Specificaties Tower/desktop met Atom N330 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock ION 330HT Zwart Review

therealdude 19 november 2009, laatste update op 19 november 2009, 13.554 views

ASRock ION 330HT Zwart

Pluspunten

• Klein stijlvol apparaat, volstond bij mij de WAT (Wife Acceptance Test).
  • Speelt media soepel af, lokaal en vanaf het netwerk.
  • Gebruikt weinig stroom.

Minpunten

• Ventilator net iets te luid.
  • Infrarood ontvanger niet ondersteund onder linux (nvt onder Windows).

Features Score: 4
Onlangs heb ik dit mooie apparaatje gekocht de opvolger van de gewone ION 330. Deze HT versie heeft WLAN en een ingebouwde IR ontvanger. Er wordt ook een afstandsbediening bijgeleverd. Verder verschilt het apparaat vrijwel niet van zijn voorganger.

Ik heb het apparaatje gekocht, omdat het icm XBMC een ideaal media center is voor in je woonkamer. Energiezuinig, stil en kan zowat alles afspelen. Als eerste heb ik Ubuntu geinstalleerd met XBMC erop (zie hier voor info over dat onderwerp). Waarom geen Windows? Omdat ik geen dure bloatware hoef die mijn video's stotterend afspeel. Linux icm XBMC is dan the way to go.

Het apparaat werkt uitstekend, alles wat ik er tegenaan gooi wordt soepel afgespeeld. Ook streamen vanaf het netwerk werkt soepel (indien je de 320GB interne HD voor iets anders wil gebruiken). Audio over HDMI werkt, optische out werkt. Het apparaat is alleen niet zo stil als verwacht. Er zit 1 ventilator in, waarvan je het hoge piepgeluid bij stille scene's zeker wel enigzins hoort. Nu vond ik dit niet heel storend, maar de ventilator kan makkelijk vervangen worden voor een stiller exemplaar.

Enige nadeel vond ik dat de afstandsbediening niet onder Linux aan de praat te krijgen is. Onder Windows schijnt het wel te werken (er zijn zelfs drivers voor). Onder Linux dus helaas niet, zoals ook op dit forum te lezen is. Omdat Windows voor mij toch geen optie is, is het nog even wachten op de afstandsbedieningondersteuning. Heb AsRock ook al eens gemaild, dus nog even afwachten... Gelukkig kan ik het apparaat ook met mijn draadloze toetsenbord bedienen.

Heb jij ook een ASRock ION 330HT Zwart?

Hebben andere mensen ook last van een hoge piep van de CPU fan (hoger en harder dan de casefan) ?
Ja, ik heb net de 330ht-bd gekocht, en het is echt een onacceptabel geluid. Het is op zich niet zo luid (in db), maar verschrikkelijk hoog en irritant.

De gewone 330 zou hier geen last van hebben.

Ik hoop dat een BIOS update dit zal verhelpen, maar ik vrees ervoor. Na wat opzoekingswerk heb ik vernomen dat het komt omdat de cpu fan vastgeschroefd is op de heatsink, en dat die door de vibraties zo'n lawaai maakt.

Er zijn verschillende oplossingen:
-De cpu fan uitschakelen en de case fan wat harder zetten (maar dan mag je hem uiteraard niet meer overclocken, wat ik wel nodig vind bij die atoms).
-Een nieuwe cpu fan steken, maar waar vind je stille 30mm fans?
-De cpu fan uitschakelen, maar de thermische pasta vervangen door betere, dit zou een 5° kunnen schelen, maar dat is allemaal niet zo voor de hand liggend voor de meeste mensen en hoe zit het dan met garantie?
-De cpu fan zonder schroeven bevestigen zou ook helpen, ik las iemand die elastiekjes gebruikt, maar volgens mij kunnen die niet tegen de warmte, mss een soort metalen spanbandjes?
Ook ik ben in het bezit van zo'n prachtige 330ht inclusief irritant cpu fan geluid. Het is niet luid, maar het lijkt alsof de heatsink van de cpu resoneert op de vibraties van de fan. Voor een 30 mm fan trilt hij ook behoorlijk.

Echter wat nog de meeste herrie veroorzaakt is het effect dat de fan de lucht langs de cpu heatsink 'opzuigt'. Vergelijk het als een stofzuiger waar je je hand voor houdt. Omdraaien van de fan helpt al enorm, maar helpt de luchtflow niet erg vanwege de case fan. Deze zou je dan ook om moeten draaien. Ik weet niet wat het totale effect daarvan is.

