Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 48 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech X-530 Review

Bor 24 februari 2006, 25.826 views

Logitech X-530

Pluspunten

• Vormgeving
  • Rubber anti slip voetjes onder de centerspeaker (kan op monitor).
  • Geluidskwaliteit bij luisteren muziek

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Te veel bas, niet goed te regelen
  • Te korte snoeren aan de achterspeakers
  • Plopjes probleem duidelijk aanwezig.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4

Sinds 2 dagen in mijn bezit: de logitech X-530 5.1 set. Gekocht omdat mijn vorige Labtec 2.1 setje steeds meer moeite kreeg de tand des tijds te doorstaan. Toen duidelijk werd dat mijn trouwe Labtec setje moest worden vervangen was er voor mij een ding duidelijk: de vervanger moest minimaal 5.1 zijn en niet te duur. Ik heb na een kort marktonderzoek gekozen voor 5.1 omdat ik meer speakers niet kwijt kan en de toegevoegde waarde van bv 7.1 erg onduidelijk is in een PC opstelling.

Verpakking

De set is degelijk verpakt met voldoende beschermend piepschuim in de doos om de losse speakers te beschermen. Elke speaker en elk snoer is appart in plastic verpakt. Helaas bleek een van mijn kabels te zijn voorzien van een laag er aan vast gekoekte witte smurrie (net typex oid). Voorzichtig krabben en de kabel was weer zo goed als schoon.

Aansluiten

Het aansluiten is erg makkelijk omdat alles kleur gecodeerd is. Een kind kan de was doen op dit punt. Helaas zijn de snoeren aan de achterspeakers erg kort. Een meter of 2 te kort in mijn geval. Omdat de snoeren gewoon tulp stekkers worden aangesloten op de subwoofer is dit makkelijk te verhelpen door een 2tal verlengkabeltjes te maken die er tussen kunnen.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is goed te noemen voor de prijs van de set. De geluidskwaliteit in films vind ik zelf iets minder. Geluidskwaliteit bij het luisteren van muziek is redelijk tot goed. Over de bas ben ik minder te spreken. Deze is veel te aanwezig, zelfs als je de regelknop helemaal dicht zet achter op de subwoofer (het nut van deze knop ontgaat me dan ook totaal omdat je in geen enkele situatie de knop echt open zult draaien.

Materiaal en afweking

De speakers hebben allemaal een draaibaar voetje en zijn gemaakt van redelijk goedkoop maar toch redelijk net plastic. Ter bescherming van de speakers vinden we een fijn maaswerk voor de speakers langs. Dit maaswerk zelf ziet er niet heel erg stevig / onbreekbaar uit. Hard materiaal was hier misschien beter. Een van mijn speakers staat door een iets verkeer gemonteerd voetje niet helemaal rechtop en is ook niet helemaal rechtop te krijgen (paar graden afwijking maar genoeg om het met het blote oog te zien). De subwoofer is voorzien van een geplakte bovenlaag die er niet helemaal mooi op zit. In eerste oogopslag is dit niet te zien maar voor de kritische kijker (zoals ikzelf) iets om op te letten.

Featureset

Wat betreft featureset: een optische uitgang ontbreekt, niet zo gek voor deze prijsklasse maar toch scoort de set hierop een punt minder bij mij. Wat ik erg mis is een afstandsbediening op draad waar ook een headset op aangesloten kan worden.

Plopjes en tikken

Als laatste opmerking wil ik nog zeggen dat ik ook last heb van miniscule plopjes zoals er een topic op GoT loopt op dit moment.

Update

Update: inmiddels gebruik ik het setje wat langer en ik moet zeggen dat de plopjes en tikjes nu toch echt wel irritant gaan worden. Muziek luisteren is gewoon niet zo leuk wanneer je regelmatig tikjes uit de speakers hoort komen. Om deze reden heb ik bouwkwaliteit omlaag bijgesteld. Ik wist niet goed waar ik deze klacht onder moest brengen. Had ik geweten dat de tikjes / plopjes zo erg waren dan was ik voor de Creative T6060 gegaan (welke overigens ook nog eens een afstandsbediening op draad heeft).

Update 2
Inmiddels weer een update. De problemen met plopjes zijn tot op heden niet opgelost. Hiernaast ontvang ik de laatste tijd radio signalen op de set. Dit in een mate dat het gewoon mogelijk is muziek te luisteren en de omroeper te verstaan. Dit terwijl ik zelf geen radio aan het / muziek draai. Het probleem doet zich ook voor wanneer er niets op de set is aangesloten. Op GoT zijn er veel meer mensen te vinden die dit probleem ook hebben.

Ik heb inmiddels contact gehad met Logitech support waar men aangaf niet op de hoogte te zijn van deze problemen. Toen ik aangaf dat ik op Internet veel meldingen las van mensen met dezelfde problemen wist men opeens wel wat het probleem was en werd zelfs GoT als forum genoemd. De mederwerker gaf ook aan dat het omruilen van de set binnen garantie geen oplossing zal bieden daar dit een fout is die volgens Logitech niet door de set zelf word veroorzaakt maar door een slechte stroomvoorziening. Mensen die bekend zijn met het topic op GoT over de problemen met deze set (en de Z-5500) weten anders.

Teleurgesteld in deze set heb ik de beoordeling alsnog naar beneden bijgesteld. Omdat ik het lastig vond onder te brengen heb ik de problemen onder bouwkwaliteit ondergebracht.

Wat mij betreft is deze set een afrader totdat de bekende problemen zijn opgelost.

Heb jij ook een Logitech X-530?

Inmiddels heb ik de survey weer aangepast omdat de problemen met de set erger lijken te worden en ik contact heb gehad met logitech support. Ik zit er sterk over te denken de set retour te doen naar de leverancier en te kijken of Creative een betere oplossing zal bieden.
Je kan niet zomaar iets terugbrengen naar een leverancier ofzo... ze zullen het hooguit ter reparatie aanbieden aan Creative in Ierland.
Ze zullen het dan nog altijd terug sturen naar Logitech neem ik aan ;) Daarnaast kun je ondeugelijke producten afaik gewoon terugsturen naar de shop waar je het hebt gekocht. Zeker omdat Logitech zelf al aangeeft dat omruilen geen zin heeft. Het verkochte product voldoet niet aan de specificaties. Omruilen voor een vergelijkbaar product van een ander merk vind ik in dat geval niet meer dan normaal.

Het niet correct werken van de set is namelijk niet een probleem tussen Logitech en mij maar tussen de verkoper en mij. Dit gezien ik het product bij de verkoper heb gekocht en niet bij logitech. De communicatie met Logitech zal de verkoper dus voor zijn rekening moeten nemen.
over de bas
De bas is idd aanwezig maar je kunt er wat aan helpen.
Ik heb zelf ook de voorganger van deze, maar de hoeveelheid bas is ook afhankelijk van de plaatsing. Als je een basbox in de hoek van de kamer plaatst heb je al +9dB aan bas. Plaatsje hem tegen de muur: +6 dB op de vloer +3db.
Probeer hem dus wat van de muur af te houden en plaats hem op een tafeltje ofzo. Of op dempers. Je kunt ook een lap in de basreflexpoort doen.
De bas blijft flodderig btw. Daar helpt geen equalizer-instelling tegen.

plopjes
tja, ik zie het probleem niet. Je hebt altijd wat instrooing. Ik heb een hele dure klasse A versterker (AudioNote) en die plopt ook als je een halogeenlampje aandoet. Boeie. Het ligt trws aan het versterkergedeelte in de basbox, en die is ook klasse A (ged), de geluidskwaliteit maakt een hoop goed. Zeker op dit prijsniveau.
Klasse-A zegt niet of een versterker goed is, dit heeft met de schakeling te maken van een transistorversterker die het geluid ten goede komt ten koste van het vermogen. Het komt erop neer dat de positive en negatieve geluidsgolven beter op elkaar zijn afgesteld waardoor een mooie sinus ontstaat. De afscherming van de versterker heeft daar verder niets mee te maken, dus een klasse-A versteker zegt in zo'n geval niets. Als een versterker al in die mate reageert op veranderingen in het lichtnet is dat zeker geen 'goeie' versteker. Het is echter ook niet zo heel moeilijk om dit WEL goed te doen (ik heb ooit zelf een versterker gemaakt die hier ook totaal geen last van heeft). Schijnbaar hebben ze bij Logitech de zaken rondom audiosetjes nog niet helemaal begrepen en bezuinigen ze op dingen of is hun afdeling op dit gebied simpelweg nog niet gespecialiseerd genoeg. Ik begrijp het niet goed, ze maken leuke systemen, (heb zelf toevallig de z-560). Veel onderdelen zijn goed verzorgd en degelijk uitgevoerd waar andere delen van het systeem (de elektronische kant) erg tewensen overlaat. Potmeters (volumedraaiknopjes etc.) gaan ook erg snel kraken. Beetje jammer. Mijn z-560 heeft last van een slecht linker kanaal wat pas opvalt bij iets hogere volumes. Deze kant raakt snel overbelast en gaat snel vervormen. Klinkt echt waardeloos. Niet iedereen heeft dit probleem gelukkig maar het getuigd van slechte omgang en bevestiging van de eintrappen en het voedingsgedeelte. Ook met de ringkerntrafo moet zeer zorgvuldig omgegaan zijn omdat deze met een enkel stootje al beschadigd kan raken. Ik krijg echter het idee dat er ruig mee omgesprongen is met als oorzaak, dit soort grappen! (ja ik heb de hele set totaal uit elkaar gehaald om alles eens goed te bezichtigen)

Toch jammer dat het 'team' verantwoordelijk voor deze luidsprekersets niet wat meer hun best doen om de zaken 'gewoon' goed voor elkaar te hebben. Iets wat je toch minstens mag verwachten. Ik hoop dat ze niet blind zijn, open staan voor kritiek en er wat aan doen. Overigens heb ik het beste met Logitech voor, ik denk dat de luidsprekersets in de toekomst wel zullen groeien tot degelijke betrouwbare setjes zonder rare mankementen. Op dit bedied zijn veel andere fabrikanten een stuk beter, maar logitech is dan ook een laatkomer in deze markt, ik vergeef het ze voor 'the time being', maar laat het niet te lang duren.
Blijkbaar heb je geen idee wat het plopjes probleem inhoud (no offence). Mensen die last hebben van het plopjes / tikken probleem hebben last van erg luide plopjes (niet afhankelijk van het geluidsniveau waarop je bv muziek aan het luisteren bent, het is altijd erg hard) die niet alleen voorkomen wanneer je een electrische bron aan- of uitzet die op dezelfde groep zit. In veel gevallen komen ze voor wanneer er uberhaubt iets in het huis aan of uit schakeld of zelfs spontaan. Ter illustratie: ik heb minstens een harde plop per 5 minuten terwijl er in het huis niets aan of uitgeschakeld word.

Het probleem is imho niets anders dan slecht design of expres willen besparen op goede onderdelen en / of filters.

Dat elke versterker dit doet is overigens is overigens ook niet waar. Mijn Onkyo versterker heeft totaal geen last en zelfs het oude Labtec setje liet nooit plopjes horen.
Even commentaar betreffende je survey, de tekst is bijna onleesbaar zonder alineascheidingen en/of kopjes O+
Een terecht punt. Ik heb het geheel dan ook opnieuw ingedeeld en van kopjes voorzien. Daarnaast nog een kleine uitbreiding.
Stukken beter! Dit leest tenminste prettig!
En mij lijkt dat plopjesprobleem wel echt superirritant, en behoorlijk belangrijk, het gaat immers om wat je hoort bij een speakerset... Ik zou daarvoor zelf dus een lagere score geven. Heeft elke set dit probleem?
Tot nu toe ken ik weinig (als in niemand) die het probleem niet in een bepaalde mate heeft. Op GoT loopt er zelfs een compleet topic inclusief een soort handtekeningen actie om logitech over te halen actie te ondernemen op dit punt. Tot nu toe blijft het echter behoorlijk stil aan de kant van logitech.

Ik ontvang gelukkig geen vage radio zenders op de set, want daar hebben sommige mensen ook last van namelijk (zie bijvoorbeeld de reactie van Jpjedi hiervoor).
Wat heb je voor de set betaald als ik vragen mag?

En nog een vraag, als je de set in kon ruilen nu, wetende de problemen die de set heeft, maar ook de goede aspecten, zou je dan je geld terug willen?
Indien ik de set nog kon ruilen en daarbij het geld terug zou krijgen was voor mij de keuze niet moeilijk: volmondig "Ja". Dit komt eigenlijk alleen door het probleem met de plopjes wat iets is waar ik mij enorm aan kan irriteren. Het haalt gewoon een behoorlijk deel luisterplezier weg.

Mocht ik hem kunnen ruilen dan koos ik waarschijnlijk de creative T6060. Creative heeft namelijk (zoals blijkt uit mijn research op Internet) geen last van ploppen / tikken of radioontvangst.

Ik heb er overigens de normale retail prijs voor betaald rond het schrijven van deze review.
Hey, ik heb deze set ook, prima setje zou'k zo zeggen.
(zeker voor de prijs :Y) )
Heb zelf soms ook last van het plopjes / oosterse muziek probleem (Tis eigenlijk franse als je goed luistert maar ok, wat is't verschil :D (No troll))
Het is echter op een simpele manier minder storend te maken:

Het oosterse muziekprobleem: Zet gewoon je speakers op minstens 1/3 volume, en zet de speakers als je ze niet gebruikt niet zacht maar gewoon uit.

Het plopjes probleem: het enige wat je kunt doen is gewoon de speakers uitzetten als je ze niet gebruikt, en als je ze gebruikt merk je het niet echt (bij mij zijn ze niet echt hard), als ze erg hard zijn (zie ook het grote logitech plopjes topic op GoT), het ligt aan apparaten in je huis die schakelen, daar is de set erg gevoelig voor. Kijk welk apparaat het is en - indien mogelijk - zet het uit als je het niet gebruikt en probeer er anders eens een piekspanningsbeveiliging tussen te zetten (tussen dat apparaat en het stroomnet dan he, niet op de speakerset dat helpt niet) sommige mensen zeggen dat dat helpt.
'k hoop dat je er wat aan hebt.
Uitzetten vind ik eigenlijk totaal geen oplossing voor de problemen met deze set. De plopjes en tikken zijn hier overigens wel heel erg hard en ook lang niet altijd alleen afhankelijk van iets in de buurt dat aan of uitgezet word. Piekspanningsbeveiliging lost totaal niets op.

Daarnaast heeft, zoals ik al aangaf, geen enkel ander setje hier in huis last van deze kwaal. Hoewel je zelf natuurlijk de zaken kunt gaan "goedprutsen" voor zover mogelijk vind ik dat Logitech hier met een statement en oplossing moet komen.

Wat betreft het "prima setje" voor de prijs: ik zit er sterk over na te denken om de beoordeling wederom naar beneden bij te stellen wegens de ploppen en de tikken.

Ook jammer dat je hier geen oordeel over de support kunt geven die Logitech op het product levert.
Ik heb geen last van plopjes waarschijnlijk omdat ik de 220 naar me kamer filter met een zelfgemaakt stukje electronica nooit last van dus ligt iid aan de stroombron

Ik heb wel last van dat de bas te veel aanwezig is maja
Opvallend is dan dat Logitech, na op de hoogte gebracht te zijn van het proleem, niet in staat is een filter te maken en dat ontstoringsfilters en zelfs een UPS met filters niet lijkt uit te maken. En als het alleen aan het stroomnet zou liggen moeten andere sets er ook last van hebben wat niet het geval is.
T blijft wel een pracht setje voor dit geld !
Tsja die bas, ik heb hem ook helemaal teruggedraait want hij was idd "aanwezig" maar nu klinkt het prima ;)
Je moet ook niet te veel verwachten qua bouwkwaliteit in deze prijsklasse :>
Te veel verwachten doe ik zeker niet. De set is goedkoop en levert waar voor zijn geld. Het plopjes probleem dat helaas bij mij wel aanwezig is vind ik wel een erg groot nadeel. Ook met de bas op minimaal is hij soms te aanwezig (dweperig als je begrijpt wat ik bedoel) en niet helemaal in harmonie met de muziek.

Zelf mis ik ook een losse remote (op draad) met een mic aansluiting zodat je er een headset op kan aansluiten.
Ik heb dezelfde set met veel van die "plopjes". Erger nog ik heb regelmatig oosterse muziek op mijn set. :S
Hmm j heb dit setje nu ook een jaar en had tot een half jaar geleden ook last van spontane radiouitzendingen door men setje, het afgelopen half jaar heb ik er echter niks meer van gehoord, toch vreemd