1 review

Huawei MateBook X Pro 53010BVV - Reviews

Specificaties 13,9" • 3000x2000 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Huawei MateBook X Pro 53010BVV Review

Frenz64 12 september 2018, laatste update op 15 september 2018, 4.221 views Product gekocht

Huawei MateBook X Pro 53010BVV

Na ruim 4 jaar met m'n Acer Aspire V7-482PG ging ik op zoek naar een Ultrabook waarbij gewicht en scherm prioriteit hadden, toen kwam ik deze Huawei tegen. De goede reviews, het scherm, maar ook het uiterlijk deden me overtuigen de stap te wagen een laptop via Amerika te bestellen.

Pluspunten

• Scherm
  • Scherm (serieus)
  • Bouwkwaliteit
  • Toetsenbord
  • Snelheid
  • Prijs/waarde verhouding

Minpunten

• Scherm niet volledig omklapbaar
  • Huawei nog onbekend in laptopland
  • Leverbaarheid

Voorwoord

Dit wordt een gebruikersreview, dat zijn ze allemaal zul je denken, maar ik bedoel dat ik geen uitgebreide specs ga beschrijven, geen benchmarks ga draaien danwel met een FLIR de warmtebeelden ga posten. Wat ik wel ga doen is wat uitgebreider mijn aankoopproces beschrijven en hoe ik het werken met deze laptop ervaar.
Ik kom van een Acer Aspire V7-482PG, grappig om je eigen review terug te lezen en 4 jaar is redelijk lang voor een laptop die stevig werd gebruikt. Niet geheel probleemloos, maar BSOD's had ik hoogst zelden en alleen sommige toetsen werden slechter. Dus mijn eigen vraagteken in de review over de levensduur kan ik positief beantwoorden (hij gaat nu door naar m'n zoon). Wat wel een probleem werd, was dat de verbinding tussen scherm en base begon te haperen, eerst verloor het scherm soms z'n touchvermogen, daarna begon hij te knipperen en moest ik hem telkens bewegen. Het wordt alleen pas langzaamaan slechter, wat me tijd gaf goed te oriënteren op de opvolger.

Hoe kwam ik tot de keuze

Ik fiets veel, naar m'n werk, naar klanten, alles binnen de ca. 30 km doe ik graag fietsend met een laptoptas op m'n rug. Gewicht is dus relevant, de Acer was geen lichtgewicht met z'n 2 kilo, dat was:
Eis 1: Gewicht onder de 1,5 kg.
Dan kom je in Ultrabook of Thin & Light contreien, de Acer voldeed daar toen ook aan, maar het gewicht van het aanbod is sindsdien gedaald en er zijn niet meer zulke scherpe scheidslijnen tussen de categorieën.
Het scherm is een wezenlijk onderdeel van een laptop en daarmee komen we op :
Eis 2: 13,3"-14", liefst beter dan 1080p met dunne schermranden én touchscreen. Toen het touchscreen van de Acer het niet meer (goed) deed, miste ik het toch wel. Maar veel belangrijker was een mooi scherm. XPS13 hoor ik je al denken, maar daar durfde ik niet aan vanwege de vele coil whine verhalen, bovendien schiet die al snel het budget te boven van ¤1200-1400. Dat brengt ons bij de derde bepalende factor:
Eis 3: De vormgeving, de looks. Voor een apparaat waarmee je toch veel tijd doorbrengt vind ik het belangrijk dat ik 'm mooi vind. Subjectiever bestaat niet, maar ook al was er laptop die aan alle criteria voldeen en ook nog eens spotgoedkoop zou zijn, in mijn rugzak zou die niet komen. Nog één criterium nam ik mee, maar die was minder hard:
'Eis 4': 360º-scherm. Op m'n werk hebben we een Lenovo Yoga 520 en hoewel die wat zwaar is, zag ik mezelf wel media consumeren op de bank in tablet modus. Ook de 'tent' modus kan bij klanten wel handig zijn als je ze wat wil laten zien.

Het zal je misschien opvallen dat ik geen i9 of 1080 in SLi in m'n laptop eis. De Acer had een gpu (GT750M), vond ik destijds een meerwaarde voor wat video werk, maar daar heb ik niets mee gedaan. Blijft huis-tuin en keukengebruik over, zakelijk weliswaar dan, dus PP, wat zwaarder Excelwerk, dan heb je het wel gehad. Vooruit, nog ééntje:
Eis 5: minimaal i5 8th gen (30% meer performance moet je niet laten liggen uiteraard).

Goed, op naar Pricewatch en na wat zoek en spitwerk kwam ik tot de volgende kandidaten:
1. HP Spectre 360 (gewoon goed, 1,3kg)
2. Lenovo Yoga 920 (warm/throttle/niet meer te krijgen)
3 Acer Swift 5 (nog géén kilo!)
4. Lenovo Yoga 730 (throttle)
5. Lenovo Thinkpad X360 Yoga (te warm)

De opmerkingen erachter stonden in keep lijstje waar ik de rangorde in bijhield. Feitelijk had ik al besloten dat het de Spectre zou gaan worden, niet in het minst omdat ik die ook erg fraai vind. Alleen toen kwam ik in het laptop forum een topic tegen over een Huawei. Huh? Een Huawei laptop? Ben me maar eens gaan inlezen en verdiepen, aangezien de posters nogal enthousiast waren in hun commentaren over deze laptop. Reviews gelezen, The Verge met name, maar neem de moeite zelf even te googlen, de ene recensie is nog positiever dan de andere.

Huawei?

Het vorige kopje geeft nog geen definieve keuze (jawel, ik had de Spectre gekozen), maar omdat Huawei een nieuwkomer is, verdient het proces aandacht hoe ik uiteindelijk besloot voor deze laptop 'te gaan'.
Nadat ik me ingelezen had, was het me duidelijk dat het totaalpakket by far de beste keuze voor me was. Nou appeltje eitje, bestellen maar. Hmmm, nee dus, tot zeer recent waren Huawei laptops niet leverbaar in Nederland. In de USA wel, maar lees dit topic maar door. Je moet de MyUS route volgen, hem ophalen of mee laten nemen. Een ander optie is Aliexpress, maar die zijn serieus duurder dan de USA modellen. Huawei heeft er voor gekozen een agressieve strategie toe te passen om marktaandeel en bekendheid te winnen daar. Tja, wat nu. Ik schaf de laptop zakelijk aan, dus de BTW moet terugvorderbaar zijn. Ik besloot het over m'n vakantie te tillen. Als het bestellen dan nog steeds zo'n crime zou zijn, dan maar een Spectre, ook geen armoe. Maar ja die plaatjes met 91% screen ratio bleven me achtervolgen, met ook nog eens 2000x3000 pixels erin. Eenmaal terug van vakantie kwam het onverwacht positieve bericht: Huawei Nederland gaat ook laptops leveren! Maar al snel bleek dat dat gaat om de MateBook D en de i7 met MX150 & 512GB versie van de X Pro voor een whopping ¤1899! Ter vergelijk, in de USA mag je die voor $1499 meenemen. Gelukkig kwam via het topic, dank @pushnoi, het bericht dat je nu 'gewoon' via Amazon kon bestellen, de i5 die ik wilde wel te verstaan. 'Gewoon' tussen quotes omdat je natuurlijk wel een dingetje hebt als je aanspraak wilt maken op de garantie, die loopt via de USA dan. Maar goed, Huawei heeft een jarenlange traditie van betrouwbaarheid bij laptops dusss :+ .

Huawei!

De bestelling
Besloten te bestellen, betaald via een online creditcard voor uiteindelijk ¤1185 (incl. invoer/BTW, USA prijs $1049). Het leveren ging voorspoedig (wel via Prime besteld). Na 6 dagen belde de DHL man aan: Een miniem doosje in een hele grote Amazon doos met maar één armoedig stukje bubbeltjesplastic (maar dan met grote bubbels haha)

Als die de overtocht maar goed overleeft heeft, dacht ik nog, maar gelukkig kwam dit eruit:
De eerste indruk
De belangrijke eerste indruk, look & feel is absoluut premium. Stevig, prachtig afgewerkt (inderdaad een heel hoog MacBook Pro gehalte, de eerste en laatste keer dat ik die laptop noem, wat een dikke bezels heeftie, niet }> ).
Vervolgens mijn eigen indruk van het tobo. Je kan nog zoveel testen lezen, oordelen horen, wat de een prettig vindt, is voor een ander onacceptabel. Ik heb ooit een Thinkpad t430 heel snel weer verkocht, juist vanwege dat zo geroemde tobo, wat een herriebak. Het is naar de lezer toe ook niet fair om hem te vergelijken met m'n oude Acer, maar voor mij natuurlijk wel relevant: Veel duidelijkere klik, iets kortere travel, maar steviger. Voor mij een zeer prettig tobo en aangezien dat ik er aardig wat op weg moet gaan rammen ben ik blij dat hij bevalt (Je zal een MacB....oh nee, dat zou ik niet meer doen hè).
Voorbij de eerste indruk
Verder in de doos:
  • De Amerikaanse lader, ik heb nu een zwarte verloopstekker, een witte die ik ga verlijmen is onderweg.
  • De dongle: Kom daar eens een bij een willekeurig ander merk (sorry, kon het niet laten). Je beschikt daardoor over een HDMI, een VGA en een usb A poort (zit aan de andere kant), terwijl er nog een doorvoerpoort usb C op zit. Nice

Over poorten gesproken, de MateBook X Pro (MXP) heeft twee usb C poorten links,waarvan één thunderbolt en een usb A rechts (zit m'n Performance MX dongeltje in), een gewone 3,5mm jack aansluiting (menig telefoon mist 'm) completeert. De oplettende lezer constateert hier terecht dat er geen SD of micro SD kaartlezer aan boord is. Voor mij geen issue, SD kaartjes vallen wat mij betreft al in de categorie "floppy disks". Maar ik kan me voorstellen dat als je in de grafische industrie werkt en een DSLR hebt je sowieso vastzit aan Apple het een gemis kan zijn.

Werken met de MXP

Tobo nog even
Het tobo is al besproken en inmiddels heb ik er ruim een week ervaring mee: nog steeds prettig. Ik mis amper aanslagen en haal een (gevoelsmatige, niet gemeten) snelheid die ver boven de oude lag. Daar moest ik ook elke getypte regel nalezen op gemiste aanslagen. Uiteraard ontbreekt tobo verlichting niet en kent drie standen: uit, zacht en duidelijk. Miniem puntje van kritiek hier, zodra je stopt met typen, gaat de verlichting vrij snel uit (seconde of 6, 7) Een andere tweaker merkte dat ook op en wist het niet aan te passen (heb ik nog niet geprobeerd). Wat wel weer briljant werkt is de Windows Hello fingerprint reader in de powerknop. Aanzetten = inloggen, kan niet simpeler en werkt razendsnel.
Hét Scherm
Wel wil ik wat dieper ingaan op een van de belangrijkste, zoniet de belangrijkste reden voor de keuze voor deze MXP: het scherm, oordeel zelf:

Oké, in het donker zie je schermranden al helemaal niet meer, maar de kleurechtheid, het contrast is fraai. Met name het wit is vergeleken met het IPS scherm van m'n Acer (waar ik altijd best tevreden mee was) net als de oude OMO reclame: witter dan wit! Ofwel de Acer is grauw. Wat in de praktijk ook een prettige meevaller is, is de beeldratio van 2:3 (net als de Microsoft Surface familie). De extra ruimte op een webpagina, Word document of Excel is een bonus. Dat je bij media consumptie een zwarte balk erbij krijgt is niet erg storend. Toegegeven, full screen beeld is fraaier, er is 2:3 beeldmateriaal op YT en dat was wel spectaculair, 91% beeld! Over het touchgedeelte valt niet veel anders te vermelden dan het het z'n werk doet.
Het trackpad
Het trackpad is groot en glad met een fijne gevoeligheid, in het verleden had ik trackpads waarbij een muis ernaast een must was. Ik merk nu dat m'n veelgeprezen MX veelal werkloos naast m'n laptop bivakkeert. De grootte maakt dat je makkelijk het scherm van linksonder naar rechtsboven bestrijkt, maar dat er toch nog genoeg precisie overblijft. Als ik erg kritisch ben, dan is de linker- en rechterklik onderin niet helemaal up to par met de kwaliteitsbeleving van de rest. Het werkt en is prima, maar dat kan fijner 'voelen'.
De snelheid
De specs staan er niet bij, maar de combinatie i5 quadcore en NVME zorgt voor een snelle laptop. In mijn workflow heb ik nog geen hapering meegemaakt en en het lees en schrijfverschil met m'n SATA SSD uit m'n Acer is goed merkbaar (had ik een EVO 850 ingezet)

Het moge duidelijk zijn dat ik geen spijt heb van de beslissing een laptop uit de USA te halen, de Huawei MateBook X Pro maakt z'n online faam en reputatie meer dan waar wat mij betreft. Ik krijg de indruk dat Huawei een rondje langs de velden heeft gedaan en van alle goede aanbieders de minpunten heeft bekeken en die één voor één heeft geadresseerd. Tuurlijk krijgt Apple de credits voor het ontwerp (damn, noem ik ze toch nog een keer), maar dat zie ik eerder als een compliment aan het doordachte design. Overigens is het wel een synthese tussen de Pro en de Air en een hele geslaagde ook.
Oké, aan één eis voldoet hij niet, het scherm kan niet 360º rond, maar hey, het leven bestaat uit concessies en deze heb ik graag gemaakt.

Tot slot: drie minpunten en toch 5 sterren? Tja, die 5 sterren gelden voor mij, ik kan niet inschatten wat anderen vinden van het risico van een onbekend (qua laptops) merk dat lastig leverbaar is. Ik heb het goed overwogen en voor mij was het geen big deal. Daarnaast doe ik deze prachtige laptop tekort als ik een volle ster aftrek voor het feit dat hij niet volledig omklapbaar is.

Nu maar hopen dat hij heel blijft.

Naschrift:

Hoe groot is een 14" laptop met minimale bezels? vraagt user @Musta zich af. Aangezien hij zelf ook een 14"Acer heeft, vroeg hij me die twee te vergelijken, and here are the results:

Toen ik een (13") sleeve kocht, kon ik het niet nalaten hem even op een 13" MacBook Pro te leggen: die schelen geen millimeter, noch ik de hoogte als in de breedte.

Hoe ziet dat er geopend uit?

Zoonlief heeft de adblocker niet aan staan, maar hier zie je op zich goed het verschil in werkbare/leesbare hoogte en wit is op de Acer, uhhh, vaalgrauw?

Nog één met tobo erbij, excuses voor het feit dat m'n S7 niet meer topnotch foto's maakt (het is geen P20 Pro, hihi)

Toegegeven, de hoek waarin ik de foto nam maakt het verschil nog iets groter, maar je ziet wel waar die 700 gram extra zit

Heb jij ook een Huawei MateBook X Pro 53010BVV?

Waar zitten die SD kaarten in die je gebruikt? In mijn S7 zit ook een microSD kaart, maar ik hang gewoon de telefoon aan m'n computer. Met camera's kan dat toch ook? Mss niet zo handig, maar ik heb mijn standpunt over SD kaarten wel duidelijk gemaakt, denk ik.

Mijn Acer is naar mijn zoon gegaan en had van precies hetzelfde last, het plastic onder 3,4 schroeven was stuk. Ik zeg was, want hij heeft het gefixt en de onderkant zit weer netjes vast. Ik zal hem morgen vragen hoe hij het precies gelijmd heeft en dan maak ik gelijk wat foto's van de twee samen, het verschil is best fors terwijl ze beide 14" schermen hebben.
Bedankt voor de foto's! Ik gebruik ook de S7, maar het gaat gewoon veel sneller met een SD adapter. Waarschijnlijk heb ik ook last van defecte usb poorten aan de zijkanten die het ene moment wel en het andere moment niet doen als ik de S7 met kabel aansluit.

Het verschil is best wel fors zeg als ik de foto's zo bekijk. Bedankt voor de tip van de secondelijm, dat ik daar niet aan heb gedacht :P
mooie laptop. ik ben benieuwd naar de linux ondertsteuning.
Op zich zou Linux niet zo'n probleem moeten hebben. En anders zit er wel een community die dingen aan de praat krijgen. Is mijn ervaring tenminste. Overigens is dit wel interessant denk ik.

Klinkt erg interessant zo'n Nepbook! :+

Bedankt voor het onder de aandacht brengen dat Huawei kennelijk ook laptops maakt.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 14 september 2018 16:10]

Tja nep, de lichte sneren tussendoor naar Apple geven al aan dat dit Nepbook op een aantal fronten ruim beter is dan de MacBook Pro (scherm, tobo). Dat Hauwei (net als menig ander merk) het functionele en prachtige design gekopieerd heeft is voor mij alleen maar een pré.
Zeker, het is net als de iPhone en de vormpatenten aldaar, er is een logische vorm voor een telefoon en zo is deze er ook voor een laptop, minimale bezeel (en in dit geval inderdaad prachtig scherm) en een toetsenbord dat hier tegenaan klapt met het toetsenboard en trackpad in de ruimte die over blijft.
Leuke review, zit er zelf ook naar te kijken. Wat ik wel jammer vind is dat er geen SD slot in zit, ik gebruik dat toch best wel vaak.
Heb je trouwens de Acer nog? Dat is momenteel de laptop die ik nog gebruik, ook al bijna 4 jaar maar helaas laat de onderkant sinds 4 maanden los. De schroeven zitten er nog wel in, maar hij is gewoon afgebroken op die plekken van de behuizing..
Heb je misschien ook wat vergelijkingsfoto's van beide laptops voor de afmetingen etc?
Foto's staan er en om de achterkant te repareren heeft hij simpelweg de onderkant verwijderd, de plastic stukjes onder de 'kapotte' schroeven gehaald en deze met secondenlijm terug aan de onderkant gelijmd, even laten drogen et voilá, hij zit weer vast. Een leuk knutselwerkje voor de zaterdagochtend ;)
Potjan, ik sta in een review =)

Vind het een donders leuke laptop ook. Ik kwam van een XPS 9560 die helaas een lekkende beker in de tas niet heeft overleefd. Ik ga er iets op achteruit qua cpu en sowieso qua GPU (i7 7700HQ + GTX 1050). Maar de look and feel van de Matebook maken dat meer dan goed. Plus dat scherm... woei!

Goeie review.
Credit where credit is due en idd dat scherm, die bezels, welke bezels? Ik zie ze amper 8-)

Thanx, er was nog geen review en de MXP verdient dat wel.
Er zijn inderdaad geen bezels, ten opzichte van een willekeurig ander vergelijkbaar merk. Maar toch. Als je dat willekeurige vergelijkbare andere merk laat vallen, dan breekt het scherm niet. Terwijl dat bij de Huawei wel gebeurd. Juist OMDAT er geen bezels zijn om de klap en de vervorming van het aluminium op te vangen.

Het willekeurige andere merk heeft dat soort details wel in de vingers, terwijl Huawei dat nog wel een beetje moet leren. Laat je Huawei niet vallen.
Leuke review met veel foto's.
Zou je voor de volledigheid ook wat technische specificaties bij willen zetten. Dat completeert je review, zonder dat de lezer daarnaar moet gaan zoeken. Ja, het staat (ook) in het tabje Kenmerken :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 17 september 2018 17:44]

Dank je wel voor je uitgebreide review

Kun je me vertellen wat het verschil is met deze:

Alvast bedankt!

Groetjes
De specs kan je zelf vergelijken neem ik aan, het grote verschil zit 'm in het scherm, de MateBook D heeft een traditioneel 16:9 scherm (1080p) tegenover het 3:2 (3000 x 2000 pixels) voor de MXP. Ook heeft hij geen dunne schermranden en weet ik niet of het scherm zo goed gecalibreerd is. Daarnaast is hij wat zwaarder en iets minder luxe (geen toetsenbordverlichting bijv.).

Qua processor en RAM zijn ze weer wel identiek, ook een 256 GB SSD , maar ik kan niet zo snel vinden of het ook een snelle NVME SSD is.

Tot slot heeft de D één pre: hij heeft een dedicated GPU (MX150), die zit er bij mij niet in.
Ik vind eigenlijk dat het maar een beetje kunstmatig is om deze laptop NIET te vergelijken met een Macbook. Het ding is overduidelijk een kloon van de Macbook Pro, in alles. Vergelijk hem daar dan ook mee. Wat kan het je schelen dat de reacties vol met Macbook fanboy berichten komen te staan?
Omdat de vormgeving gejat gekopieerd is van een MPB (niet helemaal, de MXP is tapered, de MBP recht) moet ik 'm met de MBP vergelijken? Oké, de een is een windows machine, de ander draait OSX en daarmee houdt dus elk vergelijk op. Daarnaast heb ik lang geleden een iPhone 3GS en 4s gehad en ik werd als muziekliefhebber niet zo vrolijk van iTunes, maar verder heb ik geen enkele ervaring met OSX, dus dan wordt het een magere vergelijking.
Nog even over die dongle. Die koop je voor 10-15 euro op EBay, en die werken prima op het niet nader te noemen willekeurige andere merk. Het is een leuk detail, maar als zo'n klein cadeautje van 10 euro je voor de Huawei laat kiezen in plaats van het andere merk, dan ben je wel een heel erg zwevende kiezer. :P

Neemt niet weg dat het willekeurige andere merk best wel ook een dongle had mogen meeleveren. Ik vond dat ook een beetje teleurstellend.
Ja, die dongle was absoluut de reden dat ik voor de MXP koos |:(
Er staan wat dingen over het trackpad. Maar hoe is het nu echt?

Bij alle trackpads van alle laptops die ik heb geprobeerd, moet je bovenaan de trackpad harder drukken dan onderaan de trackpad. Bij de bovenrand zijn de meeste trackpads al niet meer in te drukken.

Tevens is de trackpad van Apple drukgevoelig. Hoe zit het met die van de Huawei?

De Apple trackpad heeft in principe geen bewegende delen. Het hele trackpad zit op een stukje rubber, zodat er toch iets beweegt wanneer je drukt. Maar er zitten geen scharnieren of schakelaars in. Alleen een motortje dat de 'clicks' genereert. De 'clicks' zijn nep. Maar daardoor hoef je overal op het hele trackpad maar evenveel druk te gebruiken om een 'click' of een dubbelclick te genereren, tot aan de randen aan toe. Dat vind ik echt ontzettend fijn. Ik hoop dat de Huawei dat ook heeft, en niet alleen de look van de Apple Trackpad heeft, maar ook de feel...

Kan iemand daar iets over zeggen?

[Reactie gewijzigd door RetepV op 21 september 2018 14:28]

De Huawei heeft geen trackpad zoals de MBP, een trackpad dat wordt gezien als het beste wat er op dit moment is (maar dat hoef ik je niet te vertellen volgens mij).

Ikzelf ben prima te spreken over dit trackpad, zoals ik beschreef. Ik gebruik de muis eigenlijk niet meer.