HTC U12+ dual sim Blauw Review

DavyV97 23 augustus 2018, 581 views Product gekocht

HTC U12+ dual sim Blauw

Kort gezegd heeft HTC een prima telefoon weten te leveren welke een aantal unieke functies heeft. Niet alles is geweldig maar de algemene ervaring is prima. Vooral de camera is goed en ik heb gewoon een zwak voor het design met de transparante achterkant.

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede camera
  • Prima bouwkwaliteit
  • Lekker vlot

Minpunten

• Accuduur niet uitzonderlijk
  • Scherm is niet de felste

Na lang twijfelen toch de U12+ gekocht, spijt heb ik er niet van. Inmiddels heb ik de telefoon ongeveer 2 maanden in mijn bezit en heb ik hem goed kunnen testen.

Eerste indruk
De kwaliteit van de telefoon voelt goed aan, iets wat eigenlijk altijd wel het geval is bij HTC. De afwerkingen en het design is mooi, en gelukkig heeft hij geen Notch in het scherm zitten. De glazen achterkant ziet er mooi ooit en het translucent blue geeft een mooi effect waar je de binnenkant van de telefoon ziet. Afgezien van het feit dat glazen behuizingen er erg strak uitzien ben ik er eigenlijk geen fan van. De vorige toestellen met metalen behuizing waren praktisch gezien een tank terwijl je hier toch voorzichtiger mee moet doen. Gelukkig levert HTC hier een hard kunststoffen hoesje voor mee, deze past goed en is niet al te dik. Mocht je echter in bouw of zware industrie werken zou ik wel kijken voor een beter hoesje ter bescherming.

Scherm
Als we dan toch bij het scherm zijn, zoals waarschijnlijk bekend betreft het een 6" 2880x1440p LCD display. Hier is nogal wat over te doen geweest in de reviews aangezien het scherm niet helder genoeg zou zijn. Wat dat betreft heb ik hier tot op heden geen last van gehad. Ja, hij is niet zo fel als andere smartphones met (O)LED displays. Echter is hij prima af te lezen, ook in zonnige omstandigheden. Verder heeft het scherm een hele mooie kleurweergave waardoor ook donkere video's erg mooi worden weergegeven.

Camera
Mijn ervaring met vorige HTC telefoons (respectievelijk de One M8 en de 10) is dat de camera altijd een goede kwaliteit heeft. Ook deze keer is dat weer het geval, de camera maakt erg mooie foto's. Bij donkere omstandigheden met felle lampen overbelicht hij de lampen weleens en moet je dit met de hand bijstellen, bij bijvoorbeeld concerten is dit echter niet en wordt het geluid ook mooi opgenomen (geen gekraak door het oversturen van de microfoon zoals bij sommige andere toestellen). Verder zorgt de optische beeldstabilisatie dat je gemakkelijk kan filmen met één hand zonder dat je beeld trilt. Kort gezegd heb ik over de camera eigenlijk geen slechte punten, verder zijn de details in de review van tweakers al erg goed.

De front-camera levert mooie heldere foto's en beschikt ook over de verschillende features zoals de bokeh modus.

De knoppen
De U12+ heeft geen fysieke knoppen meer aan de zijkant zitten, in plaats hiervan zitten er soort tiptoets achtige knoppen. Een van de voordelen hiervan zou zijn dat de telefoon beter waterdicht is te maken, hier zit wel wat in want de behuizing is natuurlijk geheel afgesloten. De knoppen geven een soort trillingsfeedback als je ze indrukt, de eerste keer geeft dit een raar gevoel omdat je het niet gewend bent maar na een tijdje wen je eraan. Nu ik inmiddels twee maanden verder ben voelt het normaal aan en valt het me helemaal niet meer op.

Daarnaast ontgrendelt de telefoon snel door middel van de gezichtsherkenning, deze reageert snel en werkt vaak goed. Eventueel kun je instellen dat hij het scherm kort oplicht om bij slecht licht ook je gezicht te herkennen. Mocht dit toch niet lukken dan heb je altijd nog de vingerafdrukscanner aan de achter kant of de gebruikelijke pincode.