Wat ik gedaan heb, is de 30mm fan op een afstandje van de cpu heatsink gemonteerd. Verder heb ik foam tussen de schroefjes gedaan en niet al te strak vast geschroefd. Als laatste heb ik een weerstand van 33 ohm in serie geplaatst van de +12V naar de fan (rode draad). Zie de volgende link voor de pic: http://members.ziggo.nl/jan_bakker/07022010037.jpg

Nu moest ik goed luisteren of de fan wel draaide want ik hoorde niks meer... Ga hem nog wel even testen met 1080p content afspelen om te kijken of het zaakje niet te warm wordt. Heb hem niet overgeclocked BTW.
Leuke, zij het wel wat korte review, die in mijn geval zeer welkom is.

Ik overweeg ook om op korte termijn een ASRock ION 330HT aan te gaan schaffen i.c.m. Windows 7 en het Media Center waar de Afstandsbediening het dus wel bij doet (....). Ik twijfel nog wel (licht) tussen de versie mét en de versie zónder Blue Ray speler. Alhoewel nu lijkt de weegschaal door te slaan de BR-variant.

Na het lezen van jouw review doemt weer de vraag bij mij: hoe luid is nu toch die ventilator?
Ik kan me er maar geen voorstelling bij maken. 'Mijn' ION 300HT zal naast de tv komen te staan op een afstand van zo'n 2,5 meter van de ideale kijkpositie.

Dus: hoe luid is nu luid in jouw geval?

De 'grote' casefan maakt geen geluid?

Overigens, van welk toetsenbord c.q. desktopset maak jij gebruik i.c.m. de ION 330HT?
in mijn geval maakt een xbox 360 (vanaf de harddisk gamend) meer herrie en die maakt ongeveer evenveel herrie als een ps3 slim, en die maakt weer meer herrie dan een ps3 60gb. Bij mij is het geluid van de ion 330ht te vergelijken met de piep die mijn monitor maakt als er een vga kabel in gaat en dat valt ongeveer tussen een ps3 slim/360 en de oude 60gb in, dus niet storend aanwezig, zeker niet als er een film op wordt gekeken, maar je hoort 'm wel. Overigens scheelt het ook al veel om er een stel rubberen pootjes onder te zetten.
Overigens heb ik in een uur of 2/3 de boel geinstalleerd en nu draait er windows 7 op met xbmc, ambx werkt, afstandsbediening werkt en dxva ook (wordt ondersteund door de laatste builds van xbmc :)), 720p films draaien nu met een processor load van ongeveer 10%.

Wat ik wel erg netjes vind in dit ding is dat er kabels+schroefjes bij zitten voor een 2e 2.5" harddisk , de wifi-ontvanger goede ontvangst heeft (zit dezelfde ontvanger in als in mijn asus laptop), er wat leuke overklok mogelijkheden zijn voor de hobbyisten en dat alles redelijk plug and play werkt op dit ding.
Mindere punten zijn voor mij vooral de harddisk (seagate momentus 5400.6) en gezien de prestaties valt het energieverbruik me toch een beetje tegen, een beetje laptop presteert een stuk beter bij hetzelfde energieverbruik (mijn laptop verbruikt ook zo rond de 30W bij het afspelen van een mkv, maar dan incl scherm en de laptop is ruwweg 2x zo snel als de atom)

[Reactie gewijzigd door Bastard op 11 maart 2010 13:53]

Nog even een toevoeging.

Ik lees dat jij het geluid over zowel de HDMI- als de optische aansluiting hebt lopen. Dit werkt out-of-the-box of moet je hiervoor nog e.e.a. instellen?
@RicoK. Ik maak gebruik van Ubuntu met XBMC. Wel een kanttekening om hierbij te maken: BluRay werkt dan niet, dit werkt ook alleen icm Windows (rechten drm en linux gezeur). Vandaar dat ik ook voor de "gewone" HT heb gekozen.

De grote case fan is helemaal niet zo groot, maar omdat het ding toch lucht moet verplaatsen hou je eenmaal een beetje geluid. Alleen heb ik het idee dat de casefan zelf een hoog piepend geluidje maakt. Eigenlijk valt het tijdens een film kijken niet eens echt op, je zit dan immers "in de film" en bent er niet zo mee bezig. Als je er echter op gaat letten bij weinig omgevingsgeluid hoor je het wel, maar zoals ik al vermeldde vind ik dat niet zo heel storend. Ik ga hem in mijn binnenkort te krijgen tv-meubel-kast zetten, dus dan verwacht ik er helemaal geen last meer van te hebben.

De audio over HDMI out werkte bij mij out-of-the box onder Ubuntu (wel alsa installeren en configureren natuurlijk), ik weet niet hoe dit onder Windows zit. Maar ook hier geld, Asrock ondersteund Windows officieel, en er zijn drivers voor, dus ik neem aan dat dat goed zit.

