ASRock ION 330HT Review

terracide 25 maart 2010, laatste update op 17 november 2015, 8.014 views

ASRock ION 330HT

Pluspunten

• Klein
  • Perfect voor XBMC
  • Heel erg compleet
  • Zuinig

Minpunten

• herrie (maar dit is voor een groot deel op te lossen)

Door de ontwikkelingen van XBMC de laatste jaren wilde ik een leuke media center kopen waarop ik dit kon gaan proberen. Ik had een Popcorn A-110, die opzich prima voldeed maar ik miste snelheid van de interface. En het feit dat een volwaardige pc veel meer mogelijkheden biedt dan een popcorn waren genoeg redenen om de popcorn de deur te wijzen. Het moest een XBMC machine voor in de slaapkamer worden die om deze reden zo stil mogelijk moest zijn. Ik heb alle content op mijn server staan dus de popcorn A-110 was helemaal passief zonder harddisk.

De voornaamste eisen die ik had waren:

• Zo klein mogelijk (ik ging voor ITX)
• Zo stil mogelijk (of stil te maken met lichte modificatie)
• Compatible met XBMC (linux variant)
• Alle features onboard (dus ook IR oog in kast)
• Zuinig
• 1080p en 720p zonder problemen afspelen
• HDMI (geluid moet uit de TV komen)
• Niet te duur

Om helemaal compatible te blijven kwam ik na veel leeswerk tot de conclussie dat het een Nvidia ION330 chipset moest worden. Deze chipset voldoet helemaal aan al mijn eisen. XBMC kan met hardware versnelling bijna alle content op de NVIDIA 9400m chip afspelen. De cpu load voor de Atom 330 ligt rond de 25 % als er HD content wordt afgespeeld. Voor de meeste niet ondersteunde formaten is een Atom330 snel genoeg om het software matig te doen. Ik ga verder geen benchmarks draaien van de Atom330 of de NVIDIA 9400M, hierover is alles te vinden op tweakers, en het is voor mij niet relevant. Ik ga er geen games of andere applicaties op draaien.

Ik kwam er al snel achter dat passief eigenlijk in een ITX formaat moeilijk was. In de pricewatch stond een passief Zotac boardje met optionele fan, maar had ik in reviews gelezen dat zonder fan op het boardje de Zotac over de 80 graden werd. Dus als ik de Zotac in een hele kleine kast ging stoppen moest ik toch de fan gebruiken en was ik relatief een erg hoog bedrag kwijt voor het totale systeem.

Toen viel mijn oog op de Asrock ION330HT. Deze voldeed op de meeste punten maar was niet passief. Er zit een 30mm cpu fan en een 50mm chassis fan in. Ik had gelezen dat deze niet super stil was maar dit zou ik nog wel onderhanden nemen. De Asrock ION330HT was op dat moment 225 euro als laagste prijs voor een barebone. Aangezien ik er toch een 40GB SSD van intel in wilde doen was een barebone een goede keus. Moest alleen nog 2GB SO-DIMM toe te voegen, goed roeren en ik was klaar. Dat het apparaat WIFI (B,G,N) had was leuk, iets wat niet meteen nodig heb maar misschien in de toekomst kan het handig zijn. Ik gebruik de 1Gb lan aansluiting, aangezien er een UTP aansluiting in mijn slaapkamer is.

Dit werd hem dus, en ik bestelde hem bij Azerty omdat zij hem op voorraad hadden. Dat ging perfect en ik had hem de volgende dag al in huis.

De doos:

Het geheel zat goed verpakt in een mooie kleine doos, met een EuP 2.0 logo erop. Dit houdt in dat het apparaat in standby modus niet meer dan een half watt verbruikt.
Het was een redelijk compleet pakket, met extra SATA kabel mocht je 2 hardeschijven willen gaan gebruiken (RAID is mogelijk) en HDMI naar DVI verloopje. Er werd een pen bijgeleverd wat een schroevendraaier is met 4 verschillende koppen. Deze passen dus op alle schroefjes die in de Asrock zitten. Ook de rubbere mat die je onder de pc kan leggen zodat hij niet verschuift als je op de aan/uit knop gebruikt vond ik een grappig extraatje. De afstandsbediening voelt wat goedkoop aan en weegt vrijwel niets. Verder voelen de knoppen wel goed aan. Er gaan twee penlites in, deze zitten erbij . Het is het zelfde model media center remote als ook bij de linksys media center extenders zit. Deze voelen goedkoop aan maar werken prima. Er zat een 65watt externe voeding bij. Dit klinkt misschien weinig, maar dit moet meer dan genoeg zijn. Ik zal verderop in de review vermelden wat het verbruik precies is.
Verder was het allemaal redelijk standaard, de manual een installatie cd en wat extra schroefjes voor twee harde schijven.

De HTPC

Het apparaat was gelukkig redelijk klein. Het is altijd moeilijk om je voor te stellen hoe groot iets echt is als je alleen de formaten weet. Aan de zijkanten en de bovenkant zat beschermend folie dat ik er nog omheen laat zitten tot ik de machine niet meer open hoef te maken. Op de foto is hij dus nog niet uit het folie. Je moet er van houden, het is allemaal hoogglans en je vingers zie je er meteen op. Het is een heel klein doosje met een groot zilver Asrock logo. Het had van mij iets minder groot mogen zijn, maar aangezien het in de slaapkamer staan stoor ik me er verder niet aan.

De aansluitingen aan de achterkant zijn royaal te noemen: 6 x USB 2.0, HDMI, VGA, S/PDIF, 7.1 analoog, 1Gb lan en nog een e-sata aansluiting. Op de voorkant zijn verder geen aansluitingen, en eigenlijk vind ik dat ook mooier. Het ziet er niet meteen uit als een PC, en ik heb geen aansluitingen aan de voorkant nodig.

Het testen

Toen was het tijd om het apparaat eens aan te sluiten en te gaan testen. Natuurlijk eerst de bios in en wat me opviel was de enorme hoeveelheid tweakopties. Zo zit er een OC tweaker (overclock) optie in, en de cpu laat zich heel makkelijk op 2ghz zetten zonder voltages te veranderen. Deze opties zaten er wel in maar bleken niet echt nodig om hem op 2ghz te krijgen. Ik heb hier verder niet mee getest aangezien ik niet meer performance nodig heb, en liever een stil systeem heb. Verder moet je je natuurlijk afvragen of iemand die dit systeem koopt gaat overclocken. Maar wie weet heb ik de toekomst net een klein beetje performance nodig en is het goed dat het er in zit. Natuurlijk heb ik de fans op ultra-silent gezet in bios.
Ook een doordachte optie in de bios was de mogelijkheid om de leds uit te zetten. Zoals bij mij in de slaapkamer hoef ik de leds niet echt te zien, dus die zet ik uit.

Nadat ik XBMC had geinstalleerd en de nodige drivers voor de IR had geinstalleerd kon ik echt gaan spelen. Alles speelt perfect en het is alles wat ik er van had gehoopt. Alleen begon ik me te irriteren aan de CPU fan. Deze maakte toch redelijk wat herrie en had een hoog piepje. Volgens Asrock zou het hele systeem onder 26db blijven en ook al is dit niet heel weinig had ik toch mijn twijfels of dit niet meer was. Ik heb een call aangemaakt bij Asrock met de vraag of die piep normaal was. Ik kreeg met een paar uur een mail terug in het nederlands dat ze mij een vervangende cpu koeler konden sturen. Dat wilde ik natuurlijk wel en die had ik toen een dag later. Echt top support noem ik dat van Asrock. Ik kreeg een doosje met een fan op een aluminium blokje. Wat me opviel was dat het een andere fan was, en er stond ook in een briefje dat het een betere fan moest zijn dan het origineel. Helaas moest het hele apparaat uit elkaar omdat er pushpins aan de cpufan zaten die aan de onderkant ingedrukt moesten worden om de fan te verwijderen.

links de nieuwe fan

Afwerking/Bouw

Dat gaf me een wel een goed moment om de bouw van het apparaat te bekijken. Het hele board heeft solid capacitators. Dat zijn condensators die van een veel betere kwaliteit zijn dan de oude generatie. Die wilden nog wel eens bol gaan staan en er voor zorgen dat het systeem instabiel werd of helemaal niet meer opstartte. Wat me verder opviel was dat het wifikaartje in een slot zit. De twee antennes van dit kaartje zit aan de voorkant in de kast verwerkt. Totaal niet zichtbaar dus.
De verdere bouw en afwerking van de Asrock is goed. Alles is heel netjes afgewerkt, voelt solide aan. De ruimte aan de binnenkant is natuurlijk erg klein en Asrock heeft erg zijn best gedaan om het allemaal zo goed mogelijk in de kast te krijgen. Er zit boven het board een metalen rack waar de dvdspeler aan vast zit en aan de onderkant van die zelfde beugel kan je twee hardeschijven monteren. De beugel wordt met twee schroefjes op z'n plaats gehouden en is makkelijk los te maken. Om het board eruit te halen moest de achterkant van de kast met zes schroefjes los worden gemaakt. Dit was ook redelijk pijnloos te noemen.

Na modificaties

Toen ik alles weer had ingebouwd en hem weer aanzette was het een wereld van verschil. Veel minder herrie. Ik heb toen toch nog een zalman fanmate er tussen gezet om het geluid tot het minimale te beperken. Op dit moment is het apparaat echt stil. Natuurlijk hoor ik wel wat maar het is totaal niet storend. Op dit moment wordt de cpu onder normaal gebruik tussen de 60 en 70 graden wat in principe acceptabel is voor een Atom330. Ik heb het hier over de temperatuur tijdens het spelen van HD content.

Het totaal verbruik is nu:

Idle : 28 watt
full load: 39 watt
uit: 1/2 watt

De fanmate paste er maar net in:

conclusie:

Het is een super leuk apparaat als je XBMC wil draaien. Het draait er echt helemaal goed op. Asrock heeft linux drivers voor het apparaat op de site staan, en geeft uitleg om ze te installeren. De geluidsproductie was ik in eerste instantie niet zo blij mee maar met de nieuwe fan en de fanmate is dit een stuk beter geworden. Het systeem is enorm compleet, S/PDIF, HDMI, VGA, 1Gb Lan alles wat ik wilde zit er op. Daarom is het maar de vraag of je inbouw mogelijkheden moet laten meewegen. De vormgeving is persoonlijk, het is natuurlijk een zwart blok zonder veel design. Maar het is wel een complete PC in een super klein kastje wat toch een stuk meer mogelijkheden geeft als een media player zoals de popcorn A-110.

Heb jij ook een ASRock ION 330HT?

Leuke review, je wist door goed je huiswerk te doen wat je wilde en bent er voor gegaan.
Super die support van Asrock, had ik niet verwacht.
Ben me de afgelopen maanden aan het inlezen (en sparen) voor precies het zelfde, alleen dan niet de barebone. Misschien off-topic, maar welke installatie procedure heb je gevolgd (vanuit ubuntu of via live cd)? Heb of weet je een goede howto hiervoor, linux is vaak nog erg lastig voor mij.
Je zou ook op de site van XBMCFreak kunnen kijken. Hier staan XBMC live cd's waarbij al diverse extra's ge´nstalleerd worden tijdens de installatie.
ik heb geen how to gebruikt. Eigenlijk werken de meeste dingen out ofthe box. En voor de dingen die ik niet wist heb ik gewoon gegoogled. Maar het is een redelijk soepele installatie van XBMC.
Ik mis twee mensen in de credits. :P
true so true. Maar sommige namen moeten geheim blijven om de onschuldigen te beschermen...
De opvolgers worden helemaal interessant. Op basis van de Intel I3 kun je ook HD audio passthrough doen. Dat is het enige wat nu nog mist. Plus dat je dan natuurlijk voldoende CPU power hebt om een film af te spelen waarbij de CPU het niet ondersteund. Verbruikt wel meer stroom, maar dan heb je ook wat. Zelf hou ik het vooralsnog bij m'n PCH C200, maar die is zeker nog niet optimaal.
De opvolger waar jij hebt over hebt heeft een intel IGP. Dan heb je meer CPU power maar minder grafsiche kracht dan met de NVIDIA 9400m. Daarbij is hij dus veel minder zuinig.

Edit: en ik weet niet zeker of die intel IGP wel hardware versnelling onder linux geeft.

[Reactie gewijzigd door terracide op 26 maart 2010 12:34]

Maar voor videoversnelling schijnt hij erg goed te zijn en met maximale kwaliteit en volledig vloeiend alle video af te spelen. Inderdaad is het verbruik een stuk hoger.
Mooie review, erg duidelijk en to the point, maaruh, ik mis een stukje over alle aansluitingen (of een foto ervan)...
Gefixed, ik kon maar 4 foto's uploaden dus die paste er niet bij maar ik heb nu een foto van de front en de achterkant op 1 foto.
Nette en boeiende review :)
Ik heb nog wel een vraagje over dit gedeelte:

"]Op dit moment wordt de cpu onder normaal gebruikt tussen de 60 en 70 graden wat in principe acceptabel is voor een Atom330. [/i]"

Wat versta jij precies onder normaal gebruik? is dit tijdens het runnen van XBMC of gewoon idle in windows met IE aan ofzo?
Tijdens het draaien van XBMC en spelen van content. Ik heb de text aangepast zodat dit wat meer duidelijk is.
Hij draait er Linux op... ;)
Ik heb hier de voorloper staan, maar die heeft toch wel serieuze problemen met full HD content. Haalt zeker niet de performance van een Sigma 8655.
onder welk OS en welk formaat HD? ik heb echt helemaal geen problemen met full hd.

[Reactie gewijzigd door terracide op 25 maart 2010 15:12]

Wat ik handig vind van de PCH is dat je de ondertitels kunt regelen met je ab. Oa. letter grootte, timing(!), kleur, en schermpositie. Kan dat nou ook hiermee eigenlijk?
Je kan in XMC je voorkeuren van je subtitles instellen met je remote. De grootte en font kan iig. Hoe het precies zit zou ik in de XBMC thread zoeken want ik gebruik eigenlijk nooit subtitles of het moet iets anders dan engels zijn.

Ik heb wel even gekeken voor je maar je kan hier ook de timing instellen en nog veel meer.

[Reactie gewijzigd door terracide op 25 maart 2010 21:05]

Terracide,

Het gaat dus bij jou om de kleinste van de twee ventilatoren? Ik heb het gevoel dat het bij mij ook deze is die boven alles uit komt. Je hebt dus gewoon naar de Engelse site van Asrock je klacht/vraag gestuurd en van hun antwoord gekregen?
Dan zal ik dat ook eens proberen of het misschien iets uit maakt met een andere fan.

Verder een super review van een pracht product.
ja ik heb een call aangemaakt op de internationale site en die call is naar asrock nederland gestuurd en toen kreeg ik in het nederlands een mailtje terug met de vraag om mijn serienummer. Dag later had ik via UPS een pakketje!
Je kan even de deksel eraf halen en de chassisfan vast houden en dan aandoen. Dan weet je meteen welke fan er herrie maakt.
Ik zal dat eens doen en kijken of het iets uitmaakt. Het was voorheen nooit echt een probleem aangezien in een gesloten tv kast stond. Deze heeft echter de laatste verhuizing niet overleefd. Nu hij buiten de kast staat hoor je hem enorm goed als er niets aan film draait.
Ik heb precies hetzelfde probleem met die hoge toon van de CPU fan als Terracide.

Probleem heb ik opgelost door er een Zalman Fanmate tussen te plaatsen, hij is nu super stil, wordt niet warmer dan normaal en bespaart alle moeite om het mobo uit de ion kast te halen :-)
Nette review. Ik twijfelde ook tussen deze asrock en foxconn nt330i. Door het ontbreken van usb sloten aan de voorkant en het niet achter de tv kunnen hangen van de ASRock heb ik deze voorlopig links laten liggen. Misschien dat ik in de toekomst wel voor deze asrock ga, als ik ooit de behoefte heb om Blu Ray rom te gebruiken.

Probleem heb ik opgelost door er een Zalman Fanmate tussen te plaatsen, hij is nu super stil, wordt niet warmer dan normaal en bespaart mij alle moeite om het mobo uit de ion kast te halen :)

[Reactie gewijzigd door gizmointheair op 26 maart 2010 09:56]

Inderdaad, de hoge toon was voor mij ook echt irritant. Heb daarvoor zelf zitten sleutelen (zie: http://tweakers.net/produ...rock-ion-330ht-zwart.html bij de reacties). Maar nu zie ik dus hoe makkelijk je een andere fan krijgt, dat vind ik een heel goed plan! Dus niet alleen een goede review, ook nog een handige tip! Thanks!

Edit:
Ik heb 1x 2GB + 1x 1GB / 500GB hdd en bij mij trekt ie idle 23 tot 25 Watt. Temp. cpu idle = 53 graden en met hotcpu is dat na 10 minuten rond de 65 graden. Beide in ultrasilent mode.

[Reactie gewijzigd door Frank__B op 27 maart 2010 17:13]