Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming Review

Foritain 19 september 2018, laatste update op 21 september 2018, 4.719 views Product geleend

Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming

Asus laat even zien hoe een ultieme RTX kaart eruit moet zien. Fysiek damn impressive, erg snel, en voorzien van een zeer efficiente koeloplossing; wordt nauwelijks warm en blijf heerlijk stil. Kent feitelijk maar één fors nadeel: een forse meerprijs die hem wel gevaarlijk dicht bij RTX 2080 Ti's zet.

Pluspunten

• Bloedmooie kaart. Dik, stevige constructie, nette afwerking
  • Ongelofelijk koel, 54 C onder load = hilarisch
  • Met 37,5 dBA op 50cm fluisterstil
  • Flink wat RGB ondersteund door goede software plus een LED-off knop voor de liefhebber
  • Fans staan stil in idle en je kan er twee case fans op aansluiten
  • Optionele quiet mode voor de liefhebber.

Minpunten

• Fors, dus let op compatibiliteit
  • Meerprijs. We houden even een slag om de arm, maar de huidige preorder prijzen benaderen RTX 2080 Ti's wel heel erg.
  • RTX 2080 lijkt vooralsnog heel erg duur. Zowel tov RTX 2080 Ti als GTX 1080 Ti
  • RTX beloftes nog geen werkelijkheid.

Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 en RTX 2080 Ti review

In deze review gaan we het hebben over de Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 en RTX 2080 Ti. Voor meer informatie, diepere bespreking van relatieve RTX prestaties en algemene gedachtes over de RTX producten en Turing chips verwijzen we je naar onze andere hoofstukken over dit onderwerp. Hier gaan we uit van een basale kennis over de chips en bijbehorende featuresets en richten we ons vooral op mensen die serieuze interesse hebben in deze kaarten, of gewoon benieuwd zijn of Asus weer een beetje leuke kaartjes heeft weten te maken.

Prijzen? Onbekend op dit moment. Traditioneel zijn de ROG kaarten aan de prijzige kan van het spectrum, dus daar gaan we hier gemakshalve ook vanuit.
Uitpakken

Ok, eerst even wat anders showen, want de ROG Wagon die dienst deed als RTX delivery van, A(sus?)-Team style is wel heel erg vet. RGB and everything :D

RTX DOOS OPENNNNNNNNNNNNNNN.. Eigenlijk best knap dat ze nog heel zijn met al dat enthousiasme. Geen echte verrassingen daar, bekende verhalatjes over de kwaliteit en hun volledig geautomatiseerde productieprocess, gladder-dan-ooit oppervlak, uitgebreidere koelblok, verbeterde fans, etcetera.

Op een halve centimeter offset van de koeler na is het echter bijna onmogelijk om de RTX 2080 en RTX 2080 Ti van elkaar te onderscheiden, hou er alleen rekening mee dat je 30 centimeter nodig hebt voor de 2080, en 30,5 voor de RTX 2080 Ti. Beide zijn ook een stuk dieper, want het pcb is zo’n twee centimeter uitgerekt. Dankzij dit custom PCB weet Asus echter de stroomvoorziening van beide kaarten met drie extra fasen uit te breiden, dus dat klinkt in elk geval wel erg interessant. Hoe dan ook kunnen we beide in één klap bespreken.

De nieuwe ROG kaart is eigenlijk een soort upgrade van vorige generatie. Duidelijk herkenbare stijl, vergelijkbare shroud, maar dan net wat dikker en net wat anders dankzij de ventilatoren die nu een randje aan de buitenkant hebben. Volgens Asus moet dit net als een strakker fan frame normaliter doet voor een hogere efficientie van de fan zorgen. Hoewel we deze niet uit elkaar mochten schroeven hebben we wel gezien dat het onderliggende heatsink wel wat groter is geworden en ook wat loze ruimte invult, en het contactoppervlak ook contact maakt met de VRMs. De geheugenchips worden passief meegekoeld; prima setup lijkt ons.

