HP 17-ca0992nd

Specificaties 17,3" • 1920x1080 (Full HD) • 1,128TB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

HP 17-ca0992nd Review

ErVeHaa 31 augustus 2018, laatste update op 15 mei 2019, 1.406 views Product gekocht

HP 17-ca0992nd

Laptops met AMD Ryzen Mobile is een interessante keuze. Een vlotte CPU mét een GPU waar je nog aardig op kan gamen, in tegenstelling tot Intel processoren waar dit vaak niet mogelijk is. AMD geeft nu gelukkig zelf drivers uit voor de iGPU.

Pluspunten

• Goede prijs / kwaliteitverhouding
  • Mat scherm
  • Hoera, eindelijk driversupport van AMD!

Minpunten

• koeling blaast tegen de rand van het scherm

// edit Februari 2019; AMD biedt eindelijk zelf drivers voor de igpu aan. Ryzen Mobile is niet meer afhankelijk van (een gebrek aan) support van OEM fabrikanten. Review is hierop aangepast.

Ik was op zoek naar een vervanging van mijn 6 jaar oude laptop. Criteria voor de aanschaf waren:
- 17"scherm i.v.m. werk
- Eenvoudige GPU om zo nu en dan te kunnen gamen
- Voldoende geheugen t.b.v. CAD-werkzaamheden, bij voorkeur >8GB

Vervolgens wezen spelen met de schuifjes in de Pricewatch en een van de resultaten was deze laptop van AMD. Om aan mijn initiële vereisten te voldoen was het enige alternatief een Intel processor met een lichte nVidia GPU. Deze bleken echter een paar tientjes duurder dan deze laptop met Ryzen mobile (Vega 8 graphics).

De laptop is rondom van plastic, maar voelt voldoende stevig aan. Het toetsenbord veert bijvoorbeeld niet mee, en het scharnier van het scherm voelt stevig aan. Een ding wat op valt is dat de ventilator aan de achterzijde uitblaast. Door de constructie van het beeldscherm en het scharnier, blaast de ventilator dus uit tegen het scherm. Niet ideaal voor de luchtstroom. De ventilator is daarom ook vaak actief, zelfs bij licht typwerk (zoals deze review).

De prestaties vallen goed mee. Games als the Witcher, MOBA games zijn op 720P met medium tot high settings goed te spelen.
3D Mark Resultaten (HP 17.7 driver):
Time Spy: 802 punten
Fire Strike: 2206 punten
Sky Diver: 7217 punten
Cloud Gate: 8940 punten

3D Mark Resultaten (AMD 19.5.1 driver):
Time Spy: 869 punten (+8,35% t.o.v. 17.7)
Fire Strike: 2438 punten (+10,5%)
Sky Diver: 8164 punten (+13,1%)
Cloud Gate: 13238 punten (+48%)
Night Raid: 8158 punten

Er was één maar.... maar dat is gefixed per februari 2019. Per Radeon 19.3 drivers, worden de Ryzen Mobile chips officieel ondersteund, direct vanaf AMD. Het heeft ruim een jaar moeten duren, maar na een communicatief debacle waar het halve internet over gevallen is, blijkt het tóch mogelijk direct drivers te leveren vanuit AMD. Voordelen: stabielere drivers, betere prestaties, meer updates samen met andere Radeon producten.

Al met al een prima laptop, zeker voor de prijs (gekocht voor €699).

Heb jij ook een HP 17-ca0992nd?

Dell houd zijn drivers wel up to date. Is het downloaden van drivers van de Dell site wellicht een optie?

Nog steeds niet ideaal, maar je bent er misschien wel mee geholpen?

Via Windows Update zijn er misschien ook al nieuwe drivers binnengekomen? https://www.catalog.updat...com/Search.aspx?q=vega+10

Je kan zie hier tenminste downloaden. Wel even opletten of de juiste Vega versie er bij staat als je er op klikt. Model stuurprogramma: AMD Radeon(TM) Vega 8 Mobile Graphics
OK... Windows Update ziet er veelbelovend uit. Ik ga binnenkort een clean install doen van de driver (de driver komt standaard niet via Windows Update binnen) - zal o.b.v. de resultaten een en ander hier updaten.

Thanks!

Edit: de Dell driver installeert niet, er komt een melding nadat de AMD installer een check start: "Onbekende AMD-hardware", waarna het installatieprogramma beëindigd wordt.

Edit 2: de Windows update drivers uit jouw link lijken inderdaad recenter. Ook deze krijg ik met geen mogelijkheid geinstalleerd (zowel via de command prompt als via explorer).

In beide gevallen eerst de huidige driver verwijderd met de tool van AMD.

Ik hoop dat AMD in de nabije toekomst het voorbeeld van nVidia gaat volgen en de driver updates bij de OEM fabrikanten haalt door ze zelf aan te bieden.

[Reactie gewijzigd door ErVeHaa op 17 september 2018 00:45]

Bedankt voor de update. Jammer dat het niet gelukt is.

Ik ben het helemaal met je eens, AMD moet de driver updates gewoon zelf aanbieden. Dit is echt onzin en heel erg slecht voor de reputatie van AMD.

Op Reddit staat er ook nog een truc in combinatie met de Adrenaline drivers. Ik dacht ik deel de link maar, dan weet je er in ieder geval vanaf:
Het is gelukt om de 18.9.3 driver te installeren. Ik heb de review aan de hand hiervan bijgewerkt.
Review aangepast n.a.v. directe driverondersteuning AMD + bijgewerkte 3D-mark benchmarks.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1