1 review

Ubiquiti airCube AC

Specificaties Access Point, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti airCube AC Review

Atrejoe 12 september 2018, laatste update op 13 september 2018, 1.128 views Product gekocht

Ubiquiti airCube AC

Eenvoudig te installeren accesspoint met een bescheiden uiterlijk.

Pluspunten

• Switch met 3 beschikbare 1GB Ethernetpoorten
  • Voeding bedraad
  • Eenvoudig
  • Bescheiden uiterlijk

Minpunten

• (nog geen) gastennetwerk

Beheerbaarheid Score: 4
Ik zocht een bescheiden accesspoint zonder poespas, maar met ethernetpoorten.

Dit accesspoint is weggewerkt op een plek waar ik mogelijk nog andere bedrade apparaten (Raspberry PI, game console) wil aansluiten.

Daarnaast zie je dat veel accesspoints direct in een stopcontact dienen te worden aangesloten, ik heb er liever een draad bij om wat ruimte over te houden.

Installatie was een eitje,de verlichting was eenvoudig uit te zetten.
In de handleiding adviseren ze je een bijbehorende app te downloaden, maar nadat je hem hebt aangesloten en het via DHCP toegekende de ip-adres opgesnord hebt ben je er via de web-ui ook zo mee klaar.

Let op: het wachtwoord staat op de onderkant, de standaard username is 'ubnt', wat ik nergens vermeld zag staan.

De web-ui ziet er verzorgd uit, heeft een responsive dashboard met recente statistieken. Ik werd tijdens de installatie geattendeerd op nieuwe firmware en voor de avontuurlijken is er ook de optie je te abonneren op beta firmware.

Over het bereik kan ik nog niet goed wat zeggen, ik hem hem niet heel gunstig geplaatst, in de holte van een constructie stalen I-profiel :), maar wel in een deel van het huis waar ik voorheen slecht bereik had. Dáár doet hij het prima, maar het bereik buiten huis heb ik nog niet goed kunnen beoordelen.

Naar ik begrijp komt er in een toekomstige firmware een optie voor een gastennetwerk, maar dit mist nu dus nog.

Heb jij ook een Ubiquiti airCube AC?

Nette review.

Online lees ik dat in de beta wel een optie voor gastnetwerk zit. Klopt dat?

Dankjewel,

TLDR: Nee

In je genoemde forum post zie ik alleen support voor beta firmware genoemd, niet zozeer dat er een gastennetwerk in een beta firmware bestaat..

Ik heb ingesteld dat het accesspoint kijkt of er beta firmware beschikbaar is, maar deze is nog niet gemeld.

Hier zie ik alleen gereleasede firmwares:

En in het laatste changelog wordt er ook niet gemeld:
Hey,

Vraagje: Heb je deze nog en heb je al geprobeerd om te bridgen met meerdere aircubes?
Nope, ik heb maar één aircube als accesspoint.
Ben er ondertussen achter dat je via bridge mode de andere aircubes in repeater mode kunt zetten. Prima voor mijn doeleinden :) Vind dit een zeer mooi apparaat en wil geen unifi systemen.
Dat is bij mij ook wel een issue. Heel veel stopcontacten zitten achter een kast en die kast wil je zo dicht mogelijk tegen de muur, niet 10-15cm er vanaf.
Het is het eerste bezwaar tegen de Fritz! 1750 International. Het tweede is, na een update, de energiespaarstand waar hij de verbinding verbreekt met via 2.4Ghz aangesloten apparatuur zoals een hifi-versterker, printer e.d.

Die Fritz! heeft dan ook nog een repeater-functie maar is nog heilig vergeleken met de dingen die ze overal aanbieden, van dedicated ict-winkels, algemene electronicaboeren zoals bcc en de maak-me-gek-markt tot Aldi en Action. Die apparaten zijn meestal in de eerste plaats repeater en kunnen vaak niet eens als Access point gebruikt worden.

Deze kun je dus gewoon ergens neerzetten en het prijsverschil is verwaarloosbaar.