Specificaties 14" (1920x1080), 500GB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii Review

Frenz64 21 september 2014, laatste update op 24 november 2014, 261 views

Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii

Acer heeft stappen vooruit gezet, ik had twee jaar geleden niet verwacht een laptop van dit merk met een soms dubieuze reputatie te willen. Andere reviews en and hands on ervaring hebben me overtuigd de uitstekende valua for money propositie aan te schaffen.

Pluspunten

• Value for money
  • IPS Scherm
  • Stylish apparaat
  • Prima geluid voor een ultrabook
  • Toetsenbord (travel & verlichting)

Minpunten

• Levensduur?

Waarom in godsnaam een Acer?

De Lenovo t430 die ik kocht, toen mijn oude laptop de geest gaf, was uiteindelijk toch niet mijn apparaat. Eigenlijk niets op aan te merken, ik had een mSATA SSD (ook een 840 EVO) ingebouwd, het 1600x900 was een hele verbetering tov het oude TN paneel en de robuustheid van de machine is absoluut indrukwekkend. Echter het veelgeroemde toetsenbord was niet mijn ding, te veel travel, te veel "herrie".
Ik had al een Aspire V5 op het oog, 15,6", dezelfde waar een review ervan me hier ervan overtuigde dat ik misschien ook wel een Acer wilde. Een Acer?? Dat brakke merk aan de onderkant van de markt met enorm veel verhalen over afbrekende onderdelen? Hmm, de laatste jaren is niet te ontkennen dat Acer producten heeft die op prijsniveaus moeten concurreren met echte A-merken, waaronder de Ultrabooks. Tijdens bezoekjes aan de MM viel het me al op dat ze in ieder geval mooie laptops maakten. Geen echt aanschaf criterium voor een laptop, maar voor mij persoonlijk wel een factor and let's face it, de Lenovo is een werkpaard, geen beauty imho).
Wat voor mij echter de doorslag gaf, is het scherm, zoals gezegd, het Lenovo scherm was niet slecht, maar een laptop kopen met een slechtere resolutie dan mijn telefoon? Nee, dus. Dan selecteer je de betaalbare opties met een fatsoenlijk 1080p scherm, liefst IPS en dan ben je snel klaar, zeker als je ook nog waarde hecht aan portabiliteit. Tel daarbij op een marktconforme i5 processor, een dedicated gpu (GT750M) en een verlicht toetsenbord en een ultrabook verpakking met een heel solide aanvoelende behuizing en prima accuduur. De V7 beschikt net als de V5 een caching SSD (mSATA) en daar kan dus eenvouding een volwaardige SSD in. De eerdere ervaring met de SSD in de Lenovo maakt dat ik nooit, nooit? Nee, nooit meer een HHD wil als primaire schijf. Kortom een Acer ging het worden. Ik was tot twee keer toe te laat bij een V5 op markplaats, de tweede verkoper had nog wel een V7 14" teruggekomen van een klant en voor een prijs ruim onder 600 hoefde ik niet lang na te denken.

De verbouwing

Ik beschouw mezelf niet als een "echte" tweaker, hoewel mijn omgeving daar anders over denkt. Ik heb de laptop eerst even gewoon gebruikt om uit te vinden op zo'n caching SSD een beetje werkt. Niet echt vergeleken bij mijn ervaring met de Lenovo. Het snappy direct openen van progjes, nog steeds verrast worden door de opstartsnelheid (na 15 jaar HDD gewoontes). Het is het net niet. Dus Samsung 840 EVO 250GB besteld en ingebouwd. De Lenovo heeft een extra mSATA slot en voor het inbouwen is een kinderlijk eenvoudige tutorial, als je kan lezen en schroeven, dan kun je dat dus ook. Bij de Acer is ff anders. Hier vervang je de caching SSD ipv eentje erbij zetten. Er zijn grofweg drie methodes

1. SSD plaatsen, HDD eruit en clean install OS en HDD opnieuw formatteren
2. De "Lenovo methode"
3 SSD clonen direct van de HDD

@1 Na wat gedoe met het vinden van de Product Key en de juiste ISO heb ik deze methode niet doorgezet toen de bootable USB stick niet werkte. Ik keek nog eens door het lijstje drivers en besloot de bloatware van Acer maar mee te migreren
@2 Zoals de naam al zegt, het werkte niet echt lekker bij de Acer
@3 Had al een paar beschrijvingen gevonden van anderen die dit gedaan hebben, maar summiere beschrijvingen. Nadat ik op een topic reageerde op de Acer community en enkele handige tips kreeg met name over te gebruiken programmas ging het overzetten snel. Ook heb ik vrijwel alles aan bloatware verwijderd zonder problemen.

Het resultaat en is een snelle laptop met precies de specs die ik voor ogen had.

En? Hoe bevalt tie?

Tobo
Qua dagelijks gebruik nog het volgende over het tobo. Het is een typisch ultrabook tobo met weinig travel. Ik persoonlijk vind het heerlijk typen, omdat de toetsen een duidelijk "klikje" bezitten die de aanslag heel duidelijk maakt. Het is ongeveer het andere eind van het tobo-spectrum dan de Lenovo. Het is een smaak kwestie, probeer het uit zou ik zeggen.
Scherm
Absoluut geweldig, zwartwaarden onvergelijkbaar met welk TN scherm, mooi contrast, voor dit geld onvoorstelbaar goed. Het is een touchscreen, wat mij betreft meer een leuke gimmick, in het begin ben je vrij veel aan het "windows8'en" en zijn de appjes wel aardig. De vette vingers op je scherm leveren meer irritatie op dan dat er voordelen van touch, ook hier weer mijn mening uiteraard
Windows 8.1
Even een kleine opmerking over 8.1, omdat ik van een W7 machine kom. Ik blijf het een schizo OS vinden. Sommige zaken kun je alleen openen via de side bar, andere alleen via de klassieke methode. En de startknop is terug? Waar dan bij default instelling? Als ik op de startknop druk of klik (kan wel kiezen ;-) ) dan kom ik in de Modern UI, niet waar ik naartoe wil. Maar goed, het is stabiel en doet wat het moet doen, alleen wat onhandig
Trackpad
Een trackpad is wel essentieel bij een laptop, dat kleine ruwe vlakje op de t430 mag de naam eigenlijk niet dragen, ook een reden voor afscheid. Aan tafel/bureau gebruik ik veelal een muis, oude gewoonte, prettig. Op de bank is een muis erg onhandig en het trackpad belangrijk. Een niet goed functionerend trackpad is een continue bron van ergernis, lastig scrollen, moeizaam klikken. Niets van dat al, het is geen Apple trackpad, nog steeds de standaard, maar het werkt goed, echt goed.

Een aanrader dus? Volmondig ja, mits je de gok aandurft qua verwachte levensduur en voor je (tweakers) vrienden durft uit te komen voor het feit dat je een Acer gekocht hebt, Dat bedoel ik niet zo lullig, maar reputatie van een merk is voor menigeen belangrijk. Je hebt ook mensen die objectief kijken naar het gebodene en zien dat hier serieus value for money geboden wordt.

Update 1

Werk er nu (probleemloos) een maand of 3,4 op en het is nog steeds een genot om op te werken. Tobo is precies wat ik wil, ik zit er zelden naast, de verlichting is heerlijk. Qua touchscreen valt me de laatste tijd op dat ik bij grotere documenten of ePubs (lees wel eens een boek hierop, naast de tablet) het scherm bedien met mijn vinger en dat is toch wel makkelijk. Ook de definitie en de kleuren van het IPS scherm geven een blijvend luxe gevoel. Ik heb nog een oude laptop met een 720p scherm, jakkes ;) .
De laptop begint voller te raken, zowel qua software als data, maar de respons is niet merkbaar achteruit gegaan. Verder valt me op dat de laptop veel sneller netwerken ziet en verbindt en bluetooth verbindingen opzet dan bijvoorbeeld mijn Sony Z1.
Geen minpunten dan? Mwaah, de USB 3.0 poort zit aan de achterkant, die had ik liever opzij gehad, als er een USB stick inzit en je tilt 'm op (meestal van voren) dan komt er druk op de poort, bovendien is achterin je stick erin stoppen minder handig. Ook de plaatsing van de USB poort links is ietwat onhandig, omdat de plug van de voeding hem enigszins blokkeert. Bij normaal gebruik wijst de haakse plug naar beneden, wil je er iets indoen, moet eerst de plug gedraaid, geen halszaak, maar kan beter. Maar verder, nee, accuduur is tegen de 5 uur bij vol gebruik, dat zou misschien beter kunnen, maar is voor mij prima, zeker omdat een 14" toch net ff meer portable is dan een 15,6"
Kortom, mijn oordeel veel value for money blijft helemaal overeind.

De review is under construction en zal nog verder aangevuld en opgeleukt worden met linkjes en foto's

Heb jij ook een Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii?