ZyXEL PLA-407 Starter Kit Duopack Review

kieltju 17 mei 2010, 1.774 views

ZyXEL PLA-407 Starter Kit Duopack

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik (plug n play)
  • Geen kabels trekken
  • Constante verbinding

Minpunten

• Vrij groot.
  • Matige documentatie.
  • Relatief duur
  • Hogere pingtijden (+30ms)

Beheerbaarheid Score: 3
De door iBood aangeboden adaptoren heb ik nu sinds 2 dagen in gebruik. Ik heb er net geen 70 euro voor betaald wat volgens mij redelijk onder de adviesprijs ligt. Anders zou ik de apparaten niet hebben gekocht.

De verpakking bevat twee de PLA-407 die netjes verpakt zitten samen met 2 korte stukjes netwerksnoer (+-1,5mtr), een meertalige 'quick start guide' en een cd met instalatie en documentatie.

Na dit uitgepakt te hebben, heb ik dit direct ingeplugd. Wat naar verwachtig makkelijk gaat. Tot mijn verbazing werkte het systeem direct en had ik vanaf mijn pc verbing met internet. Ik gebruik de PLA's tussen mijn kantoor en de meterkast waar een modem hangt. Aan iedere PLA zit dus een switch verbonden. Dit werkt prima.

Na even zoeken in de , niet al te duidelijke, handleiding heb ik de encrytie aan weten te krijgen. Dit zou het veiligheidssysteem moeten zijn zodat mensen niet kunnen verbinden via je 220 bekabeling. Of dit nu werkelijk nodig is durf ik niet te zeggen. Ik kan het ook moeilijk testen of dit goed werkt. Het 'beveiligen' is even met knoppen pielen op de apparaten. Handig is om de apareten in de buurt van elkaar op netspanning te prikken. Doordat ze communiceren via de netbekabeling kunnen ze met elkaar communiceren.

Wat mij tot op heden niet is gelukt is het op afstand beheren van de apparaten via mijn PC. Ik begrijp uit de handleiding dat ik zelf een netwerknaam mag verzinnen en een wachtwoord in kan stellen. Wat mij betreft is de documentatie hier over niet voldoende.

Helaas heb ik de snelheid niet goed kunnen testen. Ik kan in ieder geval prima internetten en films kijken via de PLA's. Of de apparaten werkelijk 100/200Mbit betwijfel ik. Dit zal mij verder ook een zorg zjin. Ook kan ik het berrijk niet uitproberen. Ik woon in een simpele woning met, jawel, 2 spanningsgroepen die beiden op dezelfde Fase ziten. Ik zou kunnen begrijpen dat het netwerk via 230 bekabeling problemen zou hebben met modernere (meerfase) instalaties. Ik denk ook dat hier met aanschaf rekening mee gehouden moet worden.

Wat mij betreft is het een prima product wat voldoet aan de verwachtingen. Door de prijzen die nu gehanteerd worden heeft een draadloos netwerk nog steeds mij voorkeur. Echter zijn de PLA's handig wanneer de situatie hier om vraagt.

Update:
Na de PLA's enige tijd tevreden te gebruiken valt mij iets op. Ping tijden naar nemen met ongeveer de helft af als ik geen gebruik maak van de adaptoren maar direct verbind met mijn modem via een echt netwerksnoer. Van ongeveer 60 naar 30ms. Een, wat mij betreft, noemenswaardig verschil.

Heb jij ook een ZyXEL PLA-407 Starter Kit Duopack?

Hmm, het handige aan deze apparaten zou ik waarschijnlijk vinden dat ze een fatsoenlijke en degelijke stekker hebben. Een xxodd setje dat ik heb heeft, naast dat het geen stroom doorvoer heeft, ook zo'n 'smalle' euro aansluiting aan de kant van het stopcontact. Waar dus het hele gewicht van het blokje aan 'hangt' :S