BenQ DV3750 Review

NuKeM 11 februari 2006, 1.554 views

BenQ DV3750

Pluspunten

• TV beelden zijn goed
  • HD bron (xbox 360, via component) wordt erg mooi weergegeven op 1080i en lager
  • Veel aansluitingsmogelijkheden (zowel standaard als HD) !
  • DVI met HDCP (dus eigenlijk HDMI, maar dan zonder audio en een ander stekkertje waarvoor goedkope adapters bestaan)
  • Overzichtelijke afstandsbediening en makkelijk menu
  • Maakt geen lawaai
  • Een pareltje

Minpunten

• Zwart en grijswaarden kunnen misschien beter
  • InitiŽle kleurinstelling is te warm (eenvoudig zelf aan te passen)
  • Goedkoop aanvoelende afstandsbediening
  • 1080i nog niet flikkerloos gekregen via D-Sub of DVI (via component wel!)
  • Update: beeld pompt bij gebruik van de VGA of DVI ingang.

Even een paar zaken vermelden die me opvielen bij eerste gebruik:
- Vreselijk groot beeld :)
- Geen luidsprekers meegeleverd (geen ramp, was ook aangegeven als een optie)
- PAL60 wordt blijkbaar ondersteund (interessant voor Xbox gebruikers)
- D-Sub slikt zonder problemen de 1240x720 resolutie (driewerf hoera!!). Ik heb de tv bij deze resolutie ook volledig afgesteld (phase etc.), maar soms heb ik toch een pompend gevoel bij het kijken. Dit gevoel is er niet altijd, maar bij erg snel bewegende scenes wel. Later bleek dit pompend beeld aan een instelling op mijn PC te liggen.
Op het papiertje getiteld "Additional Information" dat bij de manual zat, staat trouwens dat 1280x1024 ook ondersteund wordt.
- TV beelden zijn goed, veel moet je ook niet verwachten van een kabelsignaal. Volgens mij perst deze tv er wel het beste uit.
- Xbox 360 op 1080i.. tja.. hier heb je geen woorden voor :) Het gaat erg vlot en je ziet dingen die je voordien nooit zag!! Tekeningen op de muren, in condemned de naam van het fotobestand dat je doorstuurt via je gsm (probeer dat maar eens te lezen op een CRT, het zal daarop niet meer dan een grijs streepje zijn ;) ), etc.
- de kleuren zijn erg fel, te fel voor mij. Ik heb dit dan ook wat aangepast naar mijn normen.
- In donkere games zie ik soms wat te weinig heb ik de indruk (contrast niet goed?). Dit krijg ik wel beter door de helderheid te verhogen, maar dan wordt zwart grijs. Dit is misschien een tegenvallertje, maar, zoals ik al zei, de tv is nog maar even in mijn bezit, ik zal dit nog verder bekijken. Het moet ook gezegd worden dat een perfecte zwartwaarde bij de LCD technologie een kleine utopie is (toch binnen een bepaald budget).
- ik heb 2 bright pixels, jawel 2. Maar, die moet je al echt gaan zoeken hoor. Geen klagen hierover.
- Oude Xbox op RGB-scart ingang ziet er goed uit
- DVD via component is ok
- nog geen last gehad van deinterlacing artefacts (tenzij je misschien het onderstaande punt hieronder wilt rekenen)
- 1080i op VGA en DVI lukt niet goed. Het beeld trilt erg fel, in de hieronder vermelde GoT topic zijn eigenaars aan het proberen de goede timing en instelling van het scherm te zoeken om een pc desktop op 1080i toch aangenaam weer te geven. Bij filmmateriaal valt het trillen minder op, persoonlijk stoort het mij wel nog steeds, maar een ander misschien niet. Er moet wel gezegd worden dat de Xbox 360 op 1080i wel perfect flikkerloos wordt weergegeven! Dit is dus nog een punt waarvoor een oplossing of een verbetering gezocht wordt.
- de afstandsbediening komt wat goedkoop over, maar doet zijn werk wel goed en is overzichtelijk.
- Het toestel beschikt ook over voldoende ingangen (en uitgangen). Naast RGB-scart, s-video scart en 2 ingangen voor s-video en composite beschikt dit toestel ook over voldoende HD-capable ingangen: 2 component ingangen, een D-Sub aansluiting voor de PC en een HDCP DVI aansluiting (PC/Video). De aanwezigheid van twee component-ingangen sprak mij erg aan. Misschien is een HD bron nu nog schaars en hebben LCD-TV's nu genoeg met één component ingang, maar in de toekomst zullen de toestellen die hiervan gebruik kunnen maken waarschijnlijk snel toenemen. En dan is een extra component poort altijd welkom.
- Toegangscode tot het servicemenu is gekend (zie GoT topic)
- hij is ERG groot ;)

Voor mij is dit tot nu toe een goede aankoop geweest! Enige negatieve is dat zwart niet zwart is en dat donkere scenes soms niet heel duidelijk zijn. Maar ja, het is LCD en misschien zijn mijn instellingen niet optimaal.

Voor meer informatie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1067411/0

Update:
Het scherm pompt nog steeds bij het gebruik van de DVI of VGA ingang en dit stoort mij mateloos. Na weken proberen met massa's configuraties en verse installaties heb ik het opgegeven. Moest ik hem nog kunnen terugdoen dan deed ik dat.
Om deze reden ga ik mijn score ook aanpassen. Ik ga misschien nog wel eens proberen hem binnen te brengen, maar daar verwacht ik eigenlijk niet veel van.

Heb jij ook een BenQ DV3750?

Bedankt voor deze survey... Ik wil deze zelf ook kopen, en heb nu wel een duidelijk beeld wat de voor en nadelen zijn.

Dat er geen speakers bij zitten maakt niet echt zoveel uit. Ik heb een afbeelding gezien waar ze eraan vast zijn gemaakt en het ziet er werkelijk NIET uit.