De backplate is komt best herkenbaar voor, hooguit wat kleine tweaks daar. Wel interessant is de toevoeging van een LED on/off knop, waar liefhebbers van RGB-off nu zonder software alle ledjes uit kunnen zetten. Wil je wel LED, dan zit er RGB in het logo in de backplate, in de republic of gamers branding op de zijkant, en in de lijntjes rond de fan.

Van voren, hoe je de kaart normaliter zal zien, is het ook allemaal net wat dikker geworden, grotendeels vanwege het nieuwe aluminium frame wat de kaart rechter moet houden (binnenkort zien we ze in een build). Gigantisch is de visuele upgrade niet, maar het oogt m.i. net wat dikker dan vorig jaar. We zien verder 2x 8-pin aan voeding vereist, en aan het uiteinde van de kaart komen we wederom bij een verschil. De RTX 2080 kan twee fans aansturen met PWM, de RTX 2080 Ti niet.

Wat aansluitingen betreft zijn de RTX 2080 en RTX 2080 gelijk. Twee maal DisplayPort 1.4a, twee maal HDMI 2.0b, en een USB Type-C connector voor (toekomstige?) VR headsets die zowel hun data als hun stroom over één kabel kunnen laten gaan. Wat ik zelf wel mooi vindt, ondanks dat je het in de meeste cases niet ziet, is het feit dat de achterzijde nu ook geheel zwart gespoten is; allemaal net weer wat strakker. Ik zet er geld op in dat volgend jaar elke fabrikant dat doet.

Een opvallend nieuwigheidje is de bios switch waar je kan schakelen tussen de standaard performance modus, en de nieuwe quiet modus. Daarover straks meer.

Features en specs

Het verhaal van Asus, aangevuld zodra hun slides en specificaties in het publieke domein staan:
Test setup

Onze GPU test opstelling voor 2018 bestaat uit:
- Cooler Master Test Bench (Open)
- Asus ROG Z370-F Strix Gaming moederbord
- Intel Core i7-8700K @ 4,5 GHz
- 32 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
- Seasonic Prime Titanium 850W PSU
- Samsung 960 PRO 1TB SSD
- Samsung T5 External SSD 2TB
- Windows 10 Pro x64

Zoals in het andere hoofdstuk genoemd hebben we de laatste weken alle GPU’s die je in de lijstjes ziet staan hertest, oftewel alles van de GTX 1050 Ti tot en met de RTX units, en van de RX 570 tot en met Vega 64. Er is namelijk zo veel gebeurd (Spectre, Meltdown, algemene Windows 10 updates en driver updates) dat hergebruik van oudere resultaten van twee jaar terug simpelweg niet acceptabel is.

3D Mark

3D Mark benchmarks zijn toch de onbetwiste vaste hap wat benchmarks betreft. Fire Strike is een oude bekende DX11 benchmark, Extreme en Ultra zijn respectievelijk 1440p en 4K varianten van het 1080p origineel, en Time Spy is de nieuwe DX12 1440p benchmark. Lang verhaal kort: nog altijd een sterke graadmeter wat onderlinge krachtverschillen betreft.

Assassin’s Creed Origins

Assassin’s Creed Origins is door Ubisoft uitgebracht in Oktober 2017 en is de zoveelste game in de Assassin’s Creed series (who is keeping count). Na de nodige stukjes herhaling in eerdere games in de serie is Origins een opvallende positieve uitschieter in ons boekje: uiteraard genoeg bekende elementen, maar het gevechtsysteem is goed onder handen genomen, en de game draait ook uitermate soepel en je klimt vlotter dan voorheen overal naar boven. De game speelt zich af in een grote open spelwereld en kent de nodige snelle scenes en gevechten, een gemiddelde van 55-60 FPS vertaalt zich in een soepele spelervaring, waarbij enkel de meest fps gevoelige gamer in grote gevechten meer zal willen. Niet de game van het jaar, maar wel één die echt de moeite is om te spelen.

Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands

Ook Wildlands (2015) is een grote open wereld game, maar dan met minder klimmen en klauteren, en meer rondrennen met moderne wapens. Of eigenlijk rondsluipen, want hoewel we de nodige drukke gevechten meemaken is het een Tom Clancy game en is de primaire focus eigenlijk om ongemerkt je missies uit te voeren. Als FPS game is een gemiddelde score richting de 60 ook gewoon gewenst, wat in de praktijk ook redelijk stabiel blijft. Wel is het een extreem zware game an sich, zeker vergeleken met de minder-open-world broeder van Ubisoft The Division, en het is ook de enige game in de huidige line-up waarin de RTX 2080 Ti op 4K Ultra de 60 FPS niet haalt.

Tom Clancy’s The Division

Vergeleken met Wildlands is de wereld van the Division (2015) weliswaar wat kleiner, het voornaamste verschil is dat je door een verlaten, door een apocalypse verwoeste stad slentert. Het is een echte looter shooter, waarbij je soms wellicht wat te veel tijd bezig bent met je inventory en je wapens wisselen of verpatsen (iets wat Wildlands een stuk soepeler wist te verwerken), maar onder de streep een heerlijke co-op game die je een keer gespeeld zou moeten hebben. Wederom een shooter, dus een gemiddelde richting de 60 FPS is nog wel gewenst, maar de game draait een stuk soepeler dan de grote-wereld Wildlands.

Total War: Warhammer

Total War in het Warhammer universum, dat kon bijna niet mis, en dat ging ook niet mis. Een genot voor strategy liefhebbers, zowel op meta niveau als zij die graag hands-on gaan met gigantische legers. De sfeer is goed, de uitdaging is goed, zo ook die voor je systeem, al gaat dat met 2017-hardware redelijk eenvoudig. Als strategy game heb je niet direct een hoog gemiddelde framerate nodig, maar gezien de druk op je computer flink toe kan nemen met hele grote battles kan het geen kwaad om je alsnog op de 60 fps te richten als uitgangspunt. Gelukkig lukt dat zelfs met een mid-range kaart tegenwoordig, ook op 1440p, al heb je voor 4K wel een GTX 1080 Ti of RTX 2080 nodig.

Middle Earth: Shadow of War

Shadow of Mordor maakt plaats voor Shadow of War in onze suite, al zeg ik wel dat het de moeite is om de eerste game er voor een paar euri bij te kopen als je hem nog niet hebt. De Assassin’s Creed stijl game in de wereld van Lord of the Rings combineert strategie met vooral veel vecht scenes, en met de character ontwikkeling, aardige verhaallijn en goede sfeer een leuk game om wat uurtjes in door te brengen. De completionist in mij heeft wat moeite met de tig dingen die je kan doen en het feit dat het verhaal af en toe wat rekt, maar als je niet te gehaast bent zit er simpelweg tientallen uren aan fun in. In de framerates zijn beide games best onrustig; meestal is een 60 fps gemiddelde voldoende om een soepele ervaring te bieden, maar een beetje hoger inzetten kan geen kwaad voor de drukste momenten.

Far Cry 5

Far Cry Primal maakt plaats voor Far Cry 5, waarin Far Cry een beetje naar de roots terugkeerd in gameplay met meer guns en minder melee wapens als in Primal, maar het is en blijft een echte, herkenbare Far Cry 5 game. Goed verhaal, lekkere gameplay, genoeg humor en hoewel de co-op ervaring een teleurstelling was vanwege de slechte co-op mechanics is ook dit een game die je wel gespeelt zou moeten hebben. Ook hier is 60 FPS een prima uitgangspunt voor een soepele ervaring door het hele verhaal heen.

Strange Brigade

Strange Brigade is een heerlijke nieuwe co-op shooter waar ik eigenlijk weinig vanaf wist, maar ons de laatste dagen (totdat RTX uit kwam en we volop in test modus gingen) het nodige plezier bracht. Lichte humor, hordes zombies, wat puzzelwerk met een Indiana Jones achtige stijl, en vooral heel veel knallen. Verwacht niet te veel diepgang, maar een avondje knallen met je vrienden weet deze moderne, vriendelijkere take op het Left 4 Dead en Vermintide concept toch goed te brengen.

Technisch een interessante bench omdat deze game zowel Vulkan als DX12 API opties biedt, die we dan ook naast elkaar zetten met één (high) setting:

Grid Autosport

Eigenlijk zou deze game in een 2018 test lijstje niet thuis horen, maar kennelijk doet auto’s iets met gamers waardoor ze die ook in games willen zien. Voor high-end kaarten zoals de RTX units eigenlijk geen geschikte graadmeter, ook niet op 4K Ultra settings, maar het is wel een benchmark die wat mindere goden de kans geeft om hun relatieve krachten te laten zien; niet iedereen koopt louter high-end kaarten.

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV daarentegen is wel een mooie benchmark voor high-end kaarten om wat spierballen te tonen. We testen hier enkel 1080p en 4K, maar de 4K ‘high’ preset (daar zit standaard niets boven) is een mooi stukje eye candy waar ook de duurste kaarten nog niet de limieten van de CPU weten te vinden. Over de gameplay kan ik weinig kwijt, want de game zelf hebben we nog niet gespeeld.

Prestaties

We richten ons hier nu specifiek op de prestaties van de Asus kaarten ten opzichte van specs en eventuele concurrenten, niet ten opzichte van andere chipsets.

En damn, impressed. De RTX 2080 klokt automatisch over naar 1965 MHz wat heel erg ruim voorbij de specificaties is. Nu is dat iets wat bij Pascal ook best gebruikelijk was, maar 1965 MHz is best hoog zeker gezien we vooalsnog af lijken te stevenen op ca 2050-2100 als de max die uit deze chips komt onder normale omstandigheden. Opvallend is dat Asus het geheugen niet naar 7000 MHz tikt zoals de Gigabyte en de Founders Edition kaarten, maar in de praktijk lijkt het weinig uit te maken gezien de Asus gemiddeld 2% sneller is dan de Gigabyte wat praktisch geheel overeenkomt met het verschil in core clock.

Of het door de aangepaste stroomvoorziening komt of dat deze RTX 2080 net een wat betere silicon kent valt te discussieren, dus al te veel gewicht hangen we er niet aan, maar toch merken we op dat onze Asus onder volle belasting ca 5 Watt zuiniger werkte, bij die iets hogere prestatie dus. Zoals vermeld zal gezien deze grafiek een degelijke 550 Watt PSU voor een stevige RTX 2080 build voldoen, met 650 Watt als een mooi uitgangspunt voor RTX 2080 Ti builds.

Nog indrukwekkender, in de stress test zien we de RTX 2080 uitkomen op 54 C en 37,5 dBA op 50 centimeter. 54 graden Celcius is als idle temp voor tig grafische chips niet eens opvallend en nu doet de op één na snelste chip dat onder full load? Dat is een hele dikke uitstekende prestatie van de nieuwe ROG koeler, al merken we ook op dat de vermoedelijk goedkopere Gigabyte het ook zeker niet slecht doet in vergelijking; goed nieuws voor RTX 2080 kopers ongeacht merk affiniteit.

Opvallend is dat de quiet mode eigenlijk niet zo interessant is in deze kaart. De temperaturen lopen dan op naar 66 Celcius en de geluidsproductie komt dan op exact gelijke hoogte met de Gigabyte kaart wat nauwelijks lager was dan de performance modus. Op zeer korte afstand is het verschil significant, maar op praktische afstand blijft er te weinig verschil over om die 12 graden goed te praten.

Helaas kunnen we de VRM temps e.d. nog niet inzien en gezien het formaatverschil in heatsink tussen Asus en Gigabyte lijkt het onvermijdelijk dat de Asus over de hele linie toch wat koeler is, maar het is feitelijk allemaal geneuzel in de marge want dit zijn objectief allemaal gewoon goede resultaten. Wel kunnen we zeggen dat de Asus koeler een groter potentieel heeft, want voeren we de geluidsproductie op naar 37,5 en 40 dBA op beide, dan zien we de Asus ook wel duidelijke voorsprong behouden. Voor de RTX 2080 maakt het niet veel uit, maar het wekt de suggestie dat op de 100 W zwaardere RTX 2080 Ti de extra capaciteit wel eens significant verschil zou kunnen maken.

Wat die Ti betreft, helaas kunnen we daar nog niet vergelijken, maar met een 100 Watt hoger verbruik dan de RTX 2080 vind ik 62 graden Celcius met 40,1 dBA echt een prachtig resultaat. In tegenstelling tot de RTX 2080 zal je die normaliter dus wel een beetje kunnen horen onder load, maar 62 graden?? En 40 dBA op een halve meter in-game ga je in de praktijk toch niets van merken met een beetje geluid erbij plus dit is de snelste grafische kaart op de markt momenteel. Dat is echt een friggin awesome resultaat!

Voor de RTX 2080 Ti kan de quiet modus wel een overweging zijn, want hier zakt de geluidsproductie wel significant in tot het punt waar je je op een metertje al af begint te vragen of je GPU wel onder load staat. Ook hier is de temp delta best fors, maar 75 C is an sich geen gekke temperatuur voor de echt stilte freaks onder ons. Ik blijf erbij dat de Performance modus het meest redelijke is dit jaar, zeker gezien die standaard modus al iets terughoudender is met het geluid dan vorig jaar, maar de extra keuze kan zeker geen kwaad.

Overclocken gaan we nog op terugkomen zodra we wat meer Turing chips onder handen hebben genomen. Wel merken we vast op dat de voltages niet aan te passen zijn, dat de prestaties met een verhoging van de power limiet iets toenemen, en dat snelheden tussen de 2050-2100 nu een uitgangspunt lijken. Zodra we meer samples hebben getest en meer over Nvidia scanner weten komen we daar in een los stukje op terug.

Goed resultaat met RTX was te verwachten gezien Asus de laatste jaren al hoge ogen gooit met hun designs, maar we moeten ze toch echt weer credit geven voor een design dat er fantastisch uit ziet, extreem efficiënt is, en tegelijkertijd meer dan ooit echt een prachtige balans weet te vinden tussen koeling en geluidsproductie. Traditioneel was Asus wat meer van de koeling en mocht het een beetje hoorbaar zijn, maar dit jaar kan ik echt geen kwaad woord over de tuning zeggen -en- hebben ze nog een quiet modus toegevoegd voor mensen voor wie ‘stil’ nog niet stil genoeg is. Daarbij is de overclock direct uit de doos uitstekend, is de constructie verstevigd, is de heatsink verder gegroeid, zien we wat kleine details zoals het zwart gespoten bracket achterop, kent de RTX 2080 de optie om twee case fans aan te sturen op basis van GPU temp (Ti niet!) en kan ik het nu al niet helpen om dit toch de visueel meest begeerlijke koeler te noemen.

Asus heeft ook nog de gouden troef in handen voor liefhebbers van RGB syncen, iets waar MSI en Gigabyte (samen de drie grootste GPU verkopers in Nederland) structureel toch punten laten liggen (of MSI moet deze generatie dat opeens opgelost hebben, one can hope). Aura Sync is zeker niet perfect en heeft af en toe ook nog kuurtjes, maar werkt aanzienlijk beter dan de rest wat ook de reden is dat we (m.i. iets te) vaak Asus combinaties gebruiken in onze case reviews. RGB-haters kunnen ook feest vieren, want een LED-off switch zonder sofware installatie is natuurlijk menig geek’s droom.

Laten ze punten liggen? Inhoudelijk zeker niet, het zijn prachtige kaarten, al zal je even moeten checken of deze bijna 3 slot dikke, ca 30 cm lange en ca 15 centimeter hoge constructie wel in jouw case past. De enige uitdaging lijkt daarmee een voor Asus bekende uitdaging te worden: de prijs. Op dit moment weten we nog niet wat die gaan doen, maar ROG Strix GPU’s waren traditioneel niet goedkoop en we mogen er dan stiekem wel een beetje vanuit gaan dat dat ze dit jaar opeens heel goedkoop gaan zijn, zeker gezien er eigenlijk niets te klagen is. Zodra we meer kaarten testen de komende weken zullen we moeten beoordelen in hoeverre zo’n meerprijs objectief te verdedigen is, zeker aan de (zuinigere) RTX 2080 kant waar we al minimaal al één capabel alternatief zien die niet ver van de prestaties van de Asus zit waardoor ze het niet -te- gek moet maken met hun price premiums. Of, nog beter, zou zijn dat ze hun inmiddels bekende claims over de beste kwaliteit producten dankzij betere productieprocessen en onderdelen met iets tastbaarders onderbouwen, bijvoorbeeld door ook een jaar extra garantie aan te bieden? Zeker nu met vaste voltages moet dat toch haalbaar zijn zou je denken.

Kan je echter niet wachten en vraag je ons of de Asus ROG Strix RTX kaarten gewoon weer heel erg goed zijn? Los van wat we nog meer gaan zien de komende weken staat niet ter discussie dat deze ROG Strix versies inhoudelijk de lat heel, heel erg hoog leggen voor eventuele concurrenten.

Update: Inmiddels zien we wat preorder prijzen. Price premium lijkt fors. Als de ROG RTX 2080 Ti stand houdt ten opzichte van de concurrentie kunnen we daar wat bij voorstellen als absoluut topmodel GPU. Maar met 1049 euro komt de ROG RTX 2080 wel heel dicht bij de prijzen van de (veel snellere) RTX 2080 Ti en ik kan mij lastig voorstellen dat iemand die bereid is al 1000 euro of meer af te tikken dan niet voor de echte top unit gaat, terwijl redelijke GTX 1080 Ti's honderden euro's meer kosten. Damn.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Nog enkele vergrotingen, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/ASUSRTX1/x1t.jpg https://www.techtesters.eu/pic/ASUSRTX1/x2t.jpghttps://www.techtesters.eu/pic/ASUSRTX1/x3t.jpg https://www.techtesters.eu/pic/ASUSRTX1/x4t.jpg

Tijd over? Hier vind je nog enkele andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Oh, en een afsluitertje voor de peel fetishisten onder ons ;)

Heb jij ook een Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming?

Iedereen kan natuurlijk zijn eigen oordeel vellen, maar voor 50% duurder dan een GTX1080TI en vooralsnog zo goed als identieke prestaties, zou hij voor mij persoonlijk niet voorbij de 3 sterren, of hooguit 4 sterren gaan.
Hangt er vanaf of je de sterren puur op het product toepast of de vraag of het product op een bepaald punt in tijd een goede aanschaf is. De tekst en samenvatting / pluspunten-minpunten geven volgens mij de nodige nuance op het feit dat dit inhoudelijk een uitstekend product met een uitstekende koeloplossing is, maar dat er op dit moment wel wat overwegingen zijn.

Deze review zal mogelijk twee jaar relevant zijn, dan ga ik niet te veel (praktisch niet) hangen op wat pre-order prijzen nog voordat er enige duidelijkheid is over wat je er (ook op korte termijn) echt voor zal betalen. Dat laatste sprongetje naar 'is dit inhoudelijk xx rated product op dit moment ook een goede koop voor mij" kan ik niet eenzijdig maken binnen de review zelf (wel in reacties bijv).

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 september 2018 21:05]

Super review. ik twijfel nu enorm tussen de 1080ti of de 2080 RTX. omdat dit nog de eerste RTX is, weet ik het niet zeker of ik het wel moet doen of niet, vooral voor het prijs verschil tussen de 1080ti en de 2080 RTX. of het wel waard is.

THanks for the review and info!
Cheers / graag gedaan :)

Ik vind het ook een lastige keuze. Net als ik altijd i7's heb gekocht ondanks dat achteraf een i5 soms best een prima besparing was geweest heb ik er nooit spijt van gehad om wat extra potentie in huis te halen, zelfs met meerprijs, iets wat er in de praktijk vaker dan niet ook wel uit kwam. Zeker in dit geval lijkt dat toch onvermijdelijk en is de vraag niet 'of' we mooiere dingen met RTX gaan zien, maar eerder hoeveel mooier en in hoeveel games etc. Daarbij zie je in andere reviews met wat meer Vulkan benches dat RTX daar ook uitloopt, naarmate nieuwere APIs goed gebruikt worden zal het toch nog wat uitlopen.

Of je er een 1049 euro preorder voor pakt tov een 700 euro 1080 Ti? I dont know. Ik neig dan zelf eerder naar de RTX 2080 Ti in de wetenschap dat die voorlopig toch echt op zeer eenzame hoogte gaat staan.
Zelfde heb ik gedaan met de i7. i5 zou voldoende zijn geweest voor gaming. Maar merk toch dat ik veel multitask.

Helaas geen 1049 klaar staan voor de 2080ti :D is best een flink bedrag tegenover 700, maar je hebt wel geljik. 2080ti is dan ook gelijk klaar voor de komende jaren.

Nogmaals bedankt!
Die €1049 is voor de Strix 2080.
Wil niet weten wat de 2080ti nu bij launch gaat kosten :/
Indeed. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat die prijzen straks wat anders komen te liggen. Anders denk ik dat de RTX 2080 variant het erg lastig krijgt. Dat iemand die een 2080 Ti wil makkelijker bijtikt voor een ultieme uitvoering snap ik prima, maar 2080's die 2080 Ti's benaderen?
Volgends mij onderbreken de resultaten voor Far Cry!
Ah je bent mij net voor. Verder mooie review, beest van een kaart.Veel en veel te duur echter. Houd het wel bij m'n 1080.
Cheers! En idd, beest van een ding, maar het middensegment (incl 1080 rond de 500) moet nog een beetje in beweging gaan komen....
mooie review, heb zelf een Asus ROG Strix 1080 Ti 011G, en ik vraag me alleen af waarom Asus blijft vasthouden aan de hele 2 Display port + 2 HDMI.

Ben ik de enige die dit echt een foute keuze vind? Displayport kan veel makkelijker hogere resoluties aan hogere FPS op een scherm krijgen dan HDMI... Voor een triple display setup van 2560*1440 boven de 60 Hz, kan je met deze kaart dus niets doen, tenzij het scherm HDMI2.0 heeft, wat enkel op de nieuwere modellen is (mijn asus rog pg279q bijvoorbeeld heeft 1.4 en kan dus jammer genoeg max 2560*1440*60 erdoor krijgen).

Gemiste kans om hier gewoon 3 display ports op te zetten, kon ik perfect 3* 2560*1440*144 draaien :( Nu heb ik een dual card setup nodig
Ze volgen daar gewoon Nvidia zo te zien, ik vraag mij ook af wat de fascinatie is met 2x HDMI out.

Zullen ongetwijfeld nog wat kaartjes komen met 3x DP, ik heb ze enkel nog niet gezien.

Und thanks :D
2 HDMI aansluitingen zijn in mijn geval erg handig voor het aansluiten van de Oculus Rift voor de sitting setup in mijn gamehok en de verlengkabel die door de muur naar de naastgelegen kamer loopt waar mijn room setup (standing) staat.

Kan ongetwijfeld ook met verloopstukjes/kabeltjes maar vooral in combinatie met de HDMI verlengkabel loop ik dan tegen de grens van wat er mogelijk is op.
Dat was inderdaad de oorspronkelijke gedachte erachter meen ik, maar daar hebben we nu ook weer USB Type-C voor? :D
Ik ben erg benieuwd naar wat er met die nieuwe HMD aansluiting (is dat USB type-C?) mogelijk wordt.
Daarnaast vrees ik dat een HMD met zo'n nieuwe aansluiting zowel technisch als financieel nog even niet binnen bereik is.
Volgen ze daar Nvidia in? Was net door de hardwarecanucks van de RTX 2080 Ti aan het gaan, daar is het wel 3x DP en maar 1 HDMI, ik heb de indruk dat Asus met hun Rog Strix een van de weinigen is die het op deze manier doet.

Waarom, dat is een andere vraag..
Je hebt gelijk, ik had zowel de FE als de Gigabyte voor mijn neus verkeerd bekeken (die op het bovenste stuk is daar ook DP). Vermoeidheid ofzo ;)

Waarom is een vraag die ik hen gewoon ga stellen, dat lijkt mij het makkelijkst :D:D
Wat een kaart :D en wat een gave review wederom +3 _/-\o_
Thanks dude :D

En mooi kaartje he, lijkt je Vega opeens een mid-range dingetje.
Wat een beest van een kaart! Op deze review zat ik te wachten :) _/-\o_
Kijken kijken niet kopen :P Athans voorlopig niet nodig :)
Ik geniet altijd van je reviews. Maar dat extra peel-off filmpje deed het 'em voor mij :9~ :X
Ja he, volgens mij de enige reden dat ze die folie erop doen tegenwoordig xD

Heb ook een foto van de RTX delivery van toegevoegd aan het begin ;)
Top review!
Heerlijk leesvoer op de vroege ochtend ;-)

Misschien lees ik het verkeerd maar zou de zin
"Op een halve centimeter offset van de koeler is het echter bijna onmogelijk om de RTX 2080 en RTX 2080 Ti van elkaar te onderscheiden, hou er alleen rekening mee dat je 30 centimeter nodig hebt voor de 2080, en 30,5 voor de RTX 2080 Ti."
niet moeten zijn
"Op een halve centimeter offset van de koeler na is het echter bijna onmogelijk om de RTX 2080 en RTX 2080 Ti van elkaar te onderscheiden, hou er alleen rekening mee dat je 30 centimeter nodig hebt voor de 2080, en 30,5 voor de RTX 2080 Ti."?

Moet eerste kop koffie nog halen, dus wellicht mis ik de juiste context van de zin...

[Reactie gewijzigd door Leader98 op 20 september 2018 09:57]

Dank! En die zin mist inderdaad een eindredacteur :D Je hebt gelijk en ik ga die even fixxen.

Doe mij ook maar een dubbele espresso dan.
Staan nog wel meer typo's en taalfoutjes in!
Lees ik het goed dat de 1080ti in de meeste benchmarks net iets beter is dan de 2080?
Zolang er geen gebruik gemaakt word van RT neem ik aan tenminste.
Ik moet even een lijstje toevoegen met exact welke kaart/settings zijn gebruikt. Het is nml een factory OC setting voor elke GPU (incl de nieuwe kaarten) omdat dat simpelweg het meest realistische is (verhouding 3rd party vs FE in de praktijk).

De 1080 Ti is praktisch gelijkwaardig aan de RTX 2080 in DX11, RTX 2080 zal wat uitlopen in DX12/Vulkan en vermoedelijk meer in de nabije toekomst met het oog op drivers, optimalisaties etc.