Specificaties 8,9" (1024x600), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A150-Ab Review

eagle00789 23 maart 2010, laatste update op 23 maart 2010, 702 views

Acer Aspire One A150-Ab

Pluspunten

• Compact formaat
  • Goede snelheid
  • Mooi Design
  • Handige Sleeve meegeleverd

Minpunten

• Korte accuduur
  • Brakke BIOS
  • Wat weinig werkgeheugen

Het apparaat wordt geleverd in een niet al te grote doos.
Zoals gewoonlijk is de doos groter als de inhoud, maar de doos is dan ook niet belangrijk.
Bij het uitpakken kom je 4 pakketjes tegen.
  • De netbook verpakt in een plastic zak
  • De Sleeve voor de netbook
  • Een zakje met boekjes
  • Een zakje met de adapter
Het valt dan ook meteen op dat er in het zakje met de boekjes wel een cd wordt meegeleverd terwijl de netbook geen cd/dvd speler heeft. Op de cd staat de tekst: Recovery Stick Creator Disc.

Zoals de naam al zegt van deze Disc, is deze bedoeld om een recovery usb stick te maken zodat je via de stick toch een recovery op je netbook kunt doen.

Na het uitpakken van de netbook uit zijn plastic zak en het openklappen ervan valt op dat er rondom het scherm beschermingsfolie is geplakt. Helaas is deze folie aan de onderkant (rondom de scharnieren) doorgeplakt zodat deze folie bij de scharnieren zeer moeilijk te verwijderen is. Na enkele minuten rustig en met beleid getrokken te hebben van de voor en achterkant van het scherm, is dan toch alle folie weg.

Na het verwijderen van alle andere folie en het uitpakken van de adapter wordt het tijd om deze eens aan te zetten.

Bij het opstarten van de netbook is nog niets vreemds te zien. Gewoon het standaard Windows XP Logo

Na enkele minuten gewacht te hebben vraagt de laptop om enkele gegevens in te vullen.
Na het invullen hiervan gaat de laptop zich automatisch herstarten en moet je toch nog ruim een half uur wachten voordat je hem werkelijk kunt gebruiken. Dit omdat er namelijk na de eerste herstart enkele Acer applicaties worden geinstalleerd. Deze applicaties zal ik later dan ook weer verwijderen.

Nu ruim een uur niet naar de netbook te hebben gekeken (in verband met de bovenstaande installatie) staat de laptop dan ook voor me klaar.

De netbook heeft standaard een wifi kaartje aan boord dus ik zet de schakelaar voor Wifi om en mijn netwerk wordt al meteen gevonden. Na het invullen van de beveiligingscode voor mijn Wifi Netwerk kan ik meteen het internet op. Virusscanner downloaden en updates zijn de eerste dingen die ik nu moet doen. Dit neemt ook wel weer enkele uren in beslag.

Na ruim een halve dag van updates downloaden en installeren kan ik de netbook dan ook eindelijk echt gebruiken.

Na enkele weken van intensief gebruik wil ik de netbook opstarten om mijn mail te checken, maar tot mijn verbazing krijg ik van de BIOS niets te zien. Geen logo, geen piep, helemaal niets. Alleen een zwart verlicht scherm.

Een telefoontje met de Acer helpdesk leert mij dat dit een bekend probleem is waarvoor ze ook al een workaround hebben. Deze wordt mij binnen enkele minuten toe gemaild samen met een duidelijke instructie hoe ik deze workaround kan toepassen op mijn netbook.

De mail bevat een zipfile met daarin 2 bestanden. In de handleiding die meegeleverd wordt staat dat ik deze in de root van een usb stick moet plaatsen en de netbook met een speciale toetscombinatie moet starten. Na ongeveer een 3 minuten gewacht te hebben zie ik ineens het Acer Bios logo weer en kan ik weer werken.

Dit fenomeen heeft zich in de tijd dat ik deze netbook heb reeds 4 maal voor gedaan en heb daarom nu altijd een usb-stick bij me met daarop de bovenstaande 2 bestandjes.

Enkele weken na hety bovenstaande probleem kan ik met de ingebouwde wifi kaart geen verbinding meer maken met mijn netwerk. Gelukkig heb ik nog een usb wifi adapter die bij mijn router geleverd werdt. Na het installeren hiervan kan ik weer gewoon internetten en ik neem hierover dan ook geen contact op met de helpdesk. Anders moet ik hem opsturen, ben ik al mijn bestanden kwijt en de netbook kan ik dan voor zo'n 3 weken ook niet gebruiken. Aangezien ik de netbook voor mijn werk hard nodig heb, besluit ik dan ook om dit niet te doen.

In verband met mijn werk heb ik op de netbook (naast Windows XP) ook Ubuntu geinstalleerd middels een bootscherm. Beide systemen (Windows en Ubuntu) werken dan ook zonder problemen (afgezien dat ubuntu mijn wifi kaartje niet ziet, maar ubuntu wordt alleen met een kabel gebruikt).

Wel is het jammer dat de netbook standaard maar een 3 cell batterij heeft waardoor hij maar ongeveer ander half tot twee en een half uur mee gaat. Maar dit is te rekken tot ongeveer 3 uur door de hardware uit te schakelen die je niet nodig hebt (zoals bijvoorbeeld webcam, lan als je hem niet gebruikt, wifi als je hem niet gebruikt, e.a.)

De netbook werkt goed, maar heeft een korte accuduur. Dit is wel op te lossen door een grotere batterij te bestellen, maar deze batterijen hebben dan weer het nadeel dat ze ook groter zijn waardoor de netbook niet meer in zijn sleeve past.
De snelheid van de processor is normaal, oftewel niet goed, maar zeker ook niet slecht.
Kwa werkgeheugen had er wel 512Mb meer in mogen zitten zodat je 1,5 Gb ter beschikking hebt. Hierdoor zou de netbook net even iets beter werken in verschillende zware applicaties.
Jammer is het wel dat de netbook eens in de zoveel maanden ineens een probleem heeft met de BIOS waardoor je altijd de eerder genoemde USB stick bij je moet hebben.

Alles bij elkaar is de laptop gewoon een heerlijk apparaat om mee te werken.

Heb jij ook een Acer Aspire One A150-Ab?

Ik heb er inderdaad al een hoop ongein mee gehad, maar ben door de helpdesk van acer zeer correct en zeer snel geholpen waardoor het apparaat heerlijk blijft.

het is echter met de netwerk kaart zo dat ik mijn netbook geen moment kan missen omdat ik hiermee zeer veel cisco apparatuur instel en hem gemiddeld wel een keer of per week hiervoor gebruik. Daarom stuur ik hem dus niet op voor reparatie hiervan.

Wat betreft de bios, hier heb ik mee leren leven en heb dan ook zoiets van: Als dit alles is boeit het mij verder niet.
Even zelf een netwerkkaartje kopen is geen optie?
Ik weet dat het niet zou hoeven, maar helpt je wel uit de brand. Tenzij je de garantie dan verliest, dat zou jammer zijn.
Vergeet je niet dat dit een netbook is en geen PC? daar kun je geen kaartjes voor kopen. Althans niet dat ik ooit ergens heb gezien. En ja daar vrlies je dan inderdaad je garantie mee ja.
Toch is het bijzonder dat Acer zo'n product aflevert. Ergens vind ik dat een kapotte netwerkkaart, een brakke bios toch echt problemen zijn die Acer echt zou moeten oplossen in plaats van wat ze nu doen. Een brakke netwerkkaart kan voorkomen, maar die bios toch niet..

Verder best nette review, al vraag ik me wel af hoe je bijvoorbeeld bij je conclusie komt dat het een heerlijk apparaat is, het klinkt mij in de oren alsof je er al een hoop ongein mee gehad hebt..
Als je Mint 8 installeerd heb je een volledig Ubuntu OS + je wifi werkt in 1 keer!!

Deze Ubuntu distro is verkrijgbaar bij o.a. Pendrivelinux.org.

Het OS ziet er een stuk mooier uit dan de standaard Ubuntu. Update van diverse programma onderdelen hoef je niet in console-mode te doen maar gewoon door wat programma's aan te klikken in een updateprogramma.

Wat ik ook wel fijn vind is dat er direct een Firewall is geinstaleerd. Dus als je gaat updaten zit je lekker achter je firewalletje!

...ik zou zeggen probeer het eens met een USB-stick (4Gig o.i.d.) uit!!

Grtz,
Ramon