Fibaro Dimmer 2 Review

RobinMM 6 september 2018, laatste update op 10 september 2018, 1.016 views Product gekocht

Fibaro Dimmer 2

Ik gebruik in mijn woonkamer en keuken over het algemeen AR111 halogeen spots. Hier zullen vermoedelijk nooit slimme varianten van komen. Wil je ze toch 'slim' maken kan je niet om een inbouw dimmer heen. Het inbouwen was even zweten maar uiteindelijk toch gelukt.

Pluspunten

• scenes aansturen (hue)
  • fysiek en draadloos bedienen
  • dimt 12v halogeen perfect

Minpunten

• Rustig blijven bij inbouwen

Voor het fysiek bedienen gebruik ik een dubbele pulsedrukker van Gira. Een groot voordeel van deze oplossing is dat je via de schakelaar niet meer de stroom eraf haalt bij het in en uitschakelen. De verlichting is dus altijd via schakelaar en/of draadloos te bedienen.

De eerste knop gebruik je voor fysieke bediening van de verlichting. De tweede knop kan je gebruiken als 'soft' schakelaar. De tweede ingang op de dimmer ondersteunt 1click, 2clicks, 3clicks, hold en release signalen.

Voor de draadloze aansturing gebruik ik Domoticz icm een AEON LABS z-wave stick. Het handige van die stick is deze een batterij heeft en zodoende kan je hem loskoppelen van de computer voor het koppelen met de dimmer.

De signalen die de dimmer afgeeft aan domoticz komen als unknown devices in Domoticz terecht, belangrijk dat je deze hernoemt zodat je onderscheid kan maken tussen de verschillende signalen. Vergeet niet bij de instellingen in Domoticz van de dimmer Scene activation functionality in te schakelen.

Momenteel heb ik 1 dimmer in gebruik, dit was eigenlijk een try out om te kijken of ik het voor elkaar kreeg om het in te bouwen en of de draadloze bediening goed werkt. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Gevolg: nu wil ik alles in de woonkamer qua schakelaars aanpassen... Dit betekend in mijn geval nog 2 dimmers en een normale draadloze schakelaar. Nog even sparen in mijn geval maar als ik de boel vervangen heb post ik wellicht nog een uitgebreid stappenplan op het forum.

Welke stappen heb ik doorlopen om dimmer werkend te krijgen:

1. Aansluiten van de dimmer:
Omdat dit mijn eerste keer was heb ik als proef alles 'lelijk' aangesloten. Op de afbeelding zie je nog de lasdoppen die in eerste instantie in de wandcontactdoos gebruikt werden. Deze heb ik vervangen voor kleinere van Wago (2273 serie). Hier had ik ook nog niet de S2 aansluiting aangesloten.

In mijn geval is er een blauwe N draad beschikbaar, instructievideo voor het aansluiten is te vinden op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ziTSlZyiZTs

2. Koppelen van de dimmer aan de AEON LABS z-wave stick
Dit was vrij eenvoudig, op de stick zit een knop, die druk je in. Er gaat een blauwe lampje knipperen. Dit betekend dat er gekoppeld kan worden met hardware. Om vervolgens de dimmer te koppelen moest er 3x snel achter elkaar op de knop gedrukt worden die met de S1 aansluiting is verbonden. De ring op de usb stick lichtte vervolgens wat langer blauw op om aan te geven dat het koppelen voltooid is. Als je klaar bent met het koppelen van hardware aan de stick druk je de knop op de stick nogmaals in. Het lampje stopt dan met knipperen.

3. Stick toevoegen aan Domoticz Hardware:
Sluit de stick aan op het apparaat waar Domoticz op draait. Voor het toevoegen van de Z-Wave stick aan Domoticz ga je naar hardware, selecteer als type: OpenZWave USB. Bij Serial Port had ik maar 1 keuze. Zorg ervoor dat je de hardware een herkenbare naam geeft.

4. S2 op dimmer activeren voor scene aansturing:

4a:Ga naar hardware en click op 'Setup'

4b: Selecteer de dimmer:

4c: Bij optie 28 kies je 'Functionality activated'

5: Devices toevoegen + hernoemen in Domoticz:
Druk 1x op de schakelaar, er verschijnt nu een unknown device in Domoticz, hernoem deze meteen.
Herlaal hetzelfde met 2x drukken en 3x drukken. Voor hold en release hou je de 2de schakelaar ingedrukt voor een aantal seconden. Als je hem los laat verschijnen er 2 unknown devices. De eerste is het hold signaal, de tweede is het release signaal. Wanneer je 1 van de signalen gaat gebruiken in een blockly script zet start je apparaatnaam met $. Zodoende zal hij niet in de lijst met light devices komen.

6. Blockly script aanmaken voor in/uitschakelen hue lamp
In mijn geval gebruik wilde ik de tweede schakelaar gebruiken voor het in en uitschakelen van mijn balkonverlichting. Met 1x drukken wordt de hue lamp ingeschakeld op 40%. Nogmaals drukken schakelt de verlichting uit. Om deze 'Toggle' mogelijk te maken heb je een variabele waarde nodig die wisselt tussen 'On' en 'Off'.

Het aanmaken van de variable kan je doen via Setup > More options > user variables

Variable name: gebruik een herkenbare naam
Variable type: String
Variable value: Off

Het blockly script:

Heb jij ook een Fibaro Dimmer 2?

Ik heb zelf ook de dimmer in gebruik, werkt mooi met een goed bereik.
Wat bedoel je met de scenes? Hoe gebruik je die? Zou fijn als je je review kunt aanpassen met deze zaken en - het liefst - natuurlijk met foto's 8-)
Hey Rik, bedankt voor je reactie.

Praktisch voorbeeld waarvoor ik momenteel de tweede knop gebruik:
Bij 1 keer drukken gaat de Hue lamp op mijn balkon aan op 40%
Bij nog een x drukken gaat de lamp uit.

Met 2x drukken wil ik een scene inschakelen die alle verlichting in de keuken bijvoorbeeld dimt naar een bepaald niveau, die ik 'Diner' stand noem. Goed voor de WAF ;)

Met 3x drukken zou je bijvoorbeeld al je verlichting kunnen uitschakelen.

Als ik tijd heb zal ik mijn review uitbreiden!
Dit is een foutje maar kan dit bericht voor zover ik zie niet verwijderen.

[Reactie gewijzigd door RobinMM op 6 september 2018 16:52]

Wat een held ben je.. hoe lang ik wel niet gezocht heb naar een blockly script om de S2 van de fibaro dimmer te kunnen gebruiken. Ik heb letterlijk alle domoticz, fibaro, reddit fora afgezocht en vind bij "me eigu vertrouwde" Tweakers het antwoord! O+

Je hebt zojuist m'n WAF gered! _/-\o_ Hulde!
Hey Yailen,

Geen probleem! Fijn dat ik je hiermee heb kunnen helpen :)