Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P180 Review

kingnelis 25 januari 2006, 937 views

Antec Performance One P180

Pluspunten

• Stilte van de behuizing
  • Koelingsmogelijkheden
  • Uitbreidingsmogelijkheden

Minpunten

• Voordeur is veel te zwak.
  • Ziet er goedkoop uit
  • Value for money toch matig

Bouwkwaliteit en afwerking:

Ik kom hier toch uit op een slecht.
Het deurtje is van dermate kwaliteit dat het een beetje flubberig aanvoelt, er is weinig sprake van een stevice deur. Het deurtje is gemaakt van een combinatie van plastic en metaal. Alleen zet het metaal meer uit dan het plastic waardoor het krom trekt en er op sommige plekken duidelijk bulten te zien zijn in het metaal. Ik heb Antec hierover gemaild en ik kreeg als advies de deur eruit te halen en een beetje met de boven en onderkant te buigen zodat alles op zijn plaats valt, helaas heeft dit bij mij niet voldoende geholpen. (voor mensen met hetzelfde probleem: http://www.antec.com/p180/p180.html).

Verder is de behuizing wel in orde maar voelt het plastic goedkoop aan. Maar het plastic is gewoon nodig voor de dempende eigenschappen. De slechte beoordeling komt dus hoofdzakelijk vanwege het slechte deurtje.

Inbouwmogelijkheden:

Het is mogelijk er voldoende dingen in te bouwen, al zijn sommige dingen ietwat krap. De ruimte voeding, fan harde schijven is in mijn geval te krap, de 120x120x38 fan (ja 13mm dikker dan een standaard 120mm fan) komt bij mij te dicht bij de voeding wat kan zorgen voor gemalen voedingskabels. Dus deze fan heeft een andere locatie gekregen (op de CPU koeler). Verder zijn de harde schijf bays in het bovenste gedeelte uitstekend te gebruiken. De onderste harde schijven ruimte heb ik niet in gebruik maar ik neem aan dat deze ook weinig problemen geeft met het inbouwen van harde schijven.

Koelingmogelijkheden:

In 1 woord geweldig overal waar je het kunt verwachten is plek voor 120mm fans, er wordt verder geen gebruik meer gemaakt van 80mm of 92mm fans. De airflow is ruim voldoende voor de hedendaagse heethoofden. De koelers zijn krachtig genoeg voor een goede airflow. Er zitten stoffilters voor de intakes dus je systeem blijft redelijk stofvrij wat de koelingsprestaties natuurlijk alleen ten goede komt (natuurlijk wel de filters regelmatig schoon maken).

Vormgeving

De kast vind ik in het echt minder mooi dan dat ik uitgaande van de foto's dacht. De toepassing van plastic laten het geheel toch een beetje goedkoop lijken. De vormgeving is puur functioneel geen hoogstaand design maar uiterst practisch.

Installatiegemak

Het is even puzzelen, de voeding en onderste harde schijven zitten apart, de videokaart heeft er een tunnel voor die je eerst moet verwijderen voordat je het moederbord inbouwt. Maar iemand die in staat is om een computer te bouwen moet het ook kunnen met deze behuizing. Een schroefloos design was een pluskunt geweest, de insteekkaarten vastklikken oid was makkelijker geweest, en in sommige gevallen zijn duimschroeven fijner dan klooien met de ouderwetse schroevendraaier (overigens is het niet mogelijk om de PC met het huidige design schroevendraaiervrij te maken, de HDD's hangen in rubbers waardoor duimschroeven teveel ruimte in nemen. De CD'drive clips zijn ook niet uit te voeren met duimschroeven omdat ze dan simpelweg niet meer in de bay te schuiven zijn).

Modbaarheid

Deze PC is bedoelt voor mensen die een stille PC willen, het is dus niet aan te raden de PC te modden met bv een window. Het zal voor de die hard wel mogelijk zijn om er lampjes in te hangen of fans met lampjes, maar de case is er in principe niet voor bedoelt.

De prijs vind ik voor het geleverde toch iets aan de hoge kant. Ik zou hem nu ik hem gezien heb in het echt niet nogmaals kopen voor het zelfde geld, dat lijkt mij de beste uitleg.

Heb jij ook een Antec Performance One P180?