Asus ROG Swift PG27UQ Zilver, Zwart

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 144Hz • AHVA IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG27UQ Zilver, Zwart Review

Foritain 23 augustus 2018, laatste update op 25 augustus 2018, 6.306 views Product geleend

Asus ROG Swift PG27UQ Zilver, Zwart

De eerste echte next-gen gaming monitor, met een echte holy-sh*t ervaring wat HDR prestaties betreft, maar ook de nodige overwegingen die bij early adoption horen. De samenvatting even doorlezen voor je naar de winkel rent is wel handig. Video review inside ;)

Pluspunten

• Een echte 'wow' ervaring dankzij 4K, 144Hz, G-Sync, top HDR prestatie en FALD (local light dimming) backlight met honderden zones.
  • Fantastische all-round performance voor foto, video editting, etcetera. Kleur-, grijscalibratie perfect, contrast uitstekend, uniformiteit zeer goed voor een gaming scherm.
  • Uitstekend OSD en aansturing ervan (niet onhandig gezien je daar af en toe in wilt...)
  • Fysiek erg stevig, zeer instelbaar, en met RGB feature, logo projectie op je bureau (aanpasbaar) en batcave projectie op je plafond (ROG logo, rood). Uit te schakelen uiteraard, maar voor de liefhebber van 'een onsje meer' geen gebrek.
  • Daadwerkelijke innovatie in gaming monitoren, voor het eerst in jaren.

Minpunten

• Aggressieve Chrome subsampling op 4K-144Hz. Regelmatig settings aanpassen van Windows en/of monitor zal een feit zijn met dit ding.
  • 4K op 27” ruikt een beetje naar overkill, en een mogelijk grotere versie in de nabije toekomst kan roet in het eten gooien van de ‘ultieme’ status van deze 27”
  • Je hebt wel een GTX 1080 Ti nodig om er goed gebruik van te maken (of vermoedelijk ~RTX 2080 / 2080 ti)
  • Hoog stroomverbruik
  • HDR support in games niet strikt noodzakelijk om hier winst in te zien, maar het draait toch best zwaar om die goede HDR prestaties. En veel games doen niets met HDR.
  • Really friggin' expensive.

ASUS ROG Swift PG27UQ review

De grote doorbraak in gaming monitoren zat er al even aan te komen. We hebben uiteraard de nodige nieuwe gaming schermen gezien maar het gat met de eerste modellen die ons 144Hz brachten op hogere resoluties, denk aan de inmiddels 4 jaar oude Asus PG278Q, viel duidelijk in de categorie ‘evolutie’ en was zeker geen ‘revolutie’. Maar eindelijk is het nu zo ver: de nieuwe ASUS ROG PG27UQ is officieel uitgekomen en is het eerste in Nederland beschikbare scherm dat gebruik maakt van het gloednieuwe, langverwachte AUO paneel waarin een enorme berg mooie termen samen komt: 4K, HDR, 144Hz, G-Sync en FALD (local dimming) backlight.

Al dat moois kost ook wel, namelijk minimaal zo’n 2500 euro.
Video review??

Omdat yours truly af en toe ook een beetje moet experimenteren met het review ritueel zetten we na ruim 700 geschreven reviews de camera voor de verandering eens in de video stand. Dat houdt in dat we niet het standaard ritueeltje doorlopen met tig foto’s van het uitpakken en dergelijke, maar het gros van de relevante info in de video die je bovenaan de pagina zag staan hebben verwerkt. De video is het belangrijkste onderdeel van deze review, echter hieronder vindt je nog de nodige testresultaten en doorzoekbare specificaties. Om zij die moeite hebben met Engels niet in de steek te laten, en voor de liefhebber van tekst boven videos, voorzie ik dit stukje van een geschreven samenvatting en opsomming van de meest relevante plusjes en minnetjes onderaan.

Uiteraard ben ik heel erg benieuwd naar jullie feedback! Dus laat maar horen wat je van onze eerste videos vindt (staan er nog een paar op ons kanaal als je door klikt)

Test resultaten

Gezien dit de eerste monitor is in deze nieuwe 27”, 4K, G-Sync, 144Hz klasse heb ik voor wat vergelijking het meest nabije uit de kast getrokken, enkele 144Hz 1440p schermen.

