Cooler Master MasterCase H500M

Specificaties Tower • 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterCase H500M Review

Jonah.Knulst 30 juli 2018, laatste update op 30 juli 2018, 642 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Jonah.Knulst schreef afgelopen jaar 5 reviews, waarvan 60% gesponsord.

Cooler Master MasterCase H500M

Met de MasterCase H500M haalt Cooler Master alles uit de kast om de beste behuizing neer te zetten in de serie dusver. De combinatie van mesh, glas en regenboogverlichting resulteert in een oogstrelend ontwerp. Dit is ook terug te zien aan het prijskaartje en het enige om te overwegen.

Pluspunten

• Design is om van te smullen met de verwerking van mesh en glas aan alle zijdes.
  • Ruimte voor extra 200mm fans en radiators aan boven óf voorzijde.
  • Meegeleverde 200mm fans zijn stil, kleurrijk en een genot om naar te kijken.
  • Behuizing kan vrij stil zijn, ondanks het open design met mesh.
  • Kabelmanagement is dankzij de covers subliem en de features zijn uitbundig.
  • Toekomstige software-ondersteuning.

Minpunten

• Prijskaartje is niet voor iedereen.
  • Enkele designelementjes hadden beter kunnen zijn.
  • Fan aan achterzijde had voor de volledigheid ook aRGB mogen zijn.

Links;

Buitenkant
Binnenkant
Inbouwen
Lichtshow

Van bescheiden behuizing naar totale toren; dat is de reis die ik afgelopen week heb mogen maken. Waar ik recentelijk een blik wierp op de MasterBox TD500, is het nu tijd voor het nieuwste paradepaardje van Cooler Master; de MasterCase H500M. Deze flinke mid-tower fungeert als grote broer van de H500 en H500P. Ten opzichte van deze varianten is er net iets meer tijd besteed aan het ontwerp. Het resultaat is extra mesh en glas, meer features en regenboogverlichting. Jazeker, dat laatste lees je niet verkeerd.

Met een prijskaartje van 180,- euro, ten tijde van deze review, is de H500M een dure kast te noemen. Het mag duidelijk zijn dat Cooler Master meer dan één prijsklasse hanteert binnen haar MasterCase-serie en dit is de nieuwste top-of-the-line-variant. Enkel de Cosmos-serie van de fabrikant overtreft deze prijsklasse. De vraag die dan naar voren treedt, is een simpele. Is de MasterCase H500M een aanschaf waard? Dat is waar we vandaag naar kijken, zowel letterlijk als figuurlijk.

Zoals gewoonlijk nemen we eerst een kijkje bij de specificaties;

Features en RGB-verlichting
Net zoals de H500P biedt de H500M ondersteuning voor extended ATX. Ondanks de classificatie als mid-tower is er dus een aanzienlijke ruimte beschikbaar. Wat de H500M van eerstgenoemde onderscheidt is de toevoeging van diverse features en inbouwmogelijkheden. Zo zien we ruimte voor een zestal drives van 2,5″, een viertal USB 3.0-poorten aan de voorzijde en zelfs ondersteuning voor een enkele USB 3.1 Type-C-aansluiting. Die laatste soort aan USB komt momenteel nog maar weinig voor in behuizingen.

Wat de H500M uniek maakt, is de mogelijkheid om waterkoeling aan de bovenzijde in te bouwen én tegelijkertijd fans te plaatsen. Of het praktisch is, tja, daar valt over te debatteren. Met het glaspaneel bovenin heeft het voor airflow weinig zin. Als het echter gaat om RGB-verlichting, dan zou je volledig uit je plaat kunnen gaan. Over dat gesproken, de behuizing wordt geleverd met een tweetal RGB-fans van 200mm en een RGB-controller die op de reset switch van de behuizing aan te sluiten valt.

Deze controller stelt je in staat om diverse kleurenopties te kiezen, waaronder voor het eerst de regenboog. De implementatie hiervan is niet nieuw in behuizingen, maar voor Cooler Master wel de eerste keer. Zodoende gaat de H500M hand in hand met de MasterLiquid-serie, waarvan ik recentelijk de ML240R RGB met dezelfde regenboogkleuren onder handen heb genomen. Bij de onderstaande foto’s zijn ze samen in actie te zien. Laten we onze ogen eens trakteren.

Terug naar index

Alvorens we het spectrum aan kleuren aanschouwen, dienen we de behuizing eerst uit te pakken. Nou ja, dat is natuurlijk allang gebeurd wanneer je dit leest, maar we doen gewoon even alsof. Zoals te verwachten wordt de H500M geleverd in een zwart/paarse, stijlvolle doos. Op het piepschuim treffen we de zeer uitgebreide handleiding en doos met accessoires aan.

Terug naar index

Na het beest uit zijn pakhuis te hebben getild, is de eerste indruk een uitzonderlijk positieve. Als voormalig gebruiker van de CM690-reeks met doorzichtige panelen heb ik de nodige liefde ontwikkeld voor mesh-patronen en glas. Laten die twee nou op prachtige wijze samenkomen in het design van de H500M. De weerspiegeling van het groen in de behuizing vertelt meer dan genoeg.

Terug naar index

In de doos met accessoires treffen we een stofdoekje aan, een handjevol tiewraps, verlengkabels en een aardige hoeveelheid schroefjes, afstandsbusjes, et cetera. De collectie van 24 schroefjes is voor het monteren van maximaal zes SSD’s. Je kan deze schroefjes met de hand erin draaien, waarna je de SSD gewoonweg in de rubbertjes van de behuizing kan duwen. Dit maakt het swappen van 2,5″ schrijven een makkelijk klus. Dadelijk bij het inbouwen zien we dit in actie.

Glazen pakhuis
Dan werpen we eindelijk een blik op de binnenzijde van de MasterCase H500M. Deze wordt afgeschermd met een glazen paneel dat is bevestigd in een stalen frame. Deze is nog verdraaid zwaar en getuigt van de bouwkwaliteit. Wat ik persoonlijk erg fijn vind, is het schroefmechanisme dat hierop geplaatst. Bij het open schroeven valt deze zachtjes naar voren en blijft deze in de goot aan de onderzijde van de kast hangen. Hierna kan je het paneel uit de behuizing tillen.

Een soortgelijk paneel is ook aan de achterzijde van de kast bevestigd, waardoor je zelfs die kant van de kast kan bekijken. Normaal gesproken zou dit niet gewenst zijn, maar dankzij de shroud en diverse covers is dit geen probleem. Mocht je het lompe beest dus willen meeslepen naar een LAN-party, dan zit je er op een stijlvolle wijze bij.

Echter zie ik het gebrek aan duimvriendelijkheid als een gemiste kans, want een schroevendraaier is nog steeds benodigd. Daarnaast had ik graag gezien dat de binnenzijde van de schroef naar twee kanten dicht geschroefd kan worden in plaats van één kant. Uiteindelijk zijn dit slechts minuscule zaken tegenover het algehele, oogstrelende design.

Terug naar index

Vervolgens arriveren we bij het frame van de behuizing. Het frontpaneel is zeer eenvoudig te verwijderen en nadat gedaan te hebben, is het mogelijk om het meshpaneel te vervangen voor het meegeleverde glaspaneel. De mogelijkheid om te kiezen tussen die twee opties is leuk, maar voor een propere ervaring kies je natuurlijk glas. Dit doet niet af aan de airflow vanaf de voorzijde. Ten eerste vanwege het omringende mesh, maar ook omdat de fans op een push-configuratie naar binnen gemonteerd zijn.

Radiatoren en ruimte
Verder zien we aan de bovenkant van de MasterCase H500M een interessante designkeuze. Zoals aangehaald bij de specificaties is het mogelijk om een radiator én fans tegelijkertijd te installeren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de beperkte hoogte van het paneel ten opzichte van bijvoorbeeld de H500P. Helaas resulteert dit wel in minder ruimte voor sommige radiatoren en de fans die hierop gemonteerd zijn.

Bij het monteren van de ML240R RGB was ik bijvoorbeeld niet in staat om deze gecentreerd in het paneel te schroeven. De fans stootten namelijk tegen de heatsinks van mijn moederbord aan. Om dit te verhelpen, was ik verplicht om enkele gaten naar links op te schuiven en de radiator gedeeltelijk in het mesh-patroon te schroeven. Een ramp is het niet, maar houd hier rekening mee bij flinkere radiatoren.

Terug naar index

Als laatste nemen we even een rondleiding langs de kast, om de covers, bedrading en alle andere details op te nemen. Zoals aangeduid, komt de MasterCase H500M met een RGB-controller en ook die is hieronder in alle duidelijkheid te zien. De werking daarvan bespreken we dadelijk wanneer we de lichtshow bekijken.

Terug naar index

Van alle behuizingen die ik dusver heb ingebouwd, was de MasterCase H500M geen lastige. De toevoeging van de covers speelt hierbij een belangrijke rol. Voor dat schone uiterlijk hoef je minder moeite te doen, want je kan een groot gedeelte aan kabels verstoppen achter de covers van het moederbord en de voeding. Nou neemt dat niet weg dat je aan het management wat tijd dient te besteden.

Gelukkig is dit dankzij de behoorlijk ruimte geen enkel probleem en het resultaat mag inderdaad schoon zijn. Hierdoor kan je zelfs de achterzijde met trots kan vertonen aan vrienden. In dit geval is enkel de RGB-controller van de MasterLiquid ML240R RGB zichtbaar en dat acht ik niet als iets verschrikkelijks. Oh, en mijn favoriete onderdeel? De ondersteunende arm voor videokaarten!

RGB-controller en software
Zoals eerder te zien was, wordt de behuizing geleverd met een RGB-controller voor het veranderen van kleurinstellingen. Door de aansluiting op de resetknop van de behuizing is het eenvoudig om te schakelen tussen de diverse kleuren en standen. Bij aankomst is de controller nota bene direct klaar voor gebruik, want enkel de SATA-poort en USB-kabel dienen aangesloten te worden. Laatstgenoemde stelt je in staat om de fans softwarematig aan te passen, al zullen we daar nog even op moeten wachten.

Op korte termijn zal Cooler Master namelijk de MasterPlus-software beschikbaar stellen. Ten tijde van deze review, net zoals bij de ML240R RGB, bevindt de software zich nog in de bèta-fase. Wanneer deze voor het algemene publiek gereed is, kun je volledig uit je dak gaan met de kleurinstellingen. Van ademende kleuren tot aan zelfgemaakte patronen; het zal allemaal beschikbaar zijn.

Laten we tenslotte even genieten van de regenboog aan kleuren.

Terug naar index

Alles bij elkaar genomen is de MasterCase H500M een indrukwekkend staaltje vakwerk. Niet alleen op het gebied van features, maar ook als het gaat om het uiterlijk. De combinatie van gehard glas met mesh is goed gebalanceerd en resulteert in een stoer, doch schoon uiterlijk. Dit is de balans waar Cooler Master al jarenlang om bekend staat. Met deze uiting doet de fabrikant ook een stevige intrede in de aRGB-markt, met name als het gaat om de regenbooginstelling. Naar mijn mening is dit de meest stijlvolle kast in dat segment van verlichting.

Verder biedt de H500M de ruimte en management van een full-tower-behuizing in een mid-tower. Dit is terug te zien in het gemak bij het inbouwen en het schone uiterlijk dat naderhand zichtbaar is. De covers zijn hiervoor een fantastische toevoeging en doen de kast onderscheiden van concurrentie. Met het huidige prijspunt vanaf 180,- euro is de H500M weliswaar niet voor iedereen. Dat neemt wat mij betreft niet weg dat het elke cent waard is. Je krijgt er een fantastische bouwkwaliteit, uitbundige featureset en schitterend design voor terug met, niet te vergeten, regenboogverlichting.

Heb jij ook een Cooler Master MasterCase H500M?

Super nette review en wat een dikke kast! De 200mm RGB fans geven echt een lichtspektakel!
Dank je wel, man! Ja, het is echt een prachtig plaatje om te bewonderen. :)
Mooie kast! Heb je em ook zelf in gebruik nu?
Leuke review, echter je verwijst in de tekst naar de ML240R echter link is naar de ML240L ?
zeer goede en duidelijke review,dank je wel daarvoor.ik heb zelf de coolermaster master case h500p white mesh .ook n fijne case.alleen zonder de fancontroller die in de rechterzijkant is ingebouwd.een grote verbetering vind ik zelf.perzoonlijk vind ik dat het systeem dat je inbouwd goed te doen is totdat je aan het rgb gedeelte komt .dan wordt het wat moeilijker,ook door het ontbreken van een nederlandsche beschrijving.maar dat is standaard bij alle coolermaster produkten die je koopt.want niet iedere nederlander beheerst de engelse taal.( misschien n idee voor de toekomst voor coolermaster ? ) volgende maand ga ik zeker de h500m kopen,bij megekko nu te koop voor 174 euro .bij deze .. p j janssens.