En als toetsenbord maak ik gebruik van mijn 5 jaar oude, ooit bij een Medion PC van de Aldi bijgeleverde draadloze toetsenbord. Ben nog aan het overwegen om een mediacenter toetsenbord te kopen met ingebouwde trackbal.

Hope it helps!

Edit: Oh ja, hoe luid is luid? Tja, ik heb dus geen geluidsmeter, dus hoe luid zou ik niet precies durven zeggen.

[Reactie gewijzigd door therealdude op 19 november 2009 13:38]

verrassend dat de IR niet ondersteund wordt in linux. Ik heb de vorige Asrock Ion 330 (zonder IR) en met XBMC live wordt mijn philips MCE remote ootb ondersteund, inmiddels is dus XBMC ook via logitech harmony te bedienen;).

overigens speelt ie hier 1080p niet geheel vloeiend. er is af en toe een (zeer) kleine vertraging merkbaar. Weet nog niet waar dat aan ligt.
@g3, dat klopt slaps g3 in the face, jij heb een externe USB ir receiver eraan hangen, wat niet dezelfde is als de ingebouwde in die nieuwe HT ;)

[Reactie gewijzigd door therealdude op 19 november 2009 14:52]

@therealdude, g3 slaps back :)
Ja dat had ik ook wel begrepen, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet verrassend is dat het niet werkt onder linux..!
Daar had Asrock toch best over na kunnen denken, lijkt me niet dat ze niet op de hoogte zijn dat een groot deel van de users dat apparaat gebruikt voor XMBC linux
Ik heb de reguliere Ion 330 zonder HT. Hij draait bij mij Ubunto 9.11 met XBMC, Windows 7 Ultimate en zeer bagger ook OSX 10.5.6. Om toch WLan te kunnen gebruiken heb ik een 10 euro kostende WLan USB adapter van Sweex aangeschaft bij de Media Markt, de LW053. Deze werkt onder alle drie de geinstallerde besturingssystemen. :)

De beste ervaringen heb ik met XBMC onder Ubuntu, de GPU wordt daar ten volle benut. Dit kan niet voor elk bestand gezegd worden dat je met Media Center onder Windows 7 probeert af te spelen. Vandaar dat video daar soms niet soepel loopt, het gaat immers voor sommige formaten door de inferieure Atom CPU in plaats van de nVidia GPU.

De 1080p resolutie onder Windows 7 werkte bij mij OutOfTheBox, geen enkel probleem hier. Het lijkt echter onmogelijk om hem op 24p te krijgen. Dit is me dan ook nog niet gelukt onder Ubuntu en ook niet onder Windows 7. OSX draait nog steeds regulier vga omdat ik daar eigenlijk ook niks mee/aan doe.

Overigens is dit natuurlijk een top bakkie, waar je eigenlijk geen Windows 7 op moet zetten. Het is juist zo mooi dat ze hem zonder OS verkopen, dat vraagt toch om linux. Een XBMC Live CD is overigens ook een optie voor de leute die helemaal niks willen installeren of de Live versie op de HD willen installeren. Ik heb de schijf wel gepartitioneerd in Windows/Linux/Swap/OSX en Data... En gebruik een 1.0TB externe USB voor de 1080p content.

[Reactie gewijzigd door Micronics op 8 december 2009 12:40]

Voor de mensen die last hebben met het installeren van XBMC op dit kastje is er een makkelijk script gemaakt:
Heeft iemand problemen met de goede resolutie onder windows 7?
Ik heb deze bak gekocht, maar ik krijg 'm niet helemaal goed op me tv...
Ik heb een LG 32 inch plasma HD-Ready.
HD Ready is toch 720P als ik me niet vergis?

Wikipedia meldt:
Het toestel moet volgende HD-signalen ondersteunen:
1280x720 @ 50 en 60Hz progressive scan ("720p")
1920x1080 @ 50 en 60Hz interlaced ("1080i")

Ik zou de 720 proberen op dat scherm.
Hoi,

ik heb onderstaande tv in mijn bezit, heb ik dan iets aan de ION330HT, wil
deze nl. graag aan schaffen??

kan iemand mij dat vertellen.
tv:

bedankt,
Binky11, als je bedoelt dat er van je desktop randen rondom buiten je beeld vallen dan kun je dit instellen. Als je de NVidia grafische chipdriver installeert dan kun je met deze driver middels de 'groene pijlen' in elke hoek van je scherm je beeld optimaal vullen.
Dit lijkt me een heel mooi apparaat, zou hem graag icm ubuntu als vervanger van mijn xbox1 met xbmc zien. Alleen vind ik het jammer dat er zo'n kleine hdd in moet, doe er liever meteen een 1.5 TB in.

Ik denk dat die IR-receiver binnenkort wel zal werken onder linux, dit apparaat is zo populair als mediaplayer dat er heus wel wat mensen er aan gaan werken.