Al met al, erg solide, met eigenlijk vooral het stroomverbruik als ‘hoog’ als opmerking, en uiteraard even de forse prijs visueel in beeld om eea in perspectief te zetten.

Specifications

Display
Pixel Pitch : 0.155 mm
Response Time : 4ms (Gray to Gray)
Panel Backlight / Type : In-Plane Switching
Flicker free
Display Surface Non-glare
HDR (High Dynamic Range) Support : Yes
Brightness : 1000 cd/㎡ (Peak)/600 cd/㎡ (Typical)
Contrast Ratio : 1000 :1 (Typical)/50000 :1 (HDR)
Dynamically Local Dimming : Yes, 384 Zones
True Resolution : 3840x2160
Color Saturation : 97% (DCI-P3), 99% (Adobe RGB)
Display Viewing Area(HxV) : 596.16 x 335.34 mm
Display Colors : 1.07b (10 bit with dithering)
Panel Size: Wide Screen 27.0"(68.47cm) 16:9
Refresh Rate(max) : 144Hz(overclocking)
Viewing Angle (CR≧10) : 178°(H)/178°(V)

Video Feature
HDR (High Dynamic Range) Support :Yes
HDCP support : Yes
Color Accuracy : △E≦ 3
GamePlus(modes) : Yes (Crosshair/FPS Counter/Display Alignment/Timer)
GameVisual :6 Modes(Scenery/RTS/RPG/FPS/sRGB Modes/Cinema/Racing)
Low Blue Light : Yes

Earphone jack : 3.5mm Mini-Jack
Signal Input : HDMI(v2.0), DisplayPort 1.4
USB upstream : USB3.0 Type-B x1

Signal Frequency
Digital Signal Frequency : HDMI : 30 ~135 KHz (H) /24 ~60 Hz(V)
DisplayPort (overclocking):52 ~322 KHz (H) /24 ~144 Hz(V)
DisplayPort:52 ~268 KHz (H) /24 ~120 Hz(V)

Power Consumption

HDMI cable
Acrylic LED light covers
Support CD

Compliance and Standards
ErP, J-MOSS, WHQL (Windows 10, Windows 7, Windows 8.1), RoHS, eStandby, PSE, WEEE, UL/cUL, KCC, CU, RCM, TUV Low Blue Light, BSMI, CEL level 3, CB, VCCI, TUV Flicker-free , C-Tick, UkrSEPRO, CE, FCC, VESA DisplayHDR 1000, CCC, MEPS

Note
1. true resolution: DP: 3840 x2160 @ 144Hz (overclocking)/
DP:3840x2160 @120Hz (native)/HDMI : 3840x 2160 (up to 60Hz
2.brightness: 600 cd/m² (typical/HDR on)

Samenvatting

De ASUS ROG Swift PG27UQ is een briljant scherm, een bizar interessant scherm ook en absoluut een ervaring als nooit tevoren. We hebben snelle schermen gehad, HDR schermen getest, maar voor het eerst zien we dankzij dit model wat 4K gamen eigenlijk zou moeten zijn. De HDR prestatie is fenomenaal deels door de local dimming maar feitelijk door het gehele technische kunnen van dit scherm, en tegelijk zien we dat dit een scherm is waarop pro niveau foto- en video werk prima mogelijk is. Een gouden combinatie, al merken we uiteraard op dat je dit scherm niet primair voor dat laatste overweegt: echt top foto- en video editting kan ook voor de helft van de prijs, het gaat hier ook daadwerkelijk om de HDR en het gamen.

Vanuit een technologisch oogpunt is het een mega stap als nooit te voren, zo simpel is het, terwijl vanuit de prestaties gezien ook niets te wensen over blijft. Daarbij is het scherm extreem instelbaar doch solide, en voor de liefhebber van RGB is het een feest met projectie omlaag, logo projectie op je plafond, en RGB feestjes achterop. Anderen zullen blij zijn te horen dat je dat in de OSD, dus zonder software, gewoon uit kan zetten.

Kort samengevat de plusjes:
- Fantastisch gaming immersion dankzij 4K, 144Hz, G-Sync, HDR en local light dimming met 300+ losse zones.
- Fantastische all-round performance voor f oto, video editting, etcetera. Kleur-, grijscalibratie perfect, contrast uitstekend, uniformiteit zeer goed voor een gaming scherm.
- Zeer stevig, fijne OSD interactie, veel rgb actie en dergelijke voor de liefhebber
- Echte vooruitgang!

Mooi! Hebb0n! Nou, of misschien toch nog even wachten? Want er valt wel wat op aan te merken, vooral zaken waaruit blijkt dat dit nog echt een first gen product is. Zo zijn de fabrikanten er nog niet in geslaagd om de volledige kleurinformatie van 4K 144Hz door de huidige DisplayPort aansluitingen te krijgen waardoor er dus aggressieve kleurcompressie is op 4K 144Hz, nog een beetje compressie (maar dat is al niet / lastig zichtbaar) op 120Hz, en feitelijk moet je nog wat lager om de volle kwaliteit te behouden. Ga er in elk geval maar van uit dat afhankelijk van je doeleinden je vaker dan bij standaard schermen vaker de settings in zal willen duiken om de refreshrate aan/uit te zetten, de HDR in/uit te schakelen, en afhankelijk van je doeleinden de local dimming aan/uit zal willen zetten. First gen dingetjes waar op termijn vast oplossingen voor zullen komen van zowel de fabrikanten als Microsoft, zeker nu HDR een beetje gangbaar wordt, al blijft het jammer dat HDR support nog altijd in games moet zitten voordat je er wat aan hebt.

Dat je een GTX 1080 Ti nodig hebt om er een beetje optimaal gebruik van te maken zal niemand die een scherm met deze prijs overweegt wakker van liggen, net als ze niet wakker zullen liggen van het hogere verbruik, maar we merken het uiteraard wel op. Maar er is nog een argument waar ook zij niet omheen kunnen: 4K is mooi, maar op 27” is het eigenlijk scherper dan strikt noodzakelijk. Volgens de geruchten gaat er een grotere (32”) variant komen, en 4K kan eenvoudig op 32” worden uitgestreken zonder subjectief het gevoel dat je echt scherpte te kort komt (en 1440p op 32” zie je weer wel als ‘minder scherp'). We zeggen dus in feite dat het briljant mooie ontwikkelingen zijn, maar het had zeker een maatje groter mogen zijn voor de eerste launch.

Dus de negatieven of overwegingen in het kort:
- Hoog verbruik, ga uit van wat extra eurotjes verbranden op jaarbasis.
- Aggressieve Chrome subsampling op 4K-144Hz. Regelmatig settings aanpassen van Windows en/of monitor zal een feit zijn met dit ding.
- 4K op 27” ruikt een beetje naar overkill, en een mogelijk grotere versie in de nabije toekomst kan roet in het eten gooien van de ‘ultieme’ status van deze 27” opties (maar geen idee wanneer, en wat die dan gaat kosten?)
- Je hebt een dikke GPU nodig om het goed te gebruiken. GTX 1080 Ti, of laten we uitgaan van een RTX 2080 / 2080 Ti.
- Aantal games dat het maximale er uit haalt (HDR support) nog niet extreem (FALD blijft ook werken zonder HDR, dus extreem contrast is er altijd wel)
- Voor de echte stilte freak: er zit een actieve fan in. Mij was hij niet opgevallen totdat ik hem uitschakelde na het gamen (dan blijft hij even draaien), maar niet iedereen is even vergevingsgezind lijkt het.
- Hele, hele forse meerprijs om -nu- het tofste wat er is te hebben; vroeg of laat worden deze snufjes goedkoper.

Niet zo zeer kinderziektes dus, maar wel zeker wat echte early adopter zorgen. De prijs alleen al zal reden zijn voor het gros van de gamers om dit product niet eens te (kunnen) overwegen, maar los daarvan dus wel zaken om rekening mee te houden zeker zo heel vroeg na de initiële lancering. Ik vermoed dat er genoeg mensen zullen zijn, zelfs met geld over, die nog even afwachten waar deze techniek heen gaat, en tegen de tijd dat HDR echt standaard is in de grote games overstappen naar een HDR scherm, of dat dan ultiem is zoals deze of wat meer gangbaar.

Aan de andere kant, dit is wel echt een prachtige showpiece van hoe next-gen gaming er uit gaat zien, want technologisch gezien gaan we niet snel een dergelijk grote stap vooruit maken voorbij wat we hier zien. Dit scherm heeft alles wat de komende jaren gewild gaat zijn: HDR, FALD backlight, 4K en Sync blijven zonder twijfel de standaard aspecten van een top scherm voor de nabije toekomst. Daarbij is het gewoon haarscherp, uitzonderlijk snel en soepel in de ervaring, zien niet alleen ‘HDR’ maar vooral gewoon een extreem goede HDR prestatie en tegelijk dus die super strakke afstellingen voor foto werk. Als je toch echt over hebt en gewoon vraagt ‘wat is nu het beste immersion / hdr gaming scherm op de markt.’ Kunnen we niets anders zeggen dan ‘deze’, met overtuiging.

Is het een redelijke koop? Redelijk en 2500 euro, hah. Perfect? Daarvoor is het te-early-adoption. Maar dit schiet wel voorbij alles wat we tot dusver ultiem zouden noemen. Maar kijken we onder de streep naar de daadwerkelijke ervaring ermee? Na de nodige uurtjes op dit scherm gemaakt te mogen hebben ben ik wel echt heel erg onder de indruk en zou ik het wel weten… tenminste als ik de loterij zou winnen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG27UQ Zilver, Zwart?

review is goed
monitor tja is gewoon veelte duur ongeacht wat er allemaal opzit.
Prijs kwaliteit is gewoon absurd.
Een 27 1440p IPS 144hz is 700€ euro en dit is al bijna 2500€
Niet kopen en iets anders zoeken.
Met het argument 'ongeacht wat er allemaal opzit' is elke monitor duurder dan het goedkoopste model te duur he?

Ik denk dat de prijs voor dit product gerechtvaardigd is juist door wat er op zit (heb je de review eigenlijk gelezen want daar stap je zo maar overheen). Er is geen vergelijkbare monitor te koop voor minder (zelfs niet voor heel wat meer trouwens). Snap best dat dit te duur voor je is maar als je bijvoorbeeld demonstraties moet doen, een professionele gamer bent of aan games werkt die over een jaar uit moeten komen is dit een investering die best te verantwoorden is.

Ik gebruik nu een Dell U3218K (duurder dan deze monitor) omdat dit de beste monitor is die ik vinden kon voor mijn lijstje met eisen. Als ik daar drie jaar mee doe kost ie me 50 cent per uur. Mijn koffie kost me meer.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 24 augustus 2018 14:54]

Ik zou denken dat de prijs idd minder struikelblok is dan de andere overwegingen. Als ik zie hoe makkelijk dergelijke bedragen worden uitgegeven voor design stoeltjes, velgen-upgrades, vakantie-verlengingen of weet ik veel wat denk ik dat ~1500e meerprijs boven het dikste 27" 1440p scherm niet eens per se gek hoeft te zijn. En wat je zegt, er is niets wat het beter doet voor minder.

Denk dat pro-gamer overigens niet helemaal juist is hier, vooral de prosumer gamer in immersion (HDR) games. Echt pro werk zal kiezen voor 240Hz en koste van visuele praal, en dat heb je ook voor 500-600e.

Mooi schermpje trouwens ;) Jelly :D Maar op dergelijke manier relativeren is zeker handig, al hou ik het zelf voor een beetje zelfbehoud meestal bij de simpele vraag 'hoeveel tijd spaart de investering mij uit'. :D Met 50 cent per uur kan ik dat ding weliswaar verantwoorden, maar gezien het feit dat ik voor minder dan de helft zelf even efficiënt werk zal de grote baas hier er geen akkoord voor geven :D
Het is een argument based on andere monitoren met ongv dezelfde specs en het prijs verschil is te hoog.
review is goed
Thanks! :D
monitor tja is gewoon veelte duur ongeacht wat er allemaal opzit.
Kinda defeats the point om juist al die dingen die nog niet mogelijk waren even naast je neer te leggen :D Waar trek je de grens, is dat een absoluut getal, of iets anders arbitrairs? :D
Prijs kwaliteit is gewoon absurd.
Absurd zou ik zelf niet zeggen, maar het zit er niet ver vanaf zelfs als je geld uit je oren hebt groeien.
Een 27 1440p IPS 144hz is 700€ euro en dit is al bijna 2500€
Correct. En dat zet eea in perspectief maar is ook stellen dat een MX-5 een fractie van een 911 kost :D
Niet kopen en iets anders zoeken.
De realiteit voor 99,99% van de mensen die dit lezen denk ik :D
Het gene wat ik zie in de specs maakt mij niet warm of koud. Het enige wat daar bovenuit torent is de prijs. En de prijs voor wat je krijgt vind ik te hoog. Als deze 1200 euro was zou ik zeggen ja kopen goeie monitor. Maar 1300€ meer betalen is voor mij teveel.
Ik denk dat veel mensen er ook zo over denken, maar genoeg zullen er niet over twijfelen. Ach joh, als we lang genoeg wachten wordt het vanzelf de standaard, als anderen nu extra willen en kunnen dokken om ermee te spelen is dat prima toch? :D

Zo werkt early adoption al jaren. Zie ook nu met die 8K TV's. Ik heb begin dit jaar 4K gekocht voor een habbekrats (nou ja, 4K oled), en eigenlijk zien we nu pas een redelijke adoptie van 4K terwijl ze daar ook al jaren mee lopen te zeulen. Heck, meeste content is nog 1080p.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 3 september 2018 10:54]

Ik betwijfel vaak de 5-ster reviews bij sommige producten gezien de minpunten, maar prijs vind ik hier eigenlijk geen echt minpunt. Dit is een poging to innoveren in wat een redelijk dode markt was. Flikker alle features erop, doe het goed en plak er maar dat prijskaartje aan. Die techniek druppelt vanzelf door naar beneden, over 3-5 jaar heb je zo'n scherm voor 500 euro. In de altijd-fijn-mee-te-vergelijken auto markt werkt het precies hetzelfde, al die mooie features als parkeer assistentie, navigatie en stoelverwarming die we nu hebben op een Aygo/107 zaten 20 jaar geleden op de Jaguar, Bentley en andere dikke Duitsers van >100.000 euro. Juig de vernieuwing toe, wees blij dat de rijken er al van kunnen genieten, want daardoor kunnen wij de normale mens het binnenkort ook :)
Minpunten an sich zijn geen reden dat iets geen 5 sterren kan krijgen. 9/10 = 5 sterren afgerond = zeer goed maar hoeft niet perfect te zijn.

Aan de andere kant voel ik je argumenten 100%, maar is het 'iemand moet het kopen om het gangbaar te maken' an sich voor mij ook geen argument voor een hoge score.

Het hoge 'holy shit' gehalte weer wel. Minpunten moet je van besluiten dat je ermee kan leven. If so, dan is er gewoon niets wat in de buurt komt wat een aantal ervaringselementen betreft. En laten we idd hopen dat we deze features op termijn in de Aygo's gaan zien. Of iig de golfjes? ;)
Nu nog 4k videos voor je 4k monitor! :> :D
Hah, I wish. Maar voordat ik ga investeren in een platform dat 4K op kan nemen zijn we wel wat videotjes verder vrees ik, de huidige cam houdt op bij 1080p/60fps (dit is overigens geen 60 fps :D). Eerst zien of het een beetje werkt voordat we diep in de buidel gaan tasten. :D

Uit interesse, vind je 4K youtube echt veel toevoegen? Ik zit al jaren op hogere res schermen, maar heb zelf nooit echt veel waarde gehecht aan settings voorbij 1080p voor dit soort dingen.
Nee hoor was gewoon een geintje :+

Ik heb een 1440p scherm en er is eigenlijk maar 1 kanaal die ik volg die de optie 4k / 1440p aanbied. Het verschil zal redelijk klein zijn (let er zelf niet echt op) aangezien youtube toch alle videos verkloot bij het uploaden :P
Welke is dat? Ik heb Linus en HWC op 4K geloof ik, maar YouTube staat nooit groter open dan een klein deel van een secundair scherm hier :D

En eens, van de 40Mbps/s blijft weinig over :D
Echt bizar hoeveel kanalen bestaan met honderdduizenden of soms miljoenen subs waar ik nog nooit van gehoord heb :D
Nja ik weet niet hoeveel tijd je op youtube zit maar ik denk dat je meer als 24u in een dag moet hebben als je alle kanalen met 100.000+ subs wil kennen :P

Linus is mij te druk / media geil / hoe je t wil noemen :D
MTR is een stuk rustiger, enige is dat ze vrijwel alleen mobiel / tablet / laptop doen
Zelf vind ik Gamers Nexus wel een chill kanaal.. en Linus kijk ik eigenlijk bijna alleen de WAN show, die vind ik altijd lache.

Linus doet overigens wel prima reviews hoor.. wanneer ze productreviews doen (2/3 van de content is géén productreviews meer tegenwoordig).
GN is ook zeker goed. Vind zelf wel dat bijvoorbeeld de case reviews (net als een HWI) de praktijk-plank wel eens misslaan en dat het vooral om grafiekjes en droge shit gaat, en daarmee te weinig ruimte is voor een andere interpretatie dan de zijne (sowieso vind ik het lastig als je je eigen mening als feit aankondigd, iets waar meer reviewers last van hebben). Maar normaliter wel solide content.
Daar lijkt het op idd, echt bizar!

Die MTR is wel geinig trouwens. Heeft wel (bescheiden) humor :D

Linus kijk ik ook, voor de grap en gekke nieuwe shit vooral. Niet mijn stijl, maar wel respect voor wat hij doet.
2500euro voor een scherm,europa is van de pot gerukt.Westerse bedrijven en verzekeringen zwemmen in het geld omdat alles gewoon veeels te hoog word geprijsd
Helemaal mee eens!

Alleen Asus is Taiwanees, net als de fabrikant van de panelen die hier ongetwijfeld de hoofdprijs voor vragen, dus hoewel ik jouw frustratie richting verzekeringsmaatschappijen gerust wil delen zie ik niet helemaal hoe dat relevant is mbt dit scherm specifiek :D
Asus is Taiwanees ja dat handelt op basis van amerikaanse handel voorwaarden.Waarom denk je dat er jaren geen oorlog meer is...Ze vullen elkaar de zakken goed
Uhm. Ik vrees dat ik je niet helemaal volg, zou je mij kunnen uitleggen wat ik mis en hoe een grote stap in monitoren evolutie (met bijpassend prijskaartje) gerelateerd is aan amerikaanse handel voorwaarden en/of oorlogen?
Dat geloof ik ja.Heeft ook geen zin om uit te leggen.Dit heeft niks met het scherm te maken,maar waarom dit scherm 2500euro moet kosten....dat is een maand werken.Over het algemeen kan bijna niemand dit betalen.Iedereen denkt er iets achter,maar de meeste denken verkeerd...kunnen niet nadenken als een hoger persoon

Amerika helpt maar wilt wat terug...alles kan normaal of onschuldig zijn als amerika maar geld ziet
Ok. Mocht je ooit eens tijd hebben om het aan een lager persoon uit te leggen hoor ik het graag natuurlijk. Ik dacht namelijk wel een redelijk beeld te hebben van hoe de tech wereld in elkaar zit maar ik laat mij natuurlijk maar al te graag corrigeren / inspireren, of vermaken overigens, een beetje vermaak hou ik ook wel van.
Ik vind het een hartstikke mooie en diepgaande review!
De monitor zelf vind ik persoonlijk echter spuuglelijk :X teveel gedoe, al die lijnen aan de achterkant, het (voor mij persoonlijk) overbodige light.
Hah, 'overbodig' is het zeker, maar het lijkt nu eenmaal feit dat genoeg mensen er echt op zitten te wachten :D Iets met smaken enzo I guess eh, ik vind het op zich best leuk eigenlijk en denk dat ze sowieso -iets- moeten blijven doen dat anders is simpelweg om op te vallen.

En thanks ofc! :D
Ik weet niet of je daar gelijk hebt. IT producten in de hoogste prijsklasse hebben vrijwel altijd een simpele ('klasse') vormgeving. Het zijn juist de wat goedkopere producten die vaak veel lichtjes en franje hebben. Ik snap het idee van Asus niet in deze. De jongere gebruiker valt vaak voor de franje maar welke 18 jarige kan nu iets dergelijks betalen? Zou het niet zo zijn dat dit meer een model voor de wedstrijden en reviews is en minder als een werkelijk model waarvan ze veel willen verkopen?

Ik zou een dergelijke monitor kunnen betalen maar zou er dan naar moeten kijken en ik weet zeker dat ik na een paar weken aardig ziek van zou zijn.
Je zegt het zelf al een beetje: dit lijkt inderdaad vooral een manier voor mensen om de aandacht op hun merk te vestigen, wat vervolgens blijft hangen, en dat het gros dan toch bij iets als een PG279 uitkomt ipv een tegenhanger van de concurrent. Het idee dat dit een 'kijk eens wat wij kunnen' product is is natuurlijk ook harstikke logisch, want ze zijn vast realistisch genoeg om te weten dat er maar heel, heel weinig mensen 2,5k voor een 1st gen gaming scherm gaan neertellen.

Het is, ook voor ons, belangrijk om dat een beetje in je achterhoofd te houden. Als jij nu al weet dat je ziek gaat zijn van 2,5k aan een scherm uit te geven ben je feitelijk gewoon de doelgroep niet. En dan zeg ik: geen zorgen, plenty hassle-free 27", 1440p, IPS gaming schermen die gewoon harstikke dik zijn (en waar ik inmiddels ook weer op zit, want helaas geloofde Asus mij niet toen ik zei dat het scherm eigenlijk gewoon heel slecht is en beter niet opgehaald kon worden.
Gave monitor met even gave (video) review!

Keep up the good work :D
Cheers dude :D Wel even zweten hoor, al die face-time spanning :P
Verfrissend om een video te zien en geen overdaad een dubbele/overbodige plaatjes. Overdaad schaadt. Right on the money wat mij betreft.
Heb normaal helemaal niets met video reviews, maar dit was precies goed. Niet te kort, niet te lang en een fatsoenlijke opsomming van de voor en tegens. Bij een tekst review blijft het bij de interpretatie van de gelezen tekst, waarbij je in de video meer voelt over hoe de reviewer denkt over de voordelen en nadelen (de emotie die er in wordt weergegeven.)

Goed werk dus.
Bedankt voor de complimenten :D Het is een lastige afweging tussen inhoud en lengte inderdaad, ik zou nog wel 30 minuten in nuance kunnen treden :D
Top review weer! Ik heb mede door jouw advies de Eizo Foris (27" 1440p 144Hz) gekocht een tijdje terug en ben d'r enorm blij mee :) Maar ik vraag me dus serieus af of iemand als jijzelf nou kan aangeven of het verschil tussen 1440p en 4k (allebei op 27") nou echt zichtbaar is.

Ik heb mindere monitors bekeken en 4k zie ik dus gewoon niet. Mijn ogen zijn verder goed, maar 1440p lijkt écht de sweet spot te zijn. Dan heb je ook niet direct een gruwelijk sterke GPU nodig.

Wat is jouw mening?
Zonder in een mega theoretische discussie te treden, als ik zeg dat het verschil duidelijk is doch dat ik het (met de PG27UQ inmiddels vertrokken) niet extreem mis in gaming (zij het deels omdat ik een FS2735 heb en voor de PG27UQ 2500 euro zou moeten aftikken :D) denk ik dat jij mn punt al snapt. Het is niet de vraag of je het ziet, zeker in bijvoorbeeld foto of video werk is het echt wel duidelijk, maar of je de bijkomende nadelen (beperkte toevoeging, extra GPU kracht vereist, tig duurder scherm) wilt slikken is natuurlijk maar zeer de vraag.

Op 32" is dat overigens wel echt anders.
Wat een gedrocht dit scherm :r
De techniek is wel gaaf natuurlijk, maar voor de rest.........

De review is weer top. Leuk om eindelijk eens een gezicht te zien bij de naam :)
Thanks dude :D En ik geloof het helemaal dat het voor velen een stapje te 'gamey' is (of een stapje of 100 :D)
Haha die 100 komt dichter in de buurt ja ;)
+3 , waanzinnige review, Awesome product , echter voor mij wel een te duur #Wannahave product :'(

ik mag het hiermee doen pricewatch: Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart , ook niet heel slecht :) alleen freesync.... so Spaarpot activated.

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 23 augustus 2018 13:57]

Wannahave product for sure :D Ik vond die FS2735 al erg duur boven bijv een PG279. Dit is een hele nieuwe categorie vrees ik, maar tis wel even aangaap materiaal :D

Thanks dude :D