Specificaties 3" scherm met 16GB opslag - Bekijk alle specificaties

Creative Zen X-Fi2 16GB Zwart Review

Nokian95dude 21 maart 2010, laatste update op 21 maart 2010, 1.621 views

Creative Zen X-Fi2 16GB Zwart

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Uitstekend geluid
  • Lekker handzaam formaat
  • Ondersteunde audio formaten
  • Uitstekende prijs/kwaliteit

Minpunten

• Geen wi-fi
  • Ondersteunde videoformaten
  • Speelt per map af

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was op zoek naar een goede mp3/mp4 speler en aangezien ik al eerder een speler van Creative heb gehad en die uitstekend voldeed heb ik voor deze gekozen. Er was nog een alternatief maar die was ouder.

Ik bemerk een aantal positieve punten zoals de uitstekende geluidskwaliteit dankzij de x-fi toevoeging en meegeleverd zijn ook een uitstekde oordopjes die buitengeluiden ook echt afsluiten zodat je echt kan genieten van de muziek. Verder is de accuduur vrij goed te noemen. De speler gaat lang mee. Mooi is ook dat je geen aparte adapter nodig hebt want de speler is via usb op te laten. Uiteraard bestaat er als optionele accesoire wel een adapter maar die heb je in principe niet nodig en wordt ook niet standaard meegeleverd.
Er worden ook heel veel audio formaten ondersteund. De speler is verder relatief klein. Hij pas makkelijk in je broekzak en toch is het scherm wat erop zit groot genoeg. De prijs is niet echt duur als je kijkt naar wat je ervoor terugkirijgt.

Natuurlijk zitten er ook aan deze speler wat nadelen. Wat ik jammer vind is dat er geen wi-fi mogelijkheid op zit. Dit wordt hopenlijk later nog in een nieuwe firmware update opgelost. Maar is wel te overkomen. Ik las dat hij ook veel video formaten ondersteund maar ik heb er een aantal getest en zonder omzetten ondersteunde hij de meeste toch niet en dat vind ik dus wel een echt minpunt. Valt me eigenlijk een beetje tegen. De beeldkwaliteit is dan wel weer goed gelukkig. Waar ik ook absoluut niet tevreden mee ben is dat hij als je een sd kaartje erin stopt alle audio niet combineert. Je moet kiezne voor of het kaartje of de op de speler zelf aanwezige tracks. Dat vin dik ook een absoluut minpunt.
Verder speelt hij alleen per map af en maakt hij teveel mappen aan, zodat je om een liedje te kunnen spelen 3 of meer keren moet aantikken. Het touchscreen reageert redelijk. Niet helemaal perfect maar ik begreep dat op de originele firmware de speler helemaal niet te bedienen was. Gelukkig was mijn exemplaar voorzien van de meeste up to date firmware. Het scrollen gaat echter langzaam als je veel nummers erop hebt staan.

Al met al biedt de speler zeker als mp3 speler een goede prijs kwaliteit verhouding. Ik ben overall dan ook zeker tevreden met mijn aankoop omdat ik hem toch vooral als mp3 speler ga gebruiken. Wat ook leuk is is dat er een spelletje (sudoku) is toegevoegd in de recentste firmware dus wellicht dat er meer leuke dingetjes gaan volgen. Ik wacht af!

Heb jij ook een Creative Zen X-Fi2 16GB Zwart?

Redelijk complete review maar ik mis concrete details:

voor welke prijs heb jij 'm gekocht?
hoe lang gaat de accu dan mee bij jou?
welke oordopjes worden meegeleverd?
welke formaten worden dan ondersteund?

etc.

En PLAATJES!

Verder best wel goede review, toch 3 sterren, maar kan met kopjes, fotos en bovenstaande details makkelijk een 4 ster worden.
Thnx maar plaatje staat er toch bij lijkt me. Waar wil je verder nog plaatjes van zien dan?

Ik heb em gekocht voor 150 euro overigens. Oordopjes die worden meegeleverd zijn van Creative zelf. Wellicht dat ze dezelfde bij elke mp3/4 speler van hun meeleveren maar zijn tocg goede oordopjes.

Heb niet getest hoe lang de accu meegaat maar is ook afhankelijk wat je doet. Bij muziek zou hij tot 25 uur mee moeten gaan maar dan moet je wel bepaalde opties uitschakelen denk ik want als je bijv. het scherm op heel bright zet is het ook al minder natuurlijk,

Maar dat hoeft niet, zelfs bij een brightness van <30 is alles nog goed te zien.

Welke formaten?

audio: mp3, wma, aac, flac, ogg en nog aantal die ik nu ff niet weet (ff uit mijn hoofd opgenoemd namelijk)
video: (volgens specs) avi, mpg, mov, mp4 en wederom nog aantal maar zoals ik al zei heb ik aantal avi's erop staan die hij dus weigert. Dus mlet je al gaan omzetten wat ten eeste niet handig is en ten tweede niet zou moeten hoeven. Want een goede mp4 speler hoort dat standaard te ondersteunen dat als je eender welk formaat erop gooit hij em gelijk af moet spelen. Dat claimt Creative ook maar das dus lang niet altijd zo...

Nog meer weten? Geen probleem, geef het dan maar weer aan.