sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Specificaties Access Point, WiFi max. 1,75Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) Review

Froos 16 augustus 2018, laatste update op 20 augustus 2018, 20.121 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Dit koop je omdat al de waardeloze prestaties van al die standaard 'wireless routers' je je neus uitkomt. Dan is dit apparaat een verademing. Maar het is niet voor de beginner.

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding
  • Draait op 1 draad (dankzij PoE)
  • Bereik en doorvoer
  • Strak design

Minpunten

• Je moet wel wat IT kennis hebben
  • Het is duurder dan een 'gewoon' consumentenapparaat

Beheerbaarheid Score: 5
Ooit, alweer 4 jaar geleden, was ik helemaal klaar met wireless. Daarvoor had ik jaren met Apple Airports geknutseld. Een setup met 1 Airport Extreme en 2 Airport Express AP's die aan elkaar geknoopt zaten tot 1 netwerk. Het lag om de haverklap overhoop, crashende AP's en andere misère.

Voorafgaand aan die fijne Airports had ik altijd zo'n "Wireless Router" gehad. Je kent ze wel, bij iedere provider 'krijg' je er 1 en eigenlijk zijn het 3 apparaten in 1: een router, een switch en een accesspoint. En in alledrie zijn die routers door de bank genomen niet goed. Het is een compromis apparaat, dat merk je aan alles en ik vind dan ook 99 van de 100 waardeloos.

Na de zoveelste ruzie met m'n Airport setup was ik er helemaal klaar mee. Er moest iets anders komen. Als IT Pro ga je dan maar naar het professionele spul a la Cisco kijken. Dan word je wel even stil. Tweedehands kosten die AP's niet zoveel maar die dingen doen samen niks zonder een controller en dat is weer een extra hardware apparaatje met een prijskaartje. WIl je het nieuw, dan ga je helemaal bankroet. Het zelfde geldt eigenlijk voor alle professionele draadloze oplossingen; Cisco, Aruba, noem het en het kost vele duizenden Euro's en dat was me echt te gek.
Ubiquiti Unifi
Tot ik over Ubiquiti struikelde. Ik had er toen nog nooit van gehoord. Het was destijds een klein onschijnbaar Amerikaans bedrijfje dat vooral deed in wireless building to building en WISP hardware en bijbehorende software en had al een tijdje een accesspoint lijn uitgebracht die wel in de pro hoek zat maar qua prijs voor de consument ook prima te betalen was. Ik heb de gok gewaagd en intussen zijn we alweer 2 AP-generaties verder.
De UAP-AC Pro
De AC Pro is eigenlijk de grotere broef van de huidige Unifi Accesspoints UAP-AC Lite en de UAP-AC Long Range (of LR) en de kleine broer van de UAP-AC HD. De pro biedt een stevige doorvoersnelheid op zowel 2.4 Ghz als 5 Ghz en biedt daarnaast ook goeide mogelijkheden om meer dan 1 AP per locatie of meerdere locaties te beheren met de Unifi SDN software die je er gratis bij krijgt.
Het concept
Je zet 1 of meerdere Pro's in een netwerk en je installeert de Controller software. Ik draai hier de beta versie van de volgende release, versie 5.9.22. Deze noemt zichzelf SDN oftewel Software Defined Network controller. Ik vind dat nogal misleidend want SDN is in mijn optiek wat anders, maar voor nu laten we die discussie maar even links liggen.

In de controller software maak je eerst een site aan. In de site zet je de landcode en wat algemene settings zoals "is de LED ring van de AP standaard aan of uit", de tijdzone en of je alert emails wilt ontvangen.

Wifi Configureren
Vervolgens leg je in de site je WiFi netwerken aan, de SSID's. Hier bepaal je ook hoe je de authenticatie geregeld wil hebben. De controller software biedt de mogelijkheid om een (interne) RADIUS server te gebruiken zodat je WPA2 Enterprise kunt gebruiken. Het voordeel van WPA2-Ent is dat het sniffen naar een preshared key niet werkt, er is er namelijk geen. Het is echter niet geheel waterdicht dus waan je niet ultraveilig. Daarnaast kun je natuurlijk de naam opgeven en meer zaken als MAC adres filters, beperkte zendtijden, enzovoort.

Zodra je een nieuw apparaat toevoegt en het is binnen hetzelfde netwerk, zal deze zich in de controller melden met een [ADOPT] knop erachter. Klik je deze, dan wordt het automatisch aan je site en aan de aangelegde wifi netwerken toegevoegd. Nu kun je tweaken en tunen, of niet natuurlijk. Alles op AUTO laten staan kan ook, dan zoekt de controller met de AP zelf uit wat het beste werkt. Natuurlijk weten zij niet wat jij hebt, weet en ziet, dus zelf wat dingen nakijken is zeker niet verkeerd.

Allereerst kun je bepalen hoe het signaal verstuurd wordt. Dit wordt de Radio genoemd, omdat het een signaal uitstuurt. Je kunt definieren welke frequentie je wilt openzetten (2.4ghz en/of 5), welk kanaal je wilt gebruiken en of je FAT channels wilt gebruiken (de 20/40/80/160 mhz opties).

In dat scherm toont de AP je ook hoeveel 'storing' er op het huidige kanaal is, hoeveel gebruik er van gemaakt wordt en wat de algemene staat van het geselecteerde kanaal is. Daarnaast kun je per AP aangeven welke WiFi SSID's je wilt uitzenden. Je kunt per AP tot 3 actieve SSID's definieren en per SSID bepalen of ze op 2.4 en/of 5 Ghz mogen zenden of helemaal niet via die AP. Zo kun je 1 netwerk alleen via 2.4 laten versturen en een ander netwerk alleen via 5.

Ook kun je Band Steering instellen. Band steering wil zeggen dat wanneer een wireless client zich meldt die zowel 2.4 als 5 ghz aankan, dat je deze ofwel naar 2.4 ofwel naar 5 Ghz wilt sturen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de omstandigheden. Ook kun je Airtime Fairness instellen. Dit kijkt naar de verdeling van het aantal clients per AP en kan clients naar een ander AP doen roamen zodat de AP niet overbelast raakt. Hierbij moet je wel denken aan dat een Pro bij een client of 70 pas vol begint te raken. Je kunt dus wel een eindje als je 'm in je huis ophangt.
RF Scanning
Heel stoer vind ik dat Ubiquiti de AP's de mogelijkheid tot frequentie scanning meegeeft. Zo kun je vanuit de controller kijken wat het beste kanaal is om in te stellen. Natuurlijk is dit niet vergelijkbaar met een echte spectrum analyser die een heel frequentiegebied bekijkt, maar het is over het algemeen beter dan in de gemiddelde consumenten routers met AP zit.

Zo kun je per frequentie bereik dus zien waar je het beste je AP op kunt instellen. Tijdens een scan is een AP wel uit de lucht voor clients. Dit is dus niet een functie die je heel vaak moet gebruiken.
Aan de slag
Heb je alles naar smaak ingesteld, dan kun je eindelijk gebruik gaan maken van je nieuwe draadloze netwerk. Wat ik het mooiste vind aan dit systeem, is dat het gewoon werkt. Je hoeft het niet dagelijks, wekelijks of maandelijks te rebooten. Je hoeft er ook niet op 2 meter vanaf te staan. Het bereik is uitstekend, de doorvoer is dat ook en de stabiliteit is enterprise grade. In principe is het opzetten van deze AP's een fire-and-forget missie. Je zet ze op en je hoet ze eigenlijk niet meer aan te raken tenzij je iets wilt uitbreiden of upgraden.

Kan dat dan wat? Ik vind van wel. Bij een gemiddeld WiFi netwerk mag je blij zijn als je een daadwerkelijke doorvoer van 50 tot 150Mbps krijgt. In de praktijk is de waarheid toch altijd anders dan op de doos staat. Hou er wel rekening mee dat WiFI altijd half duplex is en dat dus je daadwerkelijke doorvoer maximaal de helft is van het getalletje dat je ziet. Ik heb in ons netwerk hier een speedtest gedaan op een iPad met de standaard Okla speedtest app uit de appstore en dit is het resultaat.

Wat mij betreft een hele nette snelheid voor een mobiel apparaat.
De extra's
"But wait, there is more!" :) Je bent niet verplicht om de controller software continu aan te laten staan. Je kunt het gebruiken om de boel in te regelen en dan uit te zetten en alleen bij wijzigingen of uit/aan zetten de controller even opstarten. Maar het is leuker om 'm gewoon altijd aan te zetten. Zo heb je
  • continu statistieken
  • mogelijkheid tot het maken van een gasten portaal
  • management van je netwerk clients
en nog meer
Gasten Netwerk
Als je veel gasten over de vloer krijgt, als je je buren van (al dan niet gratis) internet wilt voorzien of als je je kinderen maar beperkt toegang wilt geven tot internet, dan kun je een prachtig gastenportaal aanleggen. Dit gastenportaal geeft je de optie om 'gewoon' gratis internet af te geven of door te sturen naar een betaalpagina,

Ook kun je een frontpage maken die je misschien wel van hotels of grote bedrijven kent met een terms and conditions pagina.

Maar je kunt er ook een ticketing systeem in configureren dat toegangscodes uitgeeft voor een door jou te definieren periode. Zo zou je iemand een uur of een avond wireless internet kunnen geven in ruil voor het doen van de afwas. Na x uur is de code niet meer geldig en kun je weer een ander klusje vragen voor het volgende uur ;) Ik noem maar een voorbeeld.

Ook kun je de bandbreedte beperken zodat je gasten netwerk niet alle internetbandbreedte opsnoept ten koste van je eigen netwerk. Wij hebben ons eigen gastennetwerk wat ludiek aangepakt.

De AP is eigenlijk maar het halve verhaal. De AP samen met de controller maken dat het een (semi?) professioneel product is dat eigenlijk alle eisen en wensen die je maar als consument of ITer kunt hebben, kan invullen. Ubiquiti wordt veelvuldig uitgerold in kleine en middelgrote bedrijven. De software maakt het makkelijk om tientallen zo niet honderden AP's eenvoudig te beheren. Toch kun je voor thuis met 1 of 2 APs de controller ook rustig uitzetten. Je netwerk blijft gewoon werken.

Dan even over de prijs. De AP kost momenteel zon 130 euro. Daar zal niet zoveel meer aan veranderen. De AC Wave 2 APs leveren maar marginaal meer functionaliteit dus is niet te verwachten dat er heel snel gelijkgeprijsde opvolgers uit zullen komen. Ubiquiti is bezig met een 10Gbit AP maar voordat we dat in huis daadwerkelijk nodig hebben, zijn we wel wat jaren verder. Het lijkt mij een prima prijs voor deze combinatie en een hoofdpijnvrij draadloos netwerk.

Alles samengevat levert deze AP met de software een volledig stabiel en top prestatiebeeld af dat menig IT hart sneller zal doen kloppen, ook omdat het na installatie weinig onderhoud benodigt.
Update
Naar aanleiding van de opmerking van @Jeroenneman voeg ik nog even een wat uitgebreidere beschrijving rondom de snelheid toe.

De speedtest in het artikel was gedaan met een iPad Air 2. Deze verbindt op 802.1AC en 5 Ghz maar de chipset is daarbij beperkt tot 866Mbps. In de praktijk betekent dat, voor zover ik weet, dat bij een speedtest je een theoretisch maximum van 433Mbps te zien zou kunnen krijgen. Wifi is tenslotte maar half duplex (dat vergeten mensen nog wel eens). Tot zover de theorie.

De praktijk toont dat de iPad wel een volle connectie snelheid van 866Mbps had tijdens de test. Waarom de snelheid dan 'lager' uitvalt, kan te maken hebben met een collectie aan redenen;
  • Signaalstoring op het wifisignaal
  • Kanaalbelasting door andere clients
  • Andere processen op de iPad
  • De belasting van de internetlijn en alle daar tussen liggende componenten
  • Het teststation aan de andere zijde tijdens de speedtest
In WiFi connectie snelheid komt de speedtest neer op een netto van plus minus 500Mbps. Dit vind ik persoonlijk voor eem mobiel apparaat nog steeds zeer netjes en is grappig genoeg ook wat @Jeroeneman aangaf te verwachten. Als control test ben ik ook een keer recht onder het AP gaan staan. Daarbij sloeg de Wifi meter inderdaad uit tot maximaal 866Mbps. Speedtests die dan worden uitgevoerd laten een vergelijkbaar beeld zien en zijn maar marginaal sneller dan de hier eerder benoemde.

Als extra test heb ik ook op de Macbook Pro een speedtest gedaan. Deze ondersteunt AC op 5Ghz tot een maximum van 1300Mbps. Bij de maximale connectiesnelheid zie ik daar een doorvoer van grofweg 700Mbps (350Mbps up en 350Mbps down). Ook daar gelden weer dezelfde voorbehouden uit bovenstaand lijstje.

Internet speed tests hebben natuurlijk veel mitsen en maren. Alleen al voor mijn netwerk geldt dat tussen mij en de eerste echte internet hub via WiFi 4 componenten zitten die van invloed zijn op de daadwerkelijke snelheid van de data. Ik benoem dat laatste expliciet omdat snelheidsperceptie ook wordt bepaald door bijvoorbeeld hoe snel DNS resolutie plaats heeft, hoe lean je browser is enzovoort.

Om een hele platte speedtest te doen, heb ik mijn Linux laptop (een Lenovo met een Intel 7260 WiFi chip) genomen en daarop iPerf3 geinstalleerd. Vervolgens heb ik op een virtuele server met Ubuntu die in een 10Gbit netwerk hangt, ook iPerf3 geinstalleerd en daartegen een speedtest met iPerf3 gedaan.

Daarbij heb ik gekozen voor een test met de volgende specificaties:
  • De test duurt 90 seconden met een interval van 2 seconden
  • De test draait over 4 threads per instance
  • De test vindt direct onder het AP plaats
  • De laptop heeft met de chip een theoretisch maximum van 866Mbps
Nou zien we een duidelijker beeld en ook hoeveel impact al die andere componenten hebben. Platter dan iPerf kan het bijna niet :) Hier de resultaten:

Bij deze test zien we een realistische doorvoer van meer dan 750Mbps bij een connectie van 866Mbps. Als ik daar de WiFi overhead in meerneem, dan is dat een bijzonder goede snelheid. En afgezien van dat je zelden recht onder de AP gaat zitten ook wel degelijk representatief te noemen. Resultaten van tests die iets verderop zijn genomen (aan mijn bureau, in onze woonkamer op de bank, etc) laten weinig afwijking zien van dat beeld en komen maar marginaal lager uit.

Als we dan gaan 'frutselen' met de test dan worden de resultaten beter maar minder representatief. Met frutselen bedoel ik dat we de test tunen zodat MIMO optimaal wordt gebruikt. Bij gewoon gebruik van je mobiele apparaat is dat natuurlijk niet het geval en dus zijn de resultaten niet meer heel representatief, maar wel leuk om te weten. Als we dit doen, dan ziet het plaatje er zo uit:

Tijdens deze test schiet de datarate een aantal keer over de 400Mbps heen, wat resulteert in een gemiddelde bruto WIFi snelheid van 782Mbps.

De conclusie die je hieruit kunt trekken is dat de snelheid van de UAF-AP Pro wel degelijk gehaald kan worden en dat er dus hele goede prestaties mogelijk zijn. Hoe goed je prestaties zijn, hangt echter heel erg af van:
  • Je client device
  • Je omgeving (signaalstoringen, andere clients, andere AP's)
  • Je test applicatie en besturingssysteem
  • Je hardware (mijn laptop ging niet sneller dan 866Mbps)
Deze verdere speed tests doen toch mijn oordeel niet veranderen. De prestaties zijn nog steeds beter dan de gemiddelde Wireless Router en de stabiliteit en betrouwbaarheid van het product zijn misschien wel net zo veel waard als de geleverde snelheid.
Update 2
Een kleine opmerking voor degenen die helemaal los willen gaan met de AP Pro en direct een 5-Pack kopen.

Uit betrouwbare bron hoorde ik dat het 5-Pack van de UAP-AC Pro GEEN PoE injectors meelevert. Dat wil zeggen dat Ubiquiti er vanuit gaat dat wanneer je 5-packs koopt, je een grotere omgeving gaat neerzetten waar je de beschikking hebt over switches met Power over Ethernet. Een 5-pack is dan weliswaar goedkoper, maar kan je dus ook een ei leggen wanneer je geen rekening houdt met de (afwezigheid van de) PoE injectors.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)?

Mwah, voor een apparaat van een dergelijke prijs zou ik toch meer snelheid verwachten.

Ik haal met de standaard door T-mobile geleverde meuk al 250 Mbps symmetrisch, met 9ms ping. En dan zit ik nog niet eens in dezelfde kamer.

Van zo'n geroemd ubiquiti product had ik eigenlijk toch wel 500 Mbps verwacht, of is je iPad de beperkende factor?
De iPad is de beperkende factor. De chipset doet weliswaar AC maar de connectie haalt niet meer dan dat. Nog steeds een hele mooie snelheid en ik zat niet onder de AP.
Klopt helemaal, ik heb thuis een LR versie hangen en op mijn telefoon Xiaomi MI6 haal ik dit:

Mijn laptop trekt hem nog veel verder open (thuis tweak glasvezel).
Ik maak nog even een aanvulling op de review naar aanleiding van jouw opmerkingen.
Je haalt op de pricewatch: DrayTek Vigor 2132FVn Gigabit Router 250Mbit/s symmetrisch op 2,4Ghz? Ik krijg daar echt niet meer dan 30Mbit/s uitgeperst.
5Ghz, met een AVM WiFi-repeater.

Even zeggen tegen de klantenservice dat het bereik niet afdoende is, en ze stuurden weer een monteur langs met de repeater.

(Natuurlijk belachelijk dat ze je standaard opschepen met dat Draytek onding, dat is inderdaad helemaal niets).
Sowieso zijn die repeaters ook een sigaar uit eigen doos. Die doen niks anders dan het SSID herhalen, op een andere frequentie. Omdat het apparaat de uplink via dezelfde radio doet, is je doorvoer via de repeater eerder kleiner dan groter, nog naast de frequentievervuiling.

Dat is te zeggen, tenzij je natuurlijk moederziel alleen in je wireless netwerk zit. Dan zul je er geen last van hebben. Een gemiddeld gezin met 2 kinderen en 2 mobiele apparaten plus een laptop per persoon en nog wat appliances als een deurbel, een TV, een Philips Hue en een draadloze speaker a la Sonos, zitten al snel op 14-18 draadloze apparaten in huis.

En de verwachting is dat dat alleen maar meer wordt. Modern witgoed zoals koelkasten en wasmachines komen al met een app die je draadloos moet verbinden met het apparaat. Nou zullen dat soort apparaten niet de wereld aan data versturen, maar als 1 of 2 mensen in het netwerk lekker streaming video zit te kijken op 4K (Netflix oid) en je notificaties van de wasmachine komen niet aan of je belastingaangifte wil er niet uit vanwege network contention, dan ben je toch niet blij ;)

1 nuance moet ik wel aanbrengen. Waar je bij een wireless router dat apparaat meestal in de meterkast hebt staan, omringd door kilo's koperdraad en muren, hang je een accesspoint natuurlijk niet in de meterkast op. Dat zou onhandig zijn. Een AP hang je op waar je de ontvangst wilt hebben, dus zo dicht mogelijk bij de apparaten die er gebruik van maken. Een wireless router moet je vaak noodgedwongen in de meterkast of een andere slechte locatie neerzetten vanwege de modem- of kabelaansluitingen. Het draadloos netwerk stukje breek je er niet zo even af om het in je woonkamer aan het plafond te hangen. Met een AP heb je dan het voordeel dat je dichterbij de gebruikers zit en daarmee dus ook betere ontvangst (en dus prestatie) hebt.
Dat klopt inderdaad. Echter stellen ze die 'repeater' van T-mobile niet in als repeater, maar als access point.
Trekken ze er dan ook een extra ethernet kabel naar toe?
Ja, wanneer je hier netjes voor betaald wel.
Dan is het dus niet alleen instellen zoals jij beweert, maar loopt het al snel in de papieren. En dan heb je nog steeds 2 aparte draadloze netwerken in huis.
Dat verklaard een hoop. :) Ik heb een AP AC Lite opgehangen, dus ik heb geen repeater meer nodig.
Hoe presteert dit als het door twee plafonds heen moet (~30 jaar oud huis)? Ik wil er eentje in de meterkast neerzetten en dan hoop ik natuurlijk dat ik er op zolder ook nog wat aan heb.
Mijn advies zou dan zijn om op iedere etage een AP op te hangen. Deze samen 1 draadloos netwerk laten vormen is heel makkelijk met de controller software
Werkt perfect inderdaad. Kan je zelfs het 2.4GHz netwerk uitzetten, mits je uiteraard geen apparaten hebt die niet op 5GHz werken.
Dat probleem heb ik ook gehad, 16 cm gewapend beton combineert niet goed met wifi. Daarom hangt er onder aan het trapgat een AP, en daar boven op iedere verdieping en zo meshed het allemaal lekker en overal de volle snelheid :D
Hou er ook rekening mee dat deze accesspoints niet goed naar beneden stralen. Dus als je hem aan het plafond hangt (dus op zijn kop) dan straalt hij maar weinig naar de verdieping daarboven toe.

Ik heb hem op de kast in de woonkamer liggen (straalt dus naar boven) prima ontvangst op zolder door 2 betonvloeren.
Afhankelijk van de dikte van de vloeren en de hoeveelheid betonijzer erin, kan dat inderdaad werken. 5Ghz ben je wel op de eerste verdieping al kwijt. Als (beperkte) 2.4Ghz voldoende voor je is, prima. Ontvangst is niet gelijk aan performance ;)
Klopt, op zolder blijft ~40 mbit over. Ruim voldoende. Echte datavreters hangen toch aan mijn ethernetwerk.
Wat me overigens wel verbaasde is dat sinds ik triple glas heb (deze zomer) de AP-pro geen ontvangst meer geeft achterin de tuin. Deur open met zichtverbinding (15 meter) prima, deur dicht en alles stort in.
Maar een AC mesh buiten opgehangen. Spijtig ;) 50 meter geen probleem.
Is de controller een los stuk hardware, of is het software die je gewoon ergens op je laptop kunt neerzetten? In dat laatste geval: is het puur Windows of ook Linux?
De controller is een stuk software voor Windows, Linux of Mac. Er is ook een stukje hardware, de cloud key, waarop het voorgeinstalleerd komt.
Je kan het ook op een Raspberry installeren (als je er bijvoorbeeld al een voor PiHole hebt zoals ik).
Klopt. De controller software is niet heel erg veeleisend. De Cloud Key die Ubiquiti zelf verkoopt, is ook een ARM cpu gevoed door Power over Ethernet draaiende vanaf een Micro SD Card :)
de cloud key is dus niet vereist? Net als die andere ubiquiti-router en switch die je vermeldt onder de review?
Ik heb ook een aangeschaft en het is top,inderdaad jaren een drama met wifi, buiten in de tuin met open deuren had ik totaal geen bereik.
Heb deze op de eerste verdieping en heb gewoon erg goed bereik in de tuin en onder een alu overkapping, met hr ++ glas met deuren dicht.
Is ingesteld door de shop want ik kwam er niet uit. :+
Mooie review! Ik heb zelf de AP AC Lite op twee locaties en op een derde locatie de AP AC In-Wall. Bevalt echt super goed!

Maar het instellen is toch 'zo gedaan'. Ik vind het minder ingewikkeld dan het instellen van een router of AP van een ander merk, als ik heel eerlijk ben.
Naja, als je geen techneut bent, dan kan ik me voorstellen dat je geen idee hebt waar je naar kijkt. Je kunt alles op Auto laten staan, ook dan werkt 't, zij het misschien niet optimaal.

Je kunt als techneut ook helemaal los gaan, de dbi waardes definieren, de beacon times, de frequenties tunen, enzovoort enzovoort. Net wat je wilt :)
Dat ben ik met jouw eens. Maar dat geldt toch niet alleen voor deze AP, maar ook voor alle andere netwerkapparatuur?
Er zijn apparaten die je als leek niet zomaar neerzet en inricht. Een voip telefoon, om maar iets te noemen. Gelukkig is de WiFi wereld intussen zo slim geworden dat veel functies ook op een consumer-friendly manier kunnen. Een grote plus voor de techniek en haar voortrekkers.
Mooie review!

Deze gaat echter wel End Of Life ende opvolger is de UAP-AC-PRO-E zonder Poe injector.
Ik vroeg me al af wat het verschil was tussen de Pro en de Pro-E. Bedankt voor die opheldering.

Het blijft hardwaretechnisch hetzelfde apparaat, bij mijn weten. Alleen betaal je 20 euro minder voor de (afwezigheid van de) PoE injector.
Dan verdien je deze al snel terug: pricewatch: TP-Link TL-SG1005P. Scheelt ook een hoop kabels.
Ik heb al jaren een Airport Extreme. Geen problemen met setup, wel problemen met bandbreedte op 2.4GHz en bereik op 5GHz, in een klein appartement.

Ik overweeg deze te bonjouren (pun totally intended) en te vervangen voor een nieuw model Ubiquiti. Moeite waard? Ik zal in de nabije toekomst verhuizen naar een eengezinswoning en dan zullen bovenstaande problemen met de AE alleen maar erger worden vrees ik zo...
Ik zou 'm zeker bonjouren :) De performance van de AE is nou niet bepaald legendarisch, zeker niet op de 5Ghz. Het was destijds 1 van de eersten met AC maar dat was 't dan ook.

In mijn optiek ga je er met een UAP-AC Pro flink op winnen, zowel qua bereik als qua performance. Bijkomend voordeel is dat je er zo een tweede bijprikt als je verhuisd bent. Mijn advies is wel:
  • Hang de AP's altijd bedraad op
  • Hang de AP's in het midden van de etage op
Succes!
Dank je.

Inmiddels heb ik de Amplifi HD in huis en naast dat het een fraai kastje is (van een ex Apple medewerker), valt eea op (installatie: range extender op mijn huidige AE 5GHz).

Draadloos bereik in mijn kleine appartement is nu veel beter ; maar, draai ik een performance test via de bijbehorende app krijg ik mijn volle bandbreedte, gebruik ik een speedtest app op iPhone/iPad haal ik bar 30Mbps (tov 200+). De cijfers komen ook overeen met wat de router zelf toont. Gebruik ik de desktop/browser versie van de speedtest (laptop) haal ik wederom mijn volle bandbreedte en toont de router dezelfde cijfers.

Wat mis ik hier?
Ik zou het niet weten. Amplifi is een heel ander product dan Unifi.
Na het lezen van je review ben ik me gaan verdiepen in de Ubiquiti UniFi reeks. Voor ons nieuw te bouwen huis kan ik meerdere loze leidingen aanleggen waar ik AP's aan wil gaan hangen.

Ik zit nu te twijfelen tussen de InWall modellen of de UAP HD of zelfs de NanoHD aan het plafond. Voordeel voor de InWall modellen voor mij is dat ik er ook bedraad gebruik van kan maken en het scheelt me wat extra loze leidingen in het plafond.

Ik wil graag volledig gebruik maken van 5Ghz maar ben echter een beetje bang voor het bereik van de InWall modellen.

Ik heb de volgende vergelijking gemaakt: https://docs.google.com/s..._0gpkqGY/edit?usp=sharing
Wat denken jullie? Welke opzet zou de meest gunstige prijs/kwaliteit verhouding zijn? Heb ik wellicht het netwerk overgedimensioneerd? Let wel: 5Ghz is het uitgangspunt.

Graag jullie mening.
PS: ik ben overigens geen IT deskundige.
Naja, je komt een heel eind, ook naar de plaatjes te oordelen :)

Naar mijn mening heb je met de plafond modellen een betere dekking, mits goed geplaatst. De InWall's zitten 1. vaak lager en daardoor meer last van obstakels zoals meubels en 2. hebben minder bereik in vergelijking met de plafond modellen. Je hebt er dus meer van nodig. Dat heeft impact op het stroomverbruik, al is het minimaal, maar ook je op management en de kans dat er iets kapot gaat.

Als je een nieuw huis bouwt, heb je natuurlijk de keuze om ze te plaatsen waar je wilt. Daarmee kun je bijvoorbeeld in het midden van iedere wand een InWall plaatsen, waarmee je het dekkingsprobleem weer opheft. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de InWall's. Ik kan dus weinig zeggen over hun betrouwbaarheid. Ik ga ervan uit dat die hetzelfde is als voor de plafond modellen.

Het is, denk ik, ook een kwestie van smaak. Wil je een ufo aan je plafond of heb je liever in iedere wand een ingebouwd kastje. Het is maar net wat je voorkeur is. Of die van je partner :) Je kunt overigens de LED in de plafondmodellen uitzetten. Dat was hier in huis een wens.
Dank voor je antwoord. Ik denk dat ik toch maar voor de plafond-units ga.
Ik heb mijn unifi APs wel aan het plafond hangen maar dan vooral in kasten. Lekker uit het zicht.
Hoeveel UPT UTP aansluitingen heeft de Ubiquiti UniFi AP AC PRO? Volgens de tweakers pricewatch zijn het er 4 (2x 1Gb en 2x 100Mb) maar op de foto's van het apparaat lijken het er maar 2 te zijn?

[Reactie gewijzigd door Dijkhuis op 26 februari 2019 21:32]

UTP neem ik aan dat je bedoelt: 2 inderdaad. de Main en de Secondary.
Kan er iemand me vertellen of je met de controller software ook een openvpn netwerk kan opzetten?
Je kunt er Site-2-Site connecties met OpenVPN mee opzetten. Of je er een OpenVPN netwerk mee op kunt zetten, hangt af van je definitie en doelstelling.
Ik zit vaak in het buitenland en surf liever niet via het hotelnetwerk. Op mijn Asus RT68 heb ik een OpenVPN netwerk opgezet die me toestaat via thuis te surfen en toegang te hebben tot mijn thuisnetwerk.
Remote user kan PPTP en L2TP VPN's hosten. Wil je wat anders, dan moet je zelf wat bouwen. Voor VPN heb je echter ook de USG nodig, anders werkt 't niet. De Controller is maar 1 schakeltje.
Die was ik toch van plan om te kopen...
Thanks!