Logitech X-530 Review
Inleiding
Sinds 2 dagen in mijn bezit: de logitech X-530 5.1 set. Gekocht omdat mijn vorige Labtec 2.1 setje steeds meer moeite kreeg de tand des tijds te doorstaan. Toen duidelijk werd dat mijn trouwe Labtec setje moest worden vervangen was er voor mij een ding duidelijk: de vervanger moest minimaal 5.1 zijn en niet te duur. Ik heb na een kort marktonderzoek gekozen voor 5.1 omdat ik meer speakers niet kwijt kan en de toegevoegde waarde van bv 7.1 erg onduidelijk is in een PC opstelling.
Verpakking
De set is degelijk verpakt met voldoende beschermend piepschuim in de doos om de losse speakers te beschermen. Elke speaker en elk snoer is appart in plastic verpakt. Helaas bleek een van mijn kabels te zijn voorzien van een laag er aan vast gekoekte witte smurrie (net typex oid). Voorzichtig krabben en de kabel was weer zo goed als schoon.
Aansluiten
Het aansluiten is erg makkelijk omdat alles kleur gecodeerd is. Een kind kan de was doen op dit punt. Helaas zijn de snoeren aan de achterspeakers erg kort. Een meter of 2 te kort in mijn geval. Omdat de snoeren gewoon tulp stekkers worden aangesloten op de subwoofer is dit makkelijk te verhelpen door een 2tal verlengkabeltjes te maken die er tussen...
Pluspunten
Prijs Vormgeving Rubber anti slip voetjes onder de centerspeaker (kan op monitor). Geluidskwaliteit bij luisteren muziek
Minpunten
Bouwkwaliteit Te veel bas, niet goed te regelen Te korte snoeren aan de achterspeakers Plopjes probleem duidelijk aanwezig.
Eindoordeel
Sinds 2 dagen in mijn bezit: de logitech X-530 5.1 set. Gekocht omdat mijn vorige Labtec 2.1 setje steeds meer moeite kreeg de tand des tijds te doorstaan. Toen duidelijk werd dat mijn trouwe Labtec setje moest worden vervangen was er voor mij een ding duidelijk: de vervanger moest minimaal 5.1 zijn en niet te duur. Ik heb na een kort marktonderzoek gekozen voor 5.1 omdat ik meer speakers niet kwijt kan en de toegevoegde waarde van bv 7.1 erg onduidelijk is in een PC opstelling.
Verpakking
De set is degelijk verpakt met voldoende beschermend piepschuim in de doos om de losse speakers te beschermen. Elke speaker en elk snoer is appart in plastic verpakt. Helaas bleek een van mijn kabels te zijn voorzien van een laag er aan vast gekoekte witte smurrie (net typex oid). Voorzichtig krabben en de kabel was weer zo goed als schoon.
Aansluiten
Het aansluiten is erg makkelijk omdat alles kleur gecodeerd is. Een kind kan de was doen op dit punt. Helaas zijn de snoeren aan de achterspeakers erg kort. Een meter of 2 te kort in mijn geval. Omdat de snoeren gewoon tulp stekkers worden aangesloten op de subwoofer is dit makkelijk te verhelpen door een 2tal verlengkabeltjes te maken die er tussen kunnen.
Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed te noemen voor de prijs van de set. De geluidskwaliteit in films vind ik zelf iets minder. Geluidskwaliteit bij het luisteren van muziek is redelijk tot goed. Over de bas ben ik minder te spreken. Deze is veel te aanwezig, zelfs als je de regelknop helemaal dicht zet achter op de subwoofer (het nut van deze knop ontgaat me dan ook totaal omdat je in geen enkele situatie de knop echt open zult draaien.
Materiaal en afweking
De speakers hebben allemaal een draaibaar voetje en zijn gemaakt van redelijk goedkoop maar toch redelijk net plastic. Ter bescherming van de speakers vinden we een fijn maaswerk voor de speakers langs. Dit maaswerk zelf ziet er niet heel erg stevig / onbreekbaar uit. Hard materiaal was hier misschien beter. Een van mijn speakers staat door een iets verkeer gemonteerd voetje niet helemaal rechtop en is ook niet helemaal rechtop te krijgen (paar graden afwijking maar genoeg om het met het blote oog te zien). De subwoofer is voorzien van een geplakte bovenlaag die er niet helemaal mooi op zit. In eerste oogopslag is dit niet te zien maar voor de kritische kijker (zoals ikzelf) iets om op te letten.
Featureset
Wat betreft featureset: een optische uitgang ontbreekt, niet zo gek voor deze prijsklasse maar toch scoort de set hierop een punt minder bij mij. Wat ik erg mis is een afstandsbediening op draad waar ook een headset op aangesloten kan worden.
Plopjes en tikken
Als laatste opmerking wil ik nog zeggen dat ik ook last heb van miniscule plopjes zoals er een topic op GoT loopt op dit moment.
Update
Update: inmiddels gebruik ik het setje wat langer en ik moet zeggen dat de plopjes en tikjes nu toch echt wel irritant gaan worden. Muziek luisteren is gewoon niet zo leuk wanneer je regelmatig tikjes uit de speakers hoort komen. Om deze reden heb ik bouwkwaliteit omlaag bijgesteld. Ik wist niet goed waar ik deze klacht onder moest brengen. Had ik geweten dat de tikjes / plopjes zo erg waren dan was ik voor de Creative T6060 gegaan (welke overigens ook nog eens een afstandsbediening op draad heeft).
Update 2
Inmiddels weer een update. De problemen met plopjes zijn tot op heden niet opgelost. Hiernaast ontvang ik de laatste tijd radio signalen op de set. Dit in een mate dat het gewoon mogelijk is muziek te luisteren en de omroeper te verstaan. Dit terwijl ik zelf geen radio aan het / muziek draai. Het probleem doet zich ook voor wanneer er niets op de set is aangesloten. Op GoT zijn er veel meer mensen te vinden die dit probleem ook hebben.
Ik heb inmiddels contact gehad met Logitech support waar men aangaf niet op de hoogte te zijn van deze problemen. Toen ik aangaf dat ik op Internet veel meldingen las van mensen met dezelfde problemen wist men opeens wel wat het probleem was en werd zelfs GoT als forum genoemd. De mederwerker gaf ook aan dat het omruilen van de set binnen garantie geen oplossing zal bieden daar dit een fout is die volgens Logitech niet door de set zelf word veroorzaakt maar door een slechte stroomvoorziening. Mensen die bekend zijn met het topic op GoT over de problemen met deze set (en de Z-5500) weten anders.
Teleurgesteld in deze set heb ik de beoordeling alsnog naar beneden bijgesteld. Omdat ik het lastig vond onder te brengen heb ik de problemen onder bouwkwaliteit ondergebracht.
Wat mij betreft is deze set een afrader totdat de bekende problemen zijn opgelost.
Reacties (30)
Het niet correct werken van de set is namelijk niet een probleem tussen Logitech en mij maar tussen de verkoper en mij. Dit gezien ik het product bij de verkoper heb gekocht en niet bij logitech. De communicatie met Logitech zal de verkoper dus voor zijn rekening moeten nemen.
De plopjes ben ik inmiddels overheen door simpel de speakers uit te zetten als ze niet gebruikt worden , en als ik muziek aan het staan kan ik alle lampen wel aan/uit zetten , hoor ik het ook niet.
Ben dus erg blij met mijn setje
Waar ik wel eens last van heb is dat met muziek die uitzonderlijke hoge tone of lage tonen (ambient en drone muziek, die vinden mijn speakers niet zo leuk) gebruiken krijg ik ook wel eens last van een storend geluidje mee achter de muziek. (De plopjes die jullie noemen?).
Ik weet iig wel dat wanneer ik genoeg geld heb, dat ik een betere set ga kopen
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 04:28]
(bijna alles is geschreven in verhouding met de prijs)
algemene beoordeling: slecht tot matig.
--> Sinds ik dit setje kocht heb ik alleen nog maar problemen gehad. Nooit heeft elke speaker het gedaan zoals het moet. meestal dan er 2 ofzo niets (op dit moment werken enkel de voorste links en rechts. Dus subwoofer, rear right left en middle werken niet.)
vormgeving: goed tot zeer goed.
--> Het is en blijft een mooi setje (uiterlijk). Alles mooi afgewerkt. Netje voor de luidsprekertjes. In orde.
mid-en hoge tonen: matig.
--> Tegenvallend maar voor de prijs de prijs van 100€ (Media Markt Brussel) is het OK.
featureset: ??
--> een 5.1 set en daar blijft het bij. volumeknop, aan/uitknop en een plugin voor hoofdtelefoon. Geen features aanwezig. Afstandsbediening zou altijd van pas kunnen komen.
muziekweergave: goed.
--> ook ik heb last van de 'ploppende geluidjes' maar voor de rest is het wel in orde.
basweergave: goed tot zeer goed.
--> Ik heb niet echt problemen met de bas. Misschien ook door het feit dat ik graag voel dat ik muziek afspeel. Handig draaidingske achter op de subwoofer.
bouwkwaliteit: slecht.
--> al moet je niet veel verwachten als je de prijs bekijkt maar dan nog viel het tegen. Soort heel harde plastiek, je kan er bewijze van spreken schrammen opmaken met een stofdoek. Er is een netje voor de luidsprekers, niet gespannen, zeer dun. (zoals panty's).
prijs: zeer goed. (100€)
probeer eens bij winows geluidsinstellingen gwoon het schermpje opnameapparaten aan te zetten, bij heeft het geholpen, ik hoor geen plopjes meer.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 04:28]
De bas is idd aanwezig maar je kunt er wat aan helpen.
Ik heb zelf ook de voorganger van deze, maar de hoeveelheid bas is ook afhankelijk van de plaatsing. Als je een basbox in de hoek van de kamer plaatst heb je al +9dB aan bas. Plaatsje hem tegen de muur: +6 dB op de vloer +3db.
Probeer hem dus wat van de muur af te houden en plaats hem op een tafeltje ofzo. Of op dempers. Je kunt ook een lap in de basreflexpoort doen.
De bas blijft flodderig btw. Daar helpt geen equalizer-instelling tegen.
plopjes
tja, ik zie het probleem niet. Je hebt altijd wat instrooing. Ik heb een hele dure klasse A versterker (AudioNote) en die plopt ook als je een halogeenlampje aandoet. Boeie. Het ligt trws aan het versterkergedeelte in de basbox, en die is ook klasse A (ged), de geluidskwaliteit maakt een hoop goed. Zeker op dit prijsniveau.
Toch jammer dat het 'team' verantwoordelijk voor deze luidsprekersets niet wat meer hun best doen om de zaken 'gewoon' goed voor elkaar te hebben. Iets wat je toch minstens mag verwachten. Ik hoop dat ze niet blind zijn, open staan voor kritiek en er wat aan doen. Overigens heb ik het beste met Logitech voor, ik denk dat de luidsprekersets in de toekomst wel zullen groeien tot degelijke betrouwbare setjes zonder rare mankementen. Op dit bedied zijn veel andere fabrikanten een stuk beter, maar logitech is dan ook een laatkomer in deze markt, ik vergeef het ze voor 'the time being', maar laat het niet te lang duren.
Het probleem is imho niets anders dan slecht design of expres willen besparen op goede onderdelen en / of filters.
Dat elke versterker dit doet is overigens is overigens ook niet waar. Mijn Onkyo versterker heeft totaal geen last en zelfs het oude Labtec setje liet nooit plopjes horen.
Ik kan hem nog eventueel annuleren.
Of valt het allemaal wel mee met de plopjes?
NB. Oplossing voor het opvangen van de radiofrequentie: de volumeknop naar het midden draaien. Dan vang je niks meer op. Dat gebeurt vooral wanneer je het volume zeer laag of hoog hebt gedraaid. Geen idee waarom, maar het helpt. Zorg dus dat je het volume via de pc regelt, en laat die knop min of meer gewoon in het midden staan.
Ander setje zou ik doen
[Reactie gewijzigd door Gilraen op 23 juli 2024 04:28]
Alleen een opmerking van de bas, je moet in BV. winamp, de equalizer (goedgescherven?), even aanpassen, dan krijg je heel wat mooier geluid
Tsja die bas, ik heb hem ook helemaal teruggedraait want hij was idd "aanwezig" maar nu klinkt het prima
Je moet ook niet te veel verwachten qua bouwkwaliteit in deze prijsklasse
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn