Tweakers zegt: 8,5

be quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2 Zwart/Oranje - Reviews

Specificaties Tower • 21 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

be quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2 Zwart/Oranje Review

Jonah.Knulst 13 augustus 2018, laatste update op 23 augustus 2018, 397 views

be quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2 Zwart/Oranje

Met de Dark Base Pro 900 rev. 2 heeft be quiet! haar high-end segment weer up-to-date gebracht. Deze stijlvolle, luxueuze kast brengt het beste van dit Duitse merk samen in één geheel. Dit is dan wel terug te zien in de prijs en daardoor is de behuizing niet voor iedereen.

Pluspunten

• Een stijlvol en elegant uiterlijk, wat zeer welkom is in dit prijssegment.
  • Oh, en laten we dat prachtige oranje niet vergeten in de desbetreffende versie.
  • Meegeleverde 140mm fans zijn stil in werking en koelen uitstekend.
  • Glazen zijpaneel en shroud zijn ook los verkrijgbaar.
  • Uitgebreide featureset en accessoires.

Minpunten

• Pittig geprijsd, zelfs als luxe-item.
  • Draadloos opladen vereist dat je pc aan staat.
  • Kleine designveranderingen hadden kabelmanagement en inbouwwerk makkelijker/mooier gemaakt.

Links;

Buitenkant
Binnenkant
Inbouwen
Lichtshow

Al enkele jaren is be quiet! actief op de behuizingenmarkt, met oplossingen die een gulden middenweg slaan tussen stilte, prijs en features. Zo hebben de Silent Base en Pure Base-reeksen de nodige fans vergaard in de goedkopere segmenten. De Duitse fabrikant heeft ook een high-end segment, waarin we sinds kort een nieuwe leider aantreffen. Het betreft een revisie van de originele Dark Base Pro 900, simpelweg getiteld: de Dark Base Pro 900 rev. 2.

In het geval van deze review heb ik de oranje versie onder handen genomen. Net zoals bij de eerste iteratie heb je de keuze tussen zwart, zilver en oranje, waarbij die laatste toch echt mijn favoriet is. Overigens niet alleen omdat dit de versie is die ik heb getest. Het is sowieso zeldzaam om oranje accenten te zien in behuizingen, laat staan op een smaakvolle wijze verwerkt. In combinatie met het serieuzere, gepolijste uiterlijk komt het kleurenschema uitstekend tot zijn recht.

Dan resteert enkel de vraag hoe goed de Dark Base Pro 900 rev. 2 zich positioneert in het high-end segment. We hebben hier wel te maken met een kast van minstens 235 euro ten tijde van de review. Voor de meeste consumenten is dit buiten bereik van de portemonnee of budgettering. Het mag dus duidelijk zijn op wie deze behuizing is gericht; de enthousiasteling en liefhebber. Laten we eens kijken hoe aantrekkelijk deze full-tower van Duits kaliber is.

Dan is het als eerste tijd voor de specificaties;

Nieuwe technologie
Voor de oplettende kenners onder ons valt de grootste verandering direct op; de toevoeging van een shroud. Dit is de eerste stap op de weg naar modernisatie en resulteert in een schoner uiterlijk. Daarnaast zien we de implementatie van twee USB 3.0-poorten, één USB 3.1 Type-C-poort (generatie 2) en USB quick charge. De interessantste feature is draadloos opladen volgens de Qi-standaard, mits je in het bezit bent van één van de ondersteunde telefoons.

Helaas is het wel benodigd dat de computer aan is om draadloos op te kunnen laden. Nou hoeft dat geen dealbreaker te zijn, aangezien veel gamers hun pc 24/7 laten draaien. Toch beschouw ik dit als een gemiste kans om het één van de aantrekkelijkste verkooppunten te maken. Dit neemt niet weg dat er sprake is van een uitgebreide featureset. Zeker met de vernieuwde RGB-controller die iets meer functionaliteit met zich meebrengt dan in de originele Dark Base Pro 900.

Verder zien we typerende features voor een full-tower, met ondersteuning voor E-ATX-moederborden en een flink aantal drives. De 140mm fans in deze iteratie zijn overigens instelbaar tot 1600RPM, al is dit voor een stille werking niet echt praktisch. Daarover straks meer wanneer we kijken naar het inbouwwerk; nu is het tijd voor een showcase.

Terug naar index

Net zoals zijn voorganger wordt de Dark Base Pro 900 rev. 2 in een zwarte doos en een overeenkomstige zak. Het geheel is netjes en stevig verpakt. In betrekking tot eerste indrukken staat deze in mijn top drie, want het oranje springt er na het uitpakken meteen uit. In combinatie met het stijlvolle mesh en glazen zijpaneel oogt deze behuizing erg stijlvol. Op het andere zijpaneel treffen we de branding aan van be quiet! en komt het uiterlijk grotendeels overeen met de eerste Dark Base Pro 900.

Terug naar index

Aan de voorzijde treffen we hetzelfde soort paneel aan als bij de originele kast. Het enige verschil is dat het deurtje nu met twee magneten sluit in plaats van slechts één. Of ik hier een voorstander van ben, kan ik niet zeggen. Het is nu twee keer zoveel werk als voorheen om je 5,25″ drives te benaderen, mocht je die installeren. Afgezien van dat heb ik aan de buitenzijde niets negatiefs aan te merken. In een schoonheidswedstrijd komt de Dark Base Pro 900 rev. 2 ongetwijfeld als één van de winnaars tevoorschijn.

Terug naar index

Het eerste dat eruit springt na het uitpakken van de behuizing is de handleiding. Dit monster telde tot mijn schrik 94 pagina’s, maar dit bleek enkel vanwege de negen talen waarin deze is geschreven. Vervolgens is te zien dat be quiet! een flinke hoeveelheid accessoires levert bij haar behuizing. Voor uitbreidingen lijk je voldoende schroefjes te krijgen. Logisch, want de Dark Base Pro 900 rev. 2 is vrijwel volledig modulair. Indien gewenst kun je de binnenzijde volledig omdraaien en keren naar de andere zijde.

Vervolgens zien we de terugkeer van twee LED-strips, waar we straks bij de lichtshow aandacht aan geven. Als laatste hebben we nog de toevoeging van klittenband en dit is een welkome verandering ten opzichte van de standaard tiewraps. Het enige wat ik mis is een doekje om het glazen paneel af te doen en vingerafdrukken te verwijderen. Want ja, je legt hier sneller vingerafdrukken op dan een rechercheur bij zou kunnen houden. Jammer, want zelfs bij behuizingen onder de 100 euro kom je de toevoeging van een doekje nog tegen.

Terug naar index

Wat betreft de binnenzijde zien we enkele grote veranderingen, waaronder de eerder genoemde shroud voor de voeding. In tegenstelling tot hedendaagse kasten treffen we geen shroud aan voor kabels aan de rechterzijde van de binnenkant. Dit vanwege het optioneel kunnen plaatsen van 5,25″ drives en 3,5″ bays. Laatstgenoemde zijn niet langer automatisch ingebouwd, resulterende in een rustiger uiterlijk op eerste gezicht. Voor de kabelmanagement dien je dus “ouderwets” gebruik te maken van de oranje grommets.

Terug naar index

Aan de andere kant van de kast treffen we de vernieuwde RGB-controller aan, die grotendeels al aangesloten is op de componenten. Wat je aan deze kant niet kan verwachten, is de toevoeging van extra covers voor bijvoorbeeld het moederbord of de voeding. Voor een zeer propere kabelmanagement is dit niet benodigd, maar voor een behuizing in dit prijssegment doe ik zulke onderdelen wel verwachten. Zeker omdat de concurrentie op lagere prijspunten dit wél weet te bieden.

Terug naar index

Tenslotte hebben we de zijpanelen zelf, waarbij ik op het glazen paneel kritiek uit wil oefenen. Deze wordt bevestigd met een viertal duimschroeven en dit acht ik als een minder praktische en, vooral binnen dit prijssegment, minder fijne oplossing. Niet alleen omdat het meer tijd kost om de schroeven te verwijderen, maar het paneel ook geen bevestiging heeft met de kast. Zodra deze los is geschroefd, moet je dus met de blote handen het glas beetpakken en dit resulteert in vlekken of vingerafdrukken.

In vergelijking met de MasterCase H500M, die ik recentelijk onder handen hebben genomen, is dit een flink verschil. Deze kasten zijn van ruwweg hetzelfde kaliber en daarin is de bevestiging van panelen aan de behuizing voor mij een standaard feature. Uiteindelijk doet het niet af aan de ervaring van de Dark Base Pro 900 rev. 2, maar het zijn deze kleine designkeuzes die een verschil maken in dit prijssegment.

Terug naar index

Nadien komen we aan bij het inbouwen van hardware. Dit was op bepaalde gebieden lastiger dan verwacht vanwege het modulaire ontwerp. Als voorbeeld is er de voeding, die in een aparte bracket geschroefd wordt. Vervolgens dien je deze van binnen te plaatsen in de behuizing en te verbinden met een kabel die naar de buitenkant van de behuizing loopt. Deze scheiding zorgt voor minder vibratie en geluid.

Helaas kwam ik in mijn geval drie dolle schroeven tegen in de genoemde bracket, waardoor ik de voeding niet zomaar kon monteren. Nou wil ik absoluut niet zeggen dat dit het geval gaat zijn voor elke Dark Base Pro 900 rev. 2, maar het zou een zure nasmaak achterlaten bij iemand die net 235 euro heeft neergelegd voor een premium behuizing. Afgezien van dat verliep de installatie vrij vlekkeloos, inclusief de RGB-controller waar we dadelijk naar kijken.

Terug naar index

Zoals beloofd, werpen we ook een blik op de meegeleverde RGB-controller. Deze is bijna kant-en-klaar bij de eerste installatie en vereist enkel stroomvoorziening op twee SATA-aansluitingen. Hierna kun je een keuze maken door de RGB-header aan te sluiten op de controller of op je moederbord. Indien je moederbord geen ondersteuning biedt, functioneert de controller prima. Met één van de knoppen aan de bovenzijde van de behuizing kun je de diverse kleuren en instellingen selecteren.

Hieronder zijn de voorbeelden te vinden van het zestal aan kleuren, waarbij de witte verlichting het beste resultaat oplevert. Dankzij de LED-strips wordt het uiterlijk van de behuizing naar een nieuw niveau getild. Het is ook een frisse wind ten opzichte van de regenbogen in sommige behuizingen. Ongeacht je kleurkeuze kun je bij elke optie voor breathing kiezen of als alternatief een ademende rotatie van alle kleuren. Een leuke “finishing touch” die ik zeker kan waarderen.

Terug naar index

Al met al is de Dark Base Pro 900 rev. 2 een goede behuizing te noemen, die op enkele gebieden ietwat gedateerd aanvoelt. Nou moet dit geen verrassing zijn, aangezien dit een revisie is van het oorspronkelijke model uit 2016. Nou mag de featureset up-to-date zijn; het gebruikersgemak of de designkeuzes zijn dat niet helemaal. Een domper op je ervaring hoeft dit absoluut niet te zijn, maar met een prijskaartje van 235 euro verwacht je natuurlijk het allerbeste. Met name als de concurrentie flink is en modernere designs beschikbaar zijn.

Mocht je nou kijken naar een pure vergelijking, tja, dan is de Dark Base Pro 900 rev. 2 zeer uniek te noemen. Binnen het prijssegment zal je absoluut geen behuizing aantreffen met dezelfde features, een soortgelijk design en stille/koele prestaties. De enige die wat mij betreft naar voren komt treden, is wellicht de NZXT H700i. Toch legt deze het af, met name als het gaat om uiterlijk, het draadloos opladen en de gegarandeerde stilte van be quiet! dankzij de isolatie en constructie. Zodoende vervult deze kast een niche rol en is deze met name gericht op de liefhebber.

Door het weglaten van draadloos opladen en USB quick charge kun je voor de helft van de prijs een modernere kast krijgen met USB 3.1 Type-C (generatie 2), extra RGB-verlichting en meer. Uiteindelijk is de keuze aan jou en als de featureset overeenkomt met je wensen, dan is de aanschaf zeker de moeite waard. Het gelikte uiterlijk van deze Duitse toren helpt hier ongetwijfeld bij.

Heb jij ook een be quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2 Zwart/Oranje?

Als je deze afzet tegen de MasterCase H500 welke geniet dan je voorkeur?

[Reactie gewijzigd door Movinghead op 4 november 2018 13:13]

Goh, dat is een pittige. Kort gezegd ga ik voor de H500M. Deze heeft de betere kabelmanagement, een veel mooier, doch ook opzichtiger uiterlijk, twee ingebouwde 200mm RGB-fans en gehard glas aan de zijkanten, bovenkant én onderkant. Je krijgt gewoon meer waar voor je geld naar mijn mening.

Als je praktischer ingesteld bent en een "traditionelere" kast zoekt die ietwat stiller is, ruimte heeft voor DVD-stations en draadloos opladen biedt, tja, dan is de Dark Base Pro 900 rev. 2 de winnaar. Persoonlijk vind ik dit onvoldoende om het prijsverschil van 40-50 euro te rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door Jonah.Knulst op 4 november 2018 13:30]

Hi Jonah,

Bedankt voor je snelle antwoord en reflectie tussen beide modellen! Het helpt in het zoeken naar het antwoord welke case ik zou moeten pakken.
Geen probleem! Altijd blij om iemand te kunnen helpen. Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik het graag. :)
Mooie review! Kan mij goed vinden in de plus- en minpunten. Best spijtig dat de computer aan moet staan voor het draadloze opladen, ondanks dat; toffe feature!
Thanks, man! Ja, de features mogen er zeker zijn. Ik vind de USB quick charge ook erg fijn in gebruik voor m'n telefoon en draadloze controllers. Dat zijn van die dingen die de behuizing erg tof maken. :)
Een draadloze controller die je nog goed kunt gebruiken voor Monster Hunter... ;) Het verschil qua quick charging is flink, dit merk ik ook altijd op een USB dock van mij. :)
Hèhè, ja, dat beestje gaat zeker wat uurtjes tegemoet om monsters te slachten. :P