Specificaties Radiogestuurde muis en 880dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech VX Nano Review

kramerty88 21 maart 2010, 598 views

Logitech VX Nano

Pluspunten

• Licht
  • Duurzaam
  • Fast scrollwiel
  • Logitech ondersteuning
  • Extra functionaliteiten
  • Nano ontvanger, plug and forget

Minpunten

• Toch iets kleiner dan ik gehoopt had (maar dit is meer persoonlijk denk ik)

Bij mijn laptop heb ik altijd een oude Trust muis gehad. Wat op zich nooit een probleem geweest is, omdat mijn laptop meer een stationaire functie had dan waar het oorspronkelijk voor bedoeld is, mobiliteit. Nu ik echter voor een minor mijn laptop dagelijks versleep, wilde ik zo weinig mogelijk draden wikkelen als ik alles weer moet verslepen. Daarom begon mijn zoektocht op tweakers naar een goede, lichte, niet al te kleine (ik hou toch van wat grotere muizen voor dagelijks gebruik) muis met een kleine ontvanger. Al redelijk snel kwam ik uit op de Logitech VX Nano.

Bestelling
Omdat op tweakers slechts twee webwinkels staan ging de zoektoch verder het internet over. Uiteindelijk kwam ik uit bij Dunnet.nl (die overigens wel op tweakers beoordeeld staat), waar de muis Toch 17 euro goedkoper was (39,95) dan de twee winkels die op tweakers staan. Dus maar besteld en omdat de muis op voorraad was werd hij maandag bezorgd. Wat kan een man die zichzelf een cadeautje geeft toch ongeduldig zijn. Maandag bij thuiskomst een briefje op de mat "U was niet thuis, morgen nog een poging". Het leuke van UPS die bezorgen tussen 9 uur 'sochtends en 7 uur 'savonds en omdat ik van 9 tot 5 de minor heb, dacht ik, ik laat de muis op kantoor bezorgen. Wederom bij thuiskomst "U was niet thuis, morgen nog een poging" (afleveradreswijziging te laat verwerkt door UPS). Dag later op kantoor, UPS busje stopt voor de deur en als een hond die bot krijgt het pakje openscheuren en alles meteen aan te sluiten.

Inhoud
Het mooie van kleine pakketjes is dat ze altijd in grote dozen zitten. De kartonnen doos opengemaakt om te zien dat er een kleiner doosje in zat met 2 plastic luchtzakken (en ik maar denken dat we groener werden). Qua nuttige dingen bevatte het doosje:
  • Tasje voor de muis
  • 2x AAA duracell batterijen
  • Een handleiding (meer een wereldkaart) A0 papier met 20 talen
  • USB dockingstation met een kabel van 1,5m (voor in een desktop)
  • Nano ontvanger
  • De VX Nano zelf
Ingebruikname
Na de drivers van internet gehaald te hebben kwam ik voor mijzelf to een vervelende uitkomst (probleem speelt nog steeds, maar oplossing is door Logitech geboden). De muis werkte niet rechtstreeks op een usb poort, echter wel met de usb docking ertussen. Om uit te zoeken of het mijn computer was, testte ik de muis op welgeteld 4 andere computers (windows xp, vista, 7 en nog een keer xp) en ja hoor, het lag aan mijn computer. Dus contact opnemen met Logitech om te kijken of zij een oplossing konden bieden. Persoon aan de lijn wist er niet meteen raad mee (op zich ook wel apart probleem, aparaatbeheer gaf aan dat stuurprogramma wel geinstalleerd was, maar niet werkte). Dus doorgezet naar technische afdeling. Samen met hen er ook niet uitgekomen en omdat ik zelf al bedacht had dat het ook nog wel stuurprogramma's op pc konden zijn alle updates en drivers die ik maar kon vinden erop gegooid. Mocht niet baten. Logitech bood mij daarom een nieuwe muis aan, maar omdat ze geen VX Nano hadden stuurden ze een MX Nano op (de VX met darkfield tech), daarover volgt nog een review.

Maar nu ik een beetje afdwaal over de grandioze ondersteuning van de Logutech helpdesk, nu weer on-topic. Verder dan maar met de muis werken met een docking station.

Dagelijks gebruik
De muis zelf is iets kleiner dan verwacht (foto volgt nog), maar ligt wel lekker in de hand. Op de onderkant van de muis zitten de bekende Logitech "glijvlakken", dus over elk oppervlak beweegt dus muis met minimale weerstand. Ook na veel gebruik over vele oppervlakken wordt het nauwelijks stroever (na langere tijd volgt hier een update over). Dan het mooie van de muis, het scrollwiel. Volgens Logitech, als je hem eenmaal gebruikt hebt, wil je niet meer anders. En inderdaad, ik zou niet meer anders willen. Met een enkele veeg over het wiel een completen pagina gescrolled. Zelfs mijn mailbox met 2600 mails lukte het om in 1 keer te scrollen. Timing staat perfect ingesteld, het scrollen blijft leesbaar, dus als je stopt ben je waar je wilt. Ook de functie om schermen te wissel werkt perfect (het knopje achter het scrollwiel), werkend als een soort ALT + TAB, maar dan overzichtelijker en beter. Daarnaast is (mijn laptop uitgezonderd) de Nano ontvanger plug and forget. Hij steekt exact 4 milimeter uit de laptop, echt verschilt dit wel per laptop. Bij mij zijn de usb poort ietsje verzonken. Bij een onverzonken usb poort neemt de uitsteeklengte toe met ongeveer 2 milimeter. Kortom ook dan nog steeds plug and forget.

Batterijduur
Logitech geeft aan 170 dagen vooruit te kunnen met normaal gebruik van de muis. Dan uiteraard de vraag, wat vinden zij "normaal"? Voor mijn gebruik (9-5 achter pc) en dan thuis nog ekele uren denk ik dat ik wel boven de term "normaal" uitkom, maar zelfs na een maand geeft de teller van batterijduur nog aan dat ik nog 130 dagen te gaan heb. Kortom "normaal" volgens Logitech blijkt best wel heel veel te zijn en je kleine batterijtjes kun je zo goed als vergeten. Nergens voor nodig om altijd batterijen bij je te hebben.

Gaming
Ik weet dat het percentage gamers hoog is en er vast veel zijn die willen weten hoe de muis op dit gebied presteert. Echter moet ik jullie dan helaas teleurstellen. Ik speel te weinig om hier een goed review over te schrijven, dus hiervoor mijn excuses.

Vergelijking
Omdat Logitech mij dus een MX Nano toegstuurd heeft volgt de vergelijking tussen deze twee nog. Wel heb ik het dagelijks gebruik vergeleken met mijn oude trust (zo oud dat typenummer weggesleten is), maar dat is geen eerlijke vergelijking (een beetje de benewagen vergelijken met een ferrari). Daarom de Logiitech RX van mijn werk gepakt en vergeleken. Qua scherpte maakt het voor dagelijks gebruik weinig uit. Beide muizen zijn met 1000 dpi gemiddeld doch scherp. Het enige wat echt een verschil maakt is gewoon het scrollwiel (echt een ongelofelijke uitvinding) en de ALT + TAB functieknop (die je zonder dat je het weet toch wel veel gebruikt). Ook qua gewicht van de muis wint de VX Nano, het lijkt erop dat de twee batterijen bijna net zo zwaar zijn als de hele muis (beetje overdreven natuurlijk, maar het weegt echt bijna niets).

Al met al is de muis een perfecte muis voor dagelijks gebruik, licht, duurzaam, makkelijk mee te nemen. Mocht je tegen problemen aankomen is de ondersteuning van Logitech ook meer dan bekwaam te noemen.

• Toshiba Sattelite A100-683
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech VX Nano?

Wat ik het ergste vind aan de VX Nano (itt de VX Revolution) is het missen van een 3de muisnkop.

Die staat hardwarematig (het is effectief een knop die de tandjes op het wieletje aan of uitzet) op switchen tussen vloeiend en niet vloeiend scrollen.

Hadden ze maar een VX Revolution gemaakt met een Nano Receiver!