Edge sense
Een van de grootste discussiepunten betreft waarschijnlijk Edge Sense. Het is de eerste keer dat ik dit gebruik en de mening is wisselend. Het werkt wel en is een leuke gimmick, je moet het echter wel leren te gebruiken. Je kunt standaard instellen wat hij moet doen bij kort en lang inknijpen, kort is bij mij bijvoorbeeld de camera openen en lang is een screenshot maken. Eenmaal in de camera app kun je met edge sense ook een foto maken en zit je dus niet gebonden aan de knop op het scherm.

Naast deze features kun je ook per app en actie toevoegen. Dit doe je door in de app een plek op het scherm te selecteren die je eigenlijk aan wilt tikken, dit koppel je vervolgens aan edge sense.
HTC krijgt punten voor het vernieuwende en ik hoop dat ze het verder uit kunnen werken en verbeteren, het heeft namelijk zeker potentie. Echter werkt het nog niet zo optimaal als ik zou hopen. Last heb je er echter niet van en mocht dat wel zo zijn dan kun je het gewoon uitschakelen in de instellingen.

Headphone jack?
Zoals veel high-end telefoons op het moment beschikt de U12+ enkel over een USB-C poort en is de headphone jack verbannen. HTC levert hiervoor geen verloopstekker mee, iets wat voor de echte audiofiel waarschijnlijk jammer is. Wel leveren ze oortjes mee. Deze lijken wat groot en voelen vrij licht, echter zit er prima geluid in. De eerste keer was ik eigenlijk verbaasd door de kwaliteit. Hoge tonen hoor je goed en de bas die de meeste goedkopere oortjes vaak missen is ook aanwezig. Normaal gebruikte ik mijn Sennheiser CX3.00 (van inmiddels een paar jaar oud) maar ik heb nog geen behoeft gehad om hiervoor een verloopstekker te kopen.

Het geluid van de speakers is ook goed te noemen. De kwaliteit is mooi en er zit voldoende volume in.

Accu
De accu presteert volgens sommigen onder de maat en je gaat er inderdaad geen twee dagen mee volmaken. Indien je echter gewend bent je telefoon ieder avond/ochtend op te laden en je hebt hier geen problemen mee dan zul je geen last hebben. Door hem in de ochtend voor ik naar het werk ga even aan de lader te leggen komt hij goed de dag door. Kortom, minder goed dan andere high-end toestellen maar niet slecht.

Samenvattend heeft HTC een kwalitatief goede telefoon gemaakt welke zo zijn plus- en minpunten heeft. Het scherm is van goede kwaliteit en levert mooi beeld, echter niet zo fel/helder als andere telefoons. Met Edge Sense heeft HTC een onderscheidende feature welke balanceert op de grens van een gimmick, als je het leert te gebruiken heeft het wel zijn meerwaarde maar het is ook zeker geen minpunt. De camera presteert prima voor een smartphone, op dit punt is de telefoon zeker concurrerend met andere telefoons. De batterij gaat geen dagen mee maar is voldoende om de dag door te komen.

Scoreverdeling
Om het helemaal af te sluiten zal ik de scoreverdeling nog kort toelichten:
Featureset: De telefoon beschikt over ongeveer alle features die je kunt bedenken, hiervan zijn er een aantal uniek. Echter krijgt hij niet de volle 5 punten omdat hij niet geschikt is voor draadloos laden. Geen ramp, wel jammer.
Bereik: Het bereik is kort gezegd prima, nooit problemen mee gehad.
Accuduur: Zoals gezegd is het geen uitblinker maar ook niet slecht, vandaar een normale voldoende.
Gebruiksgemak: De telefoon laat zich makkelijk ontgrendelen en werkt soepel en fijn. Met de features als Edge Sense onderscheidt hij zich van de rest, mocht je dit echter niets vinden is het ook uit te schakelen. de knoppen zijn wennen maar werken prima.
Scherm: Het scherm levert een mooie beeldkwaliteit. Niet zo helder als andere toestellen maar helder genoeg om op een zonnige dag af te lezen. Vandaar 4 sterren.
Design: Het design is zoals veel telefoons op het moment een glazen behuizing. Gelukkig heeft hij geen Notch en de doorzichtige achterkant geeft een mooi en exclusief effect.
Bouwkwaliteit en afwerking: Kort gezegd: Top.
Stabiliteit & betrouwbaarheid: De telefoon presteert stabiel en werkt goed. Tot op heden nooit problemen mee gehad.
Beeldkwaliteit opname: De telefoon filmt in een goede 4K-kwaliteit. Daarnaast doet hij dit met 60 fps voor vloeiende beelden. Ook het geluid van de opnames is prima.
Prijs: Voor een telefoon die zich probeert te meten met de stevige concurrentie is hij momenteel vrij prijzig. In vergelijking met de prijzen van de ander toestellen bij de lancering zit deze echter op normaal niveau. Dus niet goedkoop maar in verhouding ook niet extreem duur.

Heb je na deze review nog vragen? Stel ze dan gerust!

Heb jij ook een HTC U12+ dual sim Blauw?

Voor mij voldoende informatie om deze niet te nemen. (Review voldoende info)
Ik ben een HTC U11 gebruiker. Ben er dik tevreden mee, zoals jij ook meldt over accuduur geldt ook voor de U11. Voor mij voldoende om de dag door te komen. Verder ziet de U12plus er netjes uit. Ik zie nog geen goede reden om mijn u11 naar u12plus te upgraden. Bedankt voor de review. :) :D O+
Echter heb ik 1 vraag: hoe is zijn Wifi adapter kwa bereik en snelheid? De U11 is naar mijn mening bagger, ik heb een EA9500 van Linksys staan en doet mijn U11 er geen goede communicatie mee, terwijl de iPhone en de G6 van LG van mijn vrouw het best doet! ( de 5GHZ verbinding is wel snel, maar slecht kwa ontvangst, de 2,4 is ontvangst altijd 100% maar wat trager)

[Reactie gewijzigd door HaruHaru op 24 augustus 2018 09:22]

Mijn upgrade was vanaf de HTC 10, vanaf de U11 zijner inderdaad denk weinig verschillen. Tot op heden heb ik geen problemen gehad met de WiFi en voldoet deze prima. Zowel 4G+ als de WiFi werken naar mijn mening prima. :)
Is het toestel €410 waard in deze tijd waar er andere telefoons zijn. Er is namelijk een mogelijkheid dat ik kies voor dit toestel alleen ben ik nog een beetje sceptisch over de accu duur en de helderheid van het scherm.
Maar als ik zo jouw review lees is het een prima telefoon voor mij. Groot scherm, goede camera ook in slecht licht. Lekker speakers. Mindere accu duur, maar dat heb ik nu ook.
Betreffende de accuduur, ik kom er gemakkelijk een dag mee door en dat is voor mij voldoende. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van je gebruik. Betreffende de helderheid van het scherm heb ik nooit klachten gehad, maar van mij hoeft een scherm ook niet verblindend fel te zijn. Inmiddels gebruik ik hem al een aantal maanden en vind ik het nog steeds een prima toestel.

Als de specificaties aan je wensen voldoen zie ik geen reden om het niet te doen. ;)
Hoeveel SOT haal je met een volle lading?
Ik heb een pocophone en jaal makkelijk 8 uur..

Wil mijn pocophone wegdoen ivm de camera waarmee ik niet tevreden ben.
Heb de u12+ reeds besteld, hoop dat deze mij niet zal teleurstellen zoals mijn oude Samsung s9 met 3-4u SOT
Continu? Lastig te zeggen, is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet. Ik gebruik hem weinig aan één stuk, vaak verspreidt over de dag.
Graag hoor ik wel wat je bevindingen zijn, ook voor andere geïnteresserden. ;)