Deze zijn er gemakkelijk uit te halen door op de zwarte knop te drukken van elke bay. Ook de bay’s zelf voelen stevig aan en het erin en eruit halen gaat soepel en zonder enig probleem. Het deurtje zelf klapt uit zichzelf wel weer dicht aan de hand van een magneetje. Dit kan een kleine irritatie opwekken omdat je dan met 1 hand het deurtje open moet houden en met de andere hand de bay met een schijf erin in de NAS moet schuiven. Ik had persoonlijk liever gezien dat het deurtje gewoon openblijft en alleen dicht gaat als ik dat zelf doe.
Aan de voorkant van de NAS zit de aanknop. Deze geeft helaas zoals wel meerdere producten dat tegenwoordig doen een fel blauw licht af. Dit soort lampjes mogen van mij best wat minder fel branden of desnoods uit te zetten zijn, maar dat is bij deze NAS niet mogelijk. Interessanter is echter de kleine LCDdisplay onderaan aan de voorkant. Hiermee kan je ten alle tijden zien welk IP-adres de NAS heeft en hoeveel ruimte er nog over is. Het contrast en helderheid hiervan is uitstekend en is dus duidelijk af te lezen. Deze LCDdisplay gaat na 5 minuten vanzelf uit om verslijting te voorkomen en eventueel ook irritatie als je hem bijvoorbeeld in de woonkamer zou neer willen zetten. Wil je de display weer aanzetten dan druk je kortstondig de aanknop van de NAS in en gaat het display weer aan voor 5 minuten. Over de voeding kan ik kort zijn: die zie je niet. Deze is ingebouwd in de NAS zelf dus je hebt alleen een stroomkabel om netjes weg te werken. De fan in de NAS maakt aardig wat herrie. Ik heb hem daarom ook in een andere kamer geplaatst en kan het dan ook niet aanraden om hem in de buurt van waar je zit te computeren te plaatsen. Je kan eventueel de fan nog vervangen voor een stiller model, maar ik heb van andere gebruikers gelezen dat het niet echt de moeite waard is omdat de schijven niet echt koeler werden en de geluidsproductie soms maar met 1 decibel omlaag ging. Wel goed om te weten dat het dus mogelijk is om de fan te vervangen mocht de standaard fan het ooit begeven.

Hardware Features
Om een elle lange en wellicht saaie opsoming te voorkomen zal ik hier in het kort van wat ik denk de belangrijkste hardwarespecificaties opschrijven. Wil je alles zien dan kan je hier klikken:

General
NETGEAR RAIDiator Operating System
Setup Wizard and easy browser-based interface
Intel® advanced embedded processor @ 1 GHZ
1 GB DDR2 SODIMM (evenueel uitbreidbaar naar 2 GB)
4 SATA II channels

Life Support mode
Hot swap disks
Hot spare disk support

Software features en mogelijkheden
Er wordt software genaamd Raidar meegeleverd om de NAS voor een eerste keer in gebruik te kunnen nemen. Hiermee wordt onder andere aangegeven wat het IP-adres is waar je naartoe moet surfen. Ik heb deze software echter niet gebruikt. Ik had al op de LCDdisplay van de NAS gezien welk IPadres hij had gekregen en zag dus niet de noodzaak om deze software hiervoor te gebruiken.

De eerste keer dat je de NAS benaderd via https://xxx.xxx.xxx.xxx/admin wordt je door een wizard heen geloosd. Hierin kan je alleen de basis instellingen invoeren zoals het admin wachtwoord, shares aanmaken en welke fileprotocollen er gebruikt worden. Het is overigens jammer dat de gebruikersnaam admin niet veranderd kan worden. Je kan uiteraard wel andere gebruikers toevoegen en rechten toekennen qua shares, maar de gebruikersnaam admin is niet te veranderen en tevens het enige admin account wat er is. Raak je het wachtwoord dus kwijt en weet je het antwoord niet op de vraag die je gesteld wordt om je wachtwoord op te vragen dan ben je dus de pineut.

De NAS draait op een door Netgear ontwikkelde firmware genaamd RAIDiator wat op zijn beurt weer draait op Linux. Het is raadzaam om de NAS te updaten met de nieuwste firmware. Dit kan je doen door de firmware handmatig te downloaden, maar dit kan ook gewoon vanuit de NASconfiguratie zelf gedaan worden en zoekt hij automatisch naar de laatste versie. Dit voorkomt tevens dat je eventueel verkeerde firmware download dat voor een ander NAS model was bedoeld.

De opties die het besturingssysteem ondersteund zijn echt talrijk. Ik zal per onderdeel even in het kort aangeven wat je er doen kan. !Let op!: de opties zijn veelal veel uitgebreider dan mijn opsomming wellicht doet vermoeden.

• Network
Dit is het hoofdoverzicht. Hier kan je o.a. het IP-adres invullen en zien wat het macadres is ect.
• Security
Hier maak je gebruikers aan en verander je userquota’s en wachtwoorden en dergelijke.
• Services
Hier geef je aan via welke file protocols de NAS te benaderen is zoals NFS voor Linux, CIFS voor Windows (ook bekend als smb voor Apple), FTP/FTPS en HTTP/HTTPS. Tevens kan je de NAS hier ook configureren als iTunes Streaming Service en ReadyDLNA instellen wat er voor zorgt dat je video’s/muziek en andere mediabestanden zoals foto’s af kan spelen met DLNA/UPnP AV netwerk mediaspelers zoals een Xbox360 of een PS3. Ook kan je hier addons installeren zoals een bittorrent client of zelfs PHP. Ik heb dat niet getest en ga het ook niet gebruiken, maar het is dus wel mogelijk. Op de community addons zoals PHP wordt geen ondersteuning door Netgear geleverd. Het installeren daarvan of dat van andere community addons is dan ook op eigen risico. In het ergste geval moet je de NAS naar fabrieksinstellingen resetten en ben je alle data kwijt.
• Volumes
Hier kan je zien hoe vol je schijven zitten en of ze redundant zijn. Tevens kan je hier instellen of er om de zoveel dagen/weken/maanden een filesysteem check gedaan moet worden en hoe laat.
• Shares
Hier maak je shares aan en kan je tevens aangegeven wie er toegang heeft tot welke shares en of iemand alleen leesrechten heeft en/of ook schrijfrechten tot die bepaalde share. Tevens geef je hier aan via welke file protocollen de share is te benaderen. Bijvoorbeeld alleen HTTP en CIFS of welke andere combinatie dan ook.
• Backup
Hier kan je logischerwijs back-ups instellen. Dit kan je de NAS automatisch laten doen zolang het apparaat maar aanstaat waarvandaan hij de bestanden moet back-uppen vanaf het netwerk. Tevens zit er een optie in voor Time Machine van OS X machines. Ik heb geen Mac dus ik kan er verder weinig over zeggen.
• Printers
Hier zie je eventueel welke printer je via de Nas hebt aangesloten. Je kan er verder niks instellen.
• System
Hier stel je alle dingen in qua performance van het apparaat zelf zoals de interne klok, eventuele waarschuwingen als een hardeschijf op het punt staat het te begeven en naar welk e-mailadres(sen) die waarschuwing gestuurd moet worden, Wake-on-LAN, taalinstellingen ect.
• Status
Hier zie je in één oogopslag de status van de schijven die je er in hebt zitten en kan je de smart gegevens uitlezen. Tevens zie je hier een log van alle relevante gebeurtenissen zoals het uitvallen van een schijf of het resyncen van een raidconfiguratie.

RAID
De RAID die standaard wordt toegepast is X- RAID2. Dit is een verbeterde RAID ten opzichte van de NV+ welke X- RAID gebruikt. Met X- RAID2 heb je bijvoorbeeld het voordeel dat zodra je twee grotere schijven in de NAS stop hij die extra ruimte kan gebruiken. Bij de vorige versie was het noodzakelijk dat je alle schijven verving voordat hij de extra ruimte kon gebruiken van de nieuwe grotere schijven. Daarnaast is ook het mooie van deze RAID dat de volume grootte automatisch toeneemt als je van 1 naar 3 of 4 gaat terwijl je nog steeds bij je bestanden kunt op dat moment en het proces op de achtergrond wordt uitgevoerd. Waarom sla ik 2 over? Omdat de tweede schijf automatisch de back-up wordt van de eerste. Zodra je er een derde of een vierde schijf bij doet gaat hij alles opnieuw resyncen zodat er altijd een schijf uit kan vallen zonder dat je niet meer bij je data zou kunnen. Dit houdt dus wel in dat als je er bijvoorbeeld vier schijven in hebt zitten je maar van drie schijven de ruimte kan gebruiken. Ik vind dit echter geen enkel probleem en vind het een fijne gedachte dat mijn data op deze manier redelijk beschermt is tegen een schijf die kapot gaat. Hou er wel rekening mee dat een brand alsnog al je data vernietigt. Een off-site back-up is dan ook altijd aan te bevelen voor je meest belangrijke bestanden. Zie het dan ook niet als een back-up, maar meer als een extra bescherming.

voorbeeld van X-RAID2 in werking

Performance
De snelheid van deze NAS schijnt erg goed te zijn echter haal ik niet het maximale uit de snelheid vermoed ik. Ik heb een Gbit netwerk aangelegd, maar ik zit rond de 40MB per seconde aan bestandsoverdracht. Dit heb ik gemeten met een aantal grote HD-films die ik van mijn PC naar de NAS kopieer via een copy-paste actie vanuit Windows 7. De snelheid wordt volgens mij beperkt door de onboard netwerkkaart die op mijn moederbord zit. De router en switch die ik gebruik zijn volgens mij niet de beperkende factor. Als switch gebruik ik de Netgear GS608 en als router de NETGEAR Wireless-N Gigabit WNDR3700. Beide komen goed uit de verf volgens smallnetbuilder.com qua performance. Ondanks dat ik echter niet de volledige snelheid behaal ben ik wel goed te spreken over de snelheid. Het gaat mij in ieder geval snel zat. Een paar HD-films heen en weer kopiëren is zo gedaan. Kleinere bestanden zoals MP3’s gaan echter wat langzamer. Dat komt mede ook door X-Raid2 die grote sequentiële overdrachten beter afhandelt dan kleine korte overdrachten. Wellicht zou Raid5 dan nog een oplossing zijn mocht je van plan zijn alleen maar kleine files te gaan opslaan.

Stroomverbruik
Ik heb om dit zelf te meten gebruik gemaakt van een gratis stroommeter. Ik weet dat deze consumenten stroomverbruikmeters niet altijd volledig betrouwbaar zijn, maar ik mag denk ik aannemen dat je er in ieder geval een aardig idee van krijgt. Ik heb in dit scenario vier hardeschijven in de NAS zitten. Ik ga er van uit dat het stroomverbruik iets lager ligt naar gelang het aantal schijven dat er in zit:

Idle verbruikt hij volgens de meter 55 watt
Tijdens het kopiëren en afspelen van films verbruikt hij 65 watt

Misschien ook goed om te weten dat je de NAS automatisch aan en uit kunnen laten zetten volgens een door jou ingesteld tijdschema van dag tot dag. Mocht je hem dus niet 24/7 aan willen laten staan i.v.m. stroomkosten dan is dat dus eenvoudig op te lossen. Tevens ondersteunt de NVX ook Wake-on-LAN. De NV+ heeft deze functie niet. Ik heb dit 1x getest en het werkte zonder problemen.

Hardeschijven
Naast de NAS zelf is natuurlijk ook de schijf die je gebruikt erg belangrijk. Ik kan in dit geval aanraden goed te kijken naar de comptabiliteit lijst op de Netgear site. Ga niet simpelweg voor de goedkoopste of energiezuinigste schijf. Met name de Western Digital Caviar green schijven van de EARS serie ter groote van 1,5TB geven problemen. Deze gebruiken een nieuwe techniek waar de NAS niet mee overweg kan. De load Cycle count vliegt als een gek omhoog. Ik gebruik zelf de Seagate ST31500541AS schijf. Ondanks dat deze schijven slechte reviews krijgen op internet heb ik er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Deze staan tevens op de hardware comptabiliteit lijst van Netgear. De volledige lijst van hardeschijven waar de NVX zonder problemen mee overweg kan kun je hier vinden. (vink wel even de NVX Pioneer aan want hij pakt automatisch de ReadyNAS Duo)

De prijs was vrij hoog. Helemaal in combinatie met de hardeschijven, maar dat wist ik toen ik er aan begon. Dit is dan ook het punt waar ik het minst tevreden over ben. Als ik nu achteraf echter zie hoe blij ik met de NAS ben en hoeveel gebruik ik er van maak rechtvaardigt dit de prijs uiteindelijk wel. Wellicht is het een handig idee om de NAS en hardeschijven bij één en dezelfde webwinkel aan te schaffen zodat je maar 1x verzendkosten hoeft te betalen.

Alles in ogenschouw genomen ben ik zeer te spreken over de NAS. Hij ziet er mooi uit doet zijn werk goed en is op de toekomst voorbereid qua opslag mogelijkheden en doorvoersnelheid. Het is zonder meer geen aanschaf die je overhaast moet doen. (Wil je wel 4 schijven kunnen gebruiken? heb je wel echt de snelheid nodig die deze NAS biedt ect.) Kies je echter voor deze NAS dan doe je in ieder geval geen miskoop. Er is een actieve community en de ondersteuning van Netgear schijnt erg goed te zijn.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS NVX Pioneer Edition RNDX400E?

Het is dan misschien je eerste NAS, maar het is zeker een hele mooie review!
ik mis niks, alleen dan misschien wat zelfgemaakte pics, dat is altijd leuk.

verder, helemaal top!
Dankje wel. :) Het is mijn eerste review. Ik ben nog even wat taalfouten eruit aan het werken dus hij kan nog hier en daar een beetje aangepast worden, maar nu al een compliment is altijd leuk.

De zelfgemaakte foto's maak ik van het weekend nog. De batterij van de camera moet eerst even opgeladen worden, maar ik wilde de review alvast plaatsen. O-)
Helaas is het probleem niet opgelost,firmware up/downgrade gedaan en de winkel waar hij vandaan kwam heeft via teamviewer ook nog eens alles nagekeken.

Alle instellingen bleken goed te staan en we kunnen geen reden bedenken waarom het niet naar behoren werkt.

Jammer maar helaas,gelukkig kreeg ik de optie om alles terug te sturen en het geld retour,of een andere NAS.

Koos voor de laatste optie,1 nas Netgear Duo met 2x1,5 Tb voor DVD films en 1 nas Qnap TS-219P met 2x1,5Tb voor B-R/H264 HD films.

Beide werken zoals het hoort,voor dvd films is de Netgear snel genoeg en de Qnap geeft bij HD materiaal geen krimp door zijn snelle processor.

Binnenkort zal er nog wel een nas van Qnap bijkomen denk ik.
Ik heb geen enkel probleem met deze nas voor HD materiaal hoor. Getest met 3 computers tegelijk de film Avatar in 1080P te streamen vanaf de nas. Geen hapering of wat dan ook kunnen ontdekken.

Wellicht zou het apparaat wat ze af moet spelen nog de boosdoener kunnen zijn? De nas is uiteindelijk niet veel meer dan een doorgeefluik.
Schitterende review. Ik heb er zelf eentje uit de ReadyNas intel serie (6-bay Pro). Kan getuigen dat de community actief en de support goed is (24/7). Ook leuk zijn de addons en de beta-f/w's op de site http://www.readynas.com/forum
Heb je de nieuwste firmware al geïnstalleerd? Ik weet niet of dat effect heeft omdat ik zelf namelijk geen problemen heb met streamen naar mijn ps3 xbox360 of pc, maar welicht een idee alhoewel ik vermoed dat je dat al gedaan hebt?
Goede Review,en op aanraden van oa deze review en ervaring met de Readynas Duo deze Nas gekocht.

De snelheid van lezen en schrijven zijn inderdaad een stuk hoger dan de Duo,
bij de Duo was dat ca 18 a 19Mb/Sec nu ligt de snelheid van en naar de pc op ca 50Mb/Sec schrijven en tot 90Mb/Sec lezen vanaf de nas.

Waar ik alleen tegen aan loop is het volgende:
De Readynas Duo kon de meeste video formaten goed streamen naar mijn Mede8er,
alleen H264 en AVCHD waren een probleem daarbij had ik regelmatig haperingen in het beeld.

Nu met deze NVX nas zou dat stukken beter moeten zijn,maar slechts het tegendeel is waar.
Ik heb nu met alle videoformaten problemen,dvdiso/video-ts/H264 e.d. deze draaien een tijdje goed (ca 15 min) en dan stopt het beeld voor zo'n 2 seconde om daarna weer verder te gaan.

Ik heb alle instellingen van de Duo overgenomen op de NVX,maar probleem blijft.
Verder loopt alles via een netgear gigabitswitch en is de opstelling van mijn apparatuur niet veranderd.

Kan iemand mij hier mee helpen en misschien een oplossing aandragen waar ik moet zoeken?

Hier koop ik natuurlijk niet zo'n dure nas voor.
Gebruik hem ook om te streamen over een 1GB netwerk geen enkele hapering op geen enkel type formaat.( HD 7.1 in 1080p met streamer WD TV Live).
gebruik momenteel 3x samsung 1,5Gb schijven in de NVX. nummer 4ligt ernaast als uitbreiding of spare wat eerst komt.

[Reactie gewijzigd door YumYum|IA op 13 juni 2010 15:45]

Handige review...

alleen wat ik nog zou willen weten is of de data die er op staat blijft staan als er een firmware-update gedaan wordt.

Dit is wel vrij belangrijk, anders kun je iedere keer als je een ipdate doet alles moeten backuppen voordat je dat doen.

Iemand hier ervaringen mee?
Uiteraard blijft de data dan behouden anders zou het zinloos zijn om een firmware upgrade te doen :) Neemt niet weg dat firmware upgrade altijd een "risico" is. Als namelijk net de stroom uitvalt dan heb je een probleem zoals bij alle producten waar je de firmware van upgrade.

Daarom is het natuurlijk handig en slim een off-site back-up te maken van de meest belangrijke bestanden. Maar voor de rest kan je gewoon zonder probleem een firmware upgrade doen zonder dat je bestanden gewist worden.