Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E52 Zilver Review

tryingtodomyjob 26 maart 2010, laatste update op 26 maart 2010, 554 views

Nokia E52 Zilver

Pluspunten

• snel
  • lange accuduur
  • AGPS
  • wifi

Minpunten

• blijft hangen, en dus niet stabiel
  • internet werkt niet op school (eduroam)
  • verbinding internet willekeurig

Ik was na carnaval op zoek naar een nieuwe telefoon omdat mijn nokia n82 op de grond is gekletterd... en overleed ;( Het was misschien niet de meest nieuwe snelste en dunste telefoon... maar ik was er wel ontzettend gehecht aan geraakt. (A)GPS, 5MP met xenon flits & wifi maakten het voor mij een complete telefoon.

Nu heb ik ongeveer een maand de Nokia E52. Ik was aan het twijfelen om weer een Nokia N82 te kopen, of de htc hero of de E52. De Hero viel af omdat het touchscreen was. De N82 viel af omdat ik hem iets te groot vond (en de toetsen zijn niet prettig, de prijs lag nog redelijk hoog voor zo'n oud model), en vooral omdat ik na een bezoek naar mediamarkt de E52 zag liggen en helemaal verliefd was op het design.

Na aankoop bij GSM-Eindhoven.nl (toen) voor 230 euro, nu kost die nog maar 205 euro. Wat handige features zijn dat je met een druk op de knop kunt switchen van zakelijke modus naar prive, de ingebouwde email applicatie van nokia zelf, wat ook makkelijk is dat deze wel via usb kan opladen, dat kon mijn N82 niet.

Ik heb vaak last van vastlopers met deze telefoon, dan zet ik hem uit, start ik hem weer opnieuw op, en loopt hij weer vast. Dan trek ik de accu eruit, stop ik die er weer in, waarna hij het vervolgens wel doet.

Software matig vind ik het een slechte telefoon. De mailapplicatie van nokia werkt ook niet bepaald smooth, het beeld blijft vaak hangen, waar ik me nu best wel aan begin te ergeren. Je moet een vaste procedure van een aantal stappen doorlopen om je email te kunnen lezen omdat hij anders vastloopt, dat is best hinderlijk. Niet echt het zakelijke toestel van nokia waarop ik gehoopt had... Verder maakt hij willekeurig contact met wifi, een beetje jammer is dat. In plaats van dat hij net zoals mijn ipod touch gewoon standaard om het half uur mail ophaalt, haalt hij nu dus zijn mail op willekeurig wanneer hij er dus zelf zin in heeft.

Natuurlijk heeft de telefoon ook wel goede punten. Met de GPS en Nokia maps heb ik binnen 5 seconden gpsfix, dit is echt heel makkelijk. Bij Nokia maps zit geen stem gestuurde navigatie, maar als je op het schermpje kijkt kun je prima uit de voeten. Je kunt kiezen of je per auto of per benenwagen wilt gaan.

De 3.2 mp camera is niet bijzonder spectaculair vergeleken met de 5 mp met carl zeiss lens van de N82, maar doet gewoon zijn ding. De camera wordt bijgestaan door een LED flitser.

Over de accuduur ben ik zeer te spreken, het is een forse lange maar platte batterij die in de achterkant zit. Bij intensief (uur bellen per dag, wifi hele dag aan & veel ge-sms) gebruik gaat hij zeker een week mee. Wat ook een makkelijke feature is dat er een energy stand op zit, als je een keer op de uitknop drukt kun je voor deze functie kiezen. Meestal maak ik hier 's nachts gebruik van.

Een leuke gadget is als je iemand wilt bellen je gewoon de naam in toetst en je automatisch je telefoonboek voor je neus krijgt met de namen die matchen met het nummer dat je in hebt getoetst. Dus bv goetfoud zou zijn: 40383683, dan zou ik dus mijn eigen tel nr te zien krijgen, en zou ik dan met 1 druk op de belknop op kunnen bellen

Al met al mooi toestel, met een mooi ontwerp, maar softwarematig vind ik het drie keer niets. Voor de basis dingen zoals bellen en smsen prima samen met navigatie, maar verwacht van de rest niet te veel.

Heb jij ook een Nokia E52 Zilver?

Al geprobeerd een firmware/software update te doen, dat zou theoretisch gezien een oplossing kunnen zijn voor de software problemen die je ondervindt. Dit zou ook je internet probleem op school kunnen verhelpen, mits dit is meegenomen in de update. Ik weet namelijk dat op de iPod Touch Eduroam wel werkt.

Verder een beknopte review, maar naar mijn idee wel compleet.

[Reactie gewijzigd door ShitHappens op 26 maart 2010 12:59]

heb je het toestel al proberen updaten? Dit kan het toestel veel stabieler maken ;)
Ik weet niet waar het probleem met het verbinden vmet Eduroam ligt bij jou, maar het is zeker mogelijk! Het connecten/instellen is niet zo eenvoudig als met WinMo of een iPhone, maar het kan wel, je hebt er echter vele instellingen voor nodig...
Ten eerste allemaal bedankt voor jullie comments, dit is mijn eerste review. Deze heb ik eigenlijk meer uit frustratie geschreven omdat hij vandaag weer eens was vastgelopen in plaats van dan dat het zo'n heerlijk toestel is. (ik ben wel eerlijk ;) ) Maar liever had ik hem dus geschreven omdat ik het zo'n fantastisch toestel zou vinden en dat ik iedereen aanraad om hem aan te schaffen.

Het toestel is up to date. En met Eduroam heb ik al verschillende handleidingen probeert op internet, zonder succes. Hij ziet wel dat er netwerken zijn, maar hij wil er geen verbinding mee maken. Met mijn ipod touch kom ik er overigens inderdaad wel op. Misschien dat ik hem aan mijn moeder geef, en toch eens ga kijken naar zo'n vingerzwaffel touchscreen Hero geval van HTC :P

Maar... @Cendris_Fisher, als je zeker weet het het zou moeten werken op eduroam ga ik het nog een keer proberen om het op school te configureren.