Ubuntu Desktop Edition Review

Niosus 24 maart 2010, laatste update op 24 maart 2010, 1.625 views

Ubuntu Desktop Edition

Pluspunten

• Stabiel en snel
  • Standaard redelijk veel programma's
  • Gratis
  • Mooier dan vroeger
  • veel gebruiksvriendelijker

Minpunten

• weinig games
  • veel programma's zijn er niet op beschikbaar
  • af en toe nog bugs
  • problemen met ATi drivers

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4

C2Q Q8400 @ 2.66Ghz
4GB RAM
Radeon HD 4870

Installatie

Ik heb de 64bits image gedownload van de officiele site en gebrand op een dvd. Om nog iets te kunnen doen tijdens de installatie heb ik de dvd geboot in live modus, dit duurde ongeveer 2 minuten. Eenmaal de installer gestart is merk je hier heel weinig verschil met zijn voorgangers. Dat moest trouwens ook niet, hij is kort maar toch volledig (taal, tijd, keyboard layout, installatie partitie en account setup). Vanaf een DVD installeren gaat snel! op 7 minuten stond Ubuntu er op. Wat opvalt is dat tijdens het eigenlijke installeren er een soort van slideshow is die de nieuwe en sterke punten van Ubuntu uitlegt, het ziet er allemaal heel netjes uit met animaties en mooie icoontjes.

Eerste keer opstarten

Zoals gewend heeft Ubuntu GRUB geïnstalleerd en vanzelf een verwijzing naar de windows boot loader gemaakt die er al op stond. Het is de nieuwe GRUB 1.98 die er lichtjes anders uit ziet dan de vorige versie, maar op zich niets speciaal.

Het booten verloopt spijtig genoeg niet flikkerloos maar is wel razendsnel, op 15-18 seconden staat je bureaublad klaar. Ze hebben weer de opstart graphics veranderd: Dit keer heb je Ubuntu in tekst (niet het gebruikelijke lettertype) met daaronder 5 oranje bolletjes die wit worden tijdens het opstarten. Bij mij gaat het opstarten echter zo snel dat ik maar af en toe de bolletjes van kleur zie veranderen, ze staan er echt maar luttele seconden.

Eenmaal op het bureaublad zie je het nieuwe donkerpaarse bureaublad. Samen met de nieuwe donkergrijze skin heeft het wel iets. Ook staan er open source Ati drivers mee op je PC, dus zonder dat ik drivers moest installeren werkte de eyecandy.

Op het moment van schrijven is het niet aan te raden om naar de closed source drivers van ATi over te stappen, ze ondersteunen namelijk de X.org niet die bij ubuntu zit en starten dus niet!

Installeren van extra software

Het nieuwe Ubuntu Software Center is een echte verbetering. Is de perfecte mengeling tussen het oude add/remove software en de synaptic package manager. Je kan er veel meer op vinden dan vroeger: Bv. De WINE beta versie, drivers, themas en zelfs DOS emulators! Ook is het overzicht verbeterd en is installeren zo simpel als op "Install" drukken, en verwijderen zo simpel als -je kan het al raden- "Uninstall" drukken. Hij installeert ze automatisch in de achtergrond zodat je kan blijven voortzoeken naar leuke programma's.
Wat ook handig is dat elk programma dat je op die manier installeert vanzelf up to date blijft, wat wel zeer handig is voor software zoals WINE of AdblockPlus.

Je kan ook de Adobe Reader 9 en Flash Player 10 vinden bij Canonical Partners. Helaas lijkt het er op dat Adobe 64 bit systemen niet graag ondersteunt, hopelijk hebben ze wel 64bit versies tegen de release. Er zit gelukkig al een pdf reader standaard ingebouwd, en Flash 10 is aan de praat te krijgen door een bestandje naar de "plugins" map van firefox te slepen.

Maar dit is natuurlijk niet de enige manier om programma's te installeren, je kan ook nieuwe spullen installeren via een .deb bestand (die ook vanzelf up to date blijven). Wat echter nieuw is is de apturl: Dit is in feite een soort van hyperlink waarmee je vanaf sites pakketten kan installeren, maar dan op een veilige manier. Omdat de apturl slechts naar een pakket verwijst in de repositories van synaptic is het een veilige manier om software te installeren van websites.

Ubuntu heeft standaard enkel Opensource code. Dat is natuurlijk niet handig als je naar een MP3 wilt luisteren of een HD bestand afspelen. Gelukkig gaat hij vanzelf op zoek naar codecs voor bestanden die hij niet standaard kan afspelen. Kwestie van op "Install" te drukken wanneer hij ze gevonden heeft en de rest gaat automatisch.

Megeleverde software

Ubuntu komt met een hele hoop software. Sommige beschouwen het daarom ook als bloated. Gelukkig zijn een hele hoop van die programma's volwaardige alternatieven voor hun Windows tegenhanger (Ik kan met niet uitspreken over Mac OS omdat ik hier geen ervaring mee heb).
Voor internet hebben we natuurlijk firefox, maar je kan kiezen om die te vervangen door eender welke andere browser.
Als Office programma is er OpenOffice.Org 3.2
Empathy als all-in-one IM client die zowat alles ondersteunt.
F-Spot Photo manager als foto manager (duh?)
Voor de rest zijn er nog een hele hoop programma's, ik som er even enkele op: DVD/CD Creator, Disk Usage Analyzer, Tomboy Notes, Remote Desktop Viewer, Transmission BitTorrent, Evolution Mail & Calendar, Brasero Disk Burner, Movie Player, Piviti Video Editor, Rythmbox Music Player.

Wat zeer handig is dat de standaard programma's zeer nauw met elkaar samenwerken. Ze slaan hun wachtwoorden op in een master keyring en gaan mooi gegroepeerd staan in de dropdown menu's rechts boven. Ubuntu One en je IM status staan in de dropdown menu bij je naam; Chat, mail, contacts en Broadcast (social networking etc...) staan ook samen in één menu. En in de kalender zullen vanzelf al je afspraken komen te staan.

Performance en Stabiliteit
Kwa perfomance zit het zeker goed op mijn PC, alles reageert vlot en het hele systeem voelt "snappy". Ook is het zeer stabiel om een beta te zijn. Af en toe loopt er eens een programma vast maar op geen enkel moment wordt het hele systeem traag. Moest ik in de komende dagen/weken nieuwe problemen ondervinden zal ik deze review updaten

Uiterlijk
Het uiterlijk heeft zoals je waarschijnlijk al weet een revamp gekregen. Persoonlijk vind ik het geslaagd. De nieuwe layout van de knoppen is wennen, maar is met een programma zoals Emerald in luttele seconden veranderd, dus dit is geen reden van klagen voor tweakers. De skin is voor de eerste keer stijlvol: Alle icoontjes zijn vernieuwd, mooie 3d effecten op knoppen, afgeronde randen,titelbalken zijn lichtjes doorzichtig, goede kleurencombinaties en de standaard compiz instellingen geven alles nog een mooie touch door de animaties. Ze zijn hun belofte nagekomen. Ik zou zeggen: kijk eens naar de screenshots, dan zal je wel zien wat ik bedoel.

Persoonlijke Mening
Als je Windows en Ubuntu met elkaar gaat vergelijken beginnen de verschillen redelijk klein te worden. Voor 85% van de mensen is Ubuntu op dit moment meer dan genoeg om alles gedaan te krijgen, en misschien zelfs simpeler dan Windows. Ik heb de terminal nog geen enkele keer moeten open doen voor iets wat Joe Average zou willen doen, en elk stukje software dat er op staat is ofwel van een .deb bestand of rechtstreeks vanuit het Software Center. Op dit moment is het zelfs simpeler om spullen te installeren, vaak moet je slechts 1 of 2 keer klikken en je wachtwoord ingeven om de installatie te starten. Spijtig genoeg zijn er nog steeds niet zo veel (nieuwe) games voor Linux, en WINE is toch niet optimaal. Maar als Valve binnenkort de source engine naar OpenGL port denk ik dat ik voor Team Fortress etc te spelen toch mijn Ubuntu ga gebruiken. Overall: Een zéér goed OS dat zeker niet achter loopt, buiten games en professionele apps zijn er weinig redenen om het niet te gebruiken.

~[Review is nog niet volledig af, ik ga in de komende dagen hem nog wat dieper uitwerken]

Heb jij ook een Ubuntu Desktop Edition?

Ga daar maar niet vanuit. Win32 is nu eenmaal het primaire platform waar Adobe voor ontwikkeld. Linux-releases, Mac-releases en releases voor 64-bit systemen zijn altijd al een ramp geweest bij die prutsers. De bèta (of alpha of pre-alpha of wat de status dan ook is) voor de 64-bit Flash player is volgens mij al bijna 2 jaar oud en ik vraag me af wanneer die final eindelijk eens een keer uit gaat komen, maar ik denk dat dat nog wel een tijdje gaat duren.

Als Windows 8 niet meer als 32-bit uitkomt, zullen ze wel binnen no-time een 64-bits versie voor Windows klaar hebben, maar wij zitten al jaren te wachten.

[/QUOTE]je kan ook nieuwe spullen installeren via een .deb bestand (die ook vanzelf up to date blijven).[/QUOTE]

Dat hangt van de maker van de .deb af. Google Chrome is als .deb te downloaden en Google heeft ervoor gezorgd dat Google Chrome zichzelf update met behulp van de Update-manager die in Ubuntu is ingebouwd. VirtualBox is ook als .deb vanaf de officiële website te downloaden, maar deze houdt zichzelf niet up-to-date. VirtualBox controleert zelf op updates bij het opstarten en geeft dan een melding dat er een update beschikbaar is, waarna je de nieuwe .deb zelf moet downloaden en installeren.
Kan je in dit software center nog steeds niet je software aanvinken die je allemaal wilt hebben zoals vroeger kon? Zoals het in de laatste ubuntu zit vind ik het niet heel erg handig om per programma eerst op install te drukken. Verder: goede review en ben wederom benieuwd naar de final release. Heb ubuntu op al mijn systemen naar tevredenheid draaien, van netbook (EEE701) tot mijn desktop (AMD X3 720) en het draait allemaal perfect.
Je moet niet meer aanvinken. Ieder programma heeft zijn eigen install knop, dus je klikt 1 keer en het begint met downloaden.
Lekker handig als je 10 programma's wilt installeren. Of, zoals mij overkwam, wat oude rommel die toch niet gebruikt werd opruimen.

De volgende keer toch maar weer CLI!
Voor een geavanceerde gebruiker is CLI misschien handiger, maar dan begint iedereen weer te klagen dat het te ingewikkeld is voor simpele taken. CLI zit er nog steeds in, dus gebruik dat als je wilt. Maar voor de normale gebruik is dit echt wel as good as it gets
Nette review, alleen slaan de negatieve eigenschappen 'weinig games' en 'veel programma's zijn er niet op beschikbaar' niet op Ubuntu maar meer op Linux in het algemeen en zijn daarom in dit geval irrelevant. Dat zou hetzelde zijn als bij een review van Windows 7 als negatieve eigenschap vermelden dat het standaard geen ext4 ondersteund.

Ook de problemen met ATI drivers zie ik niet als een probleem want je zegt dat alles prima werkt met de open source driver, bovendien is het beta en ligt het aan ATI dat er nog geen driver voor is en is hun driver ook nog eens proprietary software.

Maar verder zeer nette review, mooie screenshots. Die software manager ziet er erg gelikt uit idd. Dat begint de goede kant uit te gaan maar het mag van mij nog veel sneller gaan, het is nog lang niet zo gebruikersvriendelijk en lekker werken als onder Windows XP of Windows 7. Als ik bijv. in Nautilus werk erger ik mezelf dood, dan open ik liever een bash shell.
Mwah, je bezwaar mbt vermelden 'geen games' is imho alleen geldig als je linux met linux zou vergelijken. Deze review is echter voor mensen die nu op windows werken ook potentieel interessant. Als iemand nooit op een linux distro heeft gewerkt kan de gebrekkige software-keuze nog wel eens verrassen.
Goed review hoor, ziet er wel netjes en overzichtelijk uit,
inhoudelijk vertel je de leek ook wel iets nieuws. ;)
Maar een product review op Ubuntu Linux, vanuit een Beta jasje???
Nou dat ben ik hier niet gewend...,
maar daar hebben we de Meuktracker toch voor? :?

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 25 maart 2010 11:35]

Is nu in beta, ik kan de review nog aanpassen als de volledige versie uit is hé :)
Als je er ervaring mee hebt ben ik wel benieuwd naar je vergelijking met andere linux distributies. Voor- en nadelen.
Ubuntu is natuurlijk niet de enige, wel een grote natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 25 maart 2010 18:05]

Heel veel van de tekortkomingen kan je snel oplossen met ubuntu-